Gå til innhold

Praha - trenger tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på langweekend uten barn til Praha til våren, men vi har akdri vært der, så er helt grønne.. Hvor langt unna sentrum ligger flyplassen? fant et spa-hotell som ligger rett ved flyplassen. Jeg vil gjerne på spa :) Hva burde vi få med oss når vi er der?

Ønsker i første omgang tips til hotell (helst spa, men ikke nødvneidigvis hvis det er andre muligheter for spa i byen), hotellbeliggenhet, og hva vi burde se.. Hvordan er prisene, på middag f.eks?

På forhånd takk. :) Tenkte å bestille allerede i dag.. Trenger sårt en kjærestetur nå.. Etter sydentur med to rampunger i romjula, hehe..

Fortsetter under...

Skrevet

Flyplassen ligger et godt stykke utenfor byen, den delen av byen som er verdt å se. Området ved flyplassen er heller ikke pent!

Du må nærmest mulig sentrum av gamlebyen syns jeg. Var der i desember på julemarked for fire år siden.

Ferskenblomst
Skrevet

Vet ikke om flyplassen for vi kjørte ned. Men ville også se på andre alternativer ennPraha. Selv syntes jeg Praha var en skuffelse. Selv har jeg en veninne som sverger til Budapest. Selv har jeg ikke vært der, men det står på planen.

Gjest Elextra
Skrevet

Praha er en nydelig by!

Selv ville jeg absolutt valgt å bo i sentrum, og heller gått ned på komfort. Høres veldig tungvint og lite hyggelig ut å bo ved flyplassen. Kan dere ikke heller finne et koselig enkelt hotell i sentrum, og ta en ettermiddag på spa et annet sted? Det ville jeg i hvertfall valgt.

De har et godt metrosystem i Praha, men for meg er det alfa og omega å kunne gå overalt når jeg er på storbyferier. Tungvint å måtte "reise" til hotellet om man vil hjemom å slappe av og skifte før middag, f.eks.

Skrevet

Det er alt for langt fra flyplassen til byen, så det ville jeg ikke satset på. Spa eller ikke spa. Skal du dit for spa er det jo greit, men skal du dit for å se byen tror jeg hotell nær flyplassen er et dårlig sjakktrekk.

Må ha dagene som er bare for å få sett gamlebyen og jødekvarteret skikkelig.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg var i Praha for to-tre år siden, og vi bodde her:

http://www.booking.com/hotel/cz/top-prague-leisure-center.no.html?aid=311099;label=hotel-77601-cz-Z*WkluxdgfeiJEb91JUmfQS1097030597;ws=&gclid=CKScw7TMuK0CFSEhtAodAlFenQ

Dette var et flott hotell, syns jeg, med egen spa-avdeling, treningsrom og basseng. Et stykke utenfor sentrum, men det er greit å ta metroen.

For oss (venninnetur) var det en selvfølge å få sett festningen og katedralen. Vi ruslet også i sentrum og fikk med oss "turistløypa".

Jeg vet ikke hvor langt det er fra flyplassen til sentrum. Vi bestilte tur med transfer, og hverken han som hentet oss da vi kom eller han som kjørte oss tilbake til flyplassen snakket engelsk.

Jeg syntes Praha var en fin, koselig by. Vi var der i januar, så det var godt utenfor sesongen og derfor var det heller ikke særlig kø eller trengsel. Og selv i slutten av januar var været greit, mildvær og opphold.

Annonse

Skrevet

Vet ikke om flyplassen for vi kjørte ned. Men ville også se på andre alternativer ennPraha. Selv syntes jeg Praha var en skuffelse. Selv har jeg en veninne som sverger til Budapest. Selv har jeg ikke vært der, men det står på planen.

Praha er bestemt. Bare hørt positive ting om byen, Budapest har vui også lyst til å reise til, men som sagt nå går turen til Praha :) Takk for svar

Skrevet

Jeg var i Praha for to-tre år siden, og vi bodde her:

http://www.booking.com/hotel/cz/top-prague-leisure-center.no.html?aid=311099;label=hotel-77601-cz-Z*WkluxdgfeiJEb91JUmfQS1097030597;ws=&gclid=CKScw7TMuK0CFSEhtAodAlFenQ

Dette var et flott hotell, syns jeg, med egen spa-avdeling, treningsrom og basseng. Et stykke utenfor sentrum, men det er greit å ta metroen.

For oss (venninnetur) var det en selvfølge å få sett festningen og katedralen. Vi ruslet også i sentrum og fikk med oss "turistløypa".

Jeg vet ikke hvor langt det er fra flyplassen til sentrum. Vi bestilte tur med transfer, og hverken han som hentet oss da vi kom eller han som kjørte oss tilbake til flyplassen snakket engelsk.

Jeg syntes Praha var en fin, koselig by. Vi var der i januar, så det var godt utenfor sesongen og derfor var det heller ikke særlig kø eller trengsel. Og selv i slutten av januar var været greit, mildvær og opphold.

Takk for svar :) Se på dette da.. http://no.hotels.com/hotel/details.html?pa=1&pn=1&ps=1&tab=description&destinationId=1634829&hotelId=308524&arrivalDate=21-06-2012&departureDate=24-06-2012&rooms[0].numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first#maps ligger det i sentrum? Står det ligger i hjertet av Praha, men på anmeldels skriver an at det går trikk til sentrum...

Skrevet

Praha er bestemt. Bare hørt positive ting om byen, Budapest har vui også lyst til å reise til, men som sagt nå går turen til Praha :) Takk for svar

Praha er en nydelig by! Gamlebyen, gå på Karlsbroen, Prague castle og jødekvarteret med den gamle kirkegården og pinkassynagogen, det gamle torget med alle uterestaurantene rundt ...

Gjest Tatjana
Skrevet

Takk for svar :) Se på dette da.. http://no.hotels.com/hotel/details.html?pa=1&pn=1&ps=1&tab=description&destinationId=1634829&hotelId=308524&arrivalDate=21-06-2012&departureDate=24-06-2012&rooms[0].numberOfAdults=2&roomno=1&validate=false&previousDateful=false&reviewOrder=date_newest_first#maps ligger det i sentrum? Står det ligger i hjertet av Praha, men på anmeldels skriver an at det går trikk til sentrum...

Hm. Jeg er ikke velidg lokalkjent, altså, men for meg ser det ut som det ligger i sentrum et sted. Men jeg må dra kartet nedover et godt stykke før jeg finner Karlsbroen som vi orienterte oss ut i fra. Den ligger altså en del lenger nord. Nå er ikke jeg spesielt stiv i å regne om målestokk til reell avstand, så jeg vet ikke hvor langt det er i virkeligheten.

Men trikken fungerer helt sikkert. Vi kjørte som sagt Metroen og jeg elsker Metroen. Jeg syns det er et genialt system! Kollektivtransport er veldig mye greiere enn å leie bil og kjøre selv, syns jeg.

Skrevet

Praha er en nydelig by! Gamlebyen, gå på Karlsbroen, Prague castle og jødekvarteret med den gamle kirkegården og pinkassynagogen, det gamle torget med alle uterestaurantene rundt ...

Høres supert ut, tips notert! :) Takk

Skrevet

Tips:

Avtal pris på forhånd med taxi sjåførene, prut gjerne. :o)

De kjører laaange omveier hvis det går på taxameter.

Praha er en kjempe fin by. Enkel å komme frem med Metroen!

Skrevet

På en høyde vest i byen finne østeuropas aller største stadion "Stadion Strahov" som ble bygget av kommunistene på 50 tallet (ca)

Når dere har funnet ett hotelburde dere gå over broene i byen,det selges dukker med tråd i enden like ved den ene enden.tror broen heter "Karl den stores bro" Praha har en av østeuropas aller beste metro.og systemet er flott,alle linjer er helt seperate og møtes i sentrum med platfor i midten som på Nationalteateret i Oslo (nsb) der kommer alle 4 baner inn med bare 5 min mellomrom.Tror det bare er 4 eller 6 grønne vogner og bare sitteplasser langs veggene,så da blir det mange ståplasser men skikkelige håndtak i taket.(stopp)

Husker enda dette "Vustup anastup,vreseshese virrevie" eller noe.Det betyr "pass for dørene" eller "neste stasjon"

Praha har ikke fult så god mat som i Budapest men det finnes både MacDonalds og små fine resturanter i sentrum.Det er også noen bratte bakker på veststiden opp mot studentbyen.

tilsvarende Blindern eller Sogn.

Gulash er en sikker vinner og Tchekia har europas beste øl,siden Pilsner kommer fra byen "Plzn"

Husk også at øl i østeuropa er billigere enn brus som ofte er importert om du ikke kjøper en lokal type cola eller solo.

Det er fult mulig å få pizza eller hamburgere,men de siste er noe dårlige greier,det er medisterkaker med ost og ett vanlig rundstykke som er delt i 2.

Men jeg var der i 1996,så mye kan ha skjedd på 16 år!

Bruk stort sett visa eller kontanter og ta bare ut maks 500-1000 nok per pers per dag,det er mange lommetyver i Praha og Budapset,.

Hvor flyplassen er vet jeg ikke men det er Budapest som har Gellert europas aller beste spa!

Ta trikken sørover,det skal likke ett "badeland" langs den hovedveien som trikken kjører parallelt med.Der traff jeg to jenter i 16-18 årene jeg "passet på" de 2-3 timene jeg var der.

(Gutter er gutter over hele verden)

Praha var billig og standarden er ok,mellom Polen og Ungarn som var best i 96.(Wrotslav og Busapest)

God tur!

Annonse

Skrevet

Flyplassen ligger omtrent en halvtime med buss fra sentrum, og jeg ville ikke bodd der ute, spa eller ikke. D hyggelige med Praha er gamlebyen, og jeg ville mye heller fnnet et rustikk rimelig hotell i byen, i eller i nærheten av Stare Mesto.

Det masse å se og oppleve, men sjekk åpningstider på slottet og operaen dersom dere tenker dere dit, slottet var stengt den dagen vi dro dit, så vi fikk bare sett det utenfra. Operaen er verd et besøk også. Vi så Barbereren fra Sevilia husker jeg, og det var en flott opplevelse i et nyyyydelig bygg. Billetter måtte bestilles dagen før den gang, men det kan være endret siden den gang.

Ellers må dere spasere i det jødiske kvartalet, ta en romantisk spasertur over Karlsbroen, dere må se torget i gamlebyen med den berømte klokken og dere må ta turen til John Lennonveggen. Innimellom alt som er verd å se må dere drikke krydret varm rødvin (det serverer de alltid på vinterstid), sjekke om det er noen konserter på små klubber, spise dumplings med tjekkisk pils til og eller snuse inn koselig atmosfære :)

Ah, nå fikk jeg veldig lyst til å reise til Praha igjen, har gode minner derfra. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...