Gå til innhold

Jeg er ikke uvitende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da vi var i utlandet og vi ved en forglemmelse la fra oss et dyrt elektronisk instrument på en hylle i en butikk, var jeg helt sikker på at det lå trygt på hyllen, at de som fant det ville levere det til butikken eller de butikkansatte ville ta vare på det.

Vi oppdaget det raskt og gikk tilbake, men det var borte.

Min mann syns jeg tror alt for godt om andre (og det forklarer han også med asperger syndrom?) og om verden, men det mener jeg nå jeg har funnet bevis for at jeg ikke gjør.

Jeg tror ikke uvanlig godt om alle og er naiv!

I aftenposten aften stod det at av 10 "gjengkemte" lommebøker

(disse var plassert ut for å sjekke hvor mange som ble levert inn)

ble samtlige levert inn! Dette skjedde i Oslo, og for meg viser dette tydelig at vanlig praksis når man finner verdisaker er at mennesker leverer dette inn. tar man andres verdisaker er man en kjeltring og de tror jeg ikke det er så mange av.

Det lå penger i alle lommebøkene, og de intervjuede sier de oppfatter det som en selvfølge at man leverer inn mistete verdisaker. I fjor ble det levert inn 2000 lommebøker i Oslo.

Det vil opplevde i utlandet var derfor ganske utrolig, først glemme oss og legge dette på en hylle også enda et uhell, akkurat når vi gikk, kom det en tyv, ja det er det jeg kaller uflaks i uflaks.

Jeg var så opprørt at vi gikk tilbake hele 5 ganger, fordi jeg kunne ikke tro at det var borte, og tenkte det kunne ha falt ned mellom hyller, blitt flyttet på, lagt på et annet sted, vi lette derfor gjennom det vi klarte av butikken, jeg snakket med butikkpersonale som nesten ikke kunne engelsk, og dette vanskeliggjorde jo hele leteprosessen ytterliggere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal sies at disse lommebøkene som ble levert tilbake, alle var barnelommebøker. Jeg tror nok at det spiller en rolle.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tror nok dessverre at en skuffende stor del av befolkningen viser seg å kunne være tyver om de lett kan oppnå vinning uten å bli oppdaget.

Sånn sett var du litt godtroende, men det er egentlig en positiv egenskap. Mye mer sympatisk å tro godt om mennesker enn i utgangspunktet å anta at alle er tyver.

Skrevet

Det skal sies at disse lommebøkene som ble levert tilbake, alle var barnelommebøker. Jeg tror nok at det spiller en rolle.

Hei!

Ja du leste det, så flott.

nei nei, det var lommebøker med penger i og husker du ikke at noen fant en pose med var det ikke 200 000 kr i, men i euro på trikken i oslo, dette ble også levert inn.

de fleste mennesker vil ikke gå rundt å få klumo i magen av dårlig samvittighet og gjøre seg til kjeltringer.

jeg snakker nå om mennesker som har samvittighet, ikke de samvittighetsløse, de vet jeg så absolutt fins, men bare at det ikke utgjør majoriteten.

Forresten var det ikke bare jeg som ble glad, det ble også professor Ottar Hellevik.

Skrevet

Jeg tror nok dessverre at en skuffende stor del av befolkningen viser seg å kunne være tyver om de lett kan oppnå vinning uten å bli oppdaget.

Sånn sett var du litt godtroende, men det er egentlig en positiv egenskap. Mye mer sympatisk å tro godt om mennesker enn i utgangspunktet å anta at alle er tyver.

Hei!

Ja men ta deg tid å lese artikkelen, samt oppdag at professor Ottar Hellevik også ble glad for dette, samt husk det er levert inn 2000 lommebøker bare hvert år i Oslo, samt andre dyrere gjenstander også.

Ja men du skriver som min psykiater :) bedre å tro godt om mennesker og det er jeg enig i, men jeg vil bare ikke ha dette naivstempel_ asperger syndrom på meg, kanskje tror jeg godt om andre, men jeg gjør kun det til det motsatte er bevist.

Skrevet

Den undersøkelsen du sikter til er jo gjort i Norge, et av ( om ikke det?) landet i verden der innbyggerne har høyest tillit til sine medmennesker. Så du kan nok ikke generalisere fra denne undersøkelsen til alle land i verden, vil tro dette er ganske enestående for Norge.

Men du har også rett, du var jo uheldig. Jeg la en gang igjen flere handleposer på en kafe i Tyskland, og da jeg kom på det hadde betjeningen tatt vare på det. Så man kan være heldig også;)

Gjest Mamma til psykisk syk sønn
Skrevet

Hei!

Ja men ta deg tid å lese artikkelen, samt oppdag at professor Ottar Hellevik også ble glad for dette, samt husk det er levert inn 2000 lommebøker bare hvert år i Oslo, samt andre dyrere gjenstander også.

Ja men du skriver som min psykiater :) bedre å tro godt om mennesker og det er jeg enig i, men jeg vil bare ikke ha dette naivstempel_ asperger syndrom på meg, kanskje tror jeg godt om andre, men jeg gjør kun det til det motsatte er bevist.

''Ja men du skriver som min psykiater :) bedre å tro godt om mennesker og det er jeg enig i, men jeg vil bare ikke ha dette naivstempel_ asperger syndrom på meg, kanskje tror jeg godt om andre, men jeg gjør kun det til det motsatte er bevist.''

Sønnen min hadde bl.a. diagnosen ADD, grensende til asperger. Han var helt utrolig godtroende, han trodde på alt det andre sa og han ble lurt gjentatte ganger, den ene gangen etter den andre, enda jeg prøvde å fortelle ham at de ville lure ham, men nei, han trodde på det andre sa og lovte.

Gjest Elextra
Skrevet

Den undersøkelsen du sikter til er jo gjort i Norge, et av ( om ikke det?) landet i verden der innbyggerne har høyest tillit til sine medmennesker. Så du kan nok ikke generalisere fra denne undersøkelsen til alle land i verden, vil tro dette er ganske enestående for Norge.

Men du har også rett, du var jo uheldig. Jeg la en gang igjen flere handleposer på en kafe i Tyskland, og da jeg kom på det hadde betjeningen tatt vare på det. Så man kan være heldig også;)

'' Jeg la en gang igjen flere handleposer på en kafe i Tyskland, og da jeg kom på det hadde betjeningen tatt vare på det.''

Haha, det der er en klassiker, som jeg selv har begått et par ganger, typisk på venninneturer til utlandet. Setter seg ned og koser seg , tar kanskje litt vin eller øl og vips er man videre.... uten posene. Men jeg blitt klar over forglemmelsen før jeg har kommet hundre meter avgårde, og har heldigvis funnet posene der jeg forlot dem :-).

Skrevet

''Ja men du skriver som min psykiater :) bedre å tro godt om mennesker og det er jeg enig i, men jeg vil bare ikke ha dette naivstempel_ asperger syndrom på meg, kanskje tror jeg godt om andre, men jeg gjør kun det til det motsatte er bevist.''

Sønnen min hadde bl.a. diagnosen ADD, grensende til asperger. Han var helt utrolig godtroende, han trodde på alt det andre sa og han ble lurt gjentatte ganger, den ene gangen etter den andre, enda jeg prøvde å fortelle ham at de ville lure ham, men nei, han trodde på det andre sa og lovte.

Hei!

Ja jeg var slik som barn og ungdom, trodde på alt mennesker sa og dermed lett å lure, men det tror jeg vil gå seg til etter som man får livserfaring :)

Skrevet

Hei!

Ja jeg var slik som barn og ungdom, trodde på alt mennesker sa og dermed lett å lure, men det tror jeg vil gå seg til etter som man får livserfaring :)

Sønnen min er blitt 31 år uten å oppnå denne livserfaring, det er etter at han er blitt voksen at han har blitt lurt av andre voksne.

Skrevet

Sønnen min er blitt 31 år uten å oppnå denne livserfaring, det er etter at han er blitt voksen at han har blitt lurt av andre voksne.

Hei!

Okey.

Men nå skal jeg uttrykke det bedre.

Jeg personlig lærer av erfaring, men situasjonene må være lignende.

Jeg tror også muligens 8selv om jeg ikke liker å skrive det nå) fort på det mennesker sier. Men det var verre før, når jeg var yngre :)

jeg går også i en gruppe med andre aspergere og jeg må nok meddele deg at de fleste er godtroende, uansett utdanning og intelektuell kapasitet, jeg vet det for det har vært et tema, det at man har blitt lurt av andre.

kanskje din sønn har asperger og ikke add, tror noen blander de to tilstander.

Skrevet

Hei!

Okey.

Men nå skal jeg uttrykke det bedre.

Jeg personlig lærer av erfaring, men situasjonene må være lignende.

Jeg tror også muligens 8selv om jeg ikke liker å skrive det nå) fort på det mennesker sier. Men det var verre før, når jeg var yngre :)

jeg går også i en gruppe med andre aspergere og jeg må nok meddele deg at de fleste er godtroende, uansett utdanning og intelektuell kapasitet, jeg vet det for det har vært et tema, det at man har blitt lurt av andre.

kanskje din sønn har asperger og ikke add, tror noen blander de to tilstander.

''kanskje din sønn har asperger og ikke add, tror noen blander de to tilstander.''

Sønnen min ble diagnostisert da han var 28 år.

Skrevet

''kanskje din sønn har asperger og ikke add, tror noen blander de to tilstander.''

Sønnen min ble diagnostisert da han var 28 år.

Hei!

Ja men de kan jo likevel ta feil!

Kompetansen er jo ulik på ulike steder, og nå sier de andre steder enn feks på sykehusene at man ikke trenger en særinteresse for å få diagnosen, men man kan være intenst opptatt av ting i perioder.

Men jeg vet ikke nok om add, har bare hørt at noen har fått feil diagnose.

Skrevet

Hei!

Ja men de kan jo likevel ta feil!

Kompetansen er jo ulik på ulike steder, og nå sier de andre steder enn feks på sykehusene at man ikke trenger en særinteresse for å få diagnosen, men man kan være intenst opptatt av ting i perioder.

Men jeg vet ikke nok om add, har bare hørt at noen har fått feil diagnose.

Jeg skrev dette om hans diagnose:

''diagnosen ADD, grensende til asperger''

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...