Gå til innhold

usikker på om psykiatrisak plutselig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg la dette på psykiatri, men ble så usikker på om det var riktig, for det handler om at mennesker er ærlige og den utbredte, til tider irriterende oppfatning av at jeg er for godtroende forklaring: asperger syndrom.

Her kommer saken:

Jeg er ikke uvitende

Hei!

Da vi var i utlandet og vi ved en forglemmelse la fra oss et dyrt elektronisk instrument på en hylle i en butikk, var jeg helt sikker på at det lå trygt på hyllen, at de som fant det ville levere det til butikken eller de butikkansatte ville ta vare på det.

Vi oppdaget det raskt og gikk tilbake, men det var borte. Min mann syns jeg tror alt for godt om andre (og det forklarer han også med asperger syndrom?) og om verden, men det mener jeg nå jeg har funnet bevis for at jeg ikke gjør. Jeg tror ikke uvanlig godt om alle og er naiv!

I aftenposten aften stod det at av 10 "gjengkemte" lommebøker (disse var plassert ut for å sjekke hvor mange som ble levert inn) ble samtlige levert inn! Dette skjedde i Oslo, og for meg viser dette tydelig at vanlig praksis når man finner verdisaker er at mennesker leverer dette inn. tar man andres verdisaker er man en kjeltring og de tror jeg ikke det er så mange av.

Det lå penger i alle lommebøkene, og de intervjuede sier de oppfatter det som en selvfølge at man leverer inn mistete verdisaker. I fjor ble det levert inn 2000 lommebøker i Oslo.

Det vil opplevde i utlandet var derfor ganske utrolig, først glemme oss og legge dette på en hylle også enda et uhell, akkurat når vi gikk, kom det en tyv, ja det er det jeg kaller uflaks i uflaks. Jeg var så opprørt at vi gikk tilbake hele 5 ganger, fordi jeg kunne ikke tro at det var borte, og tenkte det kunne ha falt ned mellom hyller, blitt flyttet på, lagt på et annet sted, vi lette derfor gjennom det vi klarte av butikken, jeg snakket med butikkpersonale som nesten ikke kunne engelsk, og dette vanskeliggjorde jo hele leteprosessen ytterliggere.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• Persille1365381127

11

• candyqueen_83

7

• Katt-ja

6

Hei!

Igjen, jeg er fortsatt opprørt når jeg tenker på dette, men like mye fordi ingen skjønte at jeg måtte tilbake å lete så mange ganger!

Hvis man mister noe til 3000.- kr ca så vil man vel finne det, og det kunne jo kommet et menneske som flyttet på min sak, og dermed gjorde så jeg ikke fant det!

Jeg forstår ikke, jeg burde lett mer, og stilt flere spørsmål, vist bilde av gjenstanden, men det kan være at vi hadde uflaks i uflaks, at det gikk et tyvemenneske forbi akkurat når jeg gikk ut av butikken.

Det var fordi jeg holdt på å se på noe at dette skjedde, man kan jo ikke både se på noe og holde på noe annet, da får man ikke sett på det man ser på ordentlig.

Jeg tror nok det er mye større sjanse for at en moderne mobil etc blir stjålet enn en lommebok med få kontanter i...

Men, folk flest er nok ganske ærlige, men det holder jo at 5 eller 10 % er uærlige i en sånn sak. Om noe ligger i en hylle, vil ikke folk som går forbi levere det fra seg i kassen md en gang. De fleste legger kanskje ikke merke til det - eller tenker at dem som la det der er rett i nærheten og snart skal ta det tilbake etc. I mellomtiden har den (relativt sjeldne) uærlige kommet forbi...

Jeg tror nok det er mye større sjanse for at en moderne mobil etc blir stjålet enn en lommebok med få kontanter i...

Men, folk flest er nok ganske ærlige, men det holder jo at 5 eller 10 % er uærlige i en sånn sak. Om noe ligger i en hylle, vil ikke folk som går forbi levere det fra seg i kassen md en gang. De fleste legger kanskje ikke merke til det - eller tenker at dem som la det der er rett i nærheten og snart skal ta det tilbake etc. I mellomtiden har den (relativt sjeldne) uærlige kommet forbi...

Hei!

Takk.

Da er vi enig, jeg hadde uflaks i uflaks at den tyven gikk forbi.

Men så har jeg vært utsatt for en tyv.

Min mann syns det er utrolig at jeg ikke blir frastjålet mer i mitt lange liv, men det viser heller kanskje at mennesker i 95 % av tilfellene som du skriver er ærlige :)

Det er en stor forskjell på de to situasjonene du beskriver:

Det ene var i Norge.

Det andre var i utlandet (jeg vet ikke hvilket land).

Det er nok ganske stor forskjell på mentaliteten i ulike land og ulike steder. Fortsatt er Norge et relativt "snilt" land, og har jo også et relativt lite innbyggertall. Man har likevel flaks mener jeg, om ting ikke blir tatt av den lille prosenten av uærlige mennesker.

I utlandet må man være ekstremt forsiktig. Det er en annen mentalitet, pluss mange flere mennesker, altså er antall folk som vil kunne stjele, mye større.

Jeg så en tilsvarende undersøkelse i USA. Man lot en bil stå ulåst og med panseret åpent. En bil sto i New York området, og en annen på et mindre sted i California. Bilen i New York ble ribbet i løpet av få timer. Bilen i California ble stående urørt i over en uke, det var til og med noen som hadde lukket panseret på den en dag det regnet.

Dette viser at det er ulik mentalitet ulike steder og blant ulike mennesker.

Persille1365381127

Du har fått noen gode svar av "ekte nick" og jeg er enig i alt som står der.

I tillegg: det er stor forskjell på en lommebok med navn i, og et elektronisk apparat uten navn. Det er også forskjell på å miste visa-kort, som kan skape store problemer - og å miste et kamera, eller en mobil som man i prinsippet bare kan kjøpe en til av.

Så jeg ville gjort som deg, gått tilbake og sjekket - men du er i overkant naiv om du tror det bare har falt ned og du må tilbake og lete flere ganger, sjansen for at noen har tatt det du la der er stor. Sjansen for at det forsatt lå der når du kom tilbake var liten, slik jeg ser det.

Annonse

I tillegg: det er stor forskjell på en lommebok med navn i, og et elektronisk apparat uten navn. Det er også forskjell på å miste visa-kort, som kan skape store problemer - og å miste et kamera, eller en mobil som man i prinsippet bare kan kjøpe en til av.

Så jeg ville gjort som deg, gått tilbake og sjekket - men du er i overkant naiv om du tror det bare har falt ned og du må tilbake og lete flere ganger, sjansen for at noen har tatt det du la der er stor. Sjansen for at det forsatt lå der når du kom tilbake var liten, slik jeg ser det.

Er det ett dyrt instrument som kan selges,er det nok solgt samme eller dagen etter.

Det er vi nordmenn som er ærlige og naive.

Hele verden er fattige og sulter,bare ikke vi,verdens rikeste land med over 1 mill inbyggere (Licthenstein har 250 000)

Viste ikke at Asberger ga naivitet?

Hei!

Ja men det var jo ikke noe jeg mistet på gaten, jeg la det på en hylle inne i en butikk, da er det nok naturlig at en kunde leverer det til betjeningen.

:)

For meg er det overhodet ikke overraskende at dere mistet dette "dyre elektroniske apparatet" deres - jeg regner nesten med at det finnes nok uærlige folk rundt omkring til at man nettopp skal passe seg for slike ting...

Hei!

Jeg la det tross alt på en hylle inne i en butikk og var tilbake kort tid etter på, husker ikke nyyaktig antall minutter det gikk, for da ble jeg opprørt og kunne ikke forstå situasjonen.

Du kan ikke regne med å få beholde noe som helst om du går ifra det, ha det som et prinsipp. Selv fikk jeg en gang i gave et ute-innetermometer med radiosender, senderen festet jeg på bakveggen på uthuset i bakgården. Tre uker gikk det før det ikke lenger kom noen utetemperatur. Noen hadde visst fryktelig lyst på akkurat en slik sender. Kanskje var det de tre-fire batteriene som var for fristende.

Du kan ikke regne med å få beholde noe som helst om du går ifra det, ha det som et prinsipp. Selv fikk jeg en gang i gave et ute-innetermometer med radiosender, senderen festet jeg på bakveggen på uthuset i bakgården. Tre uker gikk det før det ikke lenger kom noen utetemperatur. Noen hadde visst fryktelig lyst på akkurat en slik sender. Kanskje var det de tre-fire batteriene som var for fristende.

Hei!

:) ja så hadde du som meg, uflaks i uflaks,

Eller det gikk noen banditter forbi :)

Det hørtes interessant ut termometer med radiosender, hvorfor det?

Hei!

Jeg la det tross alt på en hylle inne i en butikk og var tilbake kort tid etter på, husker ikke nyyaktig antall minutter det gikk, for da ble jeg opprørt og kunne ikke forstå situasjonen.

Spurte du de som jobbet i butikken da, om de hadde funnet det eller om noen hadde levert det til dem? Det ville vært det første jeg hadde gjort. Hvis de svarer nei, ville jeg regnet gjenstanden som tapt for alltid.

Annonse

Spurte du de som jobbet i butikken da, om de hadde funnet det eller om noen hadde levert det til dem? Det ville vært det første jeg hadde gjort. Hvis de svarer nei, ville jeg regnet gjenstanden som tapt for alltid.

Hei!

Jeg spurte dem, men de var dårlige i engelsk.

Så tenkte jeg på alt mulig annet, for kunne ikke forstå hvordan det kunne skje.

Hei!

jeg kan ikke ha det som prinsipp ?

jeg går fra mange ting, jakker, vesker hund osv...

Jeg mister sjelden noe.

Hei!

jeg kan ikke ha det som prinsipp ?

jeg går fra mange ting, jakker, vesker hund osv...

Jeg mister sjelden noe.

Folk griper sjansen om de ser sitt snitt! Du har stort sett vært heldig. Ikke legg fra deg noe du ikke har råd til å miste.

Diskuterte dette med psykologen i dag, faktisk: Da jeg vokste opp, var det helt vanlig å sette barnevognen med ungen oppi utenfor butikken mens man handlet. Det er uhørt i dag. Fremdeles kan man binde hunden utenfor, det eneste problemet er at det kommer gærne aspergerdamer bort og klapper og koser :-) i lykkeland :-)

Folk griper sjansen om de ser sitt snitt! Du har stort sett vært heldig. Ikke legg fra deg noe du ikke har råd til å miste.

Diskuterte dette med psykologen i dag, faktisk: Da jeg vokste opp, var det helt vanlig å sette barnevognen med ungen oppi utenfor butikken mens man handlet. Det er uhørt i dag. Fremdeles kan man binde hunden utenfor, det eneste problemet er at det kommer gærne aspergerdamer bort og klapper og koser :-) i lykkeland :-)

''Fremdeles kan man binde hunden utenfor''

Nei.

''§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.''

Dette er både for å skåne hunden for masse folk og styr og for å skåne unger eller andre som kan bli skadet om hunden skulle angripe noen.

''Fremdeles kan man binde hunden utenfor''

Nei.

''§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.''

Dette er både for å skåne hunden for masse folk og styr og for å skåne unger eller andre som kan bli skadet om hunden skulle angripe noen.

Oj da. Visste ikke at det hadde blitt så strengt. Vel, heldigvis for meg blåser de fleste hundeeiere i loven.

Hei!

Jeg er ikke enig med deg.

Jo litt, i de der gærne asperger damene :)

Men det er greit for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...