Gå til innhold

Jorda ute stikkontakt med problemer!

Anbefalte innlegg

Synes det er absolutt tull at vi med voksne barn ikke kan få kjøpt stikkontakter uten barnesikring.

Jeg har en lang kabel fra garasjen til min kupevarmer som jeg sliter med å få koblet til støpselet på kupevarmeren.

Stikkontakten satt på en helt ny kabel jeg kjøpte i sommer.

Jeg har en 50 meter lang trommel med 220v kabel,jeg ikke vil ha stående ute hele vinteren.Jeg kappet av ca 10 meter av denne trommelen og stikkontekten i den andre enden på denne nye hvite kabelen.(Den på trommelen er svart) Loddet sammen den hvite og denne svarte 10 meteren,så jeg har ca 12 meter jordet kabel (3 ledninger inni)

Hold på i 10 minutter for å få den røde barnesikringen til siden,men måtte hente en flat skrutrekker og tok ført den ene så den andre.Når jeg hadde hold barnesikringen åpen en liten stund og lirket med ovnkabelen kom den til slutt.Jeg vil etter at jeg kommer hjem fra biltur tape støpsel og stikkontakt sammen og dra ut neden i garasjen og sette den i en jordet kontakt i ett soverom jeg ikke bruker.Henger den svarte stikkontekten ute til den skal brukes,Så setter jeg den i kontakten 15-30 min før jeg skal ut å kjøre.At vinduet har en glippe på 1-2 cm i 15-30 min gjør ingenting.Jeg bruker detet soverommet bare som lager for datadeler alikevel.Dessuten har jeg dratt ut ledningen til panelovnen.Laveste valg er 10 gr,så jeg har ikke noe valg.

Sløser ikke med strømmen,selv med 15 min åpent vindu.

Kjenner dere til noen steder der man kan få kjøpt gamle stikkontakter uten barnesikring?

Jeg må jo selv være forsiktig med 220 volt og jeg har ingen barn under 25 år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374430-jorda-ute-stikkontakt-med-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg helt klarer å se for meg hele opplegget ditt, men det høres ut som oppskriften på strømskader på personer og brann. Ganske livsfarlig.

Slike hjemmesnekrede Petter Smart-løsninger gjør forsikringen verdiløs.

Det er like risikofyllt å tulle med strøm som med gass. Selv om strømme verken sees eller luktes.

mvh

Persille1365381127

Hva med å bare kjøpe en ny ledning som er så lang som du vil ha den, og en kupevarmer som er ny nok til at den kan gå i et vanlig stikk?

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=defa

Dette handler jo ikke om barnesikkerhet, det handler om brannvern. Om det der tar fyr får du ingen forsikring...

Får du en brann med det der oppsettet, så kan du vinke farvel til forsikringen. Det er ikke en gang tillatt å trekke en skjøteledning fra et rom til et annet.

Ingen av dere forstår hva jeg snakker om,så da glemmer vi det hele.

Se på en helt ny ledning med bare en stikkontakt og ett støpsle som er kun for utebruk,så vil du se 2 røde prikekr der man stikker inn støpselet.Disse var fryst fast siden ledingen ligger ute hele vinteren.

Om ingen av dere damer forstår hva jeg snakker om så avslutter jeg det bare.

VG debatt var stengt i går,og jeg skulle jo ha lagt det til bil forumet,siden det er bilen jeg skal varme opp i maks 30 minutter!

Tipper at dere har nye biler og at dere bare starter motoren 15 min før dere drar avgårde? Og bruker masse krefter på å skrape vinduer unødvendig?

Detter man viften på varmeapparatet på fult og kun varme på rutene tar det vanligvis den samme tiden.Jeg ville bare spare bensin.

Men siden ingen av dere er teknisk anlagt og jeg snakker for døve ører,vil jeg i fremtiden slutte å snakke om biler,harware til datamaskiner og andre tekniske ting er på DOL,bare på vgd.

Annonse

Se på en helt ny ledning med bare en stikkontakt og ett støpsle som er kun for utebruk,så vil du se 2 røde prikekr der man stikker inn støpselet.Disse var fryst fast siden ledingen ligger ute hele vinteren.

VG debatt var stengt i går,og jeg skulle jo ha lagt det til bil forumet,siden det er bilen jeg skal varme opp i maks 30 minutter!

Tipper at dere har nye biler og at dere bare starter motoren 15 min før dere drar avgårde? Og bruker masse krefter på å skrape vinduer unødvendig?

Detter man viften på varmeapparatet på fult og kun varme på rutene tar det vanligvis den samme tiden.Jeg ville bare spare bensin.

Men siden ingen av dere er teknisk anlagt og jeg snakker for døve ører,vil jeg i fremtiden slutte å snakke om biler,harware til datamaskiner og andre tekniske ting er på DOL,bare på vgd.

''Om ingen av dere damer forstår hva jeg snakker om så avslutter jeg det bare.''

Så tåpelig.

Jeg vet definitivt hva jeg snakker om, og det du bedriver er både farlig og ulovlig. Punktum.

Døh - mannen min er utdannet elektriker og montør, og han freser når vi ser slike ut-av-vinduet-opplegg for å få strøm til biler / garasjer.

En annen sak er at det ikke var helt lett å forstå hva du mente.

Men løsningen er svært sjelden å fjerne ting fra kontaktene med skrutrekkeren.

Døh - mannen min er utdannet elektriker og montør, og han freser når vi ser slike ut-av-vinduet-opplegg for å få strøm til biler / garasjer.

En annen sak er at det ikke var helt lett å forstå hva du mente.

Men løsningen er svært sjelden å fjerne ting fra kontaktene med skrutrekkeren.

Det skal jeg heller ikke gjøre,men kjøpe ny stikkontakt den 21/1. Min far lærte meg å reparere lamper når jeg var 12 år gammel så dette kan jeg nok om.(41 års erfaring)

Om en ledning går ut av ett vindu i 30 min 2 gar i uka,så er jeg gammel nok til å finne ut farligheten av dette.

''Om ingen av dere damer forstår hva jeg snakker om så avslutter jeg det bare.''

Så tåpelig.

Jeg vet definitivt hva jeg snakker om, og det du bedriver er både farlig og ulovlig. Punktum.

Sikkert,om jeg hadde gjort noe ulovlig så.Vi menn gjør da ulovlige ting hele tida,så lenge ingen mennesker blir skadet.

fatter heller ikke hvordan det skal kunne brenne noen steder når den skjøteledningen av denne typen:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-35077/

og denne:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-med-barnesikring-35584/

Her er kupèvarmeren:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-1300550-W-40413/

Dette er forhåpentligvis siste innlegg om denne saken.

Jeg skal slutte å poste på feil forum,når jeg har mer kunnskaper selv.

Annonse

Gjest Elextra

Det skal jeg heller ikke gjøre,men kjøpe ny stikkontakt den 21/1. Min far lærte meg å reparere lamper når jeg var 12 år gammel så dette kan jeg nok om.(41 års erfaring)

Om en ledning går ut av ett vindu i 30 min 2 gar i uka,så er jeg gammel nok til å finne ut farligheten av dette.

''Om en ledning går ut av ett vindu i 30 min 2 gar i uka,så er jeg gammel nok til å finne ut farligheten av dette.''

Spørs om forsikringsselskapet er enig om det skulle skje noe.

Elektriske forskrifter er noe dritt.

Skal forhindre brann, personskader og skader på utstyr. For noe tull!

mvh

Sikkert,om jeg hadde gjort noe ulovlig så.Vi menn gjør da ulovlige ting hele tida,så lenge ingen mennesker blir skadet.

fatter heller ikke hvordan det skal kunne brenne noen steder når den skjøteledningen av denne typen:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-35077/

og denne:

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-med-barnesikring-35584/

Her er kupèvarmeren:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-1300550-W-40413/

Dette er forhåpentligvis siste innlegg om denne saken.

Jeg skal slutte å poste på feil forum,når jeg har mer kunnskaper selv.

Lodding av ledninger, for eksempel, er (meg bekjent) ikke lov.

Og poenget er vel nettopp at du IKKE har mer kunnskap selv, du bare tror du har det. Og det er farlig i seg selv.

La elektrikere gjøre denne jobben.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...