Gå til innhold

romantisere lidelsen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker tilbake på noen av gangene jeg var syk og innlagt. Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal føle når jeg tenker tilbake på innleggelsene. Husker en gang - vi var en gjeng av jenter som hadde det sosialt sett ganske morsomt når vi var innlagt. Jeg ble drevet med og begynte å ta til meg de andres følelser... akkurat som det var lit kult å være innlagt og stemplet som litt gale. Jeg likte meg i situasjonen som pasient. Jeg likte rollen som pasient og kom godt overens med både sykepleiere og til og med psyikateren min.

Men nå i ettertid har jeg litt problemer med dette her. Jeg ble jo tvangsmedisinert. Noe jeg ikke kan akseptere i dag. Men så blir det litt sånn at jeg savner den tida for det var liksom noe nytt og spennende over det hele....

Vi følte oss spesielle, og det var en god følelse. Men nå har jeg vel fått litt nok av dette her følelsesmessige svermeriet, og ønsker bare å få opphevet tvangen mot meg og hater alle tankene om at medisinen kan gi meg kreft og ødelegge hjernen min osv........

Vet liksom ikke hvilke følelser jeg vil ha med meg videre...... skal jeg protestere høylytt mot medisineringen eller skal jeg begynne å leve ut den gamle følelser igjen - for det føles nesten som jeg kan styre dette kognitivt. Er vel kanskje for glad i sterke følelser.....men tenker jo også at gud.. det må være godt å bare være normal.

Gjest Matariki
Skrevet

''medisinen kan gi meg kreft og ødelegge hjernen min osv........''

Kan medisinen det?

Skrevet

''medisinen kan gi meg kreft og ødelegge hjernen min osv........''

Kan medisinen det?

Ja, psykosemedisiner kan være skadelig etter min erfaring. Jeg har hatt både nevrologiske utslag og leverbetennelse pga psykosemedisin. De prøver å gi meg garantier hver gang jeg prøver en ny medisin på at det er svært sjeldent med bivirkninger og sånn har det ikke vært for meg.

Gjest nickless
Skrevet

Jeg har også opplevd endel bivirkninger på de AP jeg har brukt. Likevel foretrekker jeg å bruke dette. Valget mitt står mellom å være uten medisiner og å ta livet mitt, eller tolerere og finne medisiner jeg kan leve med. Jeg har valgt det siste.

Er det bedre å leve et liv som syk enn å bruke AP? Kreft kan man jo få av alt mulig, har ikke hørt at AP er spesielt farlig? Har du sett i felleskatalogen på den medisinen du bruker?

Skrevet

Jeg har også opplevd endel bivirkninger på de AP jeg har brukt. Likevel foretrekker jeg å bruke dette. Valget mitt står mellom å være uten medisiner og å ta livet mitt, eller tolerere og finne medisiner jeg kan leve med. Jeg har valgt det siste.

Er det bedre å leve et liv som syk enn å bruke AP? Kreft kan man jo få av alt mulig, har ikke hørt at AP er spesielt farlig? Har du sett i felleskatalogen på den medisinen du bruker?

Felleskatalogen blir jeg ihvertfall redd av å lese.

Jeg tror ikke det er noen fare for at jeg skal ta livet mitt hvis jeg slutter på AP. Fordi jeg er glad i livet. Men jeg vil føle at jeg har kontrollen selv, og ønsker å jobbe med problemene mine på en annen måte. Noe jeg ikke får lov til.

Hvis noen har noen navn på psykiatere som forsøker alternativ behandling av folk med psykoser så håper jeg å høre om det.

Gjest nickless
Skrevet

Felleskatalogen blir jeg ihvertfall redd av å lese.

Jeg tror ikke det er noen fare for at jeg skal ta livet mitt hvis jeg slutter på AP. Fordi jeg er glad i livet. Men jeg vil føle at jeg har kontrollen selv, og ønsker å jobbe med problemene mine på en annen måte. Noe jeg ikke får lov til.

Hvis noen har noen navn på psykiatere som forsøker alternativ behandling av folk med psykoser så håper jeg å høre om det.

''Men jeg vil føle at jeg har kontrollen selv, og ønsker å jobbe med problemene mine på en annen måte. Noe jeg ikke får lov til.''

Jeg kan ikke bestemme hva du skal gjøre, jeg kan bare skrive ut ifra meg selv og mine opplevelser. Jeg har ingen sjanse til å jobbe kognitivt hvis jeg ikke bruker AP. Da har jeg så mye angst at det blir bare rot og tull i hodet mitt.

Du kan jo jobbe hardt mens du bruker AP også? Når du evt engang kan slutte med medisiner (om du kan det), så vil du jo ha stort utbytte av det du har lært uansett?

Skrevet

''Men jeg vil føle at jeg har kontrollen selv, og ønsker å jobbe med problemene mine på en annen måte. Noe jeg ikke får lov til.''

Jeg kan ikke bestemme hva du skal gjøre, jeg kan bare skrive ut ifra meg selv og mine opplevelser. Jeg har ingen sjanse til å jobbe kognitivt hvis jeg ikke bruker AP. Da har jeg så mye angst at det blir bare rot og tull i hodet mitt.

Du kan jo jobbe hardt mens du bruker AP også? Når du evt engang kan slutte med medisiner (om du kan det), så vil du jo ha stort utbytte av det du har lært uansett?

Takk for svar.

Jo er det som er håpet mitt da. Å kunne bli helt frisk. Jeg jobber faktisk med saken, men så er det litt sånn at det ikke er så mye å jobbe med når jeg tar psykosemedisin. Behandleren min har allerede begynt å hinte om at jeg er for frisk til videre behandling, at jeg egentlig ikke trenger det nå. Men jeg vil jo noe helt annet, jeg vil vel egentlig å langsomt trappe ned dosen samtidig som jeg får ordentlig terapi hele veien, det har jeg nemlig ikke fått før.

Gjest nickless
Skrevet

Takk for svar.

Jo er det som er håpet mitt da. Å kunne bli helt frisk. Jeg jobber faktisk med saken, men så er det litt sånn at det ikke er så mye å jobbe med når jeg tar psykosemedisin. Behandleren min har allerede begynt å hinte om at jeg er for frisk til videre behandling, at jeg egentlig ikke trenger det nå. Men jeg vil jo noe helt annet, jeg vil vel egentlig å langsomt trappe ned dosen samtidig som jeg får ordentlig terapi hele veien, det har jeg nemlig ikke fått før.

Jeg forstår hva du mener. Har selv lært meg noen teknikker når jeg får litt "rare" tanker gjennom kognitiv terapi. MEN...jeg har også forsøkt å slutte med AP og dette har ikke gått bra for meg. Det hjelper ikke med all verdens kognitiv terapi når hjernen min lager slike rare forestillinger. Jeg må har en dose AP skal jeg greie å tenke fornuftig. Dosen kan jo sikkert diskuteres?

For å si det enkelt: Jatakk, begge deler :-)

Gjest Matariki
Skrevet

Ja, psykosemedisiner kan være skadelig etter min erfaring. Jeg har hatt både nevrologiske utslag og leverbetennelse pga psykosemedisin. De prøver å gi meg garantier hver gang jeg prøver en ny medisin på at det er svært sjeldent med bivirkninger og sånn har det ikke vært for meg.

Hva mener du det gjør med hjernen?

Skrevet

Hva mener du det gjør med hjernen?

Jeg vet ikke hva de gjør med hjernen

Gjest Matariki
Skrevet

Jeg vet ikke hva de gjør med hjernen

Ok. Det vet jeg...

Skrevet

Ok. Det vet jeg...

Hva gjør den med hjernen da?

Gjest Matariki
Skrevet

Hva gjør den med hjernen da?

Bare noe jeg tror, har ikke forsket på det...

marlenexxx27
Skrevet

Jeg tror det er mange pasienter som romantiserer psykiske problemer og på et vis nyter sine sterke følelser. Enkelte slår jo virkelig ut håret når de blir innlagt. Det er jo en måte å få en identitet på, og kjenne at man lever.

Hvis du vil slutte på AP er det vel bare å oppføre deg som en ikke-psykotisk person, da er vel legen forplikta til å trappe ned medisinen? I hvert fall når du har oppført deg adekvat i noen måneder?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...