Gå til innhold

Ønsker å bo utenlands under svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Gjest Heatseeker

Hei! Jeg er alenemor med et barn i skolealder og et til på vei. Jeg mottar i dag utvidet barnetrygd på 1. barn, samt bidrag via NAV Innkreving. Jeg har opparbeidet rettigheter til fødselsstønad på 2. barn og forventer å påbegynne permisjon fra jobb i Mars/April. Jeg tar ut 57 ukers permisjon og 80% stønad. Jeg ønsker å bosette oss i Spania det året jeg har permisjon. Hvordan er det med rettighetene mine på trygder/stønader i så tilfelle? Mister jeg rettigheter på noe område? Mister vi statsborgerskapet vårt i Norge? Medlemsskap i trygdekassen? Hva er de juridiske bakdelene ved å bo utenlands i 12 måneder? Gjelder reiseforsikringen min dette året, eller må jeg tegne annen forsikring? Jeg har også livforsikring både på meg selv og 1. barn, gjelder denne også om jeg er midlertidig bosatt utenlands? Hvilke forsikringer bør jeg eventuelt tegne? Videre lurer jeg på noe helt annet; Har jeg lov til å ta 1. barn ut av skolen i April/Mai og undervise resten av skoleåret selv? (Jeg er ikke pedagogisk utdannet, men mener selv at jeg har kompetanse til å undervise på barneskolenivå) Det er ikke mulig på den aktuelle skolen i Spania å få barnet inn før oppstart neste skoleår (Høst 2012). For ordens skyld kan jeg legge til at jeg har tjent nok før permisjon til at grunnlaget for fødselspenger er satt til 6G og at jeg i tillegg til stønaden vil motta leieinnteker for egen bolig i norge. (Disse dekker ca leiekostnaden min i Spania). Jeg har full omsorgs- og foreldrerett på begge barna mine. Er det noe annet, juridisk sett, jeg bør være obs på i et slikt tilfelle?

Fortsetter under...

Du finner noe her, se linken til høyre om medlemsskapet i folketrygden:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Svangerskaps-+og+foreldrepenger+under+utenlandsopphold+i+et+E%C3%98S-land.1073748693.cms

Statsborgerskapet trenger du ikke tenke på, det skal noe til å miste det.

Forsikringer hadde jeg sjekket med det aktuelle selskapet.

Gjest Heatseeker

Du finner noe her, se linken til høyre om medlemsskapet i folketrygden:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Svangerskaps-+og+foreldrepenger+under+utenlandsopphold+i+et+E%C3%98S-land.1073748693.cms

Statsborgerskapet trenger du ikke tenke på, det skal noe til å miste det.

Forsikringer hadde jeg sjekket med det aktuelle selskapet.

Tusen takk for svar, jeg får visst ringe både NAV og forsikringsselskapet :-)

Advokat Thomas Myran

Hei!

Vedr. dine forsikringer og barnets skolegang, så faller det utenfor det som jeg kan besvare her inne. Jeg besvarer kun de rent trygderettslige spørsmål.

I Ftrl. § 14-2 er det et krav om medlemsskap i trygden for å motta stønaden, det betyr at man har rett til å få ytelsen utbetalt også under midlertidig opphold i utlandet. Det er i kapittel 14 ikke gitt noen bestemmelser som hindrer utbetaling til utlandet så lenge man fortsatt regnes som medlem av trygden i Norge.

Så lenge oppholdet utenlands er ment å vare under 12 mnd., vil medlemsskapet beholdes.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...