Gå til innhold

Hvor mye må dere beregne på fire personer?

Anbefalte innlegg

Da vi var fem i familien, hvorav tre barn på 9,12 og 15, brukte vi ca. 750 g kjøttdeig til taco. Nå er vi en voksen mindre og klarer oss med 500-600 g. Det blir som regel litt rester av dette.

Jeg husker den gode, gamle Mamta! Er det deg? :)

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• Mammantil3

8

• candyqueen_83

7

• morsan

6

''Jeg klarer ikke blandingsprodukter av kylling,''

Kyllingkjøttdeig er da ikke et "blandingsprodukt"! et er rent kyllingkjøtt som er malt opp.

''Kyllingkjøttdeig er da ikke et "blandingsprodukt"! et er rent kyllingkjøtt som er malt opp.''

Det er så gyselig at jeg tviler på at det er rene kyllingbryst i kjøttdeigen i alle fall, det må være diverse slintrer og greier som de ikke får brukt i noe annet.

Jeg har selv vært med å lage kjøttdeig av hjort og brukt ting og tang som ikke gikk rett i gryta, men det ble noe helt annet enn den kjøttdeigen av kylling allikevel.

''Kyllingkjøttdeig er da ikke et "blandingsprodukt"! et er rent kyllingkjøtt som er malt opp.''

Det er så gyselig at jeg tviler på at det er rene kyllingbryst i kjøttdeigen i alle fall, det må være diverse slintrer og greier som de ikke får brukt i noe annet.

Jeg har selv vært med å lage kjøttdeig av hjort og brukt ting og tang som ikke gikk rett i gryta, men det ble noe helt annet enn den kjøttdeigen av kylling allikevel.

Greit nok aat du ikke liker smaken, men det er ikke noe mer blandingsprodukt enn kjøttdeig av okse eller svin. Neppe filét, men det er absolutt ikke MUK.

Når vi lager taco av 400 g til to voksne og en 14-åring får vi alltid rester, som er kjærkommen "lørdagsfrokost" for tenåringen.

Men jeg har derfor begått den bommerten å tenke at venn på besøk = det holder med at vi ikke får rester. Noen venner av jr forsyner seg med vanvittige mengder kjøtt, og spiser langt mer enn noen her i huset, så da blir 400 g alt for lite.

Gjest lilja (den opprinnelige)

Da vi var fem i familien, hvorav tre barn på 9,12 og 15, brukte vi ca. 750 g kjøttdeig til taco. Nå er vi en voksen mindre og klarer oss med 500-600 g. Det blir som regel litt rester av dette.

Hei Mamta - så koselig å "se" deg igjen!

Husker laaange tråder og vente- og forventningsprat på a-forumet :-)

Håper alt er bra med deg og dine!

Klem fra

Annonse

Mamta - den gode gamle

Hei Mamta - så koselig å "se" deg igjen!

Husker laaange tråder og vente- og forventningsprat på a-forumet :-)

Håper alt er bra med deg og dine!

Klem fra

Husker deg også godt, lilja! Håper alt er bra hos deg. Det er bra med meg og mine, men livet har et helt annet fokus nå enn den gang vi var aktive på a-forumet. ;-)

Gjest lilja (den opprinnelige)

Husker deg også godt, lilja! Håper alt er bra hos deg. Det er bra med meg og mine, men livet har et helt annet fokus nå enn den gang vi var aktive på a-forumet. ;-)

Samme her :-)

Tenk at lille-Ping skal begynne på ungdomsskolen til høsten! Og lillesøster har faktisk fylt 10 :-)

Det er en god, gammeldags klisje - men tiden flyr!

Annonse

Mamta - den gode gamle

Samme her :-)

Tenk at lille-Ping skal begynne på ungdomsskolen til høsten! Og lillesøster har faktisk fylt 10 :-)

Det er en god, gammeldags klisje - men tiden flyr!

Helt sant. Eldstemann her ble konfirmert ifjor, en kjekk ung mann, syns ikke det er lenge siden han var lille gullklumpen min...

Når alle som spiser vet at 'kjøttet er det bare SÅ mye av' og man har nok av andre ting å ha på tacoen, holder 400 gram lenge. Men hvis man har folk på besøk som er vant til å lasse på med kjøttet ('den dyre varen') uten å tenke/se helheten, så..blir 400 gram for lite. Så det handler mye om innstilling og om man liker grønnsaker/salat/tomat osv. NOen er så salt-hungrige at de føler de må ha mye kjøttdeig på for at det skal smake noe..

Siden du skal ha besøk ville jeg laget to pakker kjøttdeig, og latt halvparten stå på plata og varme seg mens første porsjon settes på bordet. Da får du sett litt ann hvor mye de spiser, og så har du mer i reserve dersom det faktisk holder, alternativt har du en god porsjon rester etterpå. :-)

''Syns du ikke det er en ekkel bismak på kyllingkjøttdeigen? Dersom vi brukte den til taco kunne vi spist i tre dager på 400 gram... ;-)''

Spørsmålet var ikke til meg, men jeg er freidig nok til å svare likevel..

Enig med deg i både bismak og uvanlig mengde rester når jeg har brukt den i taco e.l.. Uansett hvor mye vi krydrer og kamuflerer den i andre retter som gryte, pizza, omelett osv også..

Vi har virkelig lagt godviljen til, og nøkkelhullsmerket og billig er den også, men tror jeg kapitulerer. Men jeg har landa på at den smaker hakket bedre en svinekjøttdeig :-/ Anser meg som en relativt habil kokk og en person som er i overkant interessert i å spise "ny" mat, men denne svinekjøttdeigen har jeg til gode å bli imponert av.

Jeg har også gjort iherdige forsøk på å kamuflere smak men når ikke engang kyllingboller smaker kyllingboller blmed den deigen blir jeg skeptisk. Hvilke deler av kyllingen har de egentlig malt til farse? :/

Deler forresten din vurdering av svinefarsen også. Den eneste varianten av god svinefarse er medisterfarsen jeg kjøper i ferskvareavdelingen på Ultra og Bunnpris. Resten skal de få ha for seg selv, selv om jeg gjerne skulle erstattet mer rødt kjøtt med hvitt :)

Ikke når den er godt stekt og tilsatt tacopulver;)

Ungene mine er kresne, men forlanger kyllingkjøttdeig til taco:)

Enig i at den smaker mindre metall når den er godt stekt, men da blir jo konsistensen bare helt pyton. Nei her er det rødt kjøtt i tacoen og slik forblir det nok :)

Gjest Nickløsheletida

Ikke jeg heller. Kyllingkjøttdeig er bare ekkelt, både i konsistens og smak.

Jeg prøvde det i tacoen i går fordi sønnen mente det var mer protein i den og sunnere (jeg har ikke peiling), men jeg synes ikke det var like godt nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...