Gå til innhold

Hvor mye må dere beregne på fire personer?

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å være så gnien når man skal ha besøk da? En eller to pakker kjøttdeig liksom.

Neida, men jeg fikk inntrykk av at det var et poeng at trådstarter var nødt til å tenke økonomi, men jeg har kanskje blandet tråder.

I alle tilfeller: Det *er* jo folk som faktisk er blakke, men likevel ønsker å kunne invitere til middag av og til, og da må man tenke litt kreativt. :-)

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• Mammantil3

8

• candyqueen_83

7

• morsan

6

''Hvorfor mener du at kyllingfilét er sunnere enn oppmalt kjøtt? Har det noe med steketiden å gjøre, eller?''

På kyllingfileten får du rent kjøtt, kan skjære bort fettslintrer og sånt. I oppmalt kjøtt vil det alltid være med litt andre ting, som sener og fett og brusk. Men noen stor forskjell utgjør det ikke, altså, jeg syns bare det er så mye hyggeligere å se hva jeg spiser. :-) Også smaker det så uendelig mye bedre.

Smaksargumentet kjøper jeg, selvsagt, men særlig mye av det andre oppi der tror jeg ikke at det er, og det er vel heller ikke så usunt om det skulle komme med noe annet enn det aller reneste på kjøttet.

I gamle da'r utnytta folk slakt som best de kunne, mens i våredager vil vi visst helst bare ha indrefileten.

Og sukker.

''Og sukker.''

Sjekket en pakke fra Old el Paso, og den skal inneholde 44,4% sukker, hvilket jo er en stor prosentandel.

Men hele pakka veier bare 30 gram, altså er sukkerinnholdet 13,32 gram per pose.

Hjemme hos oss bruker vi ca 1/2 - 2/3 pose per gang, dvs max ca 8,88 gram sukker per kjøttdeigpakke a 400 gram. Vi er tre i familien, men får rester, så la oss si at vi deler på fire. Det vil si at hver av oss får i seg 2,22 gram sukker på å bruke krydderpose. Man skal gå på en svært ekstrem lavkarbodiett før det blir for mye.

Smaksargumentet kjøper jeg, selvsagt, men særlig mye av det andre oppi der tror jeg ikke at det er, og det er vel heller ikke så usunt om det skulle komme med noe annet enn det aller reneste på kjøttet.

I gamle da'r utnytta folk slakt som best de kunne, mens i våredager vil vi visst helst bare ha indrefileten.

Tok et kjapt søk på både kyllingkjøttdeig og kyllingfilet, og fant dette på innhold pr. 100 g:

Kyllingkjøttdeig (Prior): 569,4 kj (136,08 kcal), 19,5 g protein, 7,3 g fett.

Kyllingfilet (Den Stolte Hane): 449 kj (106 kcal), 24 g protein, 1,1 g fett, herav 0,3 g mettet fett.

Ingen enorm forskjell, men dog en forskjell. Og for de som f.eks. teller kalorier eller fettinnhold utgjør det litt, og når smaken i tillegg ikke er noe særlig på kyllingkjøttdeigen så er det lett å velge. :-)

Annonse

Vi er 2 voksne og to tenåringer, og for oss pleier 1,5-2 pakker å være ganske passe.

Av 2 pakker blir det som regel litt rester som blir "tenåringslunsj" dagen etter.

Hvis vi skal ha besøk, så sørger jeg for at det alltid rikelig, og gjerne blir endel til overs. ( det er ikke noe problem å evt fryse ned ferdig taco-kjøttdeig)

Gjestene skal ikke føle at de må legge bånd på seg når de forsyner seg fordi det kan gå tomt for mat!

Har opplevd dette noen få ganger hos venner. Og det er nok en svært pinlig opplevelse for vertskapet..

Ettersom jeg har lest så inneholder ikke kyllingkjøttdeig MUK ettersom det hadde vært altfor finmalt.

Nei, kyllingkjøttdeig inneholder ikke MUK. Det er hovedsakelig rent kyllingkjøtt som er oppmalt. Man kan se av både farge og konsistens at dette er kjøtt.

Det er seigere enn vanlig kjøttdeig. Men dette skyldes rett og slett at fibrene i kyllingkjøtt er mye finere enn fibrene i svin og oksekjøtt. Så når dette males opp blir det mere finkornet og "klebrig" konsistens på kjøttdeigen.

Nei, kyllingkjøttdeig inneholder ikke MUK. Det er hovedsakelig rent kyllingkjøtt som er oppmalt. Man kan se av både farge og konsistens at dette er kjøtt.

Det er seigere enn vanlig kjøttdeig. Men dette skyldes rett og slett at fibrene i kyllingkjøtt er mye finere enn fibrene i svin og oksekjøtt. Så når dette males opp blir det mere finkornet og "klebrig" konsistens på kjøttdeigen.

Sakset fra et innlegg lenger ned:

''Tok et kjapt søk på både kyllingkjøttdeig og kyllingfilet, og fant dette på innhold pr. 100 g:

Kyllingkjøttdeig (Prior): 569,4 kj (136,08 kcal), 19,5 g protein, 7,3 g fett.

Kyllingfilet (Den Stolte Hane): 449 kj (106 kcal), 24 g protein, 1,1 g fett, herav 0,3 g mettet fett.''

Hva er det kjøttdeigen er tilsatt som gjør at det blir slike forskjeller? De er ikke store, altså, men det må jo være noe som gjør det? (Jeg vet ikke, derfor spør jeg.)

''Og sukker.''

Sjekket en pakke fra Old el Paso, og den skal inneholde 44,4% sukker, hvilket jo er en stor prosentandel.

Men hele pakka veier bare 30 gram, altså er sukkerinnholdet 13,32 gram per pose.

Hjemme hos oss bruker vi ca 1/2 - 2/3 pose per gang, dvs max ca 8,88 gram sukker per kjøttdeigpakke a 400 gram. Vi er tre i familien, men får rester, så la oss si at vi deler på fire. Det vil si at hver av oss får i seg 2,22 gram sukker på å bruke krydderpose. Man skal gå på en svært ekstrem lavkarbodiett før det blir for mye.

Naa bruker vel de fleste en hel pakke paa 400 gram kjoettdeig, som de da (i henhold til denne traaden) typisk deler paa to voksne.

Det trenger ikke bety noe for kostholdet, men det er noe med at svaert mange av slike produkter inneholder sukker og alle monner drar.

I tillegg til at det smaker bedre med faktisk krydder, ikke kun sukker og salt ;)

Siden det er 7,3 g fett i kyllingkjøttdeigen mot 1,1 g i kyllingfileten så sier det seg selv at det ikke er bare rent kjøtt i kjøttdeigen. De hiver nok alt mulig oppi der som de ikke kan bruke til noe annet.

Siden det er 7,3 g fett i kyllingkjøttdeigen mot 1,1 g i kyllingfileten så sier det seg selv at det ikke er bare rent kjøtt i kjøttdeigen. De hiver nok alt mulig oppi der som de ikke kan bruke til noe annet.

Kyllingfileten er ikke målestokken på hvor mye fett kyllingkjøtt i snitt inneholder.

Brystfileten er jo det største og reneste kjøttstykket på kyllingen og inneholder omtrent ikke fett.

Låret, derimot, består jo av mange flere "stykker" (muskler) med fett innimellom, så den gjennomsnittlige fettprosenten i låret er naturligvis mye høyere enn i fileten.

Derfor vil jo kyllingkjøttdeig som inneholder begge deler, få en høyere fettprosent enn kyllingfilet alene.

I tillegg sitter det mye fett under skinnet på kylling, og det kan godt hende at noe av dette også blir brukt i kjøttdeigen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...