Gå til innhold

Oss røykere i mellom! God artikkel

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nå har jeg vært der omtrent hvert år de siste 10 årene og jeg møter jo ofte flere jeg har vært sammen med før og jeg kjenner sykepleierne, nattevakten jobbet faktisk på samme avdeling som jeg var for 42 år siden, jeg kjenner endel av legene og jeg har alltid felles bekjente med folk som er innlagt og får høre hvordan det går med folk. Og så var det trist at et par av de gamle traverne var døde.

Uffda, det var ikke like trivelig :-(

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

29

• Sør

27

• hidi, the scorpion

18

• Dorthe

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nå har jeg vært der omtrent hvert år de siste 10 årene og jeg møter jo ofte flere jeg har vært sammen med før og jeg kjenner sykepleierne, nattevakten jobbet faktisk på samme avdeling som jeg var for 42 år siden, jeg kjenner endel av legene og jeg har alltid felles bekjente med folk som er innlagt og får høre hvordan det går med folk. Og så var det trist at et par av de gamle traverne var døde.

Skrevet

Nei, trist. Han ene hadde faktisk brukket beinet og døde på sykehuset etter å ha blitt operert.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Nei, trist. Han ene hadde faktisk brukket beinet og døde på sykehuset etter å ha blitt operert.

Grøss, men da var det vel noe annet bakenforliggende som gjorde at han døde.

Skrevet

Grøss, men da var det vel noe annet bakenforliggende som gjorde at han døde.

Han hadde en ryggmargsskade da, men var frisk ellers. Men faktisk stoler jeg ikke på budbringeren helt så jeg er ikke helt sikker på hva som egentlig skjedde. Men han var en veldig hyggelig mann på litt over 40 år så det var triste saker og jeg kjente ham godt.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg overraskes over ditt selvbedrag, Colette.''

Og hva er selvbedragersk over dette? Jeg vet at røyking er farlig. Men samtidig så vet jeg at folk dør uansett...i alle aldre. Samme hvor mye de prøver og unngå det med all verdens forsikringer for og unngå det.

''Og hva er selvbedragersk over dette? ''

Vanskelig å svare på det uten å virke moraliserende, men jeg undres, som sagt. Du virker jo oppegående ellers ;).

Skrevet

At røyking er farlig, er det ingen tvil om, og det er heller ikke slik at røyking blir "bedre" fordi andre folk gjør andre helseskadelige ting.

Og at anti-røykekampanjene har virket er det heller ikke noen tvil om.

Men jeg synes hun har noen poenger mht hvor langt man skal gå for å påvirke folk. Når det gjelder inaktivitet og overvekt har jeg mer inntrykk av at det fokuseres på det positive ved å unngå dette, fremfor det negative ved å fortsette. Kanskje har man kommet dithen at man burde forsøke det med røyking også?

Jeg ville ha føt det svært ubehagelig dersom man mid i lørdagskosen kommer med holdningskampanjer med nærstudier av hva som kan skje dersom man spiser/drikker usinne varer.

Kommentaren hennes om abort synes jeg er på siden, da det i vår del av verden ikke er slik at abort bør unngås av hensyn til den abortsøkendes helse.

Skrevet

''Mine barn MISTET sin besteforelder så altfor, altfor tidlig. Den yngste er nå i tenårene og husker ikke sin besteforelder mer..... De eldste _elsket_ h*n og husker h*n godt. Men dessverre døde h*n alfor tidlig fra dem (og sine egne barn).''

Da jeg ble født hadde jeg en bestefar, han røykte, men ble likevel 92 år. Min mormor døde av nyresvikt, min farmor av hjertesvikt, ingen av de røykte, og min farfar døde på sjøen, da båten han jobbet på sank, og de ble aldri funnet.

Så alt kan ikke skyldes på røyking. Røyking, er selvfølgelig høyrisiko, og enda verre må det væreå miste de, som ikke kjente risikoen ved å røyke;(

''Da jeg ble født hadde jeg en bestefar, han røykte, men ble likevel 92 år. Min mormor døde av nyresvikt, min farmor av hjertesvikt, ingen av de røykte, og min farfar døde på sjøen, da båten han jobbet på sank, og de ble aldri funnet.''

Slike eksempler kan alle nevne, jeg osgå. Min bestefar blei nesten 100 år. Han hadde angivelig røyka siden han var 8 år, og lungene var som en ungdoms da han var 90+. Min mor har alvorlig astma, ho må bruke medisiner, inhalator og periodevis oksygenmaske, men har aldri røyka. Søskenbarnet mitt døde av kreft i nyrene i en alder av 45, han var avholdsmann og ikke-røyker. Men hadde min mor røyka, hadde ho ikke levd i dag. Hadde søskenbarnet mitt vært røyker / narkoman / alkoholiker hadde han neppe levd så lenge som han gjorde.

''Så alt kan ikke skyldes på røyking. Røyking, er selvfølgelig høyrisiko, og enda verre må det væreå miste de, som ikke kjente risikoen ved å røyke;(''

Selvfølgelig skyldes ikke alt røyking, til og med små barn kan dø av ulike kreftformer. Men at røyking bidrar sterkt, kan vi ikke underslå. Å ta sjansen på at vi er en av de heldige, er som en russisk rullett fordi vi ikke veit hva vi er disponert for.

Jeg valgte å røyke, priser meg lykkelig for at jeg ikke "arva" mors astma og er fullstendig klar over at jeg gambler med liv og helse. Det er mitt valg og det må jeg ta konsekvensene av på godt og vondt. MEN: Det finnes ingen grunn god nok til å betale _mye_ penger for å svekke helsa, bekymre sine nærmeste og evt lide en tidlig og smertefull død. Ei heller å bortforklare entydige forskningsresultater med unntak som bekrefter regelen ;)

hidi, the scorpion
Skrevet

At røyking er farlig, er det ingen tvil om, og det er heller ikke slik at røyking blir "bedre" fordi andre folk gjør andre helseskadelige ting.

Og at anti-røykekampanjene har virket er det heller ikke noen tvil om.

Men jeg synes hun har noen poenger mht hvor langt man skal gå for å påvirke folk. Når det gjelder inaktivitet og overvekt har jeg mer inntrykk av at det fokuseres på det positive ved å unngå dette, fremfor det negative ved å fortsette. Kanskje har man kommet dithen at man burde forsøke det med røyking også?

Jeg ville ha føt det svært ubehagelig dersom man mid i lørdagskosen kommer med holdningskampanjer med nærstudier av hva som kan skje dersom man spiser/drikker usinne varer.

Kommentaren hennes om abort synes jeg er på siden, da det i vår del av verden ikke er slik at abort bør unngås av hensyn til den abortsøkendes helse.

''Jeg ville ha føt det svært ubehagelig dersom man mid i lørdagskosen kommer med holdningskampanjer med nærstudier av hva som kan skje dersom man spiser/drikker usinne varer.''

Selv ser eller hører jeg aldri på reklamer! Lyden skrus av og nettet bli hyppig brukt;)

Om reklamen hindrer unge og aldri røyke, så er det bare positivt i mine øyne!

Jeg i mot abort, men for fri abort, for mine meninger skal ikke forhindre andre med ulik mening.

Likevel, er jeg mer bekymret for unge gutter med lappen, som kjører seg selv eller andre ihjel. Her mener jeg Staten har mye å utbedre, for jeg kan ikke tenke meg noe mer grusomt og selvødeleggende for vedkommende og familier!

Hva slags kampanjer vil redusere antall unge omkomne i trafikkdøden?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Da jeg ble født hadde jeg en bestefar, han røykte, men ble likevel 92 år. Min mormor døde av nyresvikt, min farmor av hjertesvikt, ingen av de røykte, og min farfar døde på sjøen, da båten han jobbet på sank, og de ble aldri funnet.''

Slike eksempler kan alle nevne, jeg osgå. Min bestefar blei nesten 100 år. Han hadde angivelig røyka siden han var 8 år, og lungene var som en ungdoms da han var 90+. Min mor har alvorlig astma, ho må bruke medisiner, inhalator og periodevis oksygenmaske, men har aldri røyka. Søskenbarnet mitt døde av kreft i nyrene i en alder av 45, han var avholdsmann og ikke-røyker. Men hadde min mor røyka, hadde ho ikke levd i dag. Hadde søskenbarnet mitt vært røyker / narkoman / alkoholiker hadde han neppe levd så lenge som han gjorde.

''Så alt kan ikke skyldes på røyking. Røyking, er selvfølgelig høyrisiko, og enda verre må det væreå miste de, som ikke kjente risikoen ved å røyke;(''

Selvfølgelig skyldes ikke alt røyking, til og med små barn kan dø av ulike kreftformer. Men at røyking bidrar sterkt, kan vi ikke underslå. Å ta sjansen på at vi er en av de heldige, er som en russisk rullett fordi vi ikke veit hva vi er disponert for.

Jeg valgte å røyke, priser meg lykkelig for at jeg ikke "arva" mors astma og er fullstendig klar over at jeg gambler med liv og helse. Det er mitt valg og det må jeg ta konsekvensene av på godt og vondt. MEN: Det finnes ingen grunn god nok til å betale _mye_ penger for å svekke helsa, bekymre sine nærmeste og evt lide en tidlig og smertefull død. Ei heller å bortforklare entydige forskningsresultater med unntak som bekrefter regelen ;)

''MEN: Det finnes ingen grunn god nok til å betale _mye_ penger for å svekke helsa, bekymre sine nærmeste og evt lide en tidlig og smertefull død. Ei heller å bortforklare entydige forskningsresultater med unntak som bekrefter regelen ;)''

Hundre prosent enig, Angustia!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...