Gå til innhold

Deltidsjobb vakter sykepenger

Anbefalte innlegg

Gjest Podens mor

Ungdommen har jobbet på en restaurant i over et år. De får utdelt vakter ukentlig og det er klart at arbeidskraften er basert på at disse stiller opp. Min pode har altså hatt lønn hver måned i over et år nå. Har man krav på sykepenger ved egenmeldt sykefravær? Poden på 18 ligger nå med influense men insisterer på å gå på jobb for å ikke tape penger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374504-deltidsjobb-vakter-sykepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.

Ja, han har krav på sykepenger, men sykelønn til tilkallingsvikarer/løsarbeidere et felt hvor det syndes mye fra mange arbeidsgiveres side, og bryderiet av å kreve pengene inn via NAV er mer enn hva mange gidder. Reglene for dette er skissert her: http://www.nj.no/Midlertidig+ansatt%3A+Rettigheter+ved+sykdom+og+omsorgsfrav%C3%A6r.b7C_wJDKYU.ips

Persille1365381127

Han har ogå krav dersom det er mindre enn 14 dager siden siste vakt, og da skal utbetalingens størrelse være basert på siste måneders lønn.

Ikke når du ikke jobber i fast stilling. Er du ekstrahjelp får du kun sykepenger for de vaktene som allerede er avtalt. Det vil si at han ikke vil få penger for den perioden som kommer etter siste avtalte vakt. Og han vil kun få timelønnen for de timene han er borte, ikke noe snitt fra siste måneder. Det gjelder kun for deltidsansatte, og det er svært sjelden ungdommer som jobber helg er det.

Annonse

Persille1365381127

I prinsipp, ja.

Men det avhenger litt av hvordan vaktene settes opp. Er det f.eks slik at han alltid jobber et fast antall timer når han er på jobb? Alle vakter han tar er på 8 timer f.eks? I så fall er det ganske lett å beregne. Men dersom det er slik at han møter på jobb og jobber til han blir sendt hjem, eller noen blir sendt hjem om det er lite folk osv - så er det verre.

Om dette er en kjederestaurant har dere større sjanse for at de vet hva de gjør enn om dette er en liten lokal restaurant.

Og så kan du hilse sønnen din fra meg, som er arbeidsgiver, å si at jeg beundrer arbeidsmoralen hans - den vitner om god karakter. Men, er man syk så må man være hjemme - uansett om man taper penger eller ikke. Det er dumt om han smitter andre arbeidstakere, eller om kunder ser han er syk - det vil gå negativt utover både ham og arbeidsplassen hans. Ingen vil få servert mat av en snørrete og febersyk kelner :)

Persille1365381127

Men han må vel tjene over 1 G i året for å få sykepenger. Jeg tviler på at NAV har forandret på den regelen, jeg kjenner flere som tjener i underkant av 1 G

Dette har jeg ikke hørt om før?

http://www.ehd.no/index.php?option=com_content&view=article&id=108&Itemid=30&limitstart=10

''Minimumsinntekt

Den ansatte har rett til sykepenger fra folketrygden når arbeidsinntekten, omregnet til årlig inntekt, er minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (1G = kr 70 256 pr. 1. mai 2008) pr. år. Slik minimumsgrense gjelder dog ikke i den periode arbeidsgiveren skal betale sykepengene (arbeidsgiverperioden).

Denne bestemmelsen vil derfor kunne innebære at arbeidstakeren har rett til sykepenger fra arbeidsgiveren i arbeidsgiverperioden, men deretter ikke fra Folketrygden.''

Gjest Nord og ned.

Ikke når du ikke jobber i fast stilling. Er du ekstrahjelp får du kun sykepenger for de vaktene som allerede er avtalt. Det vil si at han ikke vil få penger for den perioden som kommer etter siste avtalte vakt. Og han vil kun få timelønnen for de timene han er borte, ikke noe snitt fra siste måneder. Det gjelder kun for deltidsansatte, og det er svært sjelden ungdommer som jobber helg er det.

Der du linker til lengere opp står dette: ``Ikke tiltrådt og ikke avtalt vakter: sannsynligheten for at arbeidstakeren ville fått vakter dersom vedkommende ikke hadde blitt syk, dvs 3 mnd bakover i tid.

Det er altså ikke noe krav om at vaktene må være avtalt.

Persille1365381127

Der du linker til lengere opp står dette: ``Ikke tiltrådt og ikke avtalt vakter: sannsynligheten for at arbeidstakeren ville fått vakter dersom vedkommende ikke hadde blitt syk, dvs 3 mnd bakover i tid.

Det er altså ikke noe krav om at vaktene må være avtalt.

Nei, men det vil bli så kostbart å forsøke å bevise at det er på linje med bortkastet.

Annonse

Dette har jeg ikke hørt om før?

http://www.ehd.no/index.php?option=com_content&view=article&id=108&Itemid=30&limitstart=10

''Minimumsinntekt

Den ansatte har rett til sykepenger fra folketrygden når arbeidsinntekten, omregnet til årlig inntekt, er minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (1G = kr 70 256 pr. 1. mai 2008) pr. år. Slik minimumsgrense gjelder dog ikke i den periode arbeidsgiveren skal betale sykepengene (arbeidsgiverperioden).

Denne bestemmelsen vil derfor kunne innebære at arbeidstakeren har rett til sykepenger fra arbeidsgiveren i arbeidsgiverperioden, men deretter ikke fra Folketrygden.''

En halv G ja.

Den regelen kom fordi endel trygdede tjente 1G og ikke skulle ha krav på sykepenger. Jeg gikk på overgangsstønad ganske lenge og jobbet litt ved siden av og hadde ikke krav på sykepenger. Da tjente jeg sikkert den halve G'en for jeg husker godt at den kom.

Og jeg gikk med avisen da jeg var 15 og ble syk og fikk sykepenger et helt år + attføring eller rehabpenger etterpå så da gjalt ikke den regelen.

Gjest Nord og ned.

Nei, men det vil bli så kostbart å forsøke å bevise at det er på linje med bortkastet.

Du skriver at du er arbeidsgiver. Jeg skrev at dette er et felt det snytes mye fra arbeidsgivers side. Må si denne tråden bekreftet dette.

Tok for litt tid tilbake på meg en sak for å ordne opp for en nær person om dette, en tilkallingsvikar i privat barnehage. I offentlig virksomhet er dette sjelden noe problem, da de både kjenner og respekterer reglene i langt større grad.

Ja, det tok tid og det trengtes noen telefoner, men endte med at NAV betalte sykepengene i arbeidsgverperioden basert på siste måneders lønnsslipper, og så krevde dem tilbake fra den strie barnehagen, forhåpentligvis med renter, slik at folk i tilsvarende situasjon får det de har rett på. I alle fall akkurat der.

Persille1365381127

Du skriver at du er arbeidsgiver. Jeg skrev at dette er et felt det snytes mye fra arbeidsgivers side. Må si denne tråden bekreftet dette.

Tok for litt tid tilbake på meg en sak for å ordne opp for en nær person om dette, en tilkallingsvikar i privat barnehage. I offentlig virksomhet er dette sjelden noe problem, da de både kjenner og respekterer reglene i langt større grad.

Ja, det tok tid og det trengtes noen telefoner, men endte med at NAV betalte sykepengene i arbeidsgverperioden basert på siste måneders lønnsslipper, og så krevde dem tilbake fra den strie barnehagen, forhåpentligvis med renter, slik at folk i tilsvarende situasjon får det de har rett på. I alle fall akkurat der.

Vel, når man er tilkallingsVIKAR er det litt annerledes enn når man har deltidsjobb som ekstrahjelp.

Det er umulig å forutsi noe om sykdom på en arbeidsplass, også barnehage. Det varierer med årstid, sammensetningen av ansatte, organisering og mye annet.

Dersom det er slik at vaktlistene blir satt opp uke for uke, og den vi her snakker om normalt har en vakt i uken - så er det ganske greit å dokumentere dette. Dersom han noen uker har én vakt, andre uker fire - og i tillegg tar på seg ekstra vakter om noen er syke eller regelmessig bytter vakter fordi det passer seg sånn, så er saken en helt annen. Da er det antagelig snakk om så store kostnader for å dokumentere at han _kanskje_ kunne fått inntil to vakter til uken etter, at det ikke er noe stort poeng å føre en sak på det - for noen av partene.

Vi diskuterer ikke meg som arbeidsgiver her (som du forøvrig ikke vet noenting om), vi diskuterer regelverket. Regelverket er klart, det sier at man har krav på sykepenger for de avtalte vaktene - og i dette tilfellet er det bare en vakt ettersom jeg forsto av hovedinnlegget. Det er heller ingen fare for videre sykemelding, ettersom det bare er influensa - og ikke noe mer alvorlig enn det.

Jeg gidder heller ikke stå til rette for hvordan hans eller andre arbeidsgivere håndterer dette, jeg svarte ut fra det skrevne regelverket.

Gjest Nord og ned.

Vel, når man er tilkallingsVIKAR er det litt annerledes enn når man har deltidsjobb som ekstrahjelp.

Det er umulig å forutsi noe om sykdom på en arbeidsplass, også barnehage. Det varierer med årstid, sammensetningen av ansatte, organisering og mye annet.

Dersom det er slik at vaktlistene blir satt opp uke for uke, og den vi her snakker om normalt har en vakt i uken - så er det ganske greit å dokumentere dette. Dersom han noen uker har én vakt, andre uker fire - og i tillegg tar på seg ekstra vakter om noen er syke eller regelmessig bytter vakter fordi det passer seg sånn, så er saken en helt annen. Da er det antagelig snakk om så store kostnader for å dokumentere at han _kanskje_ kunne fått inntil to vakter til uken etter, at det ikke er noe stort poeng å føre en sak på det - for noen av partene.

Vi diskuterer ikke meg som arbeidsgiver her (som du forøvrig ikke vet noenting om), vi diskuterer regelverket. Regelverket er klart, det sier at man har krav på sykepenger for de avtalte vaktene - og i dette tilfellet er det bare en vakt ettersom jeg forsto av hovedinnlegget. Det er heller ingen fare for videre sykemelding, ettersom det bare er influensa - og ikke noe mer alvorlig enn det.

Jeg gidder heller ikke stå til rette for hvordan hans eller andre arbeidsgivere håndterer dette, jeg svarte ut fra det skrevne regelverket.

Dette er jo bare tøys og tull. Det står utrykklelig klart i det regelverket du tydligvis leser som fanden leser bibelen at man har krav på sykepenger også på ikke-avtalte vakter, og som det ikke er det minste vasnskelig å regne seg frem til på bakgrunn av siste måneders lønn.

Men du må selvsagt gjerne forsette å snyte folk, helt til noen gjør som jeg gjorde, nenlig å gå til NAV og henvise til det regelverket som du selvparadoksalt nok linket til, men umulig kan ha lest eller forstått.

Hvorvidt arbeidsfoholdet kalles tilkallingsvikar, ekstrahjelp eller løsarbeider er btw. saken helt uvedkommende. Ethvert arbeidsfohold man har hatt de siste tre måneder uten mer enn 14 dagers opphold utløser rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Punktum slutt.

Persille1365381127

Dette er jo bare tøys og tull. Det står utrykklelig klart i det regelverket du tydligvis leser som fanden leser bibelen at man har krav på sykepenger også på ikke-avtalte vakter, og som det ikke er det minste vasnskelig å regne seg frem til på bakgrunn av siste måneders lønn.

Men du må selvsagt gjerne forsette å snyte folk, helt til noen gjør som jeg gjorde, nenlig å gå til NAV og henvise til det regelverket som du selvparadoksalt nok linket til, men umulig kan ha lest eller forstått.

Hvorvidt arbeidsfoholdet kalles tilkallingsvikar, ekstrahjelp eller løsarbeider er btw. saken helt uvedkommende. Ethvert arbeidsfohold man har hatt de siste tre måneder uten mer enn 14 dagers opphold utløser rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Punktum slutt.

''Dette er jo bare tøys og tull. Det står utrykklelig klart i det regelverket du tydligvis leser som fanden leser bibelen at man har krav på sykepenger også på ikke-avtalte vakter, og som det ikke er det minste vasnskelig å regne seg frem til på bakgrunn av siste måneders lønn.''

Du regner åpenbart ikke så mye på lønn.

''Men du må selvsagt gjerne forsette å snyte folk, ''

Dette handler ikke om meg, og du vet ingenting om hvordan vi gjør det i mine selskap.

''Hvorvidt arbeidsfoholdet kalles tilkallingsvikar, ekstrahjelp eller løsarbeider er btw. saken helt uvedkommende''

Nei, det er det ikke. Hadde du kunnet litt om arbeidsrett så hadde du visst at det er store forskjeller på ekstrahjelper og vikarer.

''Ethvert arbeidsfohold man har hatt de siste tre måneder uten mer enn 14 dagers opphold utløser rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Punktum slutt.''

Og det er det heller ingen som har motsagt deg på.

Du må lære deg til å diskutere sak og ikke person. Det er ingen grunn til å trekke verken meg som person, mine ansatte, mine selskaper eller noe annet som har med meg å gjøre inn i denne diskusjonen. Det blir et veldig utrivelig forum når man står i fare for personangrep etter å ha delt kompetanse med en som lurer på noe.

Det er greit at du er uenig, men hold deg til sak likevel.

Gjest Nord og ned.

''Dette er jo bare tøys og tull. Det står utrykklelig klart i det regelverket du tydligvis leser som fanden leser bibelen at man har krav på sykepenger også på ikke-avtalte vakter, og som det ikke er det minste vasnskelig å regne seg frem til på bakgrunn av siste måneders lønn.''

Du regner åpenbart ikke så mye på lønn.

''Men du må selvsagt gjerne forsette å snyte folk, ''

Dette handler ikke om meg, og du vet ingenting om hvordan vi gjør det i mine selskap.

''Hvorvidt arbeidsfoholdet kalles tilkallingsvikar, ekstrahjelp eller løsarbeider er btw. saken helt uvedkommende''

Nei, det er det ikke. Hadde du kunnet litt om arbeidsrett så hadde du visst at det er store forskjeller på ekstrahjelper og vikarer.

''Ethvert arbeidsfohold man har hatt de siste tre måneder uten mer enn 14 dagers opphold utløser rett til sykepenger fra arbeidsgiver. Punktum slutt.''

Og det er det heller ingen som har motsagt deg på.

Du må lære deg til å diskutere sak og ikke person. Det er ingen grunn til å trekke verken meg som person, mine ansatte, mine selskaper eller noe annet som har med meg å gjøre inn i denne diskusjonen. Det blir et veldig utrivelig forum når man står i fare for personangrep etter å ha delt kompetanse med en som lurer på noe.

Det er greit at du er uenig, men hold deg til sak likevel.

''Du regner åpenbart ikke så mye på lønn.''

Og du bryr deg tydligvis ikke så mye om reglene for lønn.

''Dette handler ikke om meg, og du vet ingenting om hvordan vi gjør det i mine selskap.''

Nei, det hadde tydligvis vært en fordel om livet hadde vært annerledes enn læren i dette tilfellet.

''Nei, det er det ikke. Hadde du kunnet litt om arbeidsrett så hadde du visst at det er store forskjeller på ekstrahjelper og vikarer.''

I spørsmålet om retten til sykepenger: Nei (for n'te gang.)

''Og det er det heller ingen som har motsagt deg på.''

Du har feilaktig hevdet at vakter og arbeid må være avtalt for å utløse rett til sykepenger. Dette er _feil_ (også for n'te gang.)

''Det blir et veldig utrivelig forum når man står i fare for personangrep etter å ha delt kompetanse med en som lurer på noe.''

Kompetanse? Du har delt ut desinformasjon, men leter febrilsk etter noe annet å preike om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...