Gå til innhold

Deltidsjobb vakter sykepenger

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

''Du regner åpenbart ikke så mye på lønn.''

Og du bryr deg tydligvis ikke så mye om reglene for lønn.

''Dette handler ikke om meg, og du vet ingenting om hvordan vi gjør det i mine selskap.''

Nei, det hadde tydligvis vært en fordel om livet hadde vært annerledes enn læren i dette tilfellet.

''Nei, det er det ikke. Hadde du kunnet litt om arbeidsrett så hadde du visst at det er store forskjeller på ekstrahjelper og vikarer.''

I spørsmålet om retten til sykepenger: Nei (for n'te gang.)

''Og det er det heller ingen som har motsagt deg på.''

Du har feilaktig hevdet at vakter og arbeid må være avtalt for å utløse rett til sykepenger. Dette er _feil_ (også for n'te gang.)

''Det blir et veldig utrivelig forum når man står i fare for personangrep etter å ha delt kompetanse med en som lurer på noe.''

Kompetanse? Du har delt ut desinformasjon, men leter febrilsk etter noe annet å preike om.

Men kjære deg, legg deg nå - ikke bruk mer energi på dette :)

Fortsetter under...

''Du regner åpenbart ikke så mye på lønn.''

Og du bryr deg tydligvis ikke så mye om reglene for lønn.

''Dette handler ikke om meg, og du vet ingenting om hvordan vi gjør det i mine selskap.''

Nei, det hadde tydligvis vært en fordel om livet hadde vært annerledes enn læren i dette tilfellet.

''Nei, det er det ikke. Hadde du kunnet litt om arbeidsrett så hadde du visst at det er store forskjeller på ekstrahjelper og vikarer.''

I spørsmålet om retten til sykepenger: Nei (for n'te gang.)

''Og det er det heller ingen som har motsagt deg på.''

Du har feilaktig hevdet at vakter og arbeid må være avtalt for å utløse rett til sykepenger. Dette er _feil_ (også for n'te gang.)

''Det blir et veldig utrivelig forum når man står i fare for personangrep etter å ha delt kompetanse med en som lurer på noe.''

Kompetanse? Du har delt ut desinformasjon, men leter febrilsk etter noe annet å preike om.

Min erfaring er at vakter må være avtalte i arbeidsgiverperioden, men etter det betaler Nav sykepenger basert på siste måneders inntekt.

Innkallingsvikarer har ikke rett på egenmelding, og må bruke sykemelding.

Gjest Nord og ned.

Min erfaring er at vakter må være avtalte i arbeidsgiverperioden, men etter det betaler Nav sykepenger basert på siste måneders inntekt.

Innkallingsvikarer har ikke rett på egenmelding, og må bruke sykemelding.

''Min erfaring er at vakter må være avtalte i arbeidsgiverperioden, men etter det betaler Nav sykepenger basert på siste måneders inntekt.''

Yes, som sagt alt i mitt første innlegg er dette et område hvor mange arbeidstakere snytes.

Gjest Cinnamongirl

I prinsipp, ja.

Men det avhenger litt av hvordan vaktene settes opp. Er det f.eks slik at han alltid jobber et fast antall timer når han er på jobb? Alle vakter han tar er på 8 timer f.eks? I så fall er det ganske lett å beregne. Men dersom det er slik at han møter på jobb og jobber til han blir sendt hjem, eller noen blir sendt hjem om det er lite folk osv - så er det verre.

Om dette er en kjederestaurant har dere større sjanse for at de vet hva de gjør enn om dette er en liten lokal restaurant.

Og så kan du hilse sønnen din fra meg, som er arbeidsgiver, å si at jeg beundrer arbeidsmoralen hans - den vitner om god karakter. Men, er man syk så må man være hjemme - uansett om man taper penger eller ikke. Det er dumt om han smitter andre arbeidstakere, eller om kunder ser han er syk - det vil gå negativt utover både ham og arbeidsplassen hans. Ingen vil få servert mat av en snørrete og febersyk kelner :)

''Men dersom det er slik at han møter på jobb og jobber til han blir sendt hjem, eller noen blir sendt hjem om det er lite folk osv -'' Hjelp - er dette virkelig lov?

Annonse

Persille1365381127

''Men dersom det er slik at han møter på jobb og jobber til han blir sendt hjem, eller noen blir sendt hjem om det er lite folk osv -'' Hjelp - er dette virkelig lov?

Alt er forsåvidt lov, det kommer helt an på hvilke avtaler man har. Solvakter er f.eks lov. Da kan det være slik at man må være forberedt på å møte på jobb - og da får man normal timelønn, og er det dårlig vær så man ikke skal jobbe, så får man f.eks 20% av lønnen uten å møte på jobb.

Eller så kan det jo være rushvakter, som er der fra et klokkeslett, til rushet roer seg.

Det er ikke sånn at man må ha avtalt et slutttidspunkt så frem den totalt arbeidstiden ikke overstiger 9 timer på én dag, eller 40 timer på en uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...