Gå til innhold

Har vært vekke fra jobb i to uker nå

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Strengt tatt vet du vel ingenting om hva jeg har vært igjennom og ikke? Du vet heller ikke noe om hva jeg vet og ikke.

Og normalt sett ville jeg vært enig med deg, men i dette tilfellet er ikke trådstarter interessert i å bidra med noe som helst selv, og har rakket ned på arbeidsplassen, kollegene sine og de tiltakene som har blitt foreslått i månedsvis. Vedkommende har også vært svært negativ til alle tilbakemeldinger som har kommet på dette forumet, alle forslag som har blitt gitt og alle historier som har blitt delt.

Det spiller ingen rolle hva man svarer, om det ikke er en uforbeholden støtteerklæring til denne oppførselen - så går det ikke inn.

Forutsatt at det er denne personen selvsagt.

Vegen å gå er uansett IKKE å være nedsettende.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

29

• Dorthe

12

• Angustia

5

• Franzeska

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det med drittoppgaver er jeg enig med deg i.

Men du skal være klar over at når NAV "selger" inn arbeidspraksis til oss som er arbeidsgivere, så er det ingen som sier at man skal gi de som har praksisplass jobb etterpå. Det er også gjerne sånn at man har flere i praksis etter hverandre, og hensikten er at de skal ut og søke jobber selv etterpå.

Arbeidspraksis blir solgt inn som et "treningsopplegg" til oss, og ikke som et forstadie til at vedkommende skal få jobb hos oss.

Jeg har blitt forespeilet jobb etterpå av NAV og det "lover" de fremdeles. Det øyeblikket jeg sluttet å tro på jobb etterpå så ville jeg ikke mer særlig fordi jeg vet at jeg ikke kan gå gjennom det vanlige arbeidsmarkedet.

Og jeg skjønner ikke helt at de sier det til arbeidsgiverne, jeg tviler ikke på deg altså :), men nå kjenner jeg at jeg blir enda mer sinna på den utnyttelsen arbeidspraksis ofte er. Man gjør samme jobben som andre hvis man får "lov" og er like fattig

Skrevet

Huff, det var ille å høre!

Mulig jeg har hatt flaks, men jeg tror muligens det kan ha noe med innstillingen å gjøre også...

Ja, har man hatt nok arbeidspraksisplasser så vil jo arbeidsgiveren tro at det er noe gærnt med den som er på praksis.

Jeg er helt rå til å jobbe jeg altså og gjør en god jobb og føler meg rett og slett utnyttet og ser andre blir utnyttet.

Persille1365381127
Skrevet

Vegen å gå er uansett IKKE å være nedsettende.

I dette tilfellet er det ingen vei å gå som fører til bedring.

Og på et eller annet tidspunkt blir man lei av å gi råd til en som ikke hører etter.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har blitt forespeilet jobb etterpå av NAV og det "lover" de fremdeles. Det øyeblikket jeg sluttet å tro på jobb etterpå så ville jeg ikke mer særlig fordi jeg vet at jeg ikke kan gå gjennom det vanlige arbeidsmarkedet.

Og jeg skjønner ikke helt at de sier det til arbeidsgiverne, jeg tviler ikke på deg altså :), men nå kjenner jeg at jeg blir enda mer sinna på den utnyttelsen arbeidspraksis ofte er. Man gjør samme jobben som andre hvis man får "lov" og er like fattig

Ja, slik er det mange som ser på saken!

Og man kan bli gående fra praksisplass til praksisplass i det tilnærmet uendelige.

Man får praksis vel og bra det, men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Og man kan bli gående fra praksisplass til praksisplass i det tilnærmet uendelige.

Man får praksis vel og bra det, men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, har man hatt nok arbeidspraksisplasser så vil jo arbeidsgiveren tro at det er noe gærnt med den som er på praksis.

Jeg er helt rå til å jobbe jeg altså og gjør en god jobb og føler meg rett og slett utnyttet og ser andre blir utnyttet.

Det du sier er svært ille!

Jeg blir helt matt på våre egne vegne.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det du sier er svært ille!

Jeg blir helt matt på våre egne vegne.

Skrevet

Og på et eller annet tidspunkt blir man lei av å gi råd til en som ikke hører etter.

Er ikke det lurest å la være og svare i slike tråder da?

Skrevet

Skrevet

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har blitt oppringt av NAV i forbindelse med kafeen flere ganger (aldri barnehagen), og det de sier er at de har hatt et kurs med (som oftest) flere utenlandske kvinner som kunne tenke seg å jobbe med det vi driver med. Videre tilbyr de oss å ha dem i en gitt periode, uten kostnad, mot at vi lærer dem det daglige arbeidet vi driver med. De skal ikke gå selvstendige vakter, men være oppå de andre ansatte - og være en ekstra ressurs for oss. Når opplegget er over er det fint om vi kan være referanser for dem, slik at de har bedre sjanse til å få seg jobb - fordi arbeidserfaring i Norge da kan dokumenteres fra en håndfast norsk arbeidsgiver. Ofte handler det også om språkopplæring.

Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning.

Dette har jeg også sagt til NAV når de ringer, og de har alltid stor forståelse for dette - at vi ikke har kapasitet til å frigjøre noen for å lære dem opp, fordi vi er små. Men det siste argumentet er alltid at vi får ekstra gratis arbeidskraft i noen måneder, oppå den arbeidskraften vi allerede har.

Til sammenligning har jeg en i barnehagen nå som tok kontakt på eget initiativ. H*n vet at det ikke er jobb her når det er over, men det er for å trene seg på å faktisk være i jobb, forholde seg til avtaler osv - og rett og slett komme tilbake i arbeidslivet. Så h*n er jo gull verdt for oss, fordi det er en ekstra voksen når h*n er her - så det gir oss litt flere muligheter.

Men fra NAV sin side har det aldri noen gang blitt uttalt at det er meningen at praksisplasser skal bli til arbeidsforhold etter endt praksis. Dette fremstilles nok litt forskjellig til dere som har gjennomført dette og arbeidsgiverne tror jeg :)

Persille1365381127
Skrevet

Nja, det kommer litt an på.

I andre tilfeller; jo. I dette tilfellet, jeg holder på standpunktet mitt og vedkommende har fått mange nok tilbakemeldinger tidligere til å vite at det ikke er noe poeng å klage over dette jobbtilbudet når h*n ikke gjør _noenting_ for å gjøre situasjonen bedre selv.

Persille1365381127
Skrevet

Nei, klar over det. Jeg fikk heller ikke jobb etter endt praksis.

Og isteden for å følge det vanlige nav opplegget og legge min framtid i hendene til en saksbehandler brøt jeg ut og fikset ting selv. Men det skal styrke og mot til for å gjøre det.

Jeg synes jeg kan si det til meg selv uten å virke oppblåst.

Det synes jeg også du kan si :)

Og veldig ofte MÅ man gjøre noe selv for å komme videre. Den dagen man innser/aksepterer det går det meste veldig mye lettere. Ofte er det ikke så veldig stor innsats som skal til heller, selv om dørstokkmila virker veldig lang.

Skrevet

Nja, det kommer litt an på.

I andre tilfeller; jo. I dette tilfellet, jeg holder på standpunktet mitt og vedkommende har fått mange nok tilbakemeldinger tidligere til å vite at det ikke er noe poeng å klage over dette jobbtilbudet når h*n ikke gjør _noenting_ for å gjøre situasjonen bedre selv.

Jeg tviler ikke på det, men ser ikke poenget i å fortsette diskusjonen da.

Skrevet

Jeg har ei venninna nå som har holdt på i 10 år nå, jeg orker ikke mer, og ønsker virkelig å jobbe og hadde jeg tjent litt på det og fått skikkelige arbeidsoppgaver så hadde jeg nok ikke vært så negativt. Jeg fikk dekket reisepenger og barnehagen da før og da var det ikke så kjipt og et sted jobbet jeg i tre år og den jobben var fantastisk så der skulle jeg gjerne ha vært enda

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg har blitt oppringt av NAV i forbindelse med kafeen flere ganger (aldri barnehagen), og det de sier er at de har hatt et kurs med (som oftest) flere utenlandske kvinner som kunne tenke seg å jobbe med det vi driver med. Videre tilbyr de oss å ha dem i en gitt periode, uten kostnad, mot at vi lærer dem det daglige arbeidet vi driver med. De skal ikke gå selvstendige vakter, men være oppå de andre ansatte - og være en ekstra ressurs for oss. Når opplegget er over er det fint om vi kan være referanser for dem, slik at de har bedre sjanse til å få seg jobb - fordi arbeidserfaring i Norge da kan dokumenteres fra en håndfast norsk arbeidsgiver. Ofte handler det også om språkopplæring.

Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning.

Dette har jeg også sagt til NAV når de ringer, og de har alltid stor forståelse for dette - at vi ikke har kapasitet til å frigjøre noen for å lære dem opp, fordi vi er små. Men det siste argumentet er alltid at vi får ekstra gratis arbeidskraft i noen måneder, oppå den arbeidskraften vi allerede har.

Til sammenligning har jeg en i barnehagen nå som tok kontakt på eget initiativ. H*n vet at det ikke er jobb her når det er over, men det er for å trene seg på å faktisk være i jobb, forholde seg til avtaler osv - og rett og slett komme tilbake i arbeidslivet. Så h*n er jo gull verdt for oss, fordi det er en ekstra voksen når h*n er her - så det gir oss litt flere muligheter.

Men fra NAV sin side har det aldri noen gang blitt uttalt at det er meningen at praksisplasser skal bli til arbeidsforhold etter endt praksis. Dette fremstilles nok litt forskjellig til dere som har gjennomført dette og arbeidsgiverne tror jeg :)

''Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning''

Det er synd synes jeg, men kan de ikke ta oppvasken, rydding etc og så heller prøve seg i kassa på litt roligere tider?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg tviler ikke på det, men ser ikke poenget i å fortsette diskusjonen da.

Vel, nå var det Psyk av alt jeg svarte - og ikke trådstarter :)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Og godt å vite at det ikke er den eneste veien tilbake til arbeidslivet igjen.

Jeg hadde IKKE taklet å jobbe i en vernet bedrift. Jeg hadde følt at det hadde vært svært stigmatiserende!

Takk skal du ha, slik føler jeg det også.

Persille1365381127
Skrevet

''Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning''

Det er synd synes jeg, men kan de ikke ta oppvasken, rydding etc og så heller prøve seg i kassa på litt roligere tider?

Problemet er at de ofte snakker så dårlig norsk at vi ikke kan kommunisere våre behov til dem i det tempoet vi gjør. Det betyr at de faktisk blir stående med drittjobbene (slik Dorthe beskriver), som oppvasken. Det lærer de jo ingenting av. Hadde jeg hatt kafé et annet sted, kanskje - men her ville det ikke fungert å ha en "slik" (ikke misforstå) person i kassen/kundebetjeningen - det ville bare blitt et irritasjonsmoment.

Hadde det vært en norsk person, som bare trengte arbeidspraksis - så kunne jeg nok svart ja. Da kan man gi hurtige beskjeder om ikke vanskelig ting, og så ville det gått greit.

Men jeg er enig med deg, det er synd.

Når det er sagt: jeg vet at det er opprettet et cateringfirma på Søndre-Nordstrand (om jeg ikke husker feil) som KUN har inne arbeidspraksismennesker fra andre land. Det fungerer helt supert der fordi de kan jobbe i sitt tempo, få opplæring i norsk arbeidsliv, alle må kommunisere på norsk, og de lærer om og av hverandre. Det er ganske genialt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...