Gå til innhold

Har vært vekke fra jobb i to uker nå

Anbefalte innlegg

Uansett hvor man jobber på arbeidspraksis så føles det stigmatiserende.

''Uansett hvor man jobber på arbeidspraksis så føles det stigmatiserende.''

Det er veldig leit at du har opplevd det slik! Selvfølgelig kan praksisplasser ikke fungere etter hensikten av ulike årsaker, men det er faktisk et tiltak som gir gode resultater generelt sett.

Noen er på praksis for å avklare restarbeidsevne, noen for å sjekke om planlagt utdanning er forenelig med helsetilstand og forventninger, noen for å få verdifull erfaring og opplæring, noen for å få referanser og fylle hull i CV'n, noen for å få innpass som vikar, noen for å styrke norskkunnskapene, osv, osv.

Uansett skal man naturligvis ikke bli behandla nedlatende av arbeidsgiver eller kolleger!

Personlig kjenner jeg til mange som har fått fast jobb etter endt praksisperiode i bedriften, så det nytter i mange tilfeller :)

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

29

• Dorthe

12

• Angustia

5

• Franzeska

1

Mest aktive i denne tråden

Det med drittoppgaver er jeg enig med deg i.

Men du skal være klar over at når NAV "selger" inn arbeidspraksis til oss som er arbeidsgivere, så er det ingen som sier at man skal gi de som har praksisplass jobb etterpå. Det er også gjerne sånn at man har flere i praksis etter hverandre, og hensikten er at de skal ut og søke jobber selv etterpå.

Arbeidspraksis blir solgt inn som et "treningsopplegg" til oss, og ikke som et forstadie til at vedkommende skal få jobb hos oss.

Dette kan du tydeligvis, vil bare understreke at det er heilt riktig! Ved lønnstilskudd derimot, skal arbeidsgiver ha som mål å ansette ordinært i etterkant.

Jeg har blitt oppringt av NAV i forbindelse med kafeen flere ganger (aldri barnehagen), og det de sier er at de har hatt et kurs med (som oftest) flere utenlandske kvinner som kunne tenke seg å jobbe med det vi driver med. Videre tilbyr de oss å ha dem i en gitt periode, uten kostnad, mot at vi lærer dem det daglige arbeidet vi driver med. De skal ikke gå selvstendige vakter, men være oppå de andre ansatte - og være en ekstra ressurs for oss. Når opplegget er over er det fint om vi kan være referanser for dem, slik at de har bedre sjanse til å få seg jobb - fordi arbeidserfaring i Norge da kan dokumenteres fra en håndfast norsk arbeidsgiver. Ofte handler det også om språkopplæring.

Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning.

Dette har jeg også sagt til NAV når de ringer, og de har alltid stor forståelse for dette - at vi ikke har kapasitet til å frigjøre noen for å lære dem opp, fordi vi er små. Men det siste argumentet er alltid at vi får ekstra gratis arbeidskraft i noen måneder, oppå den arbeidskraften vi allerede har.

Til sammenligning har jeg en i barnehagen nå som tok kontakt på eget initiativ. H*n vet at det ikke er jobb her når det er over, men det er for å trene seg på å faktisk være i jobb, forholde seg til avtaler osv - og rett og slett komme tilbake i arbeidslivet. Så h*n er jo gull verdt for oss, fordi det er en ekstra voksen når h*n er her - så det gir oss litt flere muligheter.

Men fra NAV sin side har det aldri noen gang blitt uttalt at det er meningen at praksisplasser skal bli til arbeidsforhold etter endt praksis. Dette fremstilles nok litt forskjellig til dere som har gjennomført dette og arbeidsgiverne tror jeg :)

''Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning.''

Amen, du er NAV's drømmearbeidsgiver! Ikke fordi du ikke tar inn folk på praksis, men fordi du tenker heilt riktig ift hensikten og ansvaret med en praksisplass.

Det verste er at om jeg hadde hatt arbeidsplasser som var tilrettelagt for deg, så skulle jeg tilbud deg jobb ;)

Men nå har jo du litt annen kompetanse enn det jeg trenger da. Kan du ikke utdanne deg til noe innenfor media? Jeg trenger markedsføringshjelp :)

Har du et konkret markedsføringsoppdrag, kan du prøve om det er innenfor rammene av det du kan få gjort her:

http://www.westerdals.no/om-oss/oppdragsgivere/

Ja, slik er det mange som ser på saken!

Og man kan bli gående fra praksisplass til praksisplass i det tilnærmet uendelige.

Man får praksis vel og bra det, men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.

''men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.''

Da har du hatt usedvanlig dårlig erfaring, dette er ikke å tråd med retningslinjene - verken for arbeidsgiver, NAV eller tiltaksdeltaker. Dessuten faller stønaden din bort om du ikke "gidder" å møte, samvittighet eller ei.

Ja, slik er det mange som ser på saken!

Og man kan bli gående fra praksisplass til praksisplass i det tilnærmet uendelige.

Man får praksis vel og bra det, men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.

''men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav.''

Det er ikke helt sant. Vi har også av og til folk via nav, på arbeidstrening og forskjellige tiltak. Det er klart det blir frustrasjon hos oss når vi tilrettelegger oppgaver og legger div. av våre egne arbeidsoppgaver over på vedkommende og så kan ikke vedkommende komme allikevel, eller må komme senere eller gå tidligere av div. grunner. Plutselig sitter vi der med tredobbelt sjøl.

Annonse

Det med drittoppgaver er jeg enig med deg i.

Men du skal være klar over at når NAV "selger" inn arbeidspraksis til oss som er arbeidsgivere, så er det ingen som sier at man skal gi de som har praksisplass jobb etterpå. Det er også gjerne sånn at man har flere i praksis etter hverandre, og hensikten er at de skal ut og søke jobber selv etterpå.

Arbeidspraksis blir solgt inn som et "treningsopplegg" til oss, og ikke som et forstadie til at vedkommende skal få jobb hos oss.

''Men du skal være klar over at når NAV "selger" inn arbeidspraksis til oss som er arbeidsgivere, så er det ingen som sier at man skal gi de som har praksisplass jobb etterpå. ''

Slik opplevde jeg det også i min forrige jobb. NAV nevnte aldri noe om at det dreide seg om noe mer enn så og så mange praksisuker.

Persille1365381127

Dette kan du tydeligvis, vil bare understreke at det er heilt riktig! Ved lønnstilskudd derimot, skal arbeidsgiver ha som mål å ansette ordinært i etterkant.

Ja, men det er noe annet enn praksisplass. Praksis er jo gjerne initiert av NAV - og målet er trening eller opplæring. Lønnstilskudd får man for å ansette en som i utgangspunktet kan gjøre jobben, men hvor det er momenter som gjør at det kan være vanskelig å komme seg i arbeid, så man får tilskudd i en periode for å være mer attraktiv for arbeidsgiver. Da går man også inn i en ledig stilling og fyller den mer eller mindre fullt ut.

Persille1365381127

''Jeg sier alltid nei, av den enkle grunn at vi ikke har kapasitet til å lære opp noen som ikke bidrar fullt ut. Vi har så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke kan ta ansvar for noe sånt, fordi jeg mener det må være en viss kvalitet over opplegget. Og dersom jeg hadde tatt dem inn, så kunne jeg ikke hatt dem sammen med kundene om de ikke kan språket - da blir de også satt til å gjøre de andre oppgavene, som typisk ville vært det du betegner som drittoppgavene. De hadde jo ikke lært noe av det. Men jeg vil ikke satse kundene mine på å gjøre en god gjerning.''

Amen, du er NAV's drømmearbeidsgiver! Ikke fordi du ikke tar inn folk på praksis, men fordi du tenker heilt riktig ift hensikten og ansvaret med en praksisplass.

Takk! Hyggelig med en positiv tilbakemelding, som oftest er det mye kjeft å få når man svarer som arbeidsgiver :)

Persille1365381127

Det er ikke noe ledig der nå. Jeg vet de har opprettet stillinger til folk, med det er vært i spesielle stillinger. Og brukerkonsulentstillingene er opptatt og det tror jeg de kommer til å være en stund framover :)

Fortsett å mase, det hender det hjelper :)

Annonse

Gjest Psyk av alt

''men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav. Destruktivt.''

Da har du hatt usedvanlig dårlig erfaring, dette er ikke å tråd med retningslinjene - verken for arbeidsgiver, NAV eller tiltaksdeltaker. Dessuten faller stønaden din bort om du ikke "gidder" å møte, samvittighet eller ei.

Ja, håper jeg var uheldig. Det hadde vært ille hvis dette var malen.

Gjest Psyk av alt

''men det er også en "behagelig" måte å jobbe på fordi man slipper ansvar, kan være borte uten dårlig samvittighet, ingen bryr seg allikevel. verken arbeidsgiver eller nav.''

Det er ikke helt sant. Vi har også av og til folk via nav, på arbeidstrening og forskjellige tiltak. Det er klart det blir frustrasjon hos oss når vi tilrettelegger oppgaver og legger div. av våre egne arbeidsoppgaver over på vedkommende og så kan ikke vedkommende komme allikevel, eller må komme senere eller gå tidligere av div. grunner. Plutselig sitter vi der med tredobbelt sjøl.

Det var en plass jeg opplevde det slik. Det er bra hvis det er unntaket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...