Gå til innhold

bilder på facebook

Anbefalte innlegg

Gjest denindre
Skrevet

Var med på en fest nylig hvor det ble tatt mange bilder,noen dager senere ble disse bildene lagt ut på facebook,deriblant bilder av meg uten at jeg hadde samtykket det.Ga beskjed til vedkommende at jeg ønsket disse ble slettet fordi jeg ikke er så glad i at det blir lagt ut bilder av meg uten at jeg vet om det.Det var selfølgelig greit men så fikk jeg høre av et par venner senere at de synes jeg overreagerer og at det var jo ikke noen "farlige" bilder så de skjønte ikke hvorfor jeg ville ha dem vekk.Det må vel være opp til meg om hva jeg vil skal ligge på nettet,folk er så utrolig lite kritisk til hva som blir lagt ut netopp på slike sider og ofte florerer det av haugevis av festbilder og all slags ting.Burde det være slik at befinner det seg et kamera i ulike sosiale sammenhenger så må man sifra når man drar derfra at du ikke vil de skal legges ut på nettet? synes det er en uting akkurat det der.

Gjest Ikke grunn til å bruke energi.
Skrevet

Det heter seg jo egentlig at vi skal ha samtykke til å legge ut bilder av andre. Men dette er teorien, det er altfor mange som ikke følger det i praksis.

Derfor må vi nok bare selv være flinke til å passe litt på.

At folk reagerer på din avgjørelse skal du vel ikke bruke noe energi på. Vi har lov å reagere forskjellig, og det er ingen grunn til å ruge på det i ettertid. Sånn er det og ferdig med det.

Folk kan jo evnt.sladde deg ut, eller klippe deg bort fra bilder de alikavel ønsker å legge ut.

Hensyn må taes, enkelt og greit.

Skrevet

Her er det dine venner som har et problem og er litt respektløse. Jeg er nemmelig helt enig med deg.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, det skulle vært en selvfølge at man innhentet godkjenning av vedkommende før man la ut bilder, men det skjer vel nesten aldri?

Synes også det skulle være greit å si fra uten at man ble sett på som en overreagerende idiot av den grunn,..

Gjest ei gammel røy
Skrevet

Når det gjelder bilder fra offentlige tilstelninger, kan bilder av folk legges ut uten samtykke. Bilder fra private arrangement trenger man tillatelse fra vedkommende før man legger ut. At mange ikke følger denne praksisen, ser man daglig. På FB kan man jo også selv beskytte seg ved å sørge for at bilder som tagges med ens eget navn ikke skal vises til andre enn en selv eller ens egne venneliste.

Gjest Melis36
Skrevet

Jeg liker ikke å bli lagt ut bilder av,uten å bli spurt. Synes man skal spørre først!

Samme gjelder dette med å gi ut telefon nummeret mitt, til andre uten at jeg blir spurt først.

Skrevet

Folk legger ut bilder i vilden sky nå for tida, så jeg tror man bare må lære seg til å snu seg bort eller gjemme seg under bordet når man ser et kamera, hvis man ikke vil bli lagt ut noe sted.

Skrevet

''Det må vel være opp til meg om hva jeg vil skal ligge på nettet''

Selvfølgelig! Om så "hele verden" er uenig med deg, så bestemmer du selv hva som skal legges på FB om deg.

Gjest Auroria
Skrevet

Enig med deg! Det er faktisk en lov som sier det ikke er lov å legge ut bilder av deg uten tillatelse. Dette vet de fleste, men velger å drite i det.

Det er forøvrig mulig å blokkere muligheten for at andre kan legge ut bilder av deg på veggen din! du kan også fjerne taggen selv, enten det er på egne eller andres sider bildene er lagt ut.

Mrs. Wallace
Skrevet

Når det gjelder bilder fra offentlige tilstelninger, kan bilder av folk legges ut uten samtykke. Bilder fra private arrangement trenger man tillatelse fra vedkommende før man legger ut. At mange ikke følger denne praksisen, ser man daglig. På FB kan man jo også selv beskytte seg ved å sørge for at bilder som tagges med ens eget navn ikke skal vises til andre enn en selv eller ens egne venneliste.

''Når det gjelder bilder fra offentlige tilstelninger, kan bilder av folk legges ut uten samtykke. ''

Det er ikke helt riktig, det kommer an på bildets art.

Gjest ei gammel røy
Skrevet

''Når det gjelder bilder fra offentlige tilstelninger, kan bilder av folk legges ut uten samtykke. ''

Det er ikke helt riktig, det kommer an på bildets art.

Det har du nok rett i. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...