Gå til innhold

Hvor gamle barn kan få vite om selvmord?

Anbefalte innlegg

Gjest en slektning
Skrevet

Hvor gamle syns dere barn bør være før dere informerer om dødsårsaken til noen er selvmord? Om det er noen barna kjente godt, eller ikke kjente godt, ville det utgjøre en forskjell?

Hva sier man til barn om selvmord? Jeg kjenner litt på det at det er for ufattelig å la barn vite at noen faktisk dreper seg selv.

brilleslangen
Skrevet

vil ikke gi deg noe svar angående alder. Men en ting man bør ha i bakhodet er at når folk dør kan det skape større redsel hos ungen å ikke få vite dødsårsaken enn å få vite den.

Da et av mine barn gikk i første klasse var det et søsken til en annen elev ved skolen som tok selvmord. Siden dette var noe ungene snakket om seg imellom i friminuttet visste snart hele skolen hvordan ungdommen hadde dødd og alle elever dermed ble berørt av det som hadde hendt, og var oppskaket, og så valgte lærerne å snakke med elevene om hva som hadde skjedd på skolen, og så ble det sendt med informasjonsbrev hjem.

Jeg fikk endel spørsmål i ettertid av mitt barn og jeg hadde ikke fullgode svar å gi, men svarte likevel som best jeg kunne på generelt grunnlag. Jeg fikk også direkte spørsmål om dette var noe jeg kunne finne på å gjøre selv. Og jeg sa som sant var at det hadde jeg ingen planer om.

Jeg tror at for min 6åring var det best å få vite hva som hadde skjedd.

brilleslangen
Skrevet

vil ikke gi deg noe svar angående alder. Men en ting man bør ha i bakhodet er at når folk dør kan det skape større redsel hos ungen å ikke få vite dødsårsaken enn å få vite den.

Da et av mine barn gikk i første klasse var det et søsken til en annen elev ved skolen som tok selvmord. Siden dette var noe ungene snakket om seg imellom i friminuttet visste snart hele skolen hvordan ungdommen hadde dødd og alle elever dermed ble berørt av det som hadde hendt, og var oppskaket, og så valgte lærerne å snakke med elevene om hva som hadde skjedd på skolen, og så ble det sendt med informasjonsbrev hjem.

Jeg fikk endel spørsmål i ettertid av mitt barn og jeg hadde ikke fullgode svar å gi, men svarte likevel som best jeg kunne på generelt grunnlag. Jeg fikk også direkte spørsmål om dette var noe jeg kunne finne på å gjøre selv. Og jeg sa som sant var at det hadde jeg ingen planer om.

skulle jo ønsket ho hadde vært noen år eldre, men slik ble det ikke.

Gjest en slektning
Skrevet

Jeg fant nå selv fram til en link der det sto en del om dette, av Magne Raundalen:

http://www.krisepsyk.no/temasider/sorg/intervensjon/selvmord.htm

Så nå har jeg fulgt de rådene.

Takk for det du delte, Brilleslangen.

Gjest En etterlatt
Skrevet

Ærlighet er nok det viktigste i denne sammenhengen.

Mitt yngste barn var 5, da min mann tok sitt liv. Riktig informasjon fra dag1 var det jeg satset på, og nå, flere år etterpå, kan jeg si at det var det rette. Alle i barnas omgangskrets fikk vite hva som hadde skjedd - hvorfor skulle man ikke si det som det er...?

Skulle til å anbefale Raundalens artikkel, men ser at du fant fram til den selv. Ellers er dette et sted med god informasjon: http://www.levenorge.no/

hidi, the scorpion
Skrevet

Nydelig flott svar, brilleslangen!

Skrevet

Minst 18+.Det kommer an på om det var en eldre eller yngre som døde.Fetter eller kusine;vent så lenge du kan.Er den døde over 50 og litt fjernere får du vurdere 16 eller 18 år.

Gjest En etterlatt
Skrevet

Minst 18+.Det kommer an på om det var en eldre eller yngre som døde.Fetter eller kusine;vent så lenge du kan.Er den døde over 50 og litt fjernere får du vurdere 16 eller 18 år.

Du er klar over at dette du sier går i mot alle fornuftige råd angående selvmord og åpenhet? Slikt hemmelighetskremmeri fører til intet godt! Snakker av egen erfaring.

Det som har skjedd, er så grusomt at det ikke er noen grunn til å gjøre det verre ved å snakke usant.

Skrevet

Hæ? Nå tuller du? Slikt hemmelighetsskremmeri skader enormt mye mer enn det gavner... Barn er ikke dumme!

Skrevet

''Minst 18+.Det kommer an på om det var en eldre eller yngre som døde.Fetter eller kusine;vent så lenge du kan.Er den døde over 50 og litt fjernere får du vurdere 16 eller 18 år.''

Etter å ha lest dine innlegg over en viss tid nå synes jeg du er ekstrem når det gjelder å skåne barn og ungdom. Du har helt vilt syn på aldersgrense på filmer og slikt og det du sier her er jo helt sprøtt!

Tror du virkelig at et barn på 10-14 år vil ta skade av å få vite at XXX tok sitt eget liv? Mine barn er i den aldersgruppen og jeg ville ikke nølt med å fortelle dem sannheten dersom noen de kjente tok sitt eget liv. Mye bedre at de får vite sannheten av meg enn at de skal begynne å tro på alle mulige rykter som kunne komme til å spre seg og lage seg egne ville fantasier og tanker om hvordan vedkommende hadde mistet livet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Dette "rådet" ditt er direkte skadelig.

Skrevet

Dette er jo bare tull - det er ingen grunn til å skåne barn fra virkeligheten. Man skal selvfølgelig være skånsom og tilpasse informasjonen etter barnets alder, men 18+ er tåpelig.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvorfor uttaler du deg så bastant når du ikke har peiling om noe som er så alvorlig?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil si det kommer litt an på barnet, både hvor modent det er og hvor sensitivt det er. Generelt er jeg for åpenhet, og tror jeg ville fortalt det til mine barn fra de var 7-8 år, eller noe sånt.

Skrevet

''Minst 18+.Det kommer an på om det var en eldre eller yngre som døde.Fetter eller kusine;vent så lenge du kan.Er den døde over 50 og litt fjernere får du vurdere 16 eller 18 år.''

Etter å ha lest dine innlegg over en viss tid nå synes jeg du er ekstrem når det gjelder å skåne barn og ungdom. Du har helt vilt syn på aldersgrense på filmer og slikt og det du sier her er jo helt sprøtt!

Tror du virkelig at et barn på 10-14 år vil ta skade av å få vite at XXX tok sitt eget liv? Mine barn er i den aldersgruppen og jeg ville ikke nølt med å fortelle dem sannheten dersom noen de kjente tok sitt eget liv. Mye bedre at de får vite sannheten av meg enn at de skal begynne å tro på alle mulige rykter som kunne komme til å spre seg og lage seg egne ville fantasier og tanker om hvordan vedkommende hadde mistet livet.

Ok.Jeg har 3 forsøk bak meg,og klarer vel ikke helt å se saken fra de etterlatte sin side.

Skrevet

Hvis barnet blir informert om dødsfallet og viser interesse for det (kjenner personen osv), så synes jeg det bør få vite at det er et selvmord fra det er ganske ungt.

Hvor ungt vil jo avhenge av modenheten til dette barne, og hvor komfortable foreldrene er med å snakke om vanskelige ting med barnet.

Jeg hadde nok sagt det til alle mine (6, 10 og 12 år gamle)

Skrevet

En inngiftet slektning av oss, tok nylig livet sitt. Mitt barn kjente ikke denne personen, men h*n fikk jo med seg at vi (foreldrene) skulle i begravelse. Vi valgte ikke å si noe om selvmordet. Sa bare at vedkommende døde av sykdom. I og med at barnet vårt ikke hadde noe forhold til vedkommende, så vi ingen grunn til fortelle. Barnet er 8 år.

Hadde barnet kjent vedkommende godt, syns jeg det hadde vært mer naturlig å fortelle sannheten. Og selvsagt også sette av tid til å forklare godt og svare på spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...