Gjest MPAUL Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Hos min datter, som straks fyller 6 år, har i ca 1 mnd (mulig lengre) hatt en klump på halsen, like under kjeven. Jeg antar at dette er en lymfekjertel da hun har en symetrisk på andre siden, bare mindre. Klumpen er på størrelse med en liten drue, og kjennes glatt og bevegelig når jeg kjenner på den. Hun sier det er litt vondt når jeg tar på den. Kulen har ikke vokst i størrelse siden jeg oppdaget den for 1 mnd siden. Hun har hatt 1 runde med sykdom i høst der hun hanglet i 2-3 uker med feber, utslett og forkjølelse, men dette ble bra etter antibiotikabehandling. Det ble aldri fastslått hva slags sykdom hun hadde. Dette er 4 mnd siden. Etter dette har hun hatt et tilfelle med forkjølelse og feber som gikk over etter 2-3 dager. De siste 2 mnd har hun vært frisk. Det virker ikke som hun har hovne kjertler andre steder på kroppen, uten at jeg har noen ekspertise på området. Hun holder på å få sine første "voksentenner", og er litt småsnørrete (som barnehagebarn er), men er ellers i god form. God matlyst, ingen blåflekker eller andre symptomer jeg har googlet meg fram til. Bør jeg gå til fastlegen med denne kulen? Min datter er litt skeptisk til leger, og jeg har ikke lyst å dra henne med på "unødvendige" legebesøk fordi mor er litt bekymra. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Når du sier kulen ligger på halsen like under kjeven oppfatter jeg deg som du mener under kjevevinkelen. Med den lokalisering er det overveiende sannsynlig at kulen er, som du mener, en lymfekjertel som er litt forstørret. Lymfekjertlene på halsen drenerer lymfe fra det lymfatiske vev i halsen. Dette påvirkes av infeksjoner i halsen. Halsinfeksjoner er den vanligste infeksjon og er en del av bildet ved ved feber og febersykdommer hos barn og det virker som ditt barn har hatt en slik infeksjon/sykdom, som artet seg med feber,utslett, forkjølelse. At hun ble bra med antitiotika behandling passer med at det har vært en bakteriell infeksjon, men ofte kan det samtidig være en virusinfeksjon. som også kan komme i forløpet. Følg med størrelsen av kjertlene. og om det kommer flere.Øker de i størrelse, blir smertefulle må du ta henne med til lege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.