Gå til innhold

Råd ønskes av familie som snart blir husløse

Anbefalte innlegg

Gjest husløs familie

Vi er en familie på 4 (to voksne og to ungdommer på 13 og 15 år). Vi blir husløse og er på boligjakt. Vi får ikke lån, så vi må på utleiemarkedet. Finner vi ikke noe innen kort tid, kan vi bokstavelig talt bli stående på gata uten hus.

Dersom noen har råd til oss i en slik prosess, tas de mot med takknemlighet.

Fortsetter under...

Gjest I kveld er det Søndag

Hedmark

Forsøk først og fremst lokalavisen. Mange gamle mennsker som sitter på hus og/eller leiligheter bruker ikke nett men leser avisen fra perm til perm 3 ganger daglig, sett inn en tydelig annonse og gjerne 2-3 dager. Finn.no er en annen mulighet.

Jeg tenker at man alltids finner noe, men at man kanskje må forberede seg på at noe må være midlertidig, og at det kanskje ikke er helt den standarden man ønsker seg.

Men det gjelder selvfølgelig å være aktiv og følge med på finn.no - ihvertfall i Oslo.

Annonse

Gjest husløs familie

Jeg tenker at man alltids finner noe, men at man kanskje må forberede seg på at noe må være midlertidig, og at det kanskje ikke er helt den standarden man ønsker seg.

Men det gjelder selvfølgelig å være aktiv og følge med på finn.no - ihvertfall i Oslo.

Lurer på hvor vi skal gjøre av møblene hvis det blir noe midlertidig....? Det er jo tungt å drive å flytte på hit og dit, og vi har ikke akkurat den fysiske helsa helt med oss...

Gjest Elextra

I tillegg til de åpenbare kanalene kan det være lurt å sette opp oppslag på nærbutikken og andre naturlige steder nær der dere ønsker bolig.

Skriv kort og nøytralt om dere selv, betalingssevne, om dere har referanser, samt om hva dere evt. påtar dere (snømåking, gressklipping, barnepass etc.). Kan hende er dere heldige og får napp.

Lurer på hvor vi skal gjøre av møblene hvis det blir noe midlertidig....? Det er jo tungt å drive å flytte på hit og dit, og vi har ikke akkurat den fysiske helsa helt med oss...

Jeg ville leid en garasje eller en oppbevaringsbod (det finnes også firmaer som driver med slikt) og satt endel ting der så lenge.

Gjest Kommunalt ansatt

Husbanklån og tilskudd gjennom husbanken via kommunen er for de som ikke kommer inn i boligmarkedet. Det kan være verdt et forsøk.

Jeg ville ikke kastet bort penger på avisannonser. Men heller hengt opp på butikken.

Akkurat en så praktisk ting er vel ikke det største problemet? Det er ikke vanskelig å få leid lagerplass. Og under flytting gjør man som alle andre - mobiliserer venner og familie til å ta i et tak dersom man ikke benytter et flyttebyrå.

Gjest Shira :o)

Er en av dere på facebook? Sjekk om det er en selge/bytte osv gruppe for deres område. Her er det flere som har fått napp via å legge ut forespørsel om noen vet om hus i vår lokale gruppe. Noen kjenner noen, osv.

Annonse i lokalavisa.

Annonse

''Dersom noen har råd til oss i en slik prosess, tas de mot med takknemlighet.''

Jeg tror det beste rådet er å være utholdende i forhold til å følge opp alle muligheter som dukker opp på finn.no, oppslag i butikker etc. Ikke regn med at situasjonen løser seg umiddelbart, men fortsett å være aktive inntil det løser seg. Før eller senere dukker det opp noe dere kan leie.

Typisk norsk tankegang; Jeg har et problem, hvordan kan det offentlig fikse dette for meg?

Vet du, akkurat dette reagerte jeg også litt på.

Det skal fryktelig gode grunner til for at man ikke skal kunne klare seg selv.

Jeg ville kontaktet det lokale Vandrerhjemmet. De har ofte 4-manns rom feks. Ofte har de lavere priser hvis man trenger å bo der i flere uker. Det er helt greit som en midlertidig løsning. De har jo TV-stue og spiserom og felleskjøkken der man lager sin egen mat.

Mens dere leter etter noe annet mener jeg.

Gjest Trådstarter

Vet du, akkurat dette reagerte jeg også litt på.

Det skal fryktelig gode grunner til for at man ikke skal kunne klare seg selv.

Har jeg skrevet noe sted at dette er tilfellet hos oss? Tenk litt på det først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...