Bookworm Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Nå er ikke mine to friske for tida, så hvis de er på skolen blir de kjørt.'' Hvis barna ikke er friske nok til å gå til skolen, er de vel heller ikke friske nok til å være på skolen hele dagen. Med mindre det er fjellpass å krysse på skoleveien, da - ''Hvis barna ikke er friske nok til å gå til skolen, er de vel heller ikke friske nok til å være på skolen hele dagen.'' Å joda, de kan ofte fint være på skolen, selv om de ikke bør gå utendørs i mange minusgrader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Per sier 8 kalde og blåst, Kari sier 15 kalde og vindstille. Synes ikke du skal la DOLfolket "bestemme" når du skal kjøre dine egne barn. Lag dine egne regler etter hva dere synes som foreldre. Skoleveiene, kuldegradene, omgivelsene og ikke minst barna, kan ha store forskjeller fra her til der. Å jada - men det er likevel lov til å høre med andre hva slags regler de har. Det er ikke dermed sagt at man ikke er i stand til å ta egne avgjørelser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Vi har en regel på at jeg kjører ved mindre en -15. Snuppa har lett for å få luftveisproblemer, dessuten er hun veldig glad i å slippe å gå til skolen. Ikke så ofte det er kaldere enn femten minus, så regel er mer satt for at hun ikke skal mase om skyss når det er varmere, da VET hun når det skjer:-) Dessuten kan det være andre vær"fenomener" som gjør at jeg velger å kjøre - sterk vind, hålke og kraftig regn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Hvis barna ikke er friske nok til å gå til skolen, er de vel heller ikke friske nok til å være på skolen hele dagen.'' Å joda, de kan ofte fint være på skolen, selv om de ikke bør gå utendørs i mange minusgrader. ''Å joda, de kan ofte fint være på skolen, selv om de ikke bør gå utendørs i mange minusgrader.'' Joda, tenkte først ikke over andre sykdommer og plager, jeg tenkte først i forhold til vanlig forkjølelse - da synes jeg utsagnet fortsatt gjelder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 6-åringen kjøres uansett, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til å gå en halvtime med henne om morgenen, gå et kvarter hjem igjen og SÅ kjøre til jobb... 16-åringen fikk sitte på til bussen i dag (han tar skolebuss, går på videregående i en annen kommune), det var 18 minus her da.... Men sånn ellers har jeg ikke mulighet til å tilpasse jobben min etter når de begynner på skolen, så når den yngste ikke lenger går på SFO osv, så går de nok med mindre jeg kjører forbi skolen akkurat når det passer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Å joda, de kan ofte fint være på skolen, selv om de ikke bør gå utendørs i mange minusgrader.'' Joda, tenkte først ikke over andre sykdommer og plager, jeg tenkte først i forhold til vanlig forkjølelse - da synes jeg utsagnet fortsatt gjelder. ''jeg tenkte først i forhold til vanlig forkjølelse - da synes jeg utsagnet fortsatt gjelder.'' Jeg er ikke enig, og fikk legen støtte på dette tidligere i vinter. Snuppa ble ikke kvitt forskjølelse, med feber, hoste og smerter i hals og broniker. Tok henne med til legen etter at hun hadde hatt mye fravær fra skolen, og lurte på om det var ok at hun gikk på skolen i denne formen (allmenntilstanden var bra). Fikk beskjed om at hun fint kunne være på skolen, men skulle ikke gå til og fra og heller ikke være ute i friminuttene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''jeg tenkte først i forhold til vanlig forkjølelse - da synes jeg utsagnet fortsatt gjelder.'' Jeg er ikke enig, og fikk legen støtte på dette tidligere i vinter. Snuppa ble ikke kvitt forskjølelse, med feber, hoste og smerter i hals og broniker. Tok henne med til legen etter at hun hadde hatt mye fravær fra skolen, og lurte på om det var ok at hun gikk på skolen i denne formen (allmenntilstanden var bra). Fikk beskjed om at hun fint kunne være på skolen, men skulle ikke gå til og fra og heller ikke være ute i friminuttene... Men da er det jo snakk om mer enn vanlig forkjølelse. Når det gjelder uttalelsen: ''Fikk beskjed om at hun fint kunne være på skolen, men skulle ikke gå til og fra og heller ikke være ute i friminuttene...'' har vi fått beskjed fra skolen om at barn som er for syke til å være ute i friminuttene eller være med på uteaktiviteter er for syke til å være på skolen, og bør holdes hjemme. Greit nok som hovedregel synes jeg, men antar det gjøres visse unntak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 6-åringen kjøres uansett, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til å gå en halvtime med henne om morgenen, gå et kvarter hjem igjen og SÅ kjøre til jobb... 16-åringen fikk sitte på til bussen i dag (han tar skolebuss, går på videregående i en annen kommune), det var 18 minus her da.... Men sånn ellers har jeg ikke mulighet til å tilpasse jobben min etter når de begynner på skolen, så når den yngste ikke lenger går på SFO osv, så går de nok med mindre jeg kjører forbi skolen akkurat når det passer! ''6-åringen kjøres uansett, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til å gå en halvtime med henne om morgenen, gå et kvarter hjem igjen og SÅ kjøre til jobb...'' Her vi bor oppfordres foreldre sterkt til såkalte følgegrupper. Da møtes f.eks. fem barn på et fast sted til et fast tidspunkt, og foreldre følger etter tur. Dermed trenger en bare følge én gang i uken. En del ganger har vi parkert bilen på skolen kvelden før, for å komme raskt på jobb etterpå. Jeg synes det er en uting å venne barn til å bli kjørt om det er praktisk mulig å gå. Synes også det er en uting å venne barn til at en ikke skal være ute når det er skikkelig kaldt - er veldig glad for at jeg ikke lærte slike begrensninger da jeg var liten (selvfølgelig finnes det masse unntak med tanke på sykdommer, spesielt farlig skolevei etc. etc.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bølger Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Det er vel klærne som avgjør om de kan gå til skolen. Selv hadde jeg lang skoleveg. Ble aldri kjørt. Og kan ikke huske at jeg hadde problemer med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''6-åringen kjøres uansett, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til å gå en halvtime med henne om morgenen, gå et kvarter hjem igjen og SÅ kjøre til jobb...'' Her vi bor oppfordres foreldre sterkt til såkalte følgegrupper. Da møtes f.eks. fem barn på et fast sted til et fast tidspunkt, og foreldre følger etter tur. Dermed trenger en bare følge én gang i uken. En del ganger har vi parkert bilen på skolen kvelden før, for å komme raskt på jobb etterpå. Jeg synes det er en uting å venne barn til å bli kjørt om det er praktisk mulig å gå. Synes også det er en uting å venne barn til at en ikke skal være ute når det er skikkelig kaldt - er veldig glad for at jeg ikke lærte slike begrensninger da jeg var liten (selvfølgelig finnes det masse unntak med tanke på sykdommer, spesielt farlig skolevei etc. etc.). Jeg er enig med deg. I fjor vinter hadde jeg tidlige forelesninger, og måtte avgårde kl 7.30. Da kjørte jeg Datra, siden hun var for liten til å gå sjøl, og jeg ikke syntes jeg kunne basere meg på andre foreldre på permanent basis. Jeg måtte passere skolen uansett, og sparte mye tid på å gjøre det slik. Etter påske begynte de å gå sjøl, da var det litt lettere. Nå er alt mye lettere. De dagene jeg må tidlig avgårde, går hun til naboen og er der til de går sammen kl 8. Så er jeg den som er tidlig hjemme, slik at de kan gå hjem kl 15, og naboungene kan være her til foreldra kommer hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ja er vel en minus åtte her nå. så vi får se i morgen. hva når det er skikkelig regnvær, blir de kjørt da? hvor lang skolevei hyar barna dine? Med -8 grader er det da ikke noe problem for et barn å gå til skolen. Vi var på skitur hele familien i går ettermiddag, da var det 12 kuldegrader - ikke noe problem så lenge man kler seg etter forholdene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Men da er det jo snakk om mer enn vanlig forkjølelse. Når det gjelder uttalelsen: ''Fikk beskjed om at hun fint kunne være på skolen, men skulle ikke gå til og fra og heller ikke være ute i friminuttene...'' har vi fått beskjed fra skolen om at barn som er for syke til å være ute i friminuttene eller være med på uteaktiviteter er for syke til å være på skolen, og bør holdes hjemme. Greit nok som hovedregel synes jeg, men antar det gjøres visse unntak. Men når du går på ungdomsskolen er det ganske viktig å ikke miste for mye av undervisningen, og jeg synes bestemt at legen har mer tyngde i en slik sak enn skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Foreldre må lære seg å ha litt mer tillit til seg selv Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Å jada - men det er likevel lov til å høre med andre hva slags regler de har. Det er ikke dermed sagt at man ikke er i stand til å ta egne avgjørelser... For å være litt kverulant Hadde de vært i stand til å ta egne avgjørelser og hadde tillit til seg selv som foreldre så hadde de ikke hatt behov for å spørre hva andre gjør (en ting er å spørre om sykdommer, tegn og sånn, noe annet er f.eks. denne tråden her) For Per vil si 8 og Kari 12, hva gjør så trådstarter da? Setter grensa midt i mellom? Går for 8 for det er det laveste Dolfolket har nevnt? Eller? Har aldri skjønt de som har så behov for å vite hva andre gjør. Det ser vi jo rundt oss til daglig, i allefall hva noen gjør. Og hvis jeg vil kjøre mine barn på 0, skal jeg da la være fordi ingen andre gjør det? Klart vi har lov å spørre om ting. Men det lyser "stoler ikke helt på meg selv jeg" lang vei Og jeg synes vi som voksne som setter barn til verden skylder oss selv å ta oss litt i nakken når vi skal trå til og jobbe med den selvvalgte oppgaven 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg er enig med deg. I fjor vinter hadde jeg tidlige forelesninger, og måtte avgårde kl 7.30. Da kjørte jeg Datra, siden hun var for liten til å gå sjøl, og jeg ikke syntes jeg kunne basere meg på andre foreldre på permanent basis. Jeg måtte passere skolen uansett, og sparte mye tid på å gjøre det slik. Etter påske begynte de å gå sjøl, da var det litt lettere. Nå er alt mye lettere. De dagene jeg må tidlig avgårde, går hun til naboen og er der til de går sammen kl 8. Så er jeg den som er tidlig hjemme, slik at de kan gå hjem kl 15, og naboungene kan være her til foreldra kommer hjem. ''De dagene jeg må tidlig avgårde, går hun til naboen og er der til de går sammen kl 8. Så er jeg den som er tidlig hjemme, slik at de kan gå hjem kl 15, og naboungene kan være her til foreldra kommer hjem'' Vinn-vinn :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''De dagene jeg må tidlig avgårde, går hun til naboen og er der til de går sammen kl 8. Så er jeg den som er tidlig hjemme, slik at de kan gå hjem kl 15, og naboungene kan være her til foreldra kommer hjem'' Vinn-vinn :-) Absolutt! I tillegg til at alle tre ungene får kortere dager, og at jeg kommer meg tidlig på lesesalen eller forelesning, har Datra kunnet gå ned til halv plass på Aks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Absolutt! I tillegg til at alle tre ungene får kortere dager, og at jeg kommer meg tidlig på lesesalen eller forelesning, har Datra kunnet gå ned til halv plass på Aks. Vinn-vinn-vinn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Vinn-vinn-vinn Jepp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''6-åringen kjøres uansett, rett og slett fordi jeg ikke tar meg tid til å gå en halvtime med henne om morgenen, gå et kvarter hjem igjen og SÅ kjøre til jobb...'' Her vi bor oppfordres foreldre sterkt til såkalte følgegrupper. Da møtes f.eks. fem barn på et fast sted til et fast tidspunkt, og foreldre følger etter tur. Dermed trenger en bare følge én gang i uken. En del ganger har vi parkert bilen på skolen kvelden før, for å komme raskt på jobb etterpå. Jeg synes det er en uting å venne barn til å bli kjørt om det er praktisk mulig å gå. Synes også det er en uting å venne barn til at en ikke skal være ute når det er skikkelig kaldt - er veldig glad for at jeg ikke lærte slike begrensninger da jeg var liten (selvfølgelig finnes det masse unntak med tanke på sykdommer, spesielt farlig skolevei etc. etc.). Jeg er helt enig... Men det bor kun ETT barn på samme trinn her på feltet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Kommer litt an på de effektive kuldegradene, kald rå luft og vind, kan være rimelig heftig alt ved minus ti. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Ungene her har aldri blitt kjørt til skolen på grunn av kulde. Etter at de sluttet på SFO har de dessuten gått til skolen etter at vi voksne har reist til jobb, så det er ikke aktuelt med kjøring uansett. De har vært på skitrening i 15-20 minusgrader, da kan de gå til skolen også, og kaldere har det vel ikke vært siden de begynte på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.