r-s-65 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hei, vi har en gutt som har hatt jevn vekst de første 11 årene av sitt liv. Nå blir han snart 12 og det siste året har han stoppet helt å vokse. Er dette noe som er vanlig eller er det noe vi kan/bør gjøre noe med? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Det er ikke normalt å slutte å vokse så tidlig. Hvor høy er han? Og har han kommet i puberteten? Barn vokser gjerne i rykk og napp. Men å ikke vokse i det hele tatt på et helt år er ikke vanlig. Fastlegen kan henvise til røntgen av håndleddet, som vil vise om veksten har stanset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r-s-65 Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Det er ikke normalt å slutte å vokse så tidlig. Hvor høy er han? Og har han kommet i puberteten? Barn vokser gjerne i rykk og napp. Men å ikke vokse i det hele tatt på et helt år er ikke vanlig. Fastlegen kan henvise til røntgen av håndleddet, som vil vise om veksten har stanset. Han er ca.145-150 og har ikke kommet i puberteten enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Han er ca.145-150 og har ikke kommet i puberteten enda. Når han er så lav, så må dere gjøre noe. Start med å dra til fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Når han er så lav, så må dere gjøre noe. Start med å dra til fastlegen. Gutten min er ett år eldre (snart 13) og han er 150 cm. Han er lavere enn gjennomsnittet, men ikke urovekkende lav. Han har ikke kommet i puberteten ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Gutten min er ett år eldre (snart 13) og han er 150 cm. Han er lavere enn gjennomsnittet, men ikke urovekkende lav. Han har ikke kommet i puberteten ennå. Jeg uttrykte meg nok litt klønete. Jeg mente ikke at gutten var lav for alderen, men at det var lavt for å slutte å vokse. At gutten ikke er kommet i puberteten enda, er bra med tanke på videre vekst. Men siden foreldrene mener at han ikke har vokst noe på et helt år, er det best å få det sjekket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
r-s-65 Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg uttrykte meg nok litt klønete. Jeg mente ikke at gutten var lav for alderen, men at det var lavt for å slutte å vokse. At gutten ikke er kommet i puberteten enda, er bra med tanke på videre vekst. Men siden foreldrene mener at han ikke har vokst noe på et helt år, er det best å få det sjekket. Ja, det er det vi er bekymret for. Han er i og for seg ikke spesielt lav for alderen, men det er endringen i vekstkurven vi stusser på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Lengdeveksten minsker ved puberteten, men du angir ikke om han har pubertestegn.Jeg synes at din observasjon om at gutten ikke har vokst noe det siste året bør vurderes av din lege eller av en barnelege. Ta med deg lengde/vektkurver fra helsesestasjons underøkelsene han har vært til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Viliah Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Vår sønn vokste minimalt fra 11 til 12 år. Som 11-åring var han 143 cm. Som 13-åring kom han i stemmeskifte, og etter det har han vokst enormt mye. Han er ikke blitt 14 år enda og er 165 cm. Mannen min var enda lavere på den alderen, og han endte opp som ca 190 cm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Jeg uttrykte meg nok litt klønete. Jeg mente ikke at gutten var lav for alderen, men at det var lavt for å slutte å vokse. At gutten ikke er kommet i puberteten enda, er bra med tanke på videre vekst. Men siden foreldrene mener at han ikke har vokst noe på et helt år, er det best å få det sjekket. ''At gutten ikke er kommet i puberteten enda, er bra med tanke på videre vekst.'' Hva mener du med dette? Er det større sjanse for at han blir høy dersom han kommer seint i puberteten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 ''At gutten ikke er kommet i puberteten enda, er bra med tanke på videre vekst.'' Hva mener du med dette? Er det større sjanse for at han blir høy dersom han kommer seint i puberteten? Guttene vokser mye i det de kommer inn i puberteten. Men så avtar veksten og de slutter å vokse når puberteten er over. Så dersom sønnen til tådstarter hadde vært i puberteten nå, så kunne det meste av vesksten alt vært over. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om man kommer i puberteten tidlig eller sent, man får uansett en spurtvekst da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.