Gjest Selvtillitt Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg har en gutt som i det siste halvåret har begynt og slite mer i fagene på skolen, nesten ikke er sammen med vennene på fritiden, og har nå fortalt at han føler seg så "liten"(de andre er flinkere i fagene, bedre i aktiviteter og mer voksne) i forhold til de andre i klassen. Det har også kommet til det steget at han ikke har særlig lyst til og gå på skolen. Han sier også at det går litt opp og ned; noen dager føler han det ikke slik, mens andre dager kommer følelsene. I den forbindelse så ser jeg jo at her må noe gjøres, men er usikker på hvordan man skal gå frem. Er det noen som har erfaringer eller forslag til hvordan håndtere slikt på best mulig måte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg tenker at læreren må få informasjon om hvordan barnet føler seg i forhold til skolen. Så tenker jeg at BUP kan kontaktes for å hjelpe barnet med å sortere tankene sine, og kanskje finne bedre måter å tenke på. PPT kan også involveres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hva sier skolen om hvordan det går? Mener de at han også har begynt å slite mye faglig? I såfall kan det være aktuelt å be PPT gjøre en vurdering: dere kan evt. selv ringe PPT for å drøfte situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg ville også bedt om en samtale med lærer. Men jeg ville også sett på situasjonen hjemme. Hvilke regler har dere hjemme, er de tilpasset en 10 åring eller henger dere etter der? (vi måtte sette oss ned og endre litt på reglene her etter at 9 åringen fortalte hvordan andre hadde det og vi var enige om at vi hadde regler tilpasset 7 åringen og ikke 9 åringen) Hilken leggetid, hvilke filmer og spill får han lov til osv? Klarer han å henge med på det de andre snakker om? Jeg sier ikke at han skal få se filmer med feks 18 års aldersgrense. Men er det filmer som er snakkis i gjengen? Har han mindre søsken? Får han være stor i forhold til disse? 9 åringen her har leggetid ca 19.30. Han er kveldstrøtt og trenger ro og fred. Men han får ligge og lese fram til ca 20.15. Han har klokke og vi stoler på at han stenger lyset selv da, sjekker ikke. Vi har nettopp latt vår 9 åring få lov til å sykle til biblioteket, kjøpesenteret, isbanen, gjennom sentrum og til alle kompisene. Dette fikk han ikke lov til i fjor. Dette gjør at han føler seg større og at vi stoler på han. Han og en kompis har vært på kjøpesenteret to ganger, men han vet at han får lov viss han vil. Hva gjør han i tiden etter skolen? Er han alene? Hvordan er reglene? Kan han få oppgaver som gjør at han føler mer ansvar? Se litt på hvilke type klær de andre gutta går med. Jeg mener ikke at dere trenger kjøpe merkeklær. Men kanskje et plagg eller to viss han er den eneste som ikke har? Man finner mange kule kjedeklær. Hva med å ta han med på shopping og la han velge selv? Jeg tror at i den alderen så er det viktig å passe inn i gjengen, ha det andre har osv. Men selvsagt setter vi foreldre en grense. Går han på aktiviteter som passer han? 9 åringen her slet seg på fotball hver uke, fordi alle andre gikk der. Han koste seg ikke, var ikke flink heller. Jeg satte faktisk foten ned og sa at nå var det slutt, men han skulle få begynne igjen etter noen måneders pause. Gutten ble kjempelettet. Nå går han på kampsport og svømming. Ingen av kompisene hans går der, men dette er noe han liker og får til! Hva med å la 10 åringen få ha filmkveld hjemme hos seg? eller spillekveld med xbox el.? Inviter et par kompiser, la han lage pizza, dekke bord, gå på butikken og handle selv og styre på. Hjelp han til å bli "stor" hjemme. Gi han selvtillitt hjemme i forhold til hverdagen. Hjelp han til å finne muligheter for å møte kompiser. Se også på hvilke fag han sliter i på skolen. Hvorfor sliter han i disse? Kan dere gjøre litt ekstra hjemme? Spill på pcen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg ville også bedt om en samtale med lærer. Men jeg ville også sett på situasjonen hjemme. Hvilke regler har dere hjemme, er de tilpasset en 10 åring eller henger dere etter der? (vi måtte sette oss ned og endre litt på reglene her etter at 9 åringen fortalte hvordan andre hadde det og vi var enige om at vi hadde regler tilpasset 7 åringen og ikke 9 åringen) Hilken leggetid, hvilke filmer og spill får han lov til osv? Klarer han å henge med på det de andre snakker om? Jeg sier ikke at han skal få se filmer med feks 18 års aldersgrense. Men er det filmer som er snakkis i gjengen? Har han mindre søsken? Får han være stor i forhold til disse? 9 åringen her har leggetid ca 19.30. Han er kveldstrøtt og trenger ro og fred. Men han får ligge og lese fram til ca 20.15. Han har klokke og vi stoler på at han stenger lyset selv da, sjekker ikke. Vi har nettopp latt vår 9 åring få lov til å sykle til biblioteket, kjøpesenteret, isbanen, gjennom sentrum og til alle kompisene. Dette fikk han ikke lov til i fjor. Dette gjør at han føler seg større og at vi stoler på han. Han og en kompis har vært på kjøpesenteret to ganger, men han vet at han får lov viss han vil. Hva gjør han i tiden etter skolen? Er han alene? Hvordan er reglene? Kan han få oppgaver som gjør at han føler mer ansvar? Se litt på hvilke type klær de andre gutta går med. Jeg mener ikke at dere trenger kjøpe merkeklær. Men kanskje et plagg eller to viss han er den eneste som ikke har? Man finner mange kule kjedeklær. Hva med å ta han med på shopping og la han velge selv? Jeg tror at i den alderen så er det viktig å passe inn i gjengen, ha det andre har osv. Men selvsagt setter vi foreldre en grense. Går han på aktiviteter som passer han? 9 åringen her slet seg på fotball hver uke, fordi alle andre gikk der. Han koste seg ikke, var ikke flink heller. Jeg satte faktisk foten ned og sa at nå var det slutt, men han skulle få begynne igjen etter noen måneders pause. Gutten ble kjempelettet. Nå går han på kampsport og svømming. Ingen av kompisene hans går der, men dette er noe han liker og får til! Hva med å la 10 åringen få ha filmkveld hjemme hos seg? eller spillekveld med xbox el.? Inviter et par kompiser, la han lage pizza, dekke bord, gå på butikken og handle selv og styre på. Hjelp han til å bli "stor" hjemme. Gi han selvtillitt hjemme i forhold til hverdagen. Hjelp han til å finne muligheter for å møte kompiser. Se også på hvilke fag han sliter i på skolen. Hvorfor sliter han i disse? Kan dere gjøre litt ekstra hjemme? Spill på pcen? Mange gode innspill her! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.