Gå til innhold

Hjemmeundervisning


Anbefalte innlegg

Det varierer tydeligvis veldig på hvor lang ventetiden hos ABUP er. Jeg var hos fastlegen 8. desember for å be om henvisning til ABUP for min datter - og legen skulle skrive henvisningen uka etter (måtte snakke med en instans den 13., så jeg vet den ikke ble sendt med en gang).

Vi fikk innkalling til møte den 23. desember - men måtte avslå fordi vi var bortreiste - men fikk nytt møte i uke 1! Altså gikk det bare 10 dager - eller pga juleferien 20 dager fra henvisning til første møte!

Så det kan gå fort også :-)

Flott å høre.

Håper dere får godt utbytte av kontakten med BUP.

mvh

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    12

  • frosken

    6

  • Madelenemie

    4

  • Liliaceae

    3

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Å undervise hjemme er effektivt og greit når barn ikke trives på skolen.

Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.

Mange som hjemmeunderviser lar barna gå det siste året, 10 ende klasse på vanlig skole slik at de får karakterer i fagene.

Jeg har egen erfaring, ikke lang, men tok mitt barn ut av skolen pga av andre vansker.

Terskelen for å ta barn ut av skolen ved mistrivsel burde vært lavere, det er ofte måten også å få ting til å skje på. Det er dramatisk for mange og spesielt skolen når barna holdes hjemme og da får de plutselig lettere for å løse vanskene som er der. Men man må si i fra hvorfor man holder barnet hjemme.

Vi politianmeldte, det endte til fordel for oss. Politiet tok oss på alvor, men virket sjokkerte over at man skal måtte gå så langt, men det var effektivt. Det er da barnevernet som blir koblet inn for de gjeldene barn og familier, så lenge barna som mobber er under kriminell lavalder.

Hei!

Å undervise hjemme er effektivt og greit når barn ikke trives på skolen.

Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.

Mange som hjemmeunderviser lar barna gå det siste året, 10 ende klasse på vanlig skole slik at de får karakterer i fagene.

Jeg har egen erfaring, ikke lang, men tok mitt barn ut av skolen pga av andre vansker.

Terskelen for å ta barn ut av skolen ved mistrivsel burde vært lavere, det er ofte måten også å få ting til å skje på. Det er dramatisk for mange og spesielt skolen når barna holdes hjemme og da får de plutselig lettere for å løse vanskene som er der. Men man må si i fra hvorfor man holder barnet hjemme.

Vi politianmeldte, det endte til fordel for oss. Politiet tok oss på alvor, men virket sjokkerte over at man skal måtte gå så langt, men det var effektivt. Det er da barnevernet som blir koblet inn for de gjeldene barn og familier, så lenge barna som mobber er under kriminell lavalder.

''Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.''

Det kommer helt an på barnet! Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.

''Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.''

Det kommer helt an på barnet! Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.

''Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.''

Samme her. Da måtte noen andre enn meg undervist, ihvertfall. ;)

''Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.''

Det kommer helt an på barnet! Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.

Du skal ikke se bort fra at om ungen hadde vært så plaget på skolen at du faktisk tok henne ut for å ha hjemmeundervisning, hadde motivasjonen vært en helt annen.

Annonse

''Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.''

Det kommer helt an på barnet! Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.

Hei!

Okey

Jeg vurderte det før barna begynte i skolen, men med min egen dårlige pedagogiske evne, altså selv om jeg kan feks matematikk, klarer jeg ikke å forstå hva andre ikke forstår, så lot jeg det være.

dessuten tenkte jeg det ville være en bra treningsarena, skolen, hva angår det sosiale. For de barna uten AS så er skolen bra, for de med AS vil jeg si mindre bra, men hvis/ved tilrettelegging er dette ikke så dumt, da de jo skal ut i arbeidslivet.

Men ødelegge mitt barns psykiske helse ved å for en hver pris presse det til å gå på en monster-skole der det plages det bør man ikke.

Jeg har tenkt på i en del mobbesaket at foreldre skulle rett og slett tatt ut sine barn av skolen, da kommer skole og fylkesmann og alle løpende med tiltal føler jeg.

:)

''Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.''

Samme her. Da måtte noen andre enn meg undervist, ihvertfall. ;)

Hei!

Ja å undervise som foreldre er ikke alltid så lett ser jeg nå.

Min datter mener jeg er en nerd, noe hun ikke skal bli, hun tøyser litt med meg og sier jeg er rar, hører delvis etter, når hun vil, og jeg blir ganske oppgitt. Men far krangler hun høylydt, litt godmodig, men noen ganger så min mann slår ut med hendene og sier, "gå gå, jeg orker ikke mer".

Ja og sånn er noen dager, for hun kverrullerer og kverrullerer, men inni mellom ser jeg en stahet og standhaftighet som får henne til å knekke alt vanskelig, til og mattematikk som hun hater, men nå plutselig har bestemt seg for å få til.

:) til min glede, men jeg tier mer stille med at mattematikk er livet, for virker som hun måtte bærmest hate faget pga av meg. ?

''Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.''

Det kommer helt an på barnet! Jentungen min hadde ikke fått gjort noe om vi skulle hatt hjemmeundervisning - da hadde hun vært så ukonsentrert at det bare hadde blitt mas og krangling oss imellom. Garantert.

Hei!

Tilføyer.

dette timeantallet har jeg fra andres erfaring med hjemmeundervisning.

Min mann sier det også, de dagene han kan ha hjemmekontror er super mere effektive enn når han er på kontoret og alle mulige mennesker titter innom for å si "viss vass og vås" (hvis du skjønner hva jeg mener med det?)

Ha en fin dag :)

Hei!

Å undervise hjemme er effektivt og greit når barn ikke trives på skolen.

Ca 2-3 timer pr dag er tilstrekkelig med jobbing er min erfaring, da man lærer bedre og mer konsentrert hjemme.

Mange som hjemmeunderviser lar barna gå det siste året, 10 ende klasse på vanlig skole slik at de får karakterer i fagene.

Jeg har egen erfaring, ikke lang, men tok mitt barn ut av skolen pga av andre vansker.

Terskelen for å ta barn ut av skolen ved mistrivsel burde vært lavere, det er ofte måten også å få ting til å skje på. Det er dramatisk for mange og spesielt skolen når barna holdes hjemme og da får de plutselig lettere for å løse vanskene som er der. Men man må si i fra hvorfor man holder barnet hjemme.

Vi politianmeldte, det endte til fordel for oss. Politiet tok oss på alvor, men virket sjokkerte over at man skal måtte gå så langt, men det var effektivt. Det er da barnevernet som blir koblet inn for de gjeldene barn og familier, så lenge barna som mobber er under kriminell lavalder.

''Terskelen for å ta barn ut av skolen ved mistrivsel burde vært lavere, det er ofte måten også å få ting til å skje på. Det er dramatisk for mange og spesielt skolen når barna holdes hjemme og da får de plutselig lettere for å løse vanskene som er der. Men man må si i fra hvorfor man holder barnet hjemme.''

Enig.

De jeg kjenner som har tatt barn ut av skolen, evt. flyttet til annen skole, har stort sett bare angret på at de ikke gjorde det før.

mvh

Hei!

Okey

Jeg vurderte det før barna begynte i skolen, men med min egen dårlige pedagogiske evne, altså selv om jeg kan feks matematikk, klarer jeg ikke å forstå hva andre ikke forstår, så lot jeg det være.

dessuten tenkte jeg det ville være en bra treningsarena, skolen, hva angår det sosiale. For de barna uten AS så er skolen bra, for de med AS vil jeg si mindre bra, men hvis/ved tilrettelegging er dette ikke så dumt, da de jo skal ut i arbeidslivet.

Men ødelegge mitt barns psykiske helse ved å for en hver pris presse det til å gå på en monster-skole der det plages det bør man ikke.

Jeg har tenkt på i en del mobbesaket at foreldre skulle rett og slett tatt ut sine barn av skolen, da kommer skole og fylkesmann og alle løpende med tiltal føler jeg.

:)

''Men ødelegge mitt barns psykiske helse ved å for en hver pris presse det til å gå på en monster-skole der det plages det bør man ikke.

Jeg har tenkt på i en del mobbesaket at foreldre skulle rett og slett tatt ut sine barn av skolen, da kommer skole og fylkesmann og alle løpende med tiltal føler jeg.''

Enig, igjen.

mvh

Du skal ikke se bort fra at om ungen hadde vært så plaget på skolen at du faktisk tok henne ut for å ha hjemmeundervisning, hadde motivasjonen vært en helt annen.

''Du skal ikke se bort fra at om ungen hadde vært så plaget på skolen at du faktisk tok henne ut for å ha hjemmeundervisning, hadde motivasjonen vært en helt annen.''

For oss hadde nok skolebytte vært mye mer aktuelt enn hjemmeundervisning, jeg vet jeg ikke hadde klart det og det hadde ikke pappan heller. Men jeg har forståelse for at andre gjør det, men det krever nok mer enn det mange tror. Bl.a. på den sosiale biten for barnet.

Annonse

Selvfølgelig.

I vår kommune er ofte PPT for lite for sent.

Kan 'innkobling' av PPT/BUP øke faren for at en sløv skole problematiserer eleven som mobbes i stedet for mobingen?

Hadde jeg med en utpreget likegyldig skoleledelse å gjøre, tror jeg jeg hadde politianmeldt både mobbingen og skolen eller bare flyttet eleven uten å gjøre mer sak ut av det.

mvh

Det er ulik kompetanse hos PPT mht til skolemiljø og mobbeproblematikk. Noen steder er de flinke; bruker gjerne en del tid på observasjon av den aktuelle elevgruppen og kommer frem til gode tiltak.

Akkurat som skolemiljøer kan være svært ødeleggende for barns utvikling, så kan også det å ta dem ut av den utviklingsmuligheten et skolemiljø være det. Likeledes mener jeg å se at noen foreldre venter for lenge med drastiske tiltak, mens andre er altfor raske til å forlange øyeblikkelige endringer. Jeg tror det ofte kan være bra å ha en alliert fagperson med seg i disse vurderingene, men det vil selvfølgelig være svært varierende mht om ansatte i både PPT og BUP yter god nok hjelp i slike situasjoner.

Det er ulik kompetanse hos PPT mht til skolemiljø og mobbeproblematikk. Noen steder er de flinke; bruker gjerne en del tid på observasjon av den aktuelle elevgruppen og kommer frem til gode tiltak.

Akkurat som skolemiljøer kan være svært ødeleggende for barns utvikling, så kan også det å ta dem ut av den utviklingsmuligheten et skolemiljø være det. Likeledes mener jeg å se at noen foreldre venter for lenge med drastiske tiltak, mens andre er altfor raske til å forlange øyeblikkelige endringer. Jeg tror det ofte kan være bra å ha en alliert fagperson med seg i disse vurderingene, men det vil selvfølgelig være svært varierende mht om ansatte i både PPT og BUP yter god nok hjelp i slike situasjoner.

Ja, for mye og for lite skjemmer alt. Totalt sett tror jeg flere barn har problemer pga for passive voksne enn for utolmodige foreldre.

Hadde mine barn trengt å komme seg bort fra skolen de går på, ville jeg klart foretrukket å finne en anne skole. Mine barn har rasert mitt hobbypedagogiske selvbilde fullstendig.

:-)

mvh

Ja, for mye og for lite skjemmer alt. Totalt sett tror jeg flere barn har problemer pga for passive voksne enn for utolmodige foreldre.

Hadde mine barn trengt å komme seg bort fra skolen de går på, ville jeg klart foretrukket å finne en anne skole. Mine barn har rasert mitt hobbypedagogiske selvbilde fullstendig.

:-)

mvh

Jeg ville nok også vært ganske rask med å prøve å få til et skolebytte.

Ja, for mye og for lite skjemmer alt. Totalt sett tror jeg flere barn har problemer pga for passive voksne enn for utolmodige foreldre.

Hadde mine barn trengt å komme seg bort fra skolen de går på, ville jeg klart foretrukket å finne en anne skole. Mine barn har rasert mitt hobbypedagogiske selvbilde fullstendig.

:-)

mvh

'' Totalt sett tror jeg flere barn har problemer pga for passive voksne enn for utolmodige foreldre.''

Enig! Mistenker at passive voksne er et ganske stort problem i den norske skolen.

'' Totalt sett tror jeg flere barn har problemer pga for passive voksne enn for utolmodige foreldre.''

Enig! Mistenker at passive voksne er et ganske stort problem i den norske skolen.

Jeg opplever at det er en kultur for heller stor grad av passivitet blant foreldrene også. I hvert fall til det blir problemer.

Hvor mange foreldre undersøker hva den lokale skolen står for og om de synes den holder mål før de sender barna sine dit? Man velger slalomutstyr, pianolærer og skøyter til barna, men slår seg ofte til ro med den skolen man får tildelt uten spørsmål.

mvh

Jeg opplever at det er en kultur for heller stor grad av passivitet blant foreldrene også. I hvert fall til det blir problemer.

Hvor mange foreldre undersøker hva den lokale skolen står for og om de synes den holder mål før de sender barna sine dit? Man velger slalomutstyr, pianolærer og skøyter til barna, men slår seg ofte til ro med den skolen man får tildelt uten spørsmål.

mvh

Nettopp! Man regner med at den lokale skolen er bra, delvis fordi den er lokal og barna har venner i nærmiljøet.

Men, hva skolen egentlig står for, finner man ikke ut av før det oppstår problemer egentlig.

Vi har flyttet og barna byttet av den grunn skole. Det har virkelig åpnet øynene våre for hvor passive de voksne på den gamle skolen var! Og at vi har gjort det rette mht at vi har hjulpet barna med å ordne opp i ting selv. De få gangene skolen har vært involvert i noe, har det tatt uker, ja, til og med måneder.

På den nye skolen, begynte barnet å føle seg mobbet, dvs. gjentakende erting om samme tema og barnet hadde sagt klart ifra at det ikke er greit. På under en uke hadde lærer tatt tak i problemet, mobberen ba om unnskyldning (faktisk uten at lærer stod bak og presset på), og saken var ute av verden.

Det er mange færre elever på skolen, men flere lærere ute på inspeksjon. Og ting blir tatt tak i med en gang vi foreldre eller barna sier i fra om noe.

Dette gir trygghet for barna og slik skal det være - overalt!

Hva tror du BUP og PPT kan gjøre med en skole som kanskje er passiv og tafatt i forhold til mobbing?

En stor ulempe med antimobbeprogrammene er at noen skoler velger å _ha_ et antimobbeprogram i stedet for å faktisk bekjempe mobbing. Det er så vakkert på papiret at de ikke skjønner at noe er alvorlig galt.

mvh

Ja, noen skoler hviler seg på fine rapporter og handlingsplaner, uten å være istand til å reagere og handle på riktig måte når det er nødvendig.

"Vente og se holdning" er dessverre utbredt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...