Gå til innhold

Levetid på tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Har en Siemens tørketrommel som straks fyller 11 år. Den kjøres 5-6 ganger hver uke; mer eller mindre sammenhengende før den får fri noen dager. Lofilteret i døra renses mellom hver tørkerunde, mens det store lofilteret under renses etter hver "runde" med vasking (jeg har stort sett èn vaskedag i uka).

Spørsmålet er: hvor lenge skal jeg forvente at den fungerer? Er jo redd for at den skal begynne å brenne, selvfølgelig, men er faren for det større jo eldre den er? Eller er sjansen for at den dør en stille elektronikkdød større?

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374597-levetid-p%C3%A5-t%C3%B8rketrommel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Meegan

Husker ikke helt men vår gikk ikke rundt tror det skyldtes reim. Så begynte den å ikke varme. Nå skal vi ikke reparere den mer, 10 års nytte er nok. Så nå blir det ny.

Men den begynte ikke å brenne. Men mannen min sa at det var noe sort inne i den sist gang han sjekket, når den ikke varmet lengre.

Fortsett som du gjør med jevnlig tømming av filtre, dra ut kontakten når den ikke er i bruk og bruk den kun når dere er hjemme og ikke om natten - da har du gjort ditt for å forebygge brann.

Hm, drar ikke ut kontakta, nei, ser ikke for meg at jeg skulle greie å huske på det heller. Kjører den ikke om natta, men når vi er borte går den innimellom; akkurat som med oppvaskmaskin og vaskemaskin. Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...

5-6 år er min erfaring. Da er den rett og slett utslitt med den type bruk du beskriver. Her går den 5-6 dager i uka, med to tre dagers stopp og så på igjen. Og den går leeeeenge om gangen.

Oj, da har vi vel vår på overtid allerede, skjønner jeg.

Hvordan har du skjønt at trommelen har vært klar for utskiftning?

Annonse

Husker ikke helt men vår gikk ikke rundt tror det skyldtes reim. Så begynte den å ikke varme. Nå skal vi ikke reparere den mer, 10 års nytte er nok. Så nå blir det ny.

Men den begynte ikke å brenne. Men mannen min sa at det var noe sort inne i den sist gang han sjekket, når den ikke varmet lengre.

OK, hvis den ikke blir varm så skjønner jeg det vel. Er bare litt redd for at den skal begynne å brenne, men samtidig - den gjør vel neppe det sånn helt uten videre heller kanskje.

Oj, da har vi vel vår på overtid allerede, skjønner jeg.

Hvordan har du skjønt at trommelen har vært klar for utskiftning?

Rare lyder først og fremst, lukt som av varmgang og at den roter og stopper eller "hikker". Jeg har en mann som skjønner all mulig leamikk i hele verden, så han har vedlikeholdt, smurt og fikset til det ikke er noe håp mer.

OK, hvis den ikke blir varm så skjønner jeg det vel. Er bare litt redd for at den skal begynne å brenne, men samtidig - den gjør vel neppe det sånn helt uten videre heller kanskje.

Man får bare ta sine forsiktighetsregler og være hjemme når den er i bruk. Som sagt vår sluttet enten å gå rundt, eller å varme så den begynte ikke å brenne. Men jeg har respekt for det med brann så sikkert lurt å passe på. Gleder meg til ny trommel men de er blitt litt dyrere siden sist. Må ut med 6500 for energiklasse A.

Gjest redd for brann

Hm, drar ikke ut kontakta, nei, ser ikke for meg at jeg skulle greie å huske på det heller. Kjører den ikke om natta, men når vi er borte går den innimellom; akkurat som med oppvaskmaskin og vaskemaskin. Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...

''Kjører den ikke om natta, men når vi er borte går den innimellom; akkurat som med oppvaskmaskin og vaskemaskin. Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...''

Er alltid tilstede når vi kjører både oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel.

Kjørte oppvaskmaskin og vaskemaskin om nettene for mange år siden, men etter at naboene sine maskiner har tatt fyr under kjøring, blei det bom stopp.

Har alt for mye verdifult i huset til at jeg hadde taklet en brann .... om vi skulle vært så uheldige at det skjer er vi iallefall våkne og tilstede for å forsøke å avverge de store skadene ....

Jeg vil tro at det er bedre at dere er hjemme, og har mulighet til å stoppe brannen. Brannalarmen går vel. Kanskje lurt å kjøpe seg et brannteppe først som sist.

Jeg har ikke peiling, men min tørketrommel er nesten like gammel som din og blir behandlet på samme måte som din. Kunne ikke falle meg inn å ta ut stikk-kontakten mellom hver bruk, og så lenge den fortsatt fungerer har jeg heller ikke tenkt å skifte den ut. Eneste problem foreløpig er at dørkontakten har begynt å svikte, så døren må lukkes med tape...

''Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...''

:-O Så dere ikke rekker å slukke og varsle så hele huset brenner ned!?

Annonse

''Hm, drar ikke ut kontakta, nei, ser ikke for meg at jeg skulle greie å huske på det heller.''

Elektroingeniøren min insisterer på at jeg skal dra ut kontakten på vaskemaskina når den ikke er i bruk + skru av vanntilførselen og jeg regner med det samme (altså strøm da) gjelder tørketrommel også.

''Hm, drar ikke ut kontakta, nei, ser ikke for meg at jeg skulle greie å huske på det heller.''

Elektroingeniøren min insisterer på at jeg skal dra ut kontakten på vaskemaskina når den ikke er i bruk + skru av vanntilførselen og jeg regner med det samme (altså strøm da) gjelder tørketrommel også.

''Elektroingeniøren min insisterer på at jeg skal dra ut kontakten på vaskemaskina når den ikke er i bruk + skru av vanntilførselen og jeg regner med det samme (altså strøm da) gjelder tørketrommel også.''

Det står jo i bruksanvisningen. Den delen av bruksanvisningen 99,99% av oss velger å overse. :D

''Kjører den ikke om natta, men når vi er borte går den innimellom; akkurat som med oppvaskmaskin og vaskemaskin. Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...''

Er alltid tilstede når vi kjører både oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel.

Kjørte oppvaskmaskin og vaskemaskin om nettene for mange år siden, men etter at naboene sine maskiner har tatt fyr under kjøring, blei det bom stopp.

Har alt for mye verdifult i huset til at jeg hadde taklet en brann .... om vi skulle vært så uheldige at det skjer er vi iallefall våkne og tilstede for å forsøke å avverge de store skadene ....

For all del, om det nå skulle brenne er det selvfølgelig bedre at vi er våkne og tilstede og kan stoppe branntilløpet. Jeg tenkte mer på om man måtte velge mellom å få brann om natta eller når man er borte - og da vil jeg nok velge når vi er borte.

Vi eier overhode ikke uerstattelige ting, og vi er veldig lite materialistiske/knyttet til tingene våre. Bilder er selvfølgelig veldig trist om skulle gå heden, men vi har sikret de viktigste negativene - og resten er det mulig å få kopiert av slekt og venner. Derfor ser jeg det ikke som noen krise om huset skulle brenne ned om det betyr at vi berger livet.

Jeg vil tro at det er bedre at dere er hjemme, og har mulighet til å stoppe brannen. Brannalarmen går vel. Kanskje lurt å kjøpe seg et brannteppe først som sist.

Jada, jeg tenkte mest på om man måtte velge mellom brann om natta og brann når man er borte, helst vil man jo være hjemme, våken og i stand til å slukke. Og vi har både branntepper og slukkere og det som er påkrevd, altså.

Husholdningen vår går ikke rundt om vi må være hjemme og våkne når maskiner kjøres til enhver tid, så det er et valg man tar.

''Jeg tenker at om det skulle brenne, så er det bedre at det gjør det når vi er borte...''

:-O Så dere ikke rekker å slukke og varsle så hele huset brenner ned!?

Hehe, selvfølgelig ikke, men jeg tenkte om "valget" var brann om natta når vi sover, eller brann når vi er borte - da vil jeg helst være borte. Det er viktigere for meg at vi overlever enn at huset består for evig tid, er veldig lite knyttet til tingene våre. Kan ikke helt se for meg hva som ikke skulle være mulig å erstatte.

Ja, det vet jeg forsåvidt, man skal jo ikke ha noe koblet til kontakter annet enn akkurat de få minuttene det skal brukes. I praksis er dette klin umulig for de fleste å få til.

Hehe, selvfølgelig ikke, men jeg tenkte om "valget" var brann om natta når vi sover, eller brann når vi er borte - da vil jeg helst være borte. Det er viktigere for meg at vi overlever enn at huset består for evig tid, er veldig lite knyttet til tingene våre. Kan ikke helt se for meg hva som ikke skulle være mulig å erstatte.

''Hehe, selvfølgelig ikke, men jeg tenkte om "valget" var brann om natta når vi sover, eller brann når vi er borte - da vil jeg helst være borte.''

Da hadde jeg valgt å droppe tørketrommel og heller henge tøyet til tørk og bare bruke trommelen når dere vet at det er noen (voksne) hjemme den tiden det tar. Men det er meg da og jeg er litt hysterisk redd for brann muligens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...