Gå til innhold

Levetid på tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Rare lyder først og fremst, lukt som av varmgang og at den roter og stopper eller "hikker". Jeg har en mann som skjønner all mulig leamikk i hele verden, så han har vedlikeholdt, smurt og fikset til det ikke er noe håp mer.

OK, så langt oppfører min seg akkurat som den skal. :-)

Fortsetter under...

Man får bare ta sine forsiktighetsregler og være hjemme når den er i bruk. Som sagt vår sluttet enten å gå rundt, eller å varme så den begynte ikke å brenne. Men jeg har respekt for det med brann så sikkert lurt å passe på. Gleder meg til ny trommel men de er blitt litt dyrere siden sist. Må ut med 6500 for energiklasse A.

Sikkert blitt dyrere, ja, men slik er det jo med det meste. Dyrere, og kortere levetid. Blæh.

Ja, det vet jeg forsåvidt, man skal jo ikke ha noe koblet til kontakter annet enn akkurat de få minuttene det skal brukes. I praksis er dette klin umulig for de fleste å få til.

''Ja, det vet jeg forsåvidt, man skal jo ikke ha noe koblet til kontakter annet enn akkurat de få minuttene det skal brukes. I praksis er dette klin umulig for de fleste å få til.''

Joda, men jeg har aldri vaskemaskina eller smådingser på kjøkkenet (blender, brødrister, vannkoker o.l.) koblet til når det ikke er i bruk, ikke ladere til mobil eller pc heller (heller ikke om natten helst). Oppvaskmaskin og micro står koblet i hele tiden på samme måte som fryser, kjøleskap, varmeovner, lamper og tv med tilhørende dingser.

''Hehe, selvfølgelig ikke, men jeg tenkte om "valget" var brann om natta når vi sover, eller brann når vi er borte - da vil jeg helst være borte.''

Da hadde jeg valgt å droppe tørketrommel og heller henge tøyet til tørk og bare bruke trommelen når dere vet at det er noen (voksne) hjemme den tiden det tar. Men det er meg da og jeg er litt hysterisk redd for brann muligens.

Det har vel også noe med hvor mye klesvask man har, hvilket liv man lever osv. Jeg orker ikke gå rundt å være hysterisk redd for brann og ulykker hele tiden, men jeg er heller ikke så dum at jeg ikke tar noen forhåndsregler. Man må finne den balansegangen som fungerer.

Å tørke tøy på klessnor ville tatt knekken på alt mitt gode humør, jeg orker bare ikke å ha klær hengende overalt hele forbanna tida. Ikke har vi mulighet til å bygge på huset å få til et helt rom forbeholdt tørking av klær heller, så den tanken er fullstendig fjern.

''Ja, det vet jeg forsåvidt, man skal jo ikke ha noe koblet til kontakter annet enn akkurat de få minuttene det skal brukes. I praksis er dette klin umulig for de fleste å få til.''

Joda, men jeg har aldri vaskemaskina eller smådingser på kjøkkenet (blender, brødrister, vannkoker o.l.) koblet til når det ikke er i bruk, ikke ladere til mobil eller pc heller (heller ikke om natten helst). Oppvaskmaskin og micro står koblet i hele tiden på samme måte som fryser, kjøleskap, varmeovner, lamper og tv med tilhørende dingser.

Vi har alle våre ting vi er opptatt av. :-)

Vi har 4 år gammelt hus, som har helt nytt elektrisk anlegg, vi har akkurat hatt el-tilsyn som gikk som smurt - tross kontakter. Vi har, med unntak av denne 11 år gamle tørketrommelen, kun relativt nye hvitevarer, og vi har overspenningsvern både her og der.

Jeg tror dette går bra. :-)

Annonse

Vi har også en Siemens som er 14 år++ og still going strong.

Den blir og har blitt brukt ekstremt mye med fem barn og to voksne i huset, men det har aldri vært noe tull med den:-) Og jeg håper den kan gå en stund til. Bank i bordet! 7-9-13

Godt å høre! *Banker-med-zellica!*

Mrs. Wallace

For all del, om det nå skulle brenne er det selvfølgelig bedre at vi er våkne og tilstede og kan stoppe branntilløpet. Jeg tenkte mer på om man måtte velge mellom å få brann om natta eller når man er borte - og da vil jeg nok velge når vi er borte.

Vi eier overhode ikke uerstattelige ting, og vi er veldig lite materialistiske/knyttet til tingene våre. Bilder er selvfølgelig veldig trist om skulle gå heden, men vi har sikret de viktigste negativene - og resten er det mulig å få kopiert av slekt og venner. Derfor ser jeg det ikke som noen krise om huset skulle brenne ned om det betyr at vi berger livet.

''Derfor ser jeg det ikke som noen krise om huset skulle brenne ned om det betyr at vi berger livet.''

Jeg synes det er helt utrolig at du kan tenke sånn, men det er kanskje fordi jeg har opplevd brann selv og vet hvor skrekkelig det er, selv om ingen liv går tapt.

Det tar utrolig lang tid å finne ut av hva som er gått tapt og hva som kan erstattes. Kanskje må dere bo andre steder over lengre perioder. Og for barna er det en veldig, veldig skremmende og traumatisk opplevelse.

For meg er det i hvert fall ikke verdt det for å kunne kjøre en ekstra tørketrommel.

Fortsett som du gjør med jevnlig tømming av filtre, dra ut kontakten når den ikke er i bruk og bruk den kun når dere er hjemme og ikke om natten - da har du gjort ditt for å forebygge brann.

Jeg kjører aldri vaske/oppvaskmaskin/tørketrommel når jeg ikke er hjemme eller når alle sover. Men, kontaktene på disse trekker jeg nok dessverre ikke ut - de er ikke plugget inn sånn at det er enkelt (nok) å ta dem ut :(

''Derfor ser jeg det ikke som noen krise om huset skulle brenne ned om det betyr at vi berger livet.''

Jeg synes det er helt utrolig at du kan tenke sånn, men det er kanskje fordi jeg har opplevd brann selv og vet hvor skrekkelig det er, selv om ingen liv går tapt.

Det tar utrolig lang tid å finne ut av hva som er gått tapt og hva som kan erstattes. Kanskje må dere bo andre steder over lengre perioder. Og for barna er det en veldig, veldig skremmende og traumatisk opplevelse.

For meg er det i hvert fall ikke verdt det for å kunne kjøre en ekstra tørketrommel.

Om alternativet er å omkomme av brann på natta, så mener jeg at jeg vil ofre huset, ja.

Jeg er klar over at det er trist og for noen traumatisk å miste eiendelene sine, men når alternativet er å miste livet/bli brannskadet, så er mitt valg enkelt.

Vi innreder oss ulikt i livet. Hvis min største synd er å kjøre tørketrommel når vi ikke er tilstede, så kan jeg fint leve med det.

Mrs. Wallace

Om alternativet er å omkomme av brann på natta, så mener jeg at jeg vil ofre huset, ja.

Jeg er klar over at det er trist og for noen traumatisk å miste eiendelene sine, men når alternativet er å miste livet/bli brannskadet, så er mitt valg enkelt.

Vi innreder oss ulikt i livet. Hvis min største synd er å kjøre tørketrommel når vi ikke er tilstede, så kan jeg fint leve med det.

''Om alternativet er å omkomme av brann på natta, så mener jeg at jeg vil ofre huset, ja.''

Ja, hvis det er de to alternativene er det selvsagt ingen store valgkvaler.

''Jeg er klar over at det er trist og for noen traumatisk å miste eiendelene sine, men når alternativet er å miste livet/bli brannskadet, så er mitt valg enkelt.''

Øøøhhh, altså - jeg tror kanskje ikke du forsto at jeg mente at for barna er det traumatisk med en brann uansett om de er hjemme eller ei. Men for all del, hvis du synes det er så utrolig bagatellmessig, så kjør på med tørketrommel og whatnot.

Synes imidlertid det er litt sært å framstille brannvern som en slags overflatisk materialistisk greie.

''Om alternativet er å omkomme av brann på natta, så mener jeg at jeg vil ofre huset, ja.''

Ja, hvis det er de to alternativene er det selvsagt ingen store valgkvaler.

''Jeg er klar over at det er trist og for noen traumatisk å miste eiendelene sine, men når alternativet er å miste livet/bli brannskadet, så er mitt valg enkelt.''

Øøøhhh, altså - jeg tror kanskje ikke du forsto at jeg mente at for barna er det traumatisk med en brann uansett om de er hjemme eller ei. Men for all del, hvis du synes det er så utrolig bagatellmessig, så kjør på med tørketrommel og whatnot.

Synes imidlertid det er litt sært å framstille brannvern som en slags overflatisk materialistisk greie.

''Øøøhhh, altså - jeg tror kanskje ikke du forsto at jeg mente at for barna er det traumatisk med en brann uansett om de er hjemme eller ei.''

Javel. Jeg trodde at dramatiske hendelser påvirker folk ulikt, men hvis det er slik at brann uansett virker traumatiserende så er det jo slik. Det var jeg ikke klar over.

''Men for all del, hvis du synes det er så utrolig bagatellmessig, så kjør på med tørketrommel og whatnot.

Synes imidlertid det er litt sært å framstille brannvern som en slags overflatisk materialistisk greie.''

Jeg syns da ikke brannvern er overfladisk materialistisk greie! Hadde jeg gjort det, hadde vi vel ikke giddet å ha alle de sikringsdingsene vi har, vi har langt flere varslere og et bedre system enn det som kreves - og er installert! - i de fleste hjem. Ifølge eltilsynet. Og det er ikke slik at vi som en regel setter på tørketrommelen når vi går ut av huset, i håp om at det skal begynne å brenne! Det er bare det, at her i huset fungerer familien på den måten den gjør, og jeg foretrekker å ha tørketrommelen på når ingen er hjemme framfor når ungene er hjemme alene. F.eks.

Noen gjør slik, andre gjør sånn. Det er mye annet folk gjør som er usikkert i sine hjem som ikke vi gjør i vårt. Det betyr ikke at andre driter i sikkerhet heller, men hverdagen skal gå opp og da må man av og til gjøre valg.

Annonse

Gjest Hulderen

Vi har slitt ut to tørketromler. Begge ble ca 10 år. Ingen av dem begynte å brenne, men tromlene sluttet å gå rundt. På den ene fikk jeg beskjed om at motoren var gåen og kunne skiftes ut, men at det var så dyrt at reperatøren frarådet det.

Mrs. Wallace

''Øøøhhh, altså - jeg tror kanskje ikke du forsto at jeg mente at for barna er det traumatisk med en brann uansett om de er hjemme eller ei.''

Javel. Jeg trodde at dramatiske hendelser påvirker folk ulikt, men hvis det er slik at brann uansett virker traumatiserende så er det jo slik. Det var jeg ikke klar over.

''Men for all del, hvis du synes det er så utrolig bagatellmessig, så kjør på med tørketrommel og whatnot.

Synes imidlertid det er litt sært å framstille brannvern som en slags overflatisk materialistisk greie.''

Jeg syns da ikke brannvern er overfladisk materialistisk greie! Hadde jeg gjort det, hadde vi vel ikke giddet å ha alle de sikringsdingsene vi har, vi har langt flere varslere og et bedre system enn det som kreves - og er installert! - i de fleste hjem. Ifølge eltilsynet. Og det er ikke slik at vi som en regel setter på tørketrommelen når vi går ut av huset, i håp om at det skal begynne å brenne! Det er bare det, at her i huset fungerer familien på den måten den gjør, og jeg foretrekker å ha tørketrommelen på når ingen er hjemme framfor når ungene er hjemme alene. F.eks.

Noen gjør slik, andre gjør sånn. Det er mye annet folk gjør som er usikkert i sine hjem som ikke vi gjør i vårt. Det betyr ikke at andre driter i sikkerhet heller, men hverdagen skal gå opp og da må man av og til gjøre valg.

"Javel. Jeg trodde at dramatiske hendelser påvirker folk ulikt, men hvis det er slik at brann uansett virker traumatiserende så er det jo slik. Det var jeg ikke klar over."

*sukk*

Det jeg reagerte på er at du velger å poengtere det materielle i dette, og tar det for gitt at det først og fremst er tap av ting som gjør at jeg (og evt andre) er redde for brann. Poenget mitt var altså at for unger er det ikke nødvendigvis at enkelte materielle goder blir borte som er skremmende ved en brann og gjør dem utrygge - det er det faktum at boligen deres brant.

Når du sier at du ikke er så opptatt av materielle goder som enkelte andre osv, blir jeg litt matt, for jeg synes du bagatelliserer alle følgene av en brann, og jeg får inntrykk av at du synes det nærmest er litt overflatisk å henge seg opp i sånt. Hvis det ikke var det du mente, så for all del - da beklager jeg. Men det virket altså sånn.

Jeg ville bare dele med deg hvor utrygg man faktisk kan bli av å oppleve at hjemmet ens går opp i røyk. Det handler ikke om å miste sofaen sin.

"Javel. Jeg trodde at dramatiske hendelser påvirker folk ulikt, men hvis det er slik at brann uansett virker traumatiserende så er det jo slik. Det var jeg ikke klar over."

*sukk*

Det jeg reagerte på er at du velger å poengtere det materielle i dette, og tar det for gitt at det først og fremst er tap av ting som gjør at jeg (og evt andre) er redde for brann. Poenget mitt var altså at for unger er det ikke nødvendigvis at enkelte materielle goder blir borte som er skremmende ved en brann og gjør dem utrygge - det er det faktum at boligen deres brant.

Når du sier at du ikke er så opptatt av materielle goder som enkelte andre osv, blir jeg litt matt, for jeg synes du bagatelliserer alle følgene av en brann, og jeg får inntrykk av at du synes det nærmest er litt overflatisk å henge seg opp i sånt. Hvis det ikke var det du mente, så for all del - da beklager jeg. Men det virket altså sånn.

Jeg ville bare dele med deg hvor utrygg man faktisk kan bli av å oppleve at hjemmet ens går opp i røyk. Det handler ikke om å miste sofaen sin.

''*sukk* Det jeg reagerte på er at du velger å poengtere det materielle i dette, og tar det for gitt at det først og fremst er tap av ting som gjør at jeg (og evt andre) er redde for brann. Poenget mitt var altså at for unger er det ikke nødvendigvis at enkelte materielle goder blir borte som er skremmende ved en brann og gjør dem utrygge - det er det faktum at boligen deres brant.''

*Sukk* Det handlet om valget mellom å eventuelt ha brann om natta når man sover, og brann når man er bortreist. Materielle ting satt opp mot liv blir et enkelt valg. Selvfølgelig skjønner jeg at det er skummelt å oppleve brann, men tapet av ting går ulikt inn på folk. Noen er veldig opptatt av tingene sine, andre mindre opptatt av det. Selve brannopplevelsen kommer vel også an på hvor mye av det man får med seg. Jeg tror det er atskillig mye skumlere å rømme et brennende hus enn å se brannruinene etterpå.

''Når du sier at du ikke er så opptatt av materielle goder som enkelte andre osv, blir jeg litt matt, for jeg synes du bagatelliserer alle følgene av en brann, og jeg får inntrykk av at du synes det nærmest er litt overflatisk å henge seg opp i sånt. Hvis det ikke var det du mente, så for all del - da beklager jeg. Men det virket altså sånn.''

Jeg bagatelliserer ikke brann, men det er - som jeg sier over også - veldig forskjell på hvor knyttet folk er til tingene sine. Forøvrig kan man miste ting på andre måter også, og folk reagerer ulikt.

''Jeg ville bare dele med deg hvor utrygg man faktisk kan bli av å oppleve at hjemmet ens går opp i røyk. Det handler ikke om å miste sofaen sin.''

Jeg har erfaring med det, ja, og jeg har også erfaring med flom som ødelegger. Så helt blank er jeg ikke, jeg heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...