Gjest omderekunnehjelpe? Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg har et familiemedlem jeg ønsker å hjelpe. Han er ung, har for litt tid siden fullført en videregående (praktisk retning, vil ikke opplyse mer, men han har en utdannelse). Han har alltid vært litt spesiell. Har hatt store konsentrasjonsvansker og vanskelig med å lære. Han er blitt bedre med årene- så det kan være han en dag blir "normal". Han har også litt orienteringsvansker, er veldig vimsete og rastløs. (Han er utredet for det meste, men har ingen diagnose). Men han er ikke tilbakestående eller invalid, men veldig uselvstendig. Han bor nå hjemme hos foreldrene, som jo ikke akkuratt hjelper på det...der får han litt for mye opp i fanget, og lærer seg lite med det å være uselvstendig. Han blir også veldig nervøs for å være selvstendig. Han vil gjerne ta tak i livet og komme seg ut å oppleve ting, men i nærområdet hvor han bor er det ikke mange muligheter for jobb. Han jobber nå litt "her og der" for veldig lite penger, men han mottar trygd. Han skammer seg litt over trygden, og vil helst bare være en normal gutt med jobb, men selv om han gjerne vil, har han nok ikke helt troen på at han skal klare det å komme ut å jobbe osv. Er det noen som kjenner til noen steder i Norge eller evt utlandet hvor de tar i mot arbeidskraft som trenger litt ekstra hjelp og tilrettelegging. Hvor han kan bo for seg selv, men likevel under "trygge" forhold. Feks på en gård eller lignende? Behøver ikke tjene så mye, det viktigste er at han får kjenne på at han har en nytteverdi for samfunnet. Han er veldig glad i natur og friluftsliv. Vil gjerne gi ham noen tips, for han er veldig fortvilt over situasjonen sin, og føler seg veldig ensom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Naturlig nok (i betydningen heilt riktig) gir du for lite informasjon til at noen kan komme med konkrete råd, men her er et par refleksjoner fra meg: ''Han jobber nå litt "her og der" for veldig lite penger, men han mottar trygd. Han skammer seg litt over trygden, og vil helst bare være en normal gutt med jobb, men selv om han gjerne vil, har han nok ikke helt troen på at han skal klare det å komme ut å jobbe osv.'' Hva mener du med trygd her - uførepensjon, dagpenger, individstønad, AAP eller sosialstønad? Dette trenger du selvfølgelig ikke svare på, uansett har han rett på bistand fra NAV for å komme i arbeid, men tiltak og rettigheter styres i stor grad av "bistandsbehov" og "rettighetsgruppe". ''Er det noen som kjenner til noen steder i Norge eller evt utlandet hvor de tar i mot arbeidskraft som trenger litt ekstra hjelp og tilrettelegging. Hvor han kan bo for seg selv, men likevel under "trygge" forhold. Feks på en gård eller lignende? Behøver ikke tjene så mye, det viktigste er at han får kjenne på at han har en nytteverdi for samfunnet. Han er veldig glad i natur og friluftsliv.'' "Grønn omsorg" og "Inn på tunet" kan være gode tilbud for han, men det kommer an på så mangt, likeledes tilrettelegging ift egen bolig. NAV er nok et naturlig utgangspunkt uansett, de kan evt henvise videre til annenlinjetjenesten eller informere om samarbeidspartnere osv, i tillegg til inntektssikring i prosessen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3283866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg vet ikke om han toer noe slikt som dette og om han snakker godt nok engelsk, men ta en titt paa disse websidene: http://www.naturalbuilders.co.uk/volunteer-opportunities.html http://www.rspb.org.uk/volunteering/residential.aspx http://www.camphill.org.uk/recruitment?type=resvol Jeg vet ikke om alle tar i mot internasjonale frivillige, men undersoek mulighetene. De fleste tilbyr mat og seng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3283870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petter Olsen Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg vet ingenting om det, men jeg har hørt om ungdommer som har fått jobb og veldig god hjelp ved å jobbe her. Det er gårdsbruk som drives økologisk, og derfor arbeidsintensivt, og også kafe, gartneri, byggevirksomhet og mye annet.De kan også bo der tror jeg. Men jeg vet ikke om det er via noe program/skole/NAV eller rent privat. De er ihvertfall veldig idealistiske, (og noen av ungdommene jeg har sett jobbet der virker som de er på "arbeidstrening"). Det går an å sende dem en mail og spørre? http://www.rammegaard.no/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3283881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omderekunnehjelpe? Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Naturlig nok (i betydningen heilt riktig) gir du for lite informasjon til at noen kan komme med konkrete råd, men her er et par refleksjoner fra meg: ''Han jobber nå litt "her og der" for veldig lite penger, men han mottar trygd. Han skammer seg litt over trygden, og vil helst bare være en normal gutt med jobb, men selv om han gjerne vil, har han nok ikke helt troen på at han skal klare det å komme ut å jobbe osv.'' Hva mener du med trygd her - uførepensjon, dagpenger, individstønad, AAP eller sosialstønad? Dette trenger du selvfølgelig ikke svare på, uansett har han rett på bistand fra NAV for å komme i arbeid, men tiltak og rettigheter styres i stor grad av "bistandsbehov" og "rettighetsgruppe". ''Er det noen som kjenner til noen steder i Norge eller evt utlandet hvor de tar i mot arbeidskraft som trenger litt ekstra hjelp og tilrettelegging. Hvor han kan bo for seg selv, men likevel under "trygge" forhold. Feks på en gård eller lignende? Behøver ikke tjene så mye, det viktigste er at han får kjenne på at han har en nytteverdi for samfunnet. Han er veldig glad i natur og friluftsliv.'' "Grønn omsorg" og "Inn på tunet" kan være gode tilbud for han, men det kommer an på så mangt, likeledes tilrettelegging ift egen bolig. NAV er nok et naturlig utgangspunkt uansett, de kan evt henvise videre til annenlinjetjenesten eller informere om samarbeidspartnere osv, i tillegg til inntektssikring i prosessen. Takk for svar Angustia, og til dere andre også. Jeg skal sjekke ut stedene nå. Tror det er uføretrygd han får. Foreldrene hans mente detvar den beste løsningen for han nå, men jeg mistenker mangel på tiltro, og mangel på fantasi. Det var altså ennå en beslutning foreldrene mer eller mindre har gjort for ham, som han egentlig ikke var enig i, men han har vel samtykket fordi han ikke kunne se andre muligheter. Håper det finnes muligheter da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3284122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NAVarbeider Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Takk for svar Angustia, og til dere andre også. Jeg skal sjekke ut stedene nå. Tror det er uføretrygd han får. Foreldrene hans mente detvar den beste løsningen for han nå, men jeg mistenker mangel på tiltro, og mangel på fantasi. Det var altså ennå en beslutning foreldrene mer eller mindre har gjort for ham, som han egentlig ikke var enig i, men han har vel samtykket fordi han ikke kunne se andre muligheter. Håper det finnes muligheter da.. Bra du engasjerer deg! Det går nok ikke an å få uføretrygd eller annen statlig trygdeytelse som feks arbeidsavklaringspenger uten en diagnose. (Sykdom, skade, lyte..) Så noen opplysninger her må være feil. Antar han mottar individstønad for eksempel. (304 kr pr arbeidsdag). Alternativt at han mottar sosialhjelp eller kvalifiseringsstønad som er kommunale stønader "når alle andre muligheter er prøvd". Det naturlige stedet å starte dersom han er nok utredet er en arbeidsmarkedsbedrift eller Grønn omsorg etc slik som Angustina nevner. Der kan han øve opp sin evne til å arbeide og få selvtillit og det kan avklares om han vil bli i stand til å få en vanlig jobb og eventuelt hva slags. Interesser og ressurser må kartlegges i tillegg til hans hindringer i en slik bedrift. Det kan være at han kan få arbeid hos en vanlig bedrift mot at de mottar mye penger fra NAV hele tiden eller en kort periode. Det kalles enten tidsbegrenset eller tidsubegrenset lønnstilskudd. Ofte er det naturlig å starte i arbeidspraksis. Arbeidsgiver kan få enten høy eller lav sats, men lav sats er det vanlige - det er ca 1300 kr pr mnd. Han selv vil da motta individstønad, med mindre han har andre bedre rettigheter. Sosialhjelp eller bostøtte i tillegg dersom han har utgifter til å bo og stønaden ikke strekker til. Tidsubegrenset lønnstilskudd er dyrt, men anses å være bedre enn å gi noen uføretrygd om det er alternativet. Unge skal prioriteres. For å få til noe i retning av arbeid så er NAV det rette stedet å starte. Gjerne lurt med samarbeid med helsevesenet og pårørende som kjenner vedkommende. Man kan feks be om å få til et møte der en har en viss agenda. På forhånd kan det være lurt å gå inn på nav.no skrive ut en egenkartlegging og fylle ut denne så godt en kan og levere inn på nav på forhånd og å fylle inn info på nav.no-siden. Er han arbeidssøker skal han sende meldekort og oppdatere informasjonen på nav.no- siden sin. (CV osv) Antar han trenger hjelp til dette. Her kan han også ta interessetester. Om han ikke har det, så kan det kanskje være nyttig at han har en miljøarbeider eller noe fra kommunen, ellers havner mye på familien? Må sikkert søkes om. Kanskje er IP aktuelt. Individuell plan. Planen skal handle om hans mål og hvordan en skal nå dem. Innholdet beskriver også hva folka rundt skal gjøre, når og når ting skal evalueres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3284128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omderekunnehjelpe? Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Bra du engasjerer deg! Det går nok ikke an å få uføretrygd eller annen statlig trygdeytelse som feks arbeidsavklaringspenger uten en diagnose. (Sykdom, skade, lyte..) Så noen opplysninger her må være feil. Antar han mottar individstønad for eksempel. (304 kr pr arbeidsdag). Alternativt at han mottar sosialhjelp eller kvalifiseringsstønad som er kommunale stønader "når alle andre muligheter er prøvd". Det naturlige stedet å starte dersom han er nok utredet er en arbeidsmarkedsbedrift eller Grønn omsorg etc slik som Angustina nevner. Der kan han øve opp sin evne til å arbeide og få selvtillit og det kan avklares om han vil bli i stand til å få en vanlig jobb og eventuelt hva slags. Interesser og ressurser må kartlegges i tillegg til hans hindringer i en slik bedrift. Det kan være at han kan få arbeid hos en vanlig bedrift mot at de mottar mye penger fra NAV hele tiden eller en kort periode. Det kalles enten tidsbegrenset eller tidsubegrenset lønnstilskudd. Ofte er det naturlig å starte i arbeidspraksis. Arbeidsgiver kan få enten høy eller lav sats, men lav sats er det vanlige - det er ca 1300 kr pr mnd. Han selv vil da motta individstønad, med mindre han har andre bedre rettigheter. Sosialhjelp eller bostøtte i tillegg dersom han har utgifter til å bo og stønaden ikke strekker til. Tidsubegrenset lønnstilskudd er dyrt, men anses å være bedre enn å gi noen uføretrygd om det er alternativet. Unge skal prioriteres. For å få til noe i retning av arbeid så er NAV det rette stedet å starte. Gjerne lurt med samarbeid med helsevesenet og pårørende som kjenner vedkommende. Man kan feks be om å få til et møte der en har en viss agenda. På forhånd kan det være lurt å gå inn på nav.no skrive ut en egenkartlegging og fylle ut denne så godt en kan og levere inn på nav på forhånd og å fylle inn info på nav.no-siden. Er han arbeidssøker skal han sende meldekort og oppdatere informasjonen på nav.no- siden sin. (CV osv) Antar han trenger hjelp til dette. Her kan han også ta interessetester. Om han ikke har det, så kan det kanskje være nyttig at han har en miljøarbeider eller noe fra kommunen, ellers havner mye på familien? Må sikkert søkes om. Kanskje er IP aktuelt. Individuell plan. Planen skal handle om hans mål og hvordan en skal nå dem. Innholdet beskriver også hva folka rundt skal gjøre, når og når ting skal evalueres. Takk for langt og utfyllende svar. Kan man kanskje få uføretrygd med en uspesifert diagnose? Jeg regnet bare med at de var søkt med henvisning til alle de undersøkelser han har vært til, hvor de konkluderer med at noe er "galt", men ikke akkuratt "hva". Jeg vet ikke om det er akkuratt uføretrygd for sikkert, men han får nesten en månendslønn per måned. Han kan klare en del alene- han har akkuratt foretatt en lengre reise alene, han snakker ok engelsk, og derfor kunne han godt bo i engelsk språkelig land. Problemet er vel bare, at han har vanskeligheter med å selv starte opp disse prosesser. Jeg vil foreslå at han går til NAV og hører om de kan hjelpe, men noe miljøarbeider får han nok ikke, det ville han synes var alt for flaut. På det lille stedet han bor ville jevnaldrende få greie på det, jevnaldrende som han av og til møter ute i helgene. Så mye vil nok falle på familie. Dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374606-en-passende-jobb-for-han/#findComment-3284390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.