Gå til innhold

Skilte foreldre - bidrag og reise langt for samv

Anbefalte innlegg

Dersom far flytter til en annen kant av landet og barna drar på besøk f.eks. hver sjette helg i tillegg til deler av ferier osv - hvor mye er det normalt at far betaler i bidrag da? Og hvem betaler flyreisen t/r når far selv velger å flytte?

Barna fyller dette året 15, 12 og 8...

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• bustebeisa

8

• Dorthe

7

• mariaflyfly

6

Mest aktive i denne tråden

Man regner ut bidraget ut fra inntekt og hvor mange netter barna er sammen med far.

Man kommer da til en prosentsats. Så om far betaler 60 prosent av hva det koset å ha ungene, skal han betale samme prosentsats når det gjelder reiser til og fra.

Man regner ut bidraget ut fra inntekt og hvor mange netter barna er sammen med far.

Man kommer da til en prosentsats. Så om far betaler 60 prosent av hva det koset å ha ungene, skal han betale samme prosentsats når det gjelder reiser til og fra.

Takk for svar:) Hvem kan hjelpe en med å regne ut dette? Og det henger ikke sammen med gjeld heller? Far får samboer og lite gjeld. Mor alene med stort hus og ansvar for alt som har med barna å gjøre (foreldremøter, 17.maikomiteer, forberedelser til konfirmasjoner etc ect *svett*) :P

Annonse

Bidraget regnes ut mellom din inntekt og fars inntekt.

Hm.....så hvis min inntekt er på 470 000 og fars inntekt på ca 400 000 (han kan jobbe masse overtid i tillegg, men det regnes vel ikke med?), så blir bidraget ca? *må ha det inn med teskje* :P

Takk for svar:) Hvem kan hjelpe en med å regne ut dette? Og det henger ikke sammen med gjeld heller? Far får samboer og lite gjeld. Mor alene med stort hus og ansvar for alt som har med barna å gjøre (foreldremøter, 17.maikomiteer, forberedelser til konfirmasjoner etc ect *svett*) :P

''ansvar for alt som har med barna å gjøre (foreldremøter, 17.maikomiteer, forberedelser til konfirmasjoner etc ect *svett*)''

Velkommen i klubben. Du glemte å nevne bursdagsfeiringer, kjøring til aktiviteter, foreldresamtaler og skoleavslutninger (som regel lagt i samme uke for ungene).

Hm.....så hvis min inntekt er på 470 000 og fars inntekt på ca 400 000 (han kan jobbe masse overtid i tillegg, men det regnes vel ikke med?), så blir bidraget ca? *må ha det inn med teskje* :P

Prøv bidragskalkulatoren til nav.

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

''ansvar for alt som har med barna å gjøre (foreldremøter, 17.maikomiteer, forberedelser til konfirmasjoner etc ect *svett*)''

Velkommen i klubben. Du glemte å nevne bursdagsfeiringer, kjøring til aktiviteter, foreldresamtaler og skoleavslutninger (som regel lagt i samme uke for ungene).

Jepp....... huff :/

Ok. Hva er fullt bidrag på da?

Jeg har bare 3/4 og det er 900 kr så det er vel ca 1200 pr barn. Men da er mer enn halvparten fra bidragsfogden og ikke fra faren, han betaler bare 400 og jeg har hatt halvt lenge og ikke forskudd, men det var nok egentlig en forglemmelse fra bidragsfogden som ble oppdaget da jeg gikk fra 4-6 dager pr mnd til 2-4 dager i mnd

Velkommen til de skilte mødres klubb :)

Persille1365381127

Du kan i alle tilfeller bruke bidragskalkulatoren på NAV, der legger du inn hvor mange netter barna er hos far, hva dere tjener osv. Om de er der hver sjette helg, så blir det fire netter på tre måneder - altså under to netter i måneden.

Reisekostnader skal alltid deles 50/50.

Annonse

Persille1365381127

Og nei, det henger ikke sammen med gjeld.

Her legger du inn alder på barna, inntekten deres (din og hans), om noen av dere forsørger flere barn enn de dere har sammen, om dere bor med andre voksne, hvor mange netter barna er hos ham, om de tjener penger selv og om du har utgifter til tilsyn - og så får du opp hvor mye penger han skal betale.

:)

Du kan i alle tilfeller bruke bidragskalkulatoren på NAV, der legger du inn hvor mange netter barna er hos far, hva dere tjener osv. Om de er der hver sjette helg, så blir det fire netter på tre måneder - altså under to netter i måneden.

Reisekostnader skal alltid deles 50/50.

Ok:) Takk! Prøver bidragskalkulatoren, men den tillater at jeg kun setter opp et barn.... vet jeg har gjort det før, men fikk det ikke til nå...

Persille1365381127

Overtid regnes med, det er den inntekten han har på ligningen som brukes.

Vi har hatt en utfordring der fordi ligningen min for 2010 viser at jeg tjente masse penger, men så har jeg ikke hatt inntekt i 2011. Så når jeg skulle ha redusert oppholdsbetaling osv hadde jeg ingen dokumentasjon på inntekt under grensene som er satt.

Men det er altså lignet inntekt som gjelder, ikke lønnsavtalen. Så om han har firmabil og du må betale bilen sin selv (f.eks) har det ingenting å si.

Ok:) Takk! Prøver bidragskalkulatoren, men den tillater at jeg kun setter opp et barn.... vet jeg har gjort det før, men fikk det ikke til nå...

Det funker bare å regne ut for ett barn av gangen på den, tror jeg.

Forresten, som Persille sa så regnes ikke gjeld, men inntekt. All arbeidsinntekt teller, også overtid (dersom en plutselig får en mye høyere årslønn ett år, ber man nav om at bidraget skal omregnes). Kapitalinntekt teller ikke.

Overtid regnes med, det er den inntekten han har på ligningen som brukes.

Vi har hatt en utfordring der fordi ligningen min for 2010 viser at jeg tjente masse penger, men så har jeg ikke hatt inntekt i 2011. Så når jeg skulle ha redusert oppholdsbetaling osv hadde jeg ingen dokumentasjon på inntekt under grensene som er satt.

Men det er altså lignet inntekt som gjelder, ikke lønnsavtalen. Så om han har firmabil og du må betale bilen sin selv (f.eks) har det ingenting å si.

Ok, takk for info!

Og nei, det henger ikke sammen med gjeld.

Her legger du inn alder på barna, inntekten deres (din og hans), om noen av dere forsørger flere barn enn de dere har sammen, om dere bor med andre voksne, hvor mange netter barna er hos ham, om de tjener penger selv og om du har utgifter til tilsyn - og så får du opp hvor mye penger han skal betale.

:)

Men hvordan får jeg opp flere enn et barn? Kommer bare opp en rubrikk for fødselsdato på barn...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...