Gå til innhold

Skilte foreldre - bidrag og reise langt for samv

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''foreldresamtaler og skoleavslutninger (som regel lagt i samme uke for ungene).

''

Feil. Som regel samme DAG, på samme klokkeslett. Har selv flydd som en gal mellom tre forskjellige klasserom. Heldigvis var det på samme skole.

''Feil. Som regel samme DAG, på samme klokkeslett. Har selv flydd som en gal mellom tre forskjellige klasserom. Heldigvis var det på samme skole.''

Her klarte de attpå til å legge det samme dag som korpsavslutningen (skolekorps). En kan kanskje si korpset burde tilpasse seg, men de hadde flere måneder på forhånd informert både skolen og foreldrene om datoen. Skolen derimot informerte om tid for avslutningen noe sånt som en knapp uke før *rister på hodet over skolens manglende planleggings- og koordineringsevne*

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

13

• bustebeisa

8

• Dorthe

7

• mariaflyfly

6

Mest aktive i denne tråden

Heia,

Jeg fikk det utregnet på NAV. Du kan sikkert gå inn på NAV sine sider og bruke kalenderen der.

Sikkert greit å få NAV til å regne det ut, så får ikke jeg skylda for å "ruinere" ham ;) (tuller litt nå, for han er egentlig ganske grei ;))

Annonse

Det kan nok stemme det... Det er jo konsekvensen av å ikke ha samvær, da blir det dyrere. Hadde han hatt barna 50% av tiden hadde han ikke betalt noen ting.

Men om du synes det er for mye kan du jo bare si til ham at det er det NAV sier, men at du synes det er mye - så du foreslår x i stedet, mot at han betaler alt av reiser. Private avtaler er lov, og du kan kreve inn dem også via SI så de følger opp at det blir betalt osv. Vi har gjort det i alle år, fungerer veldig bra.

Ok, han har barna 50 % nå... Jeg ser jo at de ukene jeg ikke har barna bruker jeg minimalt med penger (også langt mindre strøm), så det er klart det koster å ha barn... Han får finne ut av dette selv - ikke så mye jeg kan gjøre fra eller til uansett ;)

Persille1365381127

Sikkert greit å få NAV til å regne det ut, så får ikke jeg skylda for å "ruinere" ham ;) (tuller litt nå, for han er egentlig ganske grei ;))

De fleste er ganske greie inntil de skal flytte til ny dame og får presentert en månedlig regning på nesten 10.000 kroner :)

:P

Det koster dere et par hundrelapper hver å la NAV stå for utregning av bidraget. Jeg mener det er vel anvendte penger, særlig dersom du tror temaet kan bli litt betent.

Gjest Elextra

Nja. Jeg tror det stemmer så der bra, jeg får 5600 for to, de har ingen samvær overhodet. Og han tjener mindre enn din ex. Pluss at han har egne barn i husholdninga.

''Nja. Jeg tror det stemmer så der bra, jeg får 5600 for to, de har ingen samvær overhodet. Og han tjener mindre enn din ex. Pluss at han har egne barn i husholdninga.''

Stakkars far!

Neida, det mener jeg overhodet ikke, jeg tenker bare at mange menn får seg en overraskelse når de skjønner det koster.

Gjest grublendeikveld

De fleste er ganske greie inntil de skal flytte til ny dame og får presentert en månedlig regning på nesten 10.000 kroner :)

:P

Uff, jeg har virkelig medfølelse med mannfolk. Her kan et kvinnfolk "kreve" f.eks. 10000 i mnd, ifølge nav. Og da mener du at mannfolket ikke lenger vil være så grei.

Lurer på hvis situasjonen i Norge hadde vært omvendt; at det var flest mannfolk som beholdt barna, og kvinnfolka måtte betale. Da hadde det kommet flere "ofre" på tv2 nyhetene; "jeg har ikke råd til å etablerere meg på nytt. jeg har ikke råd til noen ting. noen må forandre reglene!"

Fordi hvis en mann skulle si noe slikt; så får de passet påskrevet: som man reder...osv. da er det plutselig tilpass for han. og tenk i dette tilfellet; så har han funnet en ny dame, og skal i tillegg flytte!! det skulle jo vært helt ulovlig!! han burde jo resten av livet bo i nabolaget til exen, og aldri finne seg en ny dame. og bo i campingvogn.

Jeg er nokså kvass, fordi jeg har sett begge sider av saken. jeg har selv vært bidragsmottaker, (barnefar fikk lov av meg å betale kun minstebidrag, siden jeg etter hvert flyttet sammen med en ny mann, som ville forsørge oss. jeg ville at min ex skulle få mulighet til å starte på nytt.) og har møtt mange bidragsbetalere, som har hatt null muligheter til å få lån slik at de kunne få seg en bolig på nytt. mange av de turde ikke arbeide overtid engang, fordi da kunne bidraget neste år stige. osv.

synes det mange ganger blir fokusert veldig mye på at bidragsbetaler MÅ betale så og så mye, uten tanke for at han skal kunne skape et nytt hjem, som også barna hans får nyte godt av når de kommer til ham.

Annonse

Det koster dere et par hundrelapper hver å la NAV stå for utregning av bidraget. Jeg mener det er vel anvendte penger, særlig dersom du tror temaet kan bli litt betent.

Jeg vet ærlig talt ikke.... det er mye penger å betale, men samtidig overlater han et enormt stort ansvar på mine skuldre... så jeg tenker at det er ok med et beløp som det offentlige har bestemt.... har sagt han får finne ut av bidragsstørrelsen selv og gi meg beskjed når han vet det... så føler jeg han tar styringa litt selv..

Gjest grublendeikveld

Fant ut at far må betale tilsammen 8670 kroner pr mnd i bidrag? Det kan vel ikke stemme? Joda...jeg vet jeg sikkert bruker så mye på ungene hver måned, men høres veldig mye ut?

Ja, men han skal vel ikke betale alt det som barna koster? du skal vel også betale noe?

Ja, men han skal vel ikke betale alt det som barna koster? du skal vel også betale noe?

Ja, det er klart.... han betaler bidrag siden barna bor fast hos meg, og bidraget regnes ut av NAV. Jeg er ikke ute etter å tyne mer penger ut av ham enn det som er bestemt av staten at skal betales i bidrag... Pr.idag har vi barna 50-50 og deler likt på utgiftene - sånn blir det jo også når jeg skal ha barna mest, men siden han ikke er fysisk tilstede er det jeg som forsørger barna og dermed må betale alt det koster å ha barn - det er dette bidraget hans brukes til, i tillegg til det jeg selvsagt må bruke på barna.

Gjest grublendeikveld

Takk for svar:) Hvem kan hjelpe en med å regne ut dette? Og det henger ikke sammen med gjeld heller? Far får samboer og lite gjeld. Mor alene med stort hus og ansvar for alt som har med barna å gjøre (foreldremøter, 17.maikomiteer, forberedelser til konfirmasjoner etc ect *svett*) :P

Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.)

det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå.

og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det?

Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.)

det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå.

og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det?

Bevares, jeg ble skilt da dattera mi var seks uker og eldste 3 år og siden det så vi ham seks ganger fram til dattera mi var ca 2 og siden har han aldri gitt lyd fra seg og det er 24 år siden. Det er helt greit at vi ikke har hørt fra ham, men jeg er sikkert ikke den eneste som aldri har hatt kontakt eller noe hjelp fra barnefaren.

''Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.)''

Det har jeg da heller ikke sagt? Det er allikevel ok at den som ikke har særlig med samvær med barna skjønner at samværsforelderen må ta svært stort ansvar alene når hun/han blir alene om det (og det gjør det kanskje lettere å akseptere at man må betale bidrag?).Det var det som var mitt poeng. Jeg stiller alltid opp for barna mine - det er det som er min hovedjobb så lenge de er barn!

''det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå.''

Det kan man... men jeg velger som regel å stille opp fordi jeg ønsker å kunne komme med innspill osv.

''og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det?''

En av mine nærmeste venninner ble enke for fire år siden, og selvsagt har hun klaget! Fullt lovlig... Jeg er forøvrig ikke vant til at enslige mødre klager? Synes de fleste enslige mødre/fedre jeg kjenner er flotte foreldre som står i situasjonen slik den er. Misunne barnefaren friheten? Jeg må si jeg synes fryktelig synd på mine barns far som sliter med å ta et valg mht å flytte... Jeg hadde aldri orka å bo borte fra barna mine, og vet det blir fryktelig tungt for ham også.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har?

Det virker som om du klager mer enn de fleste aleneforeldre jeg kjenner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...