Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Det virker som om du klager mer enn de fleste aleneforeldre jeg kjenner... Jeg har aldri i mitt liv klagd til noen på at det er mye arbeid med barn. så hvor har du det fra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enker klager mindre Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.) det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå. og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det? ''en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det? '' Signerer denne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg har aldri i mitt liv klagd til noen på at det er mye arbeid med barn. så hvor har du det fra? ''Jeg har aldri i mitt liv klagd til noen på at det er mye arbeid med barn. så hvor har du det fra?'' Jeg har da ikke påstått at det er det du klager over. Du klager over alenemødre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.)'' Det har jeg da heller ikke sagt? Det er allikevel ok at den som ikke har særlig med samvær med barna skjønner at samværsforelderen må ta svært stort ansvar alene når hun/han blir alene om det (og det gjør det kanskje lettere å akseptere at man må betale bidrag?).Det var det som var mitt poeng. Jeg stiller alltid opp for barna mine - det er det som er min hovedjobb så lenge de er barn! ''det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå.'' Det kan man... men jeg velger som regel å stille opp fordi jeg ønsker å kunne komme med innspill osv. ''og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det?'' En av mine nærmeste venninner ble enke for fire år siden, og selvsagt har hun klaget! Fullt lovlig... Jeg er forøvrig ikke vant til at enslige mødre klager? Synes de fleste enslige mødre/fedre jeg kjenner er flotte foreldre som står i situasjonen slik den er. Misunne barnefaren friheten? Jeg må si jeg synes fryktelig synd på mine barns far som sliter med å ta et valg mht å flytte... Jeg hadde aldri orka å bo borte fra barna mine, og vet det blir fryktelig tungt for ham også. Jeg skjønner ikke hvorfor du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har? Jeg mente ikke å tillegg deg meninger. du har lov å ha dine meninger, og jeg mine. jeg har sett så mange tilfeller der fedrene må betale så mye i bidrag, at de rett og slett ikke har mulighet til å etablere seg på nytt. og får null forståelse for det hos både mor og nav. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det? '' Signerer denne. takk. jeg kjenner begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Jeg har aldri i mitt liv klagd til noen på at det er mye arbeid med barn. så hvor har du det fra?'' Jeg har da ikke påstått at det er det du klager over. Du klager over alenemødre. he he. ja, det gjør jeg. fordi jeg synes synd på barnefar. de fleste gjør faktisk det beste de kan, både mor og far. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ''Et barnebidrag skal ikke betale deg for jobben du gjør, som faktisk hører til det å være foreldre. barnebidraget skal være til barna. (ikke direkte, da. men til kostnadene som har med barn å gjøre.)'' Det har jeg da heller ikke sagt? Det er allikevel ok at den som ikke har særlig med samvær med barna skjønner at samværsforelderen må ta svært stort ansvar alene når hun/han blir alene om det (og det gjør det kanskje lettere å akseptere at man må betale bidrag?).Det var det som var mitt poeng. Jeg stiller alltid opp for barna mine - det er det som er min hovedjobb så lenge de er barn! ''det er skrekkelig mange enslige mødre som sukker og stønner for alt de må kjøre og gå på møter osv. men det går faktisk an å sløyfe enkelte møter innimellom. det må jeg gjøre, pga sykdom. vi får alltid referat-brev etterpå.'' Det kan man... men jeg velger som regel å stille opp fordi jeg ønsker å kunne komme med innspill osv. ''og har alltid lurt på: en enslig mor klager og syter. mens en mor som har mistet sin mann, dødsfall. hun blir enke, og må klare brasene selv. hører dere noen ganger at enkene klager? det har aldri jeg hørt. hvorfor er det ikke like mye ork for dem? er det pga skilte mødre på en måte "misunner" barnefaren friheten? eller hva er det?'' En av mine nærmeste venninner ble enke for fire år siden, og selvsagt har hun klaget! Fullt lovlig... Jeg er forøvrig ikke vant til at enslige mødre klager? Synes de fleste enslige mødre/fedre jeg kjenner er flotte foreldre som står i situasjonen slik den er. Misunne barnefaren friheten? Jeg må si jeg synes fryktelig synd på mine barns far som sliter med å ta et valg mht å flytte... Jeg hadde aldri orka å bo borte fra barna mine, og vet det blir fryktelig tungt for ham også. Jeg skjønner ikke hvorfor du tillegger meg meninger og holdninger jeg ikke har? Uansett er det ikke til å stikke under en stol at den som sitter igjen med barna har trukket vinnerloddet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg mente ikke å tillegg deg meninger. du har lov å ha dine meninger, og jeg mine. jeg har sett så mange tilfeller der fedrene må betale så mye i bidrag, at de rett og slett ikke har mulighet til å etablere seg på nytt. og får null forståelse for det hos både mor og nav. Der er jeg faktisk helt enig med deg! Og det samme gjelder jo andre veien - kjønn spiller ingen rolle. Nå er eksen min i den heldige situasjon at han vil bli samboer, så sånn sett blir det lettere enn om han måtte bodd alene. Jeg kommer helt sikkert til å bo alene i noen år til, så jeg håper bare jeg greier å beholde huset osv da dette er viktig for barna. Allikevel kommer jeg ikke til å kreve enorme summer i barnebidrag... det viktigste for meg er at vi får til et godt samarbeid til barnas beste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 takk. jeg kjenner begge deler. og jeg nevner enker/enkemenn, som i all sorg må klare alt selv. men en kan også nevne mødre eller fedre som er syke, og ikke kan bidra med noe som helst hjelp med barna. er selv syk, og i perioder er det min mann som gjør absolutt alt. og han klager ikke et sekund! av helsemessige grunner kan jeg ikke kjøre bil lenger, og min mann har de siste årene kjørt og kjørt. hentet og brakt. gått på foreldremøter når han har hatt mulighet. laget middag. vasket klær og hus. hatt 100% jobb osv. hører aldri at han klager... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grublendeikveld Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Der er jeg faktisk helt enig med deg! Og det samme gjelder jo andre veien - kjønn spiller ingen rolle. Nå er eksen min i den heldige situasjon at han vil bli samboer, så sånn sett blir det lettere enn om han måtte bodd alene. Jeg kommer helt sikkert til å bo alene i noen år til, så jeg håper bare jeg greier å beholde huset osv da dette er viktig for barna. Allikevel kommer jeg ikke til å kreve enorme summer i barnebidrag... det viktigste for meg er at vi får til et godt samarbeid til barnas beste. Høres bra ut! Og du har en fin innstilling! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Uansett er det ikke til å stikke under en stol at den som sitter igjen med barna har trukket vinnerloddet Ja, hvis det er snakk om så store beløp i barnebidrag så... Før vi delte 50-50 ble vi enige om bidraget og han betalte da 4000 kr pr mnd. Nå når vi har barna 50-50, betaler han selvsagt ikke bidrag - men jeg har det bedre økonomisk med delt samvær... bruker enormt lite på mat, mindre strøm osv..så det merkes. Ideellt sett hadde jeg ønska meg fortsatt 50-50 dersom barna ønsket det. Jeg er på ingen måte ute etter å suge mest mulig penger ut av barnefaren, noe tydligvis enkelte her inne tror Jeg bare lurte på hvordan man beregnet bidrag, og om det virkelig stemte det jeg fikk opp på NAV sine sider, that's it 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Høres bra ut! Og du har en fin innstilling! Takk:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Uff, jeg har virkelig medfølelse med mannfolk. Her kan et kvinnfolk "kreve" f.eks. 10000 i mnd, ifølge nav. Og da mener du at mannfolket ikke lenger vil være så grei. Lurer på hvis situasjonen i Norge hadde vært omvendt; at det var flest mannfolk som beholdt barna, og kvinnfolka måtte betale. Da hadde det kommet flere "ofre" på tv2 nyhetene; "jeg har ikke råd til å etablerere meg på nytt. jeg har ikke råd til noen ting. noen må forandre reglene!" Fordi hvis en mann skulle si noe slikt; så får de passet påskrevet: som man reder...osv. da er det plutselig tilpass for han. og tenk i dette tilfellet; så har han funnet en ny dame, og skal i tillegg flytte!! det skulle jo vært helt ulovlig!! han burde jo resten av livet bo i nabolaget til exen, og aldri finne seg en ny dame. og bo i campingvogn. Jeg er nokså kvass, fordi jeg har sett begge sider av saken. jeg har selv vært bidragsmottaker, (barnefar fikk lov av meg å betale kun minstebidrag, siden jeg etter hvert flyttet sammen med en ny mann, som ville forsørge oss. jeg ville at min ex skulle få mulighet til å starte på nytt.) og har møtt mange bidragsbetalere, som har hatt null muligheter til å få lån slik at de kunne få seg en bolig på nytt. mange av de turde ikke arbeide overtid engang, fordi da kunne bidraget neste år stige. osv. synes det mange ganger blir fokusert veldig mye på at bidragsbetaler MÅ betale så og så mye, uten tanke for at han skal kunne skape et nytt hjem, som også barna hans får nyte godt av når de kommer til ham. Jeg synes du skal lese tråden litt nøyere før du tillegger meg de meningene der Og når du VELGER å flytte så langt unna barna dine at de ikke kan besøke deg oftere enn hver 6. (!!) helg - da må du faktisk regne med at det koster litt også. Og en ting er pengene som skifter hender her, men hva med barna som han velger å forlate til fordel for en annen dame? Hva med at han går fra å se barna sine hver dag, til annen hver uke til hver 6. helg? Beklager at jeg ikke har noe særlig med sympati med de som velger å flytte altså, men jeg synes de tar noen svært egoistiske valg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 he he. ja, det gjør jeg. fordi jeg synes synd på barnefar. de fleste gjør faktisk det beste de kan, både mor og far. Hva får deg til å tro at togli ikke gjør det beste hun kan? Så vidt jeg kan se er det ingen som har klaget over noe som helst i den tråden her. Du må lære deg til å lese forskjell på konstatering av fakta (det er mer jobb når man er alene med barn enn når man er to om det) og regel klaging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Ja, hvis det er snakk om så store beløp i barnebidrag så... Før vi delte 50-50 ble vi enige om bidraget og han betalte da 4000 kr pr mnd. Nå når vi har barna 50-50, betaler han selvsagt ikke bidrag - men jeg har det bedre økonomisk med delt samvær... bruker enormt lite på mat, mindre strøm osv..så det merkes. Ideellt sett hadde jeg ønska meg fortsatt 50-50 dersom barna ønsket det. Jeg er på ingen måte ute etter å suge mest mulig penger ut av barnefaren, noe tydligvis enkelte her inne tror Jeg bare lurte på hvordan man beregnet bidrag, og om det virkelig stemte det jeg fikk opp på NAV sine sider, that's it Ikke bry deg om det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Ja, hvis det er snakk om så store beløp i barnebidrag så... Før vi delte 50-50 ble vi enige om bidraget og han betalte da 4000 kr pr mnd. Nå når vi har barna 50-50, betaler han selvsagt ikke bidrag - men jeg har det bedre økonomisk med delt samvær... bruker enormt lite på mat, mindre strøm osv..så det merkes. Ideellt sett hadde jeg ønska meg fortsatt 50-50 dersom barna ønsket det. Jeg er på ingen måte ute etter å suge mest mulig penger ut av barnefaren, noe tydligvis enkelte her inne tror Jeg bare lurte på hvordan man beregnet bidrag, og om det virkelig stemte det jeg fikk opp på NAV sine sider, that's it Jeg får ikke det i bidrag som står i bidragskalkulatoren, det står et par tusen og faren betaler 400 og han har bodd 200 mil unna i en lang periode Nå bor han nærmere, men reisepengene til faren deler vi 50/50. Både bidrag og reisepengeutgiften har bidragsfogden bestemt. Og vi har nesten akkurat samme inntekt bortsett fra at jeg får barnetrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Ikke bry deg om det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg får ikke det i bidrag som står i bidragskalkulatoren, det står et par tusen og faren betaler 400 og han har bodd 200 mil unna i en lang periode Nå bor han nærmere, men reisepengene til faren deler vi 50/50. Både bidrag og reisepengeutgiften har bidragsfogden bestemt. Og vi har nesten akkurat samme inntekt bortsett fra at jeg får barnetrygd. Hvorfor får du ikke det du har krav på? Trodde at dersom NAV avgjorde bidraget, så var den bidragspliktige pliktig å følge opp det med mindre bidragsmottaker hadde avtalt lavere beløp? 400 kr pr mnd er jo en vits... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Hvorfor får du ikke det du har krav på? Trodde at dersom NAV avgjorde bidraget, så var den bidragspliktige pliktig å følge opp det med mindre bidragsmottaker hadde avtalt lavere beløp? 400 kr pr mnd er jo en vits... Fordi han ikke har råd til å betale mere. Ganske morsomt når jeg før på minstemann på samme sum. Men nå har jeg fått 480 i bidragsforskudd også så, men han slapp å betale noe for konfirmasjon og tannregulering. Jeg orker ikke å krangle mer. Men nå skal jeg på rehab i fire uker i februar og nå kjøper han billett til Thailand i 3 mnd. Jeg har ikke turt å fortelle det til de store engang, det er til og med vinterferie når jeg er borte. Den tid, den sorg, det er godt at jeg har to voksne unger og han har en snill søster 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest quera Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Fordi han ikke har råd til å betale mere. Ganske morsomt når jeg før på minstemann på samme sum. Men nå har jeg fått 480 i bidragsforskudd også så, men han slapp å betale noe for konfirmasjon og tannregulering. Jeg orker ikke å krangle mer. Men nå skal jeg på rehab i fire uker i februar og nå kjøper han billett til Thailand i 3 mnd. Jeg har ikke turt å fortelle det til de store engang, det er til og med vinterferie når jeg er borte. Den tid, den sorg, det er godt at jeg har to voksne unger og han har en snill søster ''Fordi han ikke har råd til å betale mere.'' Når ble dette ett argument for å slippe med et lite bidrag? Det må da ligge noe mer bak at han ikke betaler mer enn 400 kroner i mnd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/374613-skilte-foreldre-bidrag-og-reise-langt-for-samv/page/4/#findComment-3284229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.