Gå til innhold

Journal

Gjest Vil ha det slettet

Anbefalte innlegg

Gjest nygammel
Skrevet

Og siden du ikke bryr deg om det eller har noe å skamme seg for, mener du alle skal være like perfekte som deg?

Skjønner ikke helt hva det har med perfekthet å gjøre :)

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• PieLill

4

• Madelenemie

3

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

''Ja, det er et valg jeg må ta og jeg velger og få akkurat den biten slettet, siden det ikke har noen relevans for helsa mi. Skal si det til fastlegen neste gang jeg skal dit.''

Legene får ikke til å bare slette opplysninger i en journal. Teksten blir "låst" når den først er kommet inn i journalen. Det gjelder helt særegne regler for hva som skal til og prosedyren rundt sletting.

Det foregikk forøvrig mye mer journalsnoking før i tiden enn det gjør nå, fordi man nå legger igjen elektroniske spor ved å gå inn i en journal. Før kunne ansatte få tak i papirjournaler de ikke hadde behov for innsyn i, men nå vil det fremkomme tydelig om de har forsøkt å snoke, og flere har mistet jobbene sine som følge av det.

''Teksten blir "låst" når den først er kommet inn i journalen''

Takk for opplysning. Da vet jeg at jeg skal holde min munn lukket en annen gang legen spør og graver om uvesentlige ting. Legen var nok bare ute etter å få vite hva som var problemet, men siden jeg ikke er psykisk psyk eller har noen dignose, har det ingenting å gjøre i journalen. Legen pratet like mye om sitt eget ekteskap, sin skilsmisse og sine problemer før og etter. Det hele utvilket seg til en slags "venneprat" Kanskje han gjorde det for at jeg skulle bli fortrolig til å prate om meg og mitt og så havnet det hele i journalen, mens han selv går fri.

Skrevet

Hva hvis du har et avkom som blir lege og du ikke ønsker at avkommet skal lese at mor har et problematisk forhold til far?

Hvorfor kan det ikke slettes? Og hva hvis det ikke lenger stemmer? Hvis slike ting kommer frem til ens nærmeste er det jo brudd på taushetsplikten. Da kan en aldri føle seg trygg på det en sier på legekontoret.

Da får vi satse på at legeavkommet har vett til å ikke snoke i sine foreldres journaler. Ingen har lov å lese journaler de ikke har noe med.

mvh

Gjest nygammel
Skrevet

Problemet er at snoking er mulig. Det burde være fysisk sperre slik at kun de som har behov for lese journalen. Helsetjenester slås også sammen og blir større og større med håp om et journalsystem. Dette øker også faren for at noen jeg kjenner kan lese min journal helt uten at de har behov for det.

Jeg er ikke særlig oppdatert i forhold til utviklingen av elektronisk pasientjournal, men jeg regner med de kommer til å opprette slke sperrer.

Gjest nygammel
Skrevet

Det er ikke viktig for deg å vite ;-)

Da håper jeg ikke det dreier seg om at fasaden må være plettfri :) For sannheten er at omtrent ingen bryr seg, og de som bryr seg er ikke verdt å bry seg med.

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

Da får vi satse på at legeavkommet har vett til å ikke snoke i sine foreldres journaler. Ingen har lov å lese journaler de ikke har noe med.

mvh

Det må være opp til meg om jeg vil satse på det, synes jeg.

Skrevet

Takk for opplysning. Da vet jeg at jeg skal holde min munn lukket en annen gang legen spør og graver om uvesentlige ting. Legen var nok bare ute etter å få vite hva som var problemet, men siden jeg ikke er psykisk psyk eller har noen dignose, har det ingenting å gjøre i journalen. Legen pratet like mye om sitt eget ekteskap, sin skilsmisse og sine problemer før og etter. Det hele utvilket seg til en slags "venneprat" Kanskje han gjorde det for at jeg skulle bli fortrolig til å prate om meg og mitt og så havnet det hele i journalen, mens han selv går fri.

Vet du at det er ført inn i journalen?

Gjest nygammel
Skrevet

"mens han selv går fri"???

....for ingen kan ha gode, ærlige hensikter?

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

Da håper jeg ikke det dreier seg om at fasaden må være plettfri :) For sannheten er at omtrent ingen bryr seg, og de som bryr seg er ikke verdt å bry seg med.

''Da håper jeg ikke det dreier seg om at fasaden må være plettfri :)''

Du verden, dette begynner å bli lavmål. Du kan ikke tenke deg at jeg har sagt noe som bør slettes av hensyn til andre? Det er kun fasaden du greide å se for deg som et problem?

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

Vet du at det er ført inn i journalen?

Nei og det er ikke noe jeg har tenkt som en mulighet før jeg leste hva som ble skrevet i dag om hva som loggføres.

Skrevet

Nei og det er ikke noe jeg har tenkt som en mulighet før jeg leste hva som ble skrevet i dag om hva som loggføres.

Jeg tror svært personlige opplysninger noteres mye oftere i psykiatrijournaler enn andre, men det er jo greit å få vite med sikkerhet om det står eller ikke.

Gjest nygammel
Skrevet

''Da håper jeg ikke det dreier seg om at fasaden må være plettfri :)''

Du verden, dette begynner å bli lavmål. Du kan ikke tenke deg at jeg har sagt noe som bør slettes av hensyn til andre? Det er kun fasaden du greide å se for deg som et problem?

Enig i at mye av det som er skrevet i denne tråden er lavmål.

Skrevet

Her tror jeg du tar feil.

Dataprogrammene forbedres stadig for å unngå snoking. Det blir vanskeligere å snoke uten å legge igjen elektroniske spor.

Snokere risikerer å miste jobben.

Man skal ikke bagatellisere problemet journalsnoking utgjør. Men det er heller ingen vits i å overdramatisere det.

mvh

Skrevet

Det må være opp til meg om jeg vil satse på det, synes jeg.

Du bestemmer selvfølgelig selv hva du vil bekymre deg for.

Helsepersonell er pålagt å føre journal etter visse kriterier og risikerer refs om de ikke gjør det.

mvh

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

Enig i at mye av det som er skrevet i denne tråden er lavmål.

Skjønner jeg at befinner meg på feil forum nå. Det er da ikke vanlig å svare så ufint som du gjør eller? Jeg må bare beklage hvis jeg har irritert deg eller såret deg på noen måte.

Gjest Vil ha det slettet
Skrevet

Du bestemmer selvfølgelig selv hva du vil bekymre deg for.

Helsepersonell er pålagt å føre journal etter visse kriterier og risikerer refs om de ikke gjør det.

mvh

Det vet jeg, men dette var mer en samtale av privat karakter, hvor han legen sa like mye om seg selv og faktisk mer om sine problemer enn jeg fortalte om mine problemer. Jeg ble dradd inn i noe som jeg ikke kom dit for.

Skrevet

Finn først ut hva som står i journalen. Mange er så lite glade i å skrive dem, at det står langt mindre der enn det burde. Så du bekymrer deg kanskje helt unødig.

Skrevet

Det vet jeg, men dette var mer en samtale av privat karakter, hvor han legen sa like mye om seg selv og faktisk mer om sine problemer enn jeg fortalte om mine problemer. Jeg ble dradd inn i noe som jeg ikke kom dit for.

Sannsynligvis har legen ikke journalført dette. Bekymrer dette deg, kan du be om journalutskrift.

Mitt eksempel om 'komplisert forhold til mor' var i forhold til et tenkt journalnotat innen psykiatrien. Hensikten med dette eksempelet var å understreke at detaljer som hva han sa og hun gjorde, vanligvis ikke journalføres.

mvh

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og faktisk burde det være en selvfølge at vi som pasienter får lese journalen, enten at legen sier høyt hva han skriver inn eller at vi fikk en utskrift. Jeg har også opplevd at det har stått helt feil ting. I tillegg kan ting godt misforståes. Spesielt psykiske ting.

Helt enig. Det jeg går nå, får jeg tilsendt journalnotat etter hver time, og så går vi evt gjennom det som står der neste gang. Det har jeg bedt om nettopp fordi det lett kan oppstå misforståelser når det gjelder "psykiske ting". Det er ikke som med et brukket kne el.l.

Morsomt egentlig at den faste psykologen skriver i du-form (som et personlig brev, som om han er en god venn), mens vikaren skriver mer tradisjonelt i tredjeperson med etternavn og problematiserer, sykeliggjør nesten litt. Veldig rart siden vikaren også er varm og vennlig.

Også fastlegen har skjerpet seg veldig etter at jeg har begynt å be om å få lese henvininger ol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...