Gå til innhold

MÅ alle barn ha en nintendo?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det var fire år i høst siden mine kjøpte sine Nintendo DS'er, altså var de da akkurat blitt 7 og 9 år gamle. De hadde spart selv, men jeg måtte hjelpe litt til hos den ene. :o) Det er i grunnen spillene som gjør det dyrt, selv maskina koster vel rundt 1500,- kanskje, spillene kan koste mange hundre kroner.

Det går i perioder hvor mye de spiller og jeg har ikke følt behov for å begrense spilletiden, men om de hadde sittet hele dagen så hadde jeg jo bedt dem finne på noe annet.

Min eldste fikk Nintendo Game Boy da han var 5 år.

Oppgraderte til Nintendo DS Lite da den kom noen år seinere.

Jentungen fikk vel DS Lite da hun var 6 tror jeg.

Vi kjøpte Nintendo Wii da de var ca 7 og 9.

Jeg ber dem legge vekk spillet hvis jeg ser at de har sittet med det lenge, har aldri hatt noen fast spilletid.

Alle barn MÅ ikke ha en Nintendo, men det er jo morsomt å spille, og det er kjekt å ha som tidtrøyte f.eks på venteværelser, lange reiser, kjedelige møter etc etc

Jeg ber dem legge vekk spillet hvis jeg ser at de har sittet med det lenge, har aldri hatt noen fast spilletid.

Alle barn MÅ ikke ha en Nintendo, men det er jo morsomt å spille, og det er kjekt å ha som tidtrøyte f.eks på venteværelser, lange reiser, kjedelige møter etc etc

''Alle barn MÅ ikke ha en Nintendo, men det er jo morsomt å spille, og det er kjekt å ha som tidtrøyte f.eks på venteværelser, lange reiser, kjedelige møter etc etc''

Jepp - og på overnatting er det populært om gjesten også har med seg sin ds for da kan de lenke den ene opp mot den andre og spille sammen. :o) Mine ligger gjerne og lenker mot hverandre på hvert sitt rom til og med.

Gjest Elextra

Selvsagt må ingen barn ha Nintendo...

De har imidlertid mye glede av dem (tenker da særlig DS), og jeg må innrømme at det har vært ganske behagelig for oss foreldre en del ganger. F.eks. har vi med ungene mye på restauranat i ferier, og da kan det bli vel mye stillesitting for de små... Samt på reiser, i bil, i fly og på diverse venterom, når de må være med på jobb en sjelden gang etc. etc.

Vi har hatt sterke begrensninger på spilletid, de har bare fått spille i helger og ferier, og aldri mer enn times tid pr. dag. Unntak har selvfølgelig forekommet, særlig i forbindelse med venterom etc.

Barna fikk vel DS i 5-6-årsalderen (kjøpt for penger fått av eldre familiemedlem med formål julegaver, spedte på litt). Nå er de åtte og ti år og PC og iPod frister mer, men DS'ene tas frem med jevne mellomrom.

Annonse

Gjest noen spørsmål

Nintendo Wii har jeg ikke hørt om. Er det det samme som når man har Wii mot en stor skjerm, der man styrer bevegelsene på skjermen med sine egne bevegelser?

Jeg trodde nintendo hadde en nokså liten skjerm?

Nintendo Wii har jeg ikke hørt om. Er det det samme som når man har Wii mot en stor skjerm, der man styrer bevegelsene på skjermen med sine egne bevegelser?

Nintendo Wii = Wii, Nintendo har flere ulike maskiner. :o)

Først tenkte jeg å svare at mine ikke hadde Nintendo - men så skjønne rjeg av svarene her at DS er en type Nintendo.

Jentene mine har DS, gutten min har ikke. De fikk den vel da de var 6 og 8 år, tenker jeg. I perioder spiller de mye - i vinter har de brukt den omtrent hver dag. Men så kan den ligge i uker eller måneder. Innimellom må vi si stopp, men som regel er det ikke noe problem. Det er visst veldig gøy å linke sem sammen.

Eldstemann (gutt), som ikke har, synes også det er veldig gøy, men han låner bare søstrenes.

DS'ene er fantastiske på bilturer eller når de må vente på diverse ting.

Ungene er forresten snart 8 år , 10,5 år og snart 13 år nå.

Nintendo har mange forskjellige spillkonsoller.

Wii brukes med en tv-skjerm, mens DS, DSLite og 3DS er håndholdte konsoller.

http://www.nintendo.no/

Våre barn har fått når de har vært ca 5-6 år gamle - og da i forbindelse med at vi skulle ut å reise langt.

Ingen barn MÅ ha Nintendo :)

Barna våre spiller kun periodevis, og da ikke så mye at vi har hatt noen grunn til å begrense.

SuperMario-spillene, Princess Peach og Flåklypa har falt best i smak.

Ja, alle barn må ha Nintendo ;-)

Mine fikk DS Lite da de var 4 og 6 år gamle. 2-3 år senere fikk de DSI.

Spill avhenger av interesser og kjønn. Guttene mine vil aldri ha NintenDogs eller Pet Shop, jenta vil aldri spille Transformers.

Super Mario-spillene er pop i begge leire.

Det er periode-spilling, ikke hele tiden.

En Nintendo DSI koster 1199,- på Elkjøp. Dette er den mest populære maskina.

Den nyeste modellen heter 3DS. Den koster ca 1600,- men den anbefaler jeg ikke. Prosessoren er sterk, men den suuuger strøm og må lades minst 3 ganger så ofte som en DSI. 3D-funksjonen er ikke bra for småbarnsøyne, og spillene har fått kritikk for ikke-kompatible funksjoner (spill krever at spilleren beveger konsollen, mens 3D-funksjonen kun er ok når konsollen holdes i ro og en ser "rett på" skjermene.

Gjest Shira :o)

Må ikke ha, men det er utrolig greitt med en Nintendo DS, den er med i bilen, på fly, spilles på rommet osv.

Vi trenger i utgangspunktet ikke begrense spillingen, det er i perioder han bruker den, han fikk vel sin første når han var 5 år, nå er han 10 og fikk en DS lite for 1-2 år siden.

Vi har Nintendo Wii også, den står i stua, lite brukt akkurat nå, men i perioder spiller både han og vi, moro med golfturneringer, bowling osv for oss alle tre. Mario Kart er også morsomt.

Så må ikke ha, men DSen ville jeg ikke vært foruten, for det gjør lengre reiser litt enklere for oss voksne. :o)

Annonse

Persille1365381127

Tja, må og må. Man må ingenting.

Vi har 2x Xbox 360, PS2, Nintendo Wii, Nintendo DS Lite, iPad, 2x iPhone, iPod og minst 3 bærbare pc'er. På to voksne og ett barn. Og mann har veldig lyst på PsP, men det har vi klart å unngå så langt.

Vi har ingen begrensninger på noe, hun får spille når hun vil stort sett - og det er jo da åpenbart ikke ofte nok til at jeg har følt vi må ha en begrensning på noe. DS'n har hengt i gangen i over en måned tror jeg? Xbox'en har vært mye brukt i julen pga nytt spill, men ellers er det stort sett pc'n og internett som brukes.

Gjest trådstarter

[quote name=Shira :o)' timestamp='1326179405' post='4702898]

Må ikke ha, men det er utrolig greitt med en Nintendo DS, den er med i bilen, på fly, spilles på rommet osv.

Vi trenger i utgangspunktet ikke begrense spillingen, det er i perioder han bruker den, han fikk vel sin første når han var 5 år, nå er han 10 og fikk en DS lite for 1-2 år siden.

Vi har Nintendo Wii også, den står i stua, lite brukt akkurat nå, men i perioder spiller både han og vi, moro med golfturneringer, bowling osv for oss alle tre. Mario Kart er også morsomt.

Så må ikke ha, men DSen ville jeg ikke vært foruten, for det gjør lengre reiser litt enklere for oss voksne. :o)

Dette med nintendo i bil er jeg skeptisk til. Det er farlig å ha løse hard gjenstander i bil i tilfelle ulykker. De fleste skader ved trafikkuhell skyldes løse gjenstander i bilen som treffer personene.

Dette med nintendo i bil er jeg skeptisk til. Det er farlig å ha løse hard gjenstander i bil i tilfelle ulykker. De fleste skader ved trafikkuhell skyldes løse gjenstander i bilen som treffer personene.

Selvsagt, i en ideell verden, sitter barna helt stille i ro og ser fremover ut av vinduet og prater hyggelig med hverandre hele turen - i 8 timer.

I praksis, så krangles det mye, og barna kjeder seg - og for å forhindre farlige situasjoner som oppstår ved krangling, eller ved at barna er urolige når de kjeder seg, så har i alle fall vi DS'er i bilen, barna ser på film (noen filmer ligger sikkert og slenger litt), minstejenta har ei dokke, de har ei bok hver (de blir heldigvis ikke kvalme) og de har ei flaske vann. Det siste for at vi skal slippe å måtte stoppe for hver halvtime når de er tørste.

Alle disse løse tingene er, som du sier potensielle farer ved en kollisjon. Likevel - de er små, og ved en eventuell kollisjon er det viktigere å ha sikret de store tingene (som tunge bager, slalåmhjelmer, slalåmsko, osv) enn små DS'er. Dessuten er sjansen for kollisjon liten.

Vi har kollidert to ganger - og det var ikke DS'ene som var det største problemet, for å si det mildt.

Men vi tillater ikke at barna sitter og strikker i bilen - og de får heller ikke bruke saks.

Gjest trådstarter

Selvsagt, i en ideell verden, sitter barna helt stille i ro og ser fremover ut av vinduet og prater hyggelig med hverandre hele turen - i 8 timer.

I praksis, så krangles det mye, og barna kjeder seg - og for å forhindre farlige situasjoner som oppstår ved krangling, eller ved at barna er urolige når de kjeder seg, så har i alle fall vi DS'er i bilen, barna ser på film (noen filmer ligger sikkert og slenger litt), minstejenta har ei dokke, de har ei bok hver (de blir heldigvis ikke kvalme) og de har ei flaske vann. Det siste for at vi skal slippe å måtte stoppe for hver halvtime når de er tørste.

Alle disse løse tingene er, som du sier potensielle farer ved en kollisjon. Likevel - de er små, og ved en eventuell kollisjon er det viktigere å ha sikret de store tingene (som tunge bager, slalåmhjelmer, slalåmsko, osv) enn små DS'er. Dessuten er sjansen for kollisjon liten.

Vi har kollidert to ganger - og det var ikke DS'ene som var det største problemet, for å si det mildt.

Men vi tillater ikke at barna sitter og strikker i bilen - og de får heller ikke bruke saks.

Når barna dine ser på film i bilen, har dere da festet dvd-spilleren til setet foran? Har sett at det skal finnes slike spesielle stropper å feste dem med så det er trygd.

All statistikk viser at løse gjenstander (også små) er en av hovedårsakene til alvorlige skader ved bilulykker dessverre.

Når barna dine ser på film i bilen, har dere da festet dvd-spilleren til setet foran? Har sett at det skal finnes slike spesielle stropper å feste dem med så det er trygd.

All statistikk viser at løse gjenstander (også små) er en av hovedårsakene til alvorlige skader ved bilulykker dessverre.

Ja, de er festet til nakkestøtten på setene foran (vi har to skjermer som er koplet sammen, slik at alle tre kan se greit).

Vi har rutine på at fjernkontrollen ligger foran i ei spesiell lomme (tror den egentlig er til solbriller) med luke foran, og den skal leveres tilbake med en gang filmen er i gang.

Joda, jeg ser at at du i prinspippet har rett, men i praksis er det hos oss mye større farer for forstyrrelser dersom barna ikke har noe å gjøre mens vi kjører.

Hva gjør dine barn når dere kjører bil?

Gjest Shira :o)

Det må du velge selv.

Personlig er jeg ikke så veldig redd for det, selv om det selvsagt kan skje. Guttungen bruker også Ipoden sin i bilen. Gevinsten er større enn faren, synes vi.

Gjest trådstarter

Tja, må og må. Man må ingenting.

Vi har 2x Xbox 360, PS2, Nintendo Wii, Nintendo DS Lite, iPad, 2x iPhone, iPod og minst 3 bærbare pc'er. På to voksne og ett barn. Og mann har veldig lyst på PsP, men det har vi klart å unngå så langt.

Vi har ingen begrensninger på noe, hun får spille når hun vil stort sett - og det er jo da åpenbart ikke ofte nok til at jeg har følt vi må ha en begrensning på noe. DS'n har hengt i gangen i over en måned tror jeg? Xbox'en har vært mye brukt i julen pga nytt spill, men ellers er det stort sett pc'n og internett som brukes.

Kan du forklare meg forskjellen på Xbox 360, PS2 og Nintendo? Størrelsen, hva de brukes til, hva som er dyrest osv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...