Gå til innhold

Matpakke i romtemperatur?

Gjest vil ikke virke hysterisk men...

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke virke hysterisk men...

Hvor lenge står matpakka seg i romtemperatur? Tenker på da jeg var barn så hadde jeg jo matpakka i ranselen hele dagen,

og nå i veska hele dagen.... har ikke kjøleskap her. Er det fare for å bli matforgiftet? Nå syns jeg svett gulost er godt jeg da, men kan den bli bedervet på 7-8 timer?

Hva slags pålegg anbefales ABSOLUTT IKKE å ha i veska så lenge? Skulle hatt med kjølebag :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374652-matpakke-i-romtemperatur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

6

• Mrs. Wallace

5

• Lillemus

4

• cathlin

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville kanskje ikke hatt italiensk salat o.l. i en matpakke som ligger i veska halve dagen, men utover det så går det nok helt fint. :o) Som du sier har jo skoleunger hatt det i "alle de år" og har du noen gang hørt om en skoleunge som ble matforgiftet av matpakka si? Neppe. :o)

Har dere ikke mulighet til å ha et lite kjøleskap på jobben da?

Jeg har tenkt på det samme, men det har jo alltid gått bra. Jeg bruker alle mulig slags pålegg på matpakkene til ungene, og de blir ikke syke. Ville kanskje vært litt forsiktig med skalldyrsalater, men det er ikke så aktuelt hos oss.

Kan for øvrig anbefale en slik matboks:

http://www.coolstuff.no/Frozzypack-Matboks

Jeg for min del ville unngått f.eks røkelaks. og majonesbasert pålegg.

Når Datra må ha med seg to matpakker på skolen (f.eks sfo i ferier), lager jeg vanlig matpakke til det første måltidet, og så sender jeg med knekkebrød til det andre måltidet. Enten sånne ferdigsmurte i små pakker, eller bare tørre knekkebrød med pålegg ved siden av som jeg veit holder seg - f.eks sånne småporsjonsbokser med makrell i tomat eller leverpostei.

Annonse

Gjest flerbarnsmamma1

Jeg har to løsninger som vi her hjemme bruker:

1) Brødskivene til matpakka tas opp av fryseren samme morgen, smører og legger pålegg på mens de er frosne, til lunsj er de da akkurat passe tint!

2) Vi har kjøpt mini-kjøleelementer som vi legger i "topplokket" i matboksen når punkt1 ikke går.

Gjest mener jeg

Ungene har matpakka fremdeles i ranselen i mange timer. Akkurat som da vi var små.

Jeg synes det er meget betenkelig, med tanke på at det på instituasjoner som barnehager er strenge regler for hvor lenge frokosten og lunsjen får stå ute på bordet.

Alle skoleklassene burde hatt kjøleskap tilgjengelig for matpakka.

Jeg legger min egen umiddelbart i kjøleskapet på jobb, når jeg kommer på morgenen.

Tenk om skolene hadde hatt det, og muligheten vi da hadde hatt for å sende med ungene salater og andre sunne greier.

Ungene har matpakka fremdeles i ranselen i mange timer. Akkurat som da vi var små.

Jeg synes det er meget betenkelig, med tanke på at det på instituasjoner som barnehager er strenge regler for hvor lenge frokosten og lunsjen får stå ute på bordet.

Jeg legger min egen umiddelbart i kjøleskapet på jobb, når jeg kommer på morgenen.

Tenk om skolene hadde hatt det, og muligheten vi da hadde hatt for å sende med ungene salater og andre sunne greier.

''Tenk om skolene hadde hatt det, og muligheten vi da hadde hatt for å sende med ungene salater og andre sunne greier. ''

Det er da ikke noe problem å sende med ungene salater og "andre sunne greier" selv om det ikke finnes kjøleskap i hvert klasserom. Det meste holder seg de få timene mellom frokost og spisefri.

Og er du bekymret for kvaliteten, finnes det matbokser som holder maten kjøligere enn romtemperatur.

Annonse

Onsdag1365380628

Nå må man ikke gjøre verden mer komplisert enn den allerede er...matpakken har ligget i skolesekken en mannsalder og jeg har aldri hørt om noen som har blitt dårlig av å spise den. Tenk i den tiden ungene hadde melk med på flaske? Sommer som vinter. Jeg er sikker på at de var både friske og sunne.

Man bør ikke skape mer hysteri rundt bakterier og basiller enn hva som sunt er. Mat er spiselig om det ikke kommer rett fra kjøleskap.

Gjest Middelthon

Klart du kan sende med salater "og andre sunne greier". Jeg kan ikke se for meg annet enn biff tartar som jeg ikke ville gitt av redsel for at det ikke skulle tåle romtemperatur.

Gjest Tatjana

Min matpakke ligger i veska mi fra jeg går hjemmefra om morgenen og til jeg skal spise den på jobb, vanligvis ca 4 timer. Jeg har da ofte med meg salater og "andre sunne greier", og har aldri opplevd å bli matforgiftet.

Gjest mener jeg

Min matpakke ligger i veska mi fra jeg går hjemmefra om morgenen og til jeg skal spise den på jobb, vanligvis ca 4 timer. Jeg har da ofte med meg salater og "andre sunne greier", og har aldri opplevd å bli matforgiftet.

Ville du laget salat hjemme også, og spist den etter å ha stått framme på bordet i 4 timer??

Betenkt.

Gjest mener jeg

''Tenk om skolene hadde hatt det, og muligheten vi da hadde hatt for å sende med ungene salater og andre sunne greier. ''

Det er da ikke noe problem å sende med ungene salater og "andre sunne greier" selv om det ikke finnes kjøleskap i hvert klasserom. Det meste holder seg de få timene mellom frokost og spisefri.

Og er du bekymret for kvaliteten, finnes det matbokser som holder maten kjøligere enn romtemperatur.

Få timer?

Vi lager matpakken 06.30, og kjører på SFO.

Ungene spiser maten 4 timer etterpå.

Få timer?

Vi lager matpakken 06.30, og kjører på SFO.

Ungene spiser maten 4 timer etterpå.

4 timer er ikke veldig lenge. Og som sagt finnes det veldig gode matbokser for sånt.

Skjønner uansett ikke helt sammenhengen mellom sunn mat og matpakke - det er da ikke sånn at jo sunnere mat, jo lavere holdbarhet.

Ville du laget salat hjemme også, og spist den etter å ha stått framme på bordet i 4 timer??

Betenkt.

''Ville du laget salat hjemme også, og spist den etter å ha stått framme på bordet i 4 timer?? ''

Kommer an på salaten, men i en plastboks av en eller annen type, går det sannsynligvis greit.

Ellers er gode alternaiver nevnt 'en masse' i denne tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...