Gå til innhold

Matpakke i romtemperatur?

Gjest vil ikke virke hysterisk men...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

6

• Mrs. Wallace

5

• Lillemus

4

• cathlin

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Ungene har matpakka fremdeles i ranselen i mange timer. Akkurat som da vi var små.

Jeg synes det er meget betenkelig, med tanke på at det på instituasjoner som barnehager er strenge regler for hvor lenge frokosten og lunsjen får stå ute på bordet.

Alle skoleklassene burde hatt kjøleskap tilgjengelig for matpakka.

Jeg legger min egen umiddelbart i kjøleskapet på jobb, når jeg kommer på morgenen.

Tenk om skolene hadde hatt det, og muligheten vi da hadde hatt for å sende med ungene salater og andre sunne greier.

Jeg er enig med deg. Ting kan faktisk gå fremover selv om det gikk greit i "gamle dager".

Jeg tenker og på reglene om hvor lenge maten kan stå ute på bordet på institusjoner.

Og matprogrammer jeg har sett på, Wenches kjøkken på God morgen norge sverger til rask nedkjøling av maten i kaldt isvann før den settes i kjøleskapet. Og det er en årsak til det.

Jeg er enig med deg. Ting kan faktisk gå fremover selv om det gikk greit i "gamle dager".

Jeg tenker og på reglene om hvor lenge maten kan stå ute på bordet på institusjoner.

Og matprogrammer jeg har sett på, Wenches kjøkken på God morgen norge sverger til rask nedkjøling av maten i kaldt isvann før den settes i kjøleskapet. Og det er en årsak til det.

''Wenches kjøkken på God morgen norge sverger til rask nedkjøling av maten i kaldt isvann før den settes i kjøleskapet. Og det er en årsak til det.''

Da er det jo snakk om mat som har vært varmet og skal kjøles ned. Ikke noen brødskiver med pålegg på!

Gjest mener jeg

4 timer er FÅ timer. Hallo..

Jaja, ifølge Mattilsynet er IKKE 4 timer få timer. De setter en grense på 2 timer.

"Varer som er merket ”siste forbruksdag” er lettbedervelige

næringsmidler. Dette er feks følgende pålegg:

skinke, ost, fiskepudding, leverpostei, makrell i tomat (åpnet boks).

For lett bedervelige matvarer er oppbevaringstemperaturen særlig viktig. Som hovedregel skal lett bedervelige næringsmidler lagres ved - 1°C - +4°C.

Etter få timer med for høy temperatur vil mikroorganismene kunne vokse i slike matvarer, som raskt får

nedsatt hygienisk kvalitet eller blir helsefarlige."

Gjest Psyk av alt

''Wenches kjøkken på God morgen norge sverger til rask nedkjøling av maten i kaldt isvann før den settes i kjøleskapet. Og det er en årsak til det.''

Da er det jo snakk om mat som har vært varmet og skal kjøles ned. Ikke noen brødskiver med pålegg på!

Det var et eksempel på hvor raskt bakterier formerer seg.

Annonse

Gjest Psyk av alt

Jaja, ifølge Mattilsynet er IKKE 4 timer få timer. De setter en grense på 2 timer.

For lett bedervelige matvarer er oppbevaringstemperaturen særlig viktig. Som hovedregel skal lett bedervelige næringsmidler lagres ved - 1°C - +4°C.

Etter få timer med for høy temperatur vil mikroorganismene kunne vokse i slike matvarer, som raskt får

Bra!

Gjest mener jeg

Bra!

Jeg mener bare, hvorfor skal skoleungene ha det dårligere enn barnehager og andre institusjoner??

Hvorfor, når det er så enkelt å ha et kjøleskap stående i hjørnet?

Tror mange matleie skoleunger som misliker doven gulost og leverpostei som er blitt brun i kantene, hadde spist bedre da.

Hei,

Det du skriver er korrekt, men husk dog at kravene du refererer til er "kalibrert" til at maten i etterkant skal transporteres hjem, og så videre, før den spises. Uten at den blir farlig.

Jeg er, for øvrig, enig med at niste generelt er triste greier, og spesielt niste som ikke har vært kjølt.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Kommer jo helt an på om maten er pakket inn eller ikke, og hvordan den er konservert i utgangspunltet. Man må faktisk et øyeblikk stoppe opp og huske at kjøleskapet ikke er mer enn 60 år gammel i allemannseie, og at det ikke var nødvedig å kaste i seg maten på 2 timer etter at grisen var slaktet eller melka melket før heller...

Gjest Psyk av alt

Jeg mener bare, hvorfor skal skoleungene ha det dårligere enn barnehager og andre institusjoner??

Hvorfor, når det er så enkelt å ha et kjøleskap stående i hjørnet?

Tror mange matleie skoleunger som misliker doven gulost og leverpostei som er blitt brun i kantene, hadde spist bedre da.

Jeg er helt enig.

Et lite kjøleskap koster ingenting.

Annonse

En grei, om enn ikke vitenskapelig ,er at mat bederves like mye på en time i romtemperatur som på en time i kjøleskap. Da er det bare å sjekke holdbarhetsdatoen på pålegget og regne ut.

''En grei, om enn ikke vitenskapelig ,er at mat bederves like mye på en time i romtemperatur som på en time i kjøleskap.''

Eller kanskje ikke... Her roter du med timene. :o)

Jeg er helt enig.

Et lite kjøleskap koster ingenting.

''Et lite kjøleskap koster ingenting.''

Si at man velger å anskaffe et lite kjøleskap til å ha i klasserommet, da. Bare på skolen til barna mine er det 25 skoleklasser.

I kommunen er det til sammen 20 skoler. Det blir en del kjøleskap og en del penger til sammen. Kjøleskapene utsettes for slitasje og uvørne barnehender, og så er det vedlikehold.

Det er selvfølgelig ikke en uoverkommelig oppgave, for all del. Men det er altså langt fra peanøtter.

Gjest Psyk av alt

''Et lite kjøleskap koster ingenting.''

Si at man velger å anskaffe et lite kjøleskap til å ha i klasserommet, da. Bare på skolen til barna mine er det 25 skoleklasser.

I kommunen er det til sammen 20 skoler. Det blir en del kjøleskap og en del penger til sammen. Kjøleskapene utsettes for slitasje og uvørne barnehender, og så er det vedlikehold.

Det er selvfølgelig ikke en uoverkommelig oppgave, for all del. Men det er altså langt fra peanøtter.

Foreldrene i hver klasse kan spleise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...