Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi tørker klær på et vaskerom på ca 8 m2, opphengt på klessnorer. Har varmekabler stående på svak varme og vinduet åpent på sommeren/våren, men nå om vinteren har vi vinduet lukket og døren åpen ut til gangen. Klærne tørker helt greit, sånn på ca 20 timer. Har 7 kg vaskemaskin, så blir litt klær i hver vask.

Nå har jeg fått en idè:

Hva med å montere et eller annet apparat som avfukter luften? Byggtørker? Eller finnes det vifter/avfuktere beregnet på formålet, som man kan montere? Noen som har peiling?

Syns det høres helt genialt ut å gjøre vaskerommet om til et slags digert tørkeskaplignende rom :-)

Skal snart pusse opp gangen, da skal vi kjøpe tørkeskap til sko/uteklær/sengeklær og ha der ute.

Er jo egentlig best å ha minst mulig fukt i luften innendørs, spesielt når vi har familiemedlemmer med støvmiddallergi..

Veldig glad for svar, og evt tips om andre gode kletørkeløsninger. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374657-t%C3%B8rking-av-kl%C3%A6r-innend%C3%B8rs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du lage tørkerom må du i alle fall ha god ventilasjon - hele året! - i rommet ellers råtner hele rommet før du vet ordet av det.

Ja, jeg er klar over at fukt innomhus ikke er bra.

Men jeg skal ikke _lage_ tørkerom, jeg har et vaskerom der jeg vasker og tørker klær. I tillegg oppbevarer jeg en del ting som bager, soveposer osv der inne, så bør absolutt ikke bli for fuktig, nei. Derfor jeg må sikre meg en god løsning på tørkesituasjonen.

Men skal det ikke mer til før et helt rom råtner?

Ja, jeg er klar over at fukt innomhus ikke er bra.

Men jeg skal ikke _lage_ tørkerom, jeg har et vaskerom der jeg vasker og tørker klær. I tillegg oppbevarer jeg en del ting som bager, soveposer osv der inne, så bør absolutt ikke bli for fuktig, nei. Derfor jeg må sikre meg en god løsning på tørkesituasjonen.

Men skal det ikke mer til før et helt rom råtner?

Det var jo nylig en tråd her hvor noen plagdes med sopp i vinduskarmen på et rom med dårlig ventilasjon, det skal ikke alltid så mye til før det blir for fuktig og danner seg sopp i alle fall.

Kjenner en byggmester som en gang fortalte at en del av våre nye landsmenn som kommer fra varmere himmelstrøk ofte ikke skjønner dette med lufting og ventiler. I redsel for at det skal bli for kaldt så lukker de alle ventiler og er svært sparsomme med lufting og sammen med varme og lange dusjer (evt. karbad med rennende vann) så råtnet badene ganske fort.

Annonse

Skjønner ikke helt problemstillingen. Vi har vaskrom med varmekabler. Jeg tørker klær der, og vi har tørketrommel med kondes. Rommet virker alltid tørt og fint. Vi har også en avvtrekksvifte i veggen som suger fra både vaskerom og bad tror jeg. Denne slår seg på når lyset er på på badet, badet er vegg i vegg med vaskerommet. Jeg synes det blir mer fuktg på badet enn vaskerommet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...