Gå til innhold

Kjøkkeninnredning - fornying

Anbefalte innlegg

Vi har også eikekjøkken - fra 1999. Vi har "tarmkjøkken" og jeg tror ikke det er så mange andre måter å løse behovet på enn det vi allerede har. Plassen er maks utnyttet. Hadde vi laget kjøkken i dag ville vi nok hatt flere skuffer under benken og færre skap, men det holder ikke for å skifte kjøkken altså. Heltre er praktisk fordi det ikke blir særlig synlig med hakk og merker. har snakket med noen som angrer bittert på at de malte eiken fordi hvert minste lille "sår" synes så godt. Skulle gjerne hatt det litt lysere selv, men foreløbig har jeg ikke gjort noe. Tar gjerne tilbakemeldinger fra de som har malt/sprøytelakkert trekjøkken og fått et godt og varig resultat - og tips om hvordan best gjøre det. Skifte fronter er skitdyrt. Det har jeg gjort på badet fra 1996. Frontene var gått av maling og hakk og var litt umoderne. For 8 dører kostet det over 6000,- Det ble flott, og absolutt verd det, men med tanke på alle dørene jeg har på kjøkkenet så......

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

9

• Lillemus

6

• laban

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Vi har også eikekjøkken - fra 1999. Vi har "tarmkjøkken" og jeg tror ikke det er så mange andre måter å løse behovet på enn det vi allerede har. Plassen er maks utnyttet. Hadde vi laget kjøkken i dag ville vi nok hatt flere skuffer under benken og færre skap, men det holder ikke for å skifte kjøkken altså. Heltre er praktisk fordi det ikke blir særlig synlig med hakk og merker. har snakket med noen som angrer bittert på at de malte eiken fordi hvert minste lille "sår" synes så godt. Skulle gjerne hatt det litt lysere selv, men foreløbig har jeg ikke gjort noe. Tar gjerne tilbakemeldinger fra de som har malt/sprøytelakkert trekjøkken og fått et godt og varig resultat - og tips om hvordan best gjøre det. Skifte fronter er skitdyrt. Det har jeg gjort på badet fra 1996. Frontene var gått av maling og hakk og var litt umoderne. For 8 dører kostet det over 6000,- Det ble flott, og absolutt verd det, men med tanke på alle dørene jeg har på kjøkkenet så......

''Plassen er maks utnyttet. Hadde vi laget kjøkken i dag ville vi nok hatt flere skuffer under benken og færre skap, men det holder ikke for å skifte kjøkken altså.''

Plassen vår er også maksimalt utnyttet - jeg er veldig fornøyd med den praktiske utformingen av rommet som jeg planla for 14 år siden :-) Rommet er kvadratisk - 3 x 3 meter - med to vinduer ved siden av hverandre på yttervegg, benkeplate i vinkel, og overskap over hele benken. Rommet er litt lite, og vi har snakket om utbygging av det, men det har vi slått fra oss igjen...

Jeg ville også hatt flere skuffer fremfor i alle fall ett av underskapene, dersom jeg skulle laget det på nytt.

''Heltre er praktisk fordi det ikke blir særlig synlig med hakk og merker. har snakket med noen som angrer bittert på at de malte eiken fordi hvert minste lille "sår" synes så godt. ''

Ja - jeg ser det poenget. Selv om det er hakk i noen av skuffene, er de ikke så veldig synlige. Og laminat-bankeplata vår har holdt seg velidg fin.

''Tar gjerne tilbakemeldinger fra de som har malt/sprøytelakkert trekjøkken og fått et godt og varig resultat - og tips om hvordan best gjøre det.''

Jeg har gjort det, og med ganske bra resultat - men det var fagfolk som utførte det.

De demonterte alle frontene, tok det med seg til et stort lagerlokale og spraymalte det. Kjøkkenet var i furu, men hadde 5 strøk kok beis (!) i mørkerødt / en slags kirsebærfarge. Dette krevde 4 eller 5 strøk med spraymaling...

Kjøkkenet ble nesten som nytt etter at jeg skifta knotter og malte vekk furuhelvete fra tak og vegger i tillegg. :)

Vent (og forsøk å sette av penger) til hvitevarene skranter for alvor og bytt all innredning samtidig. Det er ikke så veldig festlig å bo i et hus der enten bad eller kjøkken er under oppussing, og ofte står ikke resultatet i forhold til bryderiet ved flikking på noe som uansett er på vei ut.

Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)

De eldste ungene dine kan jo være med på å spare / prioritere (typen "hvis vi ikke reiser utenlands sommeren 2013, kan vi skifte kjøkken i høstferien") hvis de synes kjøkkenet er umoderne...

Det jeg ikke forstår er hvorfor du lar deg påvirke av ungene i en sånn sak?

Hvorfor jeg lar meg påvirke av ungene?

Vel - verken jeg eller mannen min er særlig interessert i interiør, men når vi først har pusset opp et rom, så har vi jo alltid blitt veldig fornøyde. Men det har tatt laaaaang tid å bestemme seg, og forholdsvis lang tid å utføre det.

Så er vi velsignet med en sønn som er mer enn gjennomsnittlig interesert i interiør, og som elsker interiørprogrammer, og han og kameraten leser gjerne i interiørblader hjemme hos andre (hos oss finnes det ikke), og han legger merke til hvordan andre har det, og er veel litt oppgitt over foreldrenes manglende sans.

Og han har faktisk god smak - og jeg synes jo det er litt trist at han kanksje skjemmes over kjøkkenet vårt. Min søster har alltid vært interessert i interiør, og hun skjemtes nok litt over hvordan vi hadde det hjemme, siden mamma (og jeg) ikke delte den interessen og prioriterte ned oppussing.

Så at en kan påvirkes av ungene når de har en evne en ikke selv har, er vel greit nok? Det er jo absolutt ikke slik at vi hiver oss etter den ene trenden etter den andre - det går årevis mellom hver gang vi bytter ut noe.

Vent (og forsøk å sette av penger) til hvitevarene skranter for alvor og bytt all innredning samtidig. Det er ikke så veldig festlig å bo i et hus der enten bad eller kjøkken er under oppussing, og ofte står ikke resultatet i forhold til bryderiet ved flikking på noe som uansett er på vei ut.

Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)

De eldste ungene dine kan jo være med på å spare / prioritere (typen "hvis vi ikke reiser utenlands sommeren 2013, kan vi skifte kjøkken i høstferien") hvis de synes kjøkkenet er umoderne...

''De eldste ungene dine kan jo være med på å spare / prioritere (typen "hvis vi ikke reiser utenlands sommeren 2013, kan vi skifte kjøkken i høstferien") hvis de synes kjøkkenet er umoderne...

''

Ja, det var jo en idé :-)

Annonse

''Det jeg ikke forstår er hvorfor du lar deg påvirke av ungene i en sånn sak?''

Altså, hvis man først skal bestemme seg for noe, må det da være bedre å bli påvirket av ens egne unger (personer som bor i huset og som man er glad i) enn interiørmagasiner, venninner og naboen??

''Altså, hvis man først skal bestemme seg for noe, må det da være bedre å bli påvirket av ens egne unger (personer som bor i huset og som man er glad i) enn interiørmagasiner, venninner og naboen??

''

Sånn tenker jeg og.

''De eldste ungene dine kan jo være med på å spare / prioritere (typen "hvis vi ikke reiser utenlands sommeren 2013, kan vi skifte kjøkken i høstferien") hvis de synes kjøkkenet er umoderne...''

Synes det er en ok ting at ungene blir bevisste på denne måten, jeg. :) Guttungen og jeg snakka akkurat om det her om dagen - vi må gjøre noe med det ekle badet i 2. etg før eller seinere (helst før!), og vi har begge veldig lyst på badekar. Det må gå på bekostning av noe særlig med sommerferie i år, og det hadde han stor forståelse for. :)

Ah. Der sa du det jeg glemte å skrive i mitt svar til prust, så jeg henger meg på her:

Og hvorfor henger du deg opp i hva ungene måtte mene om kjøkkenet, prust?

;)

Jeg henger meg ikke opp i det - men etter et par år med påvirkning, ser jeg jo at min sønn har andre evner og interesser enn meg på dette området, og han er faktisk en god konsulent på en del områder :-)

Jeg ville ventet litt til dere må/skal bytte ut komfyr og oppvaskmaskin. Og hva mener du egentlig med dører helt opp? Dere kan jo ikke ha dørene høyere enn skapene og da må dere jo skifte hele overskapet uansett.

Prøv å legg dere opp litt penger og vent 2-3 år og ta hele kjøkkenet fra gulv til tak!

''Og hva mener du egentlig med dører helt opp? Dere kan jo ikke ha dørene høyere enn skapene og da må dere jo skifte hele overskapet uansett.''

Nå er det masse rot oppå skapene, og det hadde jo vært greit om det hadde vært skjult av skapdører - sånn tenkte jeg.

Oppvaskmaskinen er 14 år, og har brukt opp i alle fall 7 av sine 9 liv, så jeg regner med at den må fornyes i løpet av 2012. Komfyren kan sikkert holde et par år til, selv om den lekker varme fra ovnsdøra og platene er stygge.

Hvorfor jeg lar meg påvirke av ungene?

Vel - verken jeg eller mannen min er særlig interessert i interiør, men når vi først har pusset opp et rom, så har vi jo alltid blitt veldig fornøyde. Men det har tatt laaaaang tid å bestemme seg, og forholdsvis lang tid å utføre det.

Så er vi velsignet med en sønn som er mer enn gjennomsnittlig interesert i interiør, og som elsker interiørprogrammer, og han og kameraten leser gjerne i interiørblader hjemme hos andre (hos oss finnes det ikke), og han legger merke til hvordan andre har det, og er veel litt oppgitt over foreldrenes manglende sans.

Og han har faktisk god smak - og jeg synes jo det er litt trist at han kanksje skjemmes over kjøkkenet vårt. Min søster har alltid vært interessert i interiør, og hun skjemtes nok litt over hvordan vi hadde det hjemme, siden mamma (og jeg) ikke delte den interessen og prioriterte ned oppussing.

Så at en kan påvirkes av ungene når de har en evne en ikke selv har, er vel greit nok? Det er jo absolutt ikke slik at vi hiver oss etter den ene trenden etter den andre - det går årevis mellom hver gang vi bytter ut noe.

Det er G13-keeperen vi snakker om her? Har du hatt et sidesprang med Thomas Myhre?

http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article130810.ece

Guttungen min er også en slags mutasjon når det gjelder interesser, altså...

''Og hva mener du egentlig med dører helt opp? Dere kan jo ikke ha dørene høyere enn skapene og da må dere jo skifte hele overskapet uansett.''

Nå er det masse rot oppå skapene, og det hadde jo vært greit om det hadde vært skjult av skapdører - sånn tenkte jeg.

Oppvaskmaskinen er 14 år, og har brukt opp i alle fall 7 av sine 9 liv, så jeg regner med at den må fornyes i løpet av 2012. Komfyren kan sikkert holde et par år til, selv om den lekker varme fra ovnsdøra og platene er stygge.

''Nå er det masse rot oppå skapene, og det hadde jo vært greit om det hadde vært skjult av skapdører - sånn tenkte jeg.''

Det hadde vi også - før vi pusset en anelse opp. Vi malte bare - kastet en del av rotet oppå skapene - og resten satte vi oppi noen nyinnkjøpte (rimelige, men pene) kurver i samme farge som den nye fargen på kjøkkenet - og plasserte dem oppå skapene. Jeg synes det ble bra. Og - igjen: rimelig :)

("sparer" ikke du til stor utenlandstur...?)

''Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)''

Finnes det flere sånne?! Jentungen her rev av en bit av tapeten på badet da jeg skulle male! Hun gjemte den på rommet sitt, men nå er den visst forsvunnet for godt. Like greit. Men jeg lurer på hvem som fant på den genistreken å legge mørkerød tapet med gullpynt-mønster på et lite bad uten vinduer?!

Annonse

''Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)''

Finnes det flere sånne?! Jentungen her rev av en bit av tapeten på badet da jeg skulle male! Hun gjemte den på rommet sitt, men nå er den visst forsvunnet for godt. Like greit. Men jeg lurer på hvem som fant på den genistreken å legge mørkerød tapet med gullpynt-mønster på et lite bad uten vinduer?!

Mørkerød tapet med gullpynt høres voldsomt ut, uansett romtype.

''Finnes det flere sånne?!''

Jada, jeg har lagt ut tips her til mødre med småbarn som har sørget over oppussing og utskiftinger.

Det er G13-keeperen vi snakker om her? Har du hatt et sidesprang med Thomas Myhre?

http://fotball.aftenbladet.no/eliteserien/article130810.ece

Guttungen min er også en slags mutasjon når det gjelder interesser, altså...

Ja, der avslørte du meg, gitt!

Da vi var i Paris i sommer, gikk vi alle inn på Pompidou-senteret. Jentene og pappaen fikk nok etter ca 13 minutter - mens jeg og guttungen var der inne i ca to timer, og storkoste oss ovre å se spennende samtidskunst :-)

Men på interiørfronten må han nok slekte på sin tante - eller evt på en (hittil) ukjent far ;-)

''Nå er det masse rot oppå skapene, og det hadde jo vært greit om det hadde vært skjult av skapdører - sånn tenkte jeg.''

Det hadde vi også - før vi pusset en anelse opp. Vi malte bare - kastet en del av rotet oppå skapene - og resten satte vi oppi noen nyinnkjøpte (rimelige, men pene) kurver i samme farge som den nye fargen på kjøkkenet - og plasserte dem oppå skapene. Jeg synes det ble bra. Og - igjen: rimelig :)

("sparer" ikke du til stor utenlandstur...?)

Jo, jeg sparer til utenlandstur, men er snart i mål med sparingen - så da må jeg jo hive meg over noe annet :-)

Det er moro å spare, og se hvordan kontoen "Sparing til noe spesielt" vokser for hver måned!

Vi har blitt veldig flinke etterat vi var i syden høsten 2009 å sette av penger hver måned. Har en feriekonto (ferie for hele familien), en "investeringskonto" (typisk oppvaskmaskin eller kjøkken) og en "sparing til noe spesielt" (som akkurat nå er påsketuren min).

Gleder meg veldig!

Jo, jeg sparer til utenlandstur, men er snart i mål med sparingen - så da må jeg jo hive meg over noe annet :-)

Det er moro å spare, og se hvordan kontoen "Sparing til noe spesielt" vokser for hver måned!

Vi har blitt veldig flinke etterat vi var i syden høsten 2009 å sette av penger hver måned. Har en feriekonto (ferie for hele familien), en "investeringskonto" (typisk oppvaskmaskin eller kjøkken) og en "sparing til noe spesielt" (som akkurat nå er påsketuren min).

Gleder meg veldig!

''Har en feriekonto (ferie for hele familien), en "investeringskonto" (typisk oppvaskmaskin eller kjøkken) og en "sparing til noe spesielt" (som akkurat nå er påsketuren min).

''

Så flink du er! :)

Foruten en gammel sparekonto (så godt som tom) og en BSU-konto (refinansierer huslånet til sommeren og bruker alt på baderomsoppussing!) har jeg bare to konti: Regningkonto og Det Store Sluket. ;)

''Altså, hvis man først skal bestemme seg for noe, må det da være bedre å bli påvirket av ens egne unger (personer som bor i huset og som man er glad i) enn interiørmagasiner, venninner og naboen??

''

Sånn tenker jeg og.

Jeg tenker at du faktisk bør sjekke aktuell pris på å male, for det kan rett og slett bli dyrt det og. Grunnarbeid, maling, knotter og jobben. Mot prisene på helt nytt fra for eksempel IKEA.

Vi har nytt kjøkken fra IKEA; hvit lindingø http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59850225/ Stort kjøkken på 28kvm og MASSE skap, herligheta kom på under 40tusen med øya og alt. For ti lapper kan jeg endre hele kjøkkenet med bare å sette på nye fronter om jeg vil. :0)

''Har en feriekonto (ferie for hele familien), en "investeringskonto" (typisk oppvaskmaskin eller kjøkken) og en "sparing til noe spesielt" (som akkurat nå er påsketuren min).

''

Så flink du er! :)

Foruten en gammel sparekonto (så godt som tom) og en BSU-konto (refinansierer huslånet til sommeren og bruker alt på baderomsoppussing!) har jeg bare to konti: Regningkonto og Det Store Sluket. ;)

Joda, men nå er vi jo to, og det er lettere å sette av penger da.

Men likevel - vi kan ikke helt fatte at det forsvinner ut så vanvittig mye penger hver måned som det faktisk gjør (tross sparingen vår, de overføres automatisk, så vi ser dem omtrent ikke).

Vi har snakket om at vi skulle hatt en teenage-boss-manager her en måned :-) For å få skikkelig oversikt, tenker jeg.

Tror faktisk guttungen hadde gjort noen fornuftige valg den måneden om han hadde vært økonomisjef!

Jeg tenker at du faktisk bør sjekke aktuell pris på å male, for det kan rett og slett bli dyrt det og. Grunnarbeid, maling, knotter og jobben. Mot prisene på helt nytt fra for eksempel IKEA.

Vi har nytt kjøkken fra IKEA; hvit lindingø http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59850225/ Stort kjøkken på 28kvm og MASSE skap, herligheta kom på under 40tusen med øya og alt. For ti lapper kan jeg endre hele kjøkkenet med bare å sette på nye fronter om jeg vil. :0)

40 tusen for et så stor kjøkken - da mener du både innmat i skap, skuffer, fronter og benkeplate? Hvitevarer og?

Det var jo i tilfelle mye billigere enn jeg trodde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...