Gå til innhold

Kjøkkeninnredning - fornying

Anbefalte innlegg

40 tusen for et så stor kjøkken - da mener du både innmat i skap, skuffer, fronter og benkeplate? Hvitevarer og?

Det var jo i tilfelle mye billigere enn jeg trodde.

Ikke hvitevarer, de kjøpte vi utenom. Men ja, 38lapper for å være nøyaktig. Med innmat.Skapene går helt opp til taket og vi har to skap med glassdører, glasshyller og lys. Da kom alt sammen pent pakket på to paller og veide to tonn. Jeg lå nesten flat og grein når jeg så det i garasjen, mannen flirte og henta en drill.

Voila! Jeg elsker kjøkkenet mitt! (Og mannen!) :0)

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

9

• Lillemus

6

• laban

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

40 tusen for et så stor kjøkken - da mener du både innmat i skap, skuffer, fronter og benkeplate? Hvitevarer og?

Det var jo i tilfelle mye billigere enn jeg trodde.

''40 tusen for et så stor kjøkken - da mener du både innmat i skap, skuffer, fronter og benkeplate? Hvitevarer og? Det var jo i tilfelle mye billigere enn jeg trodde.''

Bare husk at det ikke er noe heltre i Ikea sine kjøkken.

Ferskenblomst

''Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)''

Finnes det flere sånne?! Jentungen her rev av en bit av tapeten på badet da jeg skulle male! Hun gjemte den på rommet sitt, men nå er den visst forsvunnet for godt. Like greit. Men jeg lurer på hvem som fant på den genistreken å legge mørkerød tapet med gullpynt-mønster på et lite bad uten vinduer?!

Hva med badet i en leilighet vi kjøpte? Der var ordinære hvite fliser malt. Babyrosa . DET var til å spy av. Det pusset vi opp FØR vfi flyttet inn.

Jeg vet ikke om man kan ha skapdører som går helt opp til taket hvis skapene ikke gjør det, tipper det kan bli litt slarkete og "halvveis"... Kanskje man kan snekre opp et rammeverk på toppen for å få en god løsning, hvis man er litt hendig. (Hengsler kan jo festes på disse.) Ellers ville jeg ventet litt, til komfyr og oppvaskmaskin må byttes, og gjøre det litt skikkelig. 14 år er heller ikke så mye, så jeg skulle tro at det er nok å ta frontene hvis resten er i god kvalitet. Og kanskje sette på noen nye knotter og håndtak?

Det sies at man kan male fliser, men jeg har sett mange eksempler på at det ikke blir fint. Det ser veldig malt ut, og ofte flasser malingen etter en tid. Hvilken farge er flisene, og hvilken farge vil du ha på kjøkkenet?

Jeg vet ikke om man kan ha skapdører som går helt opp til taket hvis skapene ikke gjør det, tipper det kan bli litt slarkete og "halvveis"... Kanskje man kan snekre opp et rammeverk på toppen for å få en god løsning, hvis man er litt hendig. (Hengsler kan jo festes på disse.) Ellers ville jeg ventet litt, til komfyr og oppvaskmaskin må byttes, og gjøre det litt skikkelig. 14 år er heller ikke så mye, så jeg skulle tro at det er nok å ta frontene hvis resten er i god kvalitet. Og kanskje sette på noen nye knotter og håndtak?

Det sies at man kan male fliser, men jeg har sett mange eksempler på at det ikke blir fint. Det ser veldig malt ut, og ofte flasser malingen etter en tid. Hvilken farge er flisene, og hvilken farge vil du ha på kjøkkenet?

Vi valgte skikkelig kvalitet på kjøkkenet da vi bygde - og det skulle visst holde i minst 20 år :-) Huseby eikekjøkken - og alt er helt intakt, bortsett fra en knott.

Flisene er litt beige-melert - men med veldig "koselige" blomster på noen dekorfliser, og jeg er enig med sønnen min at de er litt kjipe.

''40 tusen for et så stor kjøkken - da mener du både innmat i skap, skuffer, fronter og benkeplate? Hvitevarer og? Det var jo i tilfelle mye billigere enn jeg trodde.''

Bare husk at det ikke er noe heltre i Ikea sine kjøkken.

Er det ikke det nei? Hm - vil jo helst ha kvalitet da.

Vi har noen venner som byttet kjøkken for 6-7 år siden, til IKEA-kjøkken, og de er veldig nøye på kvalitet. Skal høre med dem om hvordan de er fornøyde med kvaliteten.

Annonse

''Tar gjerne tilbakemeldinger fra de som har malt/sprøytelakkert trekjøkken og fått et godt og varig resultat - og tips om hvordan best gjøre det.''

Jeg har gjort det, og med ganske bra resultat - men det var fagfolk som utførte det.

De demonterte alle frontene, tok det med seg til et stort lagerlokale og spraymalte det. Kjøkkenet var i furu, men hadde 5 strøk kok beis (!) i mørkerødt / en slags kirsebærfarge. Dette krevde 4 eller 5 strøk med spraymaling...

Kjøkkenet ble nesten som nytt etter at jeg skifta knotter og malte vekk furuhelvete fra tak og vegger i tillegg. :)

Hvor mye betalte du for at fagfolk skulle gjøre dette?

Sjekk kjøkkenplanleggere på ikea og andre nettsteder.

Tips: redskapsskuff ved ovnen, skap med glass over vasken, fat nær sitteplassen. Belysning har mye å si. Bestikk nær smørebenk.

Kjøkkenøy? Har du sett de praktiske kjøleskuffene på ikea? Ser ut som vanlige skuffer, men er med kjøling. Praktisk for pålegg osv, særlig om skuffen(e) er der du smører matpakker :-)

''Tips: redskapsskuff ved ovnen, skap med glass over vasken, fat nær sitteplassen. Belysning har mye å si. Bestikk nær smørebenk.''

Er veldig fornøyd med hvordan kjøkkenet er plraktisk utformet - og jeg tok alle disse hensynene da vi bygde for 14 år siden (og enda flere - jeg var ordentlig flink faktisk!!!)

''Kjøkkenøy? Har du sett de praktiske kjøleskuffene på ikea? Ser ut som vanlige skuffer, men er med kjøling. Praktisk for pålegg osv, særlig om skuffen(e) er der du smører matpakker :-)

''

Vi har ikke plass til kjøkkenøy - kjøkkenet er på bare 3 x 3 m2 - så der det er litt golvplass, har vi kjøkkenbordet.

Ellers, takk for tips!

Hvor mye betalte du for at fagfolk skulle gjøre dette?

Jeg veit ikke, for de gjorde en stor jobb hos meg. Jeg brukte omlag 100.000,- på malerfirmaet, og de malte absolutt alle tak og nesten alle vegger inkl masse furupanel. I tillegg malte de trappa, kjøkkeninnredninga og baderomsinnredninga, som også var furu.

Vi valgte skikkelig kvalitet på kjøkkenet da vi bygde - og det skulle visst holde i minst 20 år :-) Huseby eikekjøkken - og alt er helt intakt, bortsett fra en knott.

Flisene er litt beige-melert - men med veldig "koselige" blomster på noen dekorfliser, og jeg er enig med sønnen min at de er litt kjipe.

Hmm... Eik Husebykjøkken på 14 år... Jeg syns det høres OK ut, jeg da, selv om flisene skulle være litt kjipe. Men jeg er vel egentlig en person som ikke liker å bytte ut kjøkkeninnredning, møbler osv. bare fordi man er litt lei av fargen eller stilen. Men jeg er sikker på at du kan få det fint med å bytte dører og andre fronter. Evt. male, men det må gjøres skikkelig hvis det skal vare. Men vanskelig å si, når jeg ikke har sett det :-)

Jeg veit ikke, for de gjorde en stor jobb hos meg. Jeg brukte omlag 100.000,- på malerfirmaet, og de malte absolutt alle tak og nesten alle vegger inkl masse furupanel. I tillegg malte de trappa, kjøkkeninnredninga og baderomsinnredninga, som også var furu.

Å hjelpes, du har jo virkelig bodd i furuhelvete! Her har 2 bord overlevd den syrelutafuruhelvetesperioden, men så fort jeg finner noe annet skal de erstattes! Holder ikke med å male heller for meg, altså...

''Plassen er maks utnyttet. Hadde vi laget kjøkken i dag ville vi nok hatt flere skuffer under benken og færre skap, men det holder ikke for å skifte kjøkken altså.''

Plassen vår er også maksimalt utnyttet - jeg er veldig fornøyd med den praktiske utformingen av rommet som jeg planla for 14 år siden :-) Rommet er kvadratisk - 3 x 3 meter - med to vinduer ved siden av hverandre på yttervegg, benkeplate i vinkel, og overskap over hele benken. Rommet er litt lite, og vi har snakket om utbygging av det, men det har vi slått fra oss igjen...

Jeg ville også hatt flere skuffer fremfor i alle fall ett av underskapene, dersom jeg skulle laget det på nytt.

''Heltre er praktisk fordi det ikke blir særlig synlig med hakk og merker. har snakket med noen som angrer bittert på at de malte eiken fordi hvert minste lille "sår" synes så godt. ''

Ja - jeg ser det poenget. Selv om det er hakk i noen av skuffene, er de ikke så veldig synlige. Og laminat-bankeplata vår har holdt seg velidg fin.

Vi har også laminat benkeplate og den tåler ALT. Kan sette varme gryter rett på benken, skjære rett på benken (kanskje ikke like bra for kniven?) og det er knapt en skramme å se. Den flotte, dyre parketten (brede staver, børstet eik) som vi la for 5 år siden er derimot full av hakk og merker. Har ikke likt at feks strykejernet gikk i gulvet og sånn..... Parkett er egentlig helt dust på kjøkkenet, men det er ikke list ut til spisestuen, så vi tenkte vi skulle ha samme løsning i hele etasjon. Ikke smart...

Å hjelpes, du har jo virkelig bodd i furuhelvete! Her har 2 bord overlevd den syrelutafuruhelvetesperioden, men så fort jeg finner noe annet skal de erstattes! Holder ikke med å male heller for meg, altså...

Slapp av, jeg har ikke bodd i det. Det var sånn da jeg kjøpte kåken. ;)

Annonse

Vi har noen venner som byttet kjøkken for 6-7 år siden, til IKEA-kjøkken, og de er veldig nøye på kvalitet. Skal høre med dem om hvordan de er fornøyde med kvaliteten.

Hva mener du med kvalitet, da? IKEA har _fronter_ i stål eller massivt tre også, hvis det er et poeng.

IKEA-konseptet (og mange andre) handler jo om å sette ulike fronter på samme skapstamme. "Kvaliteten" handler både om hvor lenge skinner, hengsler osv. holder - dvs. hvor mange ganger du kan åpne / lukke skap og skuffer før de blir slarkete eller trege - hvordan selve grunnstammen er konstruert og om hva fronten er laget av. Vakre, dyre fronter kan skjule både skuffer som setter seg fast og skap med innredning som har blitt stygg - eller man kan ha billige fronter utenpå solide moduler som overlever to utskiftinger av dører.

Skapstammer som leveres flate, kan det være andre utfordringer med mht. skjevheter (millimetrene teller når man setter opp en hel vegg) enn de som kommer sammensatt. Praktiske moduler (f.eks. med mange skuffer eller smart innredning) er dyrere enn helt enkle skap med hyller.

For å sammenlikne pris hadde jeg plukket ut noen favorittmoduler (f.eks. med skuffer eller et hjørneskap med kjelekarusell) og sammenliknet disse for forskjellige leverandører og fronter. Da får du en idé.

Jeg har Ikea-kjøkken og det er greit nok, jeg er fornøyd jeg, men det blir fort hakk i skuffer og dører om man er litt uheldig da. Om man bruker kjøkkenet hardt og tenker på å bytte ut for å ha et kjøkken i 15-30 år så hadde jeg ikke valgt Ikea. Men de har mange smarte løsninger da!

Men gå for kolonialskuffer under benken der det er mulig! Det er helt slutt på underskap for min del!

candyqueen_83

''Alternativ til dører helt opp er å ha en plate over skapet som går helt opp, i samme farge som inntredningen.''

For en del år siden skulle min daværende samboer og jeg skifte ut kjøkkenet og vi valgte å bruke smale overskap liggende oppå de vanlige som hang "stående" på veggen. Alt for høyt opp til at de ble brukt ofte selvsagt, men greit til å sette unna ting som brukes sjeldent. Har faktisk sett flere har gjort det samme i ettertid.

Smart.

Jeg hadde malt kjøkkenet og latt flisene være. Jeg har ikke fliser men har kjøkken i lys toscana og har malt veggene i samme farge. Og jeg har ikke flate skapdører enda kjøkkenet mitt bare er 3-4 år for jeg hadde flate skapdører fra før og trodde jeg skulle dø så stygt var det.

Vent (og forsøk å sette av penger) til hvitevarene skranter for alvor og bytt all innredning samtidig. Det er ikke så veldig festlig å bo i et hus der enten bad eller kjøkken er under oppussing, og ofte står ikke resultatet i forhold til bryderiet ved flikking på noe som uansett er på vei ut.

Datteren min sørget alltid når vi fornyet noe og fortalte nettopp at hun fremdeles har en skuffeknott fra vårt gamle kjøkken (skiftet 1997), men folk er forskjellige ;-)

De eldste ungene dine kan jo være med på å spare / prioritere (typen "hvis vi ikke reiser utenlands sommeren 2013, kan vi skifte kjøkken i høstferien") hvis de synes kjøkkenet er umoderne...

Et kjøkken er da veldig mye dyrere enn en utenlandstur da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...