Gå til innhold

Virus i halsen- får ikke puste!

Anbefalte innlegg

Gjest Auroria

Ble i går brått angrepet av forskjølelsesvirus. Klassisk med tett nese, vondt hode og sår, TETT hals. Viruset ligger på en måte så langt nede, helt nede ved halsgropen, slik at jeg får en fornemmelse av at jeg ikke får puste ordentlig. Det føles som om jeg har et veldig stramt skjerf rundt halsen. Samtidig klør det veldig og jeg må hele tiden harke og svelge. Har ikke sovet på over et døgn, fordi det er umulig sove når jeg føler jeg holder på å kveles.

Andre som har opplevd dette? Noen tips?

Det hjelper ikke å ligge høyt/sitte og sove. Like tett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374713-virus-i-halsen-f%C3%A5r-ikke-puste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Auroria

Senk temperaturen på soverommet, det er enklere å puste i kald luft. Åpne gjerne vinduet et par minutter før du legger deg, ligg med hodet høyt(ekstra puter).

har både vinduet oppe og sitter i stedet for å ligge. Hjelper ikke :-/

Begynner å bli redd for atd et kan være farlig. Tenk om det sveller opp, slik som ved nøtteallergi..Og jeg mister pusten helt :-/

Mener du vannDAMP? Føler virus og bakterier blomstrer opp da :-/

Men takk for tips!

Ofte hjelper det å ta en god varm dusj som løser opp snørr og slim. Fjern så mye som mulig - få det ut! :)

Noen få (som meg som liten), blir tettere av varm damp, da kan du ha kaldt vann i dusjen (full styrke), det blir en slags "damp" av det også. (da dusjer du selvsagt ikke, men sitter på badet og puster inn dampen).

Hvis det ikke gir seg og er veldig ubehagelig, kontakter du legen. God bedring!

Annonse

har både vinduet oppe og sitter i stedet for å ligge. Hjelper ikke :-/

Begynner å bli redd for atd et kan være farlig. Tenk om det sveller opp, slik som ved nøtteallergi..Og jeg mister pusten helt :-/

Jeg synes du skal dra til legen i dag. Det er mulig du trenger antibiotika. Det er sjelden at vondt i halsen fører til helt "tett hals", men det kan helt unntaksvis skje, så dersom du strever så mye som du beskriver, så hadde jeg kommet meg til lege.

Gjest Elextra

Har du hovne lymfekjertler?

Tenker mulig kyssesyke/mononukleose - da jeg hadde det hadde jeg ordentlige problemer med å puste :/. Men kan sikkert også være en "vanlig" halsinfeksjon. Kanksje en får håpe det er bakterielt, slik at en antibiotikakur gjør susen!

Gjest Auroria

Ofte hjelper det å ta en god varm dusj som løser opp snørr og slim. Fjern så mye som mulig - få det ut! :)

Noen få (som meg som liten), blir tettere av varm damp, da kan du ha kaldt vann i dusjen (full styrke), det blir en slags "damp" av det også. (da dusjer du selvsagt ikke, men sitter på badet og puster inn dampen).

Hvis det ikke gir seg og er veldig ubehagelig, kontakter du legen. God bedring!

Takk for gode tips :)

Gjest Auroria

Har du hovne lymfekjertler?

Tenker mulig kyssesyke/mononukleose - da jeg hadde det hadde jeg ordentlige problemer med å puste :/. Men kan sikkert også være en "vanlig" halsinfeksjon. Kanksje en får håpe det er bakterielt, slik at en antibiotikakur gjør susen!

Hovne lymfekjertler ja, det er godt mulig! Jeg har aldri hatt halsinfeksjon på denne måten før, og så langt nede ved halsgropen som gjør at jeg føler jeg ikke får puste.

Skal sjekke ut og lese litt om kyssesyken. Og så tar jeg kontalt med legen i morgen om det blir verre (er litt bedre i dag).

Gjest føre var

Hovne lymfekjertler ja, det er godt mulig! Jeg har aldri hatt halsinfeksjon på denne måten før, og så langt nede ved halsgropen som gjør at jeg føler jeg ikke får puste.

Skal sjekke ut og lese litt om kyssesyken. Og så tar jeg kontalt med legen i morgen om det blir verre (er litt bedre i dag).

Godt å høre at du er bedre :-) Ang. kyssesyke så hadde jeg den for noen år siden, men da uten halssymptomer. Jeg hadde vært ultraslapp i flere dager og orket ingenting, så fikk jeg gedigne lymfeknuter på halsen. Tok meg en sjekk hos legen, tenkte på kyssesyken, men fryktet jo verre ting... Ble sykemeldt i to-tre uker pga jeg hadde enormt høye leververdier som bare steg og steg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...