Gå til innhold

Ukepenger - hva er vanlig?

Gjest Tante som lurer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

....OG hva må de bidra med for å få dem? ;)

Poden her får IKKE ukepenger fast. Fordi han ikke gjør en eneste ting.

'Men hvis han virkelig drar til så belønner jeg ham med en slant. Men det gjelder ikke rydding av eget rom (ser helt bomba ut) for det synes jeg han skal gjøre uten å få betalt for det.

Han får ikke betalt hvis han gidder å handle matvarer.

Men hvis han måker snø eller klipper gresset får han betalt.

Han får betalt hvis han hjelper besteforeldre med gressklipping også.

Barnepass av nevøer og nieser får han penger for.

Hvis han hadde vasket og ryddet huset hadde han fått betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ....muligens, kanskje

Poden her får IKKE ukepenger fast. Fordi han ikke gjør en eneste ting.

'Men hvis han virkelig drar til så belønner jeg ham med en slant. Men det gjelder ikke rydding av eget rom (ser helt bomba ut) for det synes jeg han skal gjøre uten å få betalt for det.

Han får ikke betalt hvis han gidder å handle matvarer.

Men hvis han måker snø eller klipper gresset får han betalt.

Han får betalt hvis han hjelper besteforeldre med gressklipping også.

Barnepass av nevøer og nieser får han penger for.

Hvis han hadde vasket og ryddet huset hadde han fått betalt.

Vi har heller ikke fast ukelønn, av samme grunner som du sier. Ingen gjenytelse, ingen penger ;)

Men deltar de, så lønnes de gjerne, men ikke med alt.

Det 6. klassingen tjener penger på derimot, er å få bestått på uketesten på skolen.

De testes ganske så omfattende, hver uke, i mange fag.

Så får de Bestått - Delvis bestått - eller Ikke bestått.

Får 6.klassingen Bestått, belønnes h*n med 100.-

Kan tro skoleinnsatsen har tatt seg opp dette året, og pengene strømmer inn på sparebøssa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Vi har heller ikke fast ukelønn, av samme grunner som du sier. Ingen gjenytelse, ingen penger ;)

Men deltar de, så lønnes de gjerne, men ikke med alt.

Det 6. klassingen tjener penger på derimot, er å få bestått på uketesten på skolen.

De testes ganske så omfattende, hver uke, i mange fag.

Så får de Bestått - Delvis bestått - eller Ikke bestått.

Får 6.klassingen Bestått, belønnes h*n med 100.-

Kan tro skoleinnsatsen har tatt seg opp dette året, og pengene strømmer inn på sparebøssa ;)

Så bra!

Fin måte å gi belønnning på!

Men som dere også sier, ingen fast lønn uten fast ytelse.

Sønnen min er ikke engang sur for dette. Han skjønner at det er rett.

Og han vet at gjør han ting fast som jeg mener fortjener ukelønn så får han det. Men han gidder ikke...så da blir det slik da. Han klager på at han er fattig. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

15 åringen får mellom 500 og 1000 i måneden, alt etter hva hun ber om. Hun får alltid penger hvis hun trenger det. Hun er flink med penger og har stort sett penger i lommeboka hele tiden. Pengene blir brukt til ting hun trenger. Ingen faste oppgaver hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er store variasjoner...

Jentungen min (10. trinn) får 550 i mnd, hvorav 300 er lommepenger og 250 er sponsing av lunch. Lommepenger er stort sett til fri bruk, vi kjøper inn lørdagskos og betaler kino om det er aktuelt, men hun betaler noe klær om vi synes vi har kjøpt nok.

Hun tømmer oppvaskmaskin hver dag og holder rommet ryddig (delvis etter sin definisjon, delvis etter min, alt etter hvor mye jag maser), men det er ikke knyttet opp mot lommepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

15 åringen får mellom 500 og 1000 i måneden, alt etter hva hun ber om. Hun får alltid penger hvis hun trenger det. Hun er flink med penger og har stort sett penger i lommeboka hele tiden. Pengene blir brukt til ting hun trenger. Ingen faste oppgaver hjemme.

15 år og ingen faste oppgaver hjemme? Pass på så du ikke syr puter under armene på barnet. Å bli bortskjemt kommer det ikke noe godt ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

700 kr i mnd. Dekke evt kjøpt lunch på skole, snacks, spill til data, pizza og noe buss.

Tømmer oppvaskmaskin, og bærer ut søppel. Bærer inn varer etter handling. Bidrar ellers når h*n blir spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

15 år og ingen faste oppgaver hjemme? Pass på så du ikke syr puter under armene på barnet. Å bli bortskjemt kommer det ikke noe godt ut av.

Hun er på ingen måte bortskjemt og har heldigvis ingen puter under armene. Jeg tror faktisk hun er mer moden og ansvarsfull enn andre jenter på hennes alder. Hun er flink til så mange ting og jeg ser potensialet i en god husmor. Vi gjør mange ting sammen, lager mat eller baker og koser oss mens vi har en god prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Littegrann enig med deg.

Mitt barn har ingen faste oppgaver han gidder å gjøre. Han er en smule bortskjemt. Men jeg betaler ham ihvertfall ikke for å ikke gjøre noe.

Han vet at ukepengene kommer hvis han trår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Vår 14 åring får ikke ukepenger. Hun har fast 200 kr på tlf, og ellers får hun litt etter behov. Sjelden hun spør om penger til godis, men det blir en kinobillett i ny og ne, en 20 kroning til en brus når hun er på aktiviteter, og ellers småting hun ønsker seg. Noen ganger kan det bli endel kr på en måned, andre mindre. Hun har endel faste plikter som skal gjøres, tømme og fylle oppvaskmaskinen, rydde bort etter middagen, støvsuge innimellom, og gå ut med søpla. Nå i det siste har hun fått ansvar for å vaske egne klær. For oss fungerer dette bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

I teorien ønsker jeg ikke å lønne barna for oppgaver som jeg mener det er naturlig at de utfører, som en del av familien, og tilpasset deres alder / evne.

Jeg ønsker også at barna får et ok forhold til penger og økonomi. Små barn som er veldig opptatt av hva ting koster er ikke noe hyggelig synes jeg, men store barn / ungdom som ikke vet noe om familieøkonomi er heller ikke positivt.

Hittil har barna gjort de oppgavene som jeg føler er naturlig at de gjør (holde orden på rommet, klærne sine, leksene sine, rydde etter måltider, lage litt mat, etterhvert som de blir eldre).

og de har fått ukepenger siden de begynte på skolen, fra 15 kroner uken når de var seks år og økende hvert år.

Men hvis de ikke hadde giddet å bidra i familiens gjøremål, så hadde de nok heller ikke fått ukepenger. Så i praksis er det en viss sammenheng. :-)

Hvis en ungdom skal betale eget busskort, egen telefonregning, snacks, litt kosmetikk/hygieneartikler osv, så kan de få ganske mye i måneden, uten at det er noe galt i det.

Noen fritidsaktiviteter er ganske dyre, og hvis de selv skal betale heiskort så er det feks ganske dyrt.

Får de alt slikt betalt av foreldrene, trenger de ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Littegrann enig med deg.

Mitt barn har ingen faste oppgaver han gidder å gjøre. Han er en smule bortskjemt. Men jeg betaler ham ihvertfall ikke for å ikke gjøre noe.

Han vet at ukepengene kommer hvis han trår til.

''Han er en smule bortskjemt. Men jeg betaler ham ihvertfall ikke for å ikke gjøre noe. Han vet at ukepengene kommer hvis han trår til.''

Har yngre barn, men ser helt annerledes på det med ukepenger. Våre barn får en liten sum uavhengig av bidrag hjemme. Barna skal læres å yte på hjemmebane som bidrag til fellesskapet, og ikke regne med å få betalt for det. Lager jeg f.eks. middag, får de gjøre sin "skjerv" og dekke på og rydde av, samt gå ut med søpla. Vasker og bretter jeg klær, får de selv sørge for å legge dem pent på plass i skapet sitt.

Vet det høres veldig PK ut, men det er i hvertfall et mål. Også her burde nok barna hatt flere faste oppgaver enn de har, og de burde vært flinkere til å holde rommene sine i orden.

Kanskje kan det senere være aktuelt å betale dem om de gjør noe ekstraordinært, men jeg vil ikke betale dem for vanlig bidrag hjemme, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I teorien ønsker jeg ikke å lønne barna for oppgaver som jeg mener det er naturlig at de utfører, som en del av familien, og tilpasset deres alder / evne.

Jeg ønsker også at barna får et ok forhold til penger og økonomi. Små barn som er veldig opptatt av hva ting koster er ikke noe hyggelig synes jeg, men store barn / ungdom som ikke vet noe om familieøkonomi er heller ikke positivt.

Hittil har barna gjort de oppgavene som jeg føler er naturlig at de gjør (holde orden på rommet, klærne sine, leksene sine, rydde etter måltider, lage litt mat, etterhvert som de blir eldre).

og de har fått ukepenger siden de begynte på skolen, fra 15 kroner uken når de var seks år og økende hvert år.

Men hvis de ikke hadde giddet å bidra i familiens gjøremål, så hadde de nok heller ikke fått ukepenger. Så i praksis er det en viss sammenheng. :-)

Hvis en ungdom skal betale eget busskort, egen telefonregning, snacks, litt kosmetikk/hygieneartikler osv, så kan de få ganske mye i måneden, uten at det er noe galt i det.

Noen fritidsaktiviteter er ganske dyre, og hvis de selv skal betale heiskort så er det feks ganske dyrt.

Får de alt slikt betalt av foreldrene, trenger de ikke så mye.

''I teorien ønsker jeg ikke å lønne barna for oppgaver som jeg mener det er naturlig at de utfører, som en del av familien, og tilpasset deres alder / evne.''

Slik ser jeg på det også, kfr. mitt svar til Psyk lengre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er på ingen måte bortskjemt og har heldigvis ingen puter under armene. Jeg tror faktisk hun er mer moden og ansvarsfull enn andre jenter på hennes alder. Hun er flink til så mange ting og jeg ser potensialet i en god husmor. Vi gjør mange ting sammen, lager mat eller baker og koser oss mens vi har en god prat.

''jeg ser potensialet i en god husmor.''

Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har aldri fått ukepenger og har heller aldri hatt faste plikter utover å holde orden rundt seg og hjelpe til i fellesskapet. Som 15-åring var han i jobb og det er han fortsatt ved siden av sine studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Han er en smule bortskjemt. Men jeg betaler ham ihvertfall ikke for å ikke gjøre noe. Han vet at ukepengene kommer hvis han trår til.''

Har yngre barn, men ser helt annerledes på det med ukepenger. Våre barn får en liten sum uavhengig av bidrag hjemme. Barna skal læres å yte på hjemmebane som bidrag til fellesskapet, og ikke regne med å få betalt for det. Lager jeg f.eks. middag, får de gjøre sin "skjerv" og dekke på og rydde av, samt gå ut med søpla. Vasker og bretter jeg klær, får de selv sørge for å legge dem pent på plass i skapet sitt.

Vet det høres veldig PK ut, men det er i hvertfall et mål. Også her burde nok barna hatt flere faste oppgaver enn de har, og de burde vært flinkere til å holde rommene sine i orden.

Kanskje kan det senere være aktuelt å betale dem om de gjør noe ekstraordinært, men jeg vil ikke betale dem for vanlig bidrag hjemme, nei.

PK eller ikke, samma det. Jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt samme strategi, og ville gjort det samme igjen (så selvskrytende det enn høres ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...