Gå til innhold

Hva mener dere egentlig...?

Anbefalte innlegg

Gjest nyfikenjeg
Skrevet

Om forbruk av hasj?

Her hvor jeg bor er det normalt å ta en joint en gang i blant, ikke hver gang man er ute på byen, men sånn noen ganger...

Jeg kjenner imidlertid noen stykker som tar en joint (eller i alle fall noen trekk) 4- 5 ganger i uken. Dette går ikke utover deres funksjonsnivå, de passer både arbeid og fritidsinteresser. De røyker bare sånn hjemme hos seg selv eller venner, og ikke ute på byen.

Jeg vet at mange sier alkohol skal være farligere enn hasj i lengden, og visst man har røyka det i flere år uten å avansere til sterkere stoffer eller la det gå utover jobb og sosialt liv, antar jeg at det er greit?

Eller..?

Det ville nok ikke fungert for meg, så jeg gidder ikke å røyke hasj, syns jeg har nok "laster" fra før. Men tenker du at disse menneskene som røyker regelmessig er litt "low lifes", eller hvordan forholder du deg til det?

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

13

• nitty-gritty

13

• løvinne71

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Middelthon
Skrevet

Jeg mener at 4-5 ganger i uken ikke er forenelig med et ellers velfungerende (sosialt)liv, og ser ikke på folk som gjør det som spesielt vellykkede, nei. Dvs, de jeg kjenner som har røyka såpass mye har det gått ganske dårlig med: store psykiske problemer og ingen god jobb eller familie så lenge de holdt på med det.

Men jeg kjenner noen ytterst velykkede folk som røyker kanskje 1 gang i måneden i snitt. Der kan jeg ikke se noen problemer, annet enn at de risikerer veldig mye hvis de skulle bli tatt.

Skrevet

Tenker at de har et problem. Samme som om de drikker 4-5 ganger i uka. Da for rus ikke for tørste... for man røyker vel for å ruse seg antar jeg.

= rusmisbruker.

Skrevet

''Jeg kjenner imidlertid noen stykker som tar en joint (eller i alle fall noen trekk) 4- 5 ganger i uken. ''

Dette kan da overhodet ikke være bra...

Hva jeg egentlig mener? Jeg mener at hvis man røyker hasj, så er man narkoman.

Skrevet

Jeg sidestiller hasj med alkohol. Om noen drakk fire-fem ganger i uka (og ble rusa), saa hadde jeg tenkt at de har et problem. Hasj er ikke farligere enn alkohol paa de fleste omraader (og bedre paa noen), men det kan ha effekter paa korttidshukommelsen (ganske ille for studenter...) og psykisk helse - spesielt ved saa hyppig bruk.

Skrevet

''Jeg kjenner imidlertid noen stykker som tar en joint (eller i alle fall noen trekk) 4- 5 ganger i uken. ''

''Jeg mener at hvis man røyker hasj, så er man narkoman.''

Mener du at man er narkoman uansett hvor mye og hyppig man bruker hasj? Jeg synes også det høres problematisk ut med flere ganger i uka, altså, men jeg ser ikke helt at en som røyker litt hasj på en fest av og til kan betegnes som narkoman. For meg blir det som å kalle en som av og til drikker alkohol i festlig lag for alkoholiker. Og det er det jo ingen som gjør?

Gjest Elextra
Skrevet

Dette blir helt feil terminologi. Jeg drikker alkohol flere ganger i uken, men jeg er ikke alkoholiker.

Jeg kjenner flere velfungerende akademikere som røyker hasj i ny og ne (dog neppe flere ganger hver uke).

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det høres problematisk ut å røyke hasj mange ganger hver uke. I motsetning til alkohol, tar det lang tid før hasj er helt ute av kroppen.

At noen voksne folk røyker hasj en sjelden gang i blant har jeg ikke problemer med.

Skrevet

Mener du at man er narkoman uansett hvor mye og hyppig man bruker hasj? Jeg synes også det høres problematisk ut med flere ganger i uka, altså, men jeg ser ikke helt at en som røyker litt hasj på en fest av og til kan betegnes som narkoman. For meg blir det som å kalle en som av og til drikker alkohol i festlig lag for alkoholiker. Og det er det jo ingen som gjør?

Jeg synes definisjonen er vanskelig, jeg kaller heller ikke en som drikker alkohol i helga av og til for en alkoholiker... Men for meg er grensen fra alkohol til narkotika veldig stor - og jeg har nulltoleranse for bruk av det. Jeg er nok farget av denne meningen:-)

Skrevet

Dette blir helt feil terminologi. Jeg drikker alkohol flere ganger i uken, men jeg er ikke alkoholiker.

Jeg kjenner flere velfungerende akademikere som røyker hasj i ny og ne (dog neppe flere ganger hver uke).

Se svaret til Mrs. Wallace, jeg forsøker å forklare min tanke rundt dette...

Skrevet

Jeg synes definisjonen er vanskelig, jeg kaller heller ikke en som drikker alkohol i helga av og til for en alkoholiker... Men for meg er grensen fra alkohol til narkotika veldig stor - og jeg har nulltoleranse for bruk av det. Jeg er nok farget av denne meningen:-)

Du er nok farget av det, ja - men det blir jo litt feil definisjon, uansett. ;)

Nå er riktignok alkohol et lovlig rusmiddel mens hasj er forbudt, men det er en juridisk forskjell, og sier lite om avhengighetsaspektet for den enkelte.

Skrevet

Du er nok farget av det, ja - men det blir jo litt feil definisjon, uansett. ;)

Nå er riktignok alkohol et lovlig rusmiddel mens hasj er forbudt, men det er en juridisk forskjell, og sier lite om avhengighetsaspektet for den enkelte.

Ja, jeg skal være enig i at definisjonen er feil - men jeg mener fortsatt at det er forkastelig å røyke hasj...

Skrevet

Jeg synes det høres problematisk ut å røyke hasj mange ganger hver uke. I motsetning til alkohol, tar det lang tid før hasj er helt ute av kroppen.

At noen voksne folk røyker hasj en sjelden gang i blant har jeg ikke problemer med.

''I motsetning til alkohol, tar det lang tid før hasj er helt ute av kroppen.

''

Ja, jeg mener det er 3 uker eller noe sånt. Jeg hørte en gang at hvis man røker hasj oftere enn hver 3. uker, så vil man alltid ha stoffet i hjernen (kanskje til og med øktende mengde), og på sikt kan man bli sløv og giddaløs og få dårligere funksjon. Så jeg tenker at 4-5 ganger i uken er et problem.

Skrevet

Ja, jeg skal være enig i at definisjonen er feil - men jeg mener fortsatt at det er forkastelig å røyke hasj...

''...men jeg mener fortsatt at det er forkastelig å røyke hasj...''

Paa grunn av at det er ulovlig? Er det i saa fall helt greit om man gjoer det i Amsterdam i stedet? ;)

Synes det blir helt feil aa kalle det forkastelig naar noen tilfoerer sin egen kropp et rusmiddel - spesielt om de gjoer det uten aa forsoemme noe ansvar.

Skrevet

Jeg vil si at en som røyker hasj 4-5 ganger i uka har et rusproblem.

Jeg regner med at de røyker for å få en effekt av det, altså for å bli ruset. Og den som ruser seg såpass hyppig, også "alene" hjemme eller utenfor festsammenheng, vil jeg kalle en rusmisbruker.

Dette kan ikke sammenlignes med å f.eks drikke en øl eller et glass vin flere ganger i uka. Små mengder alkohol nytes jo mest for smakens skyld - ikke for effekten.

Men hvis man drikker for å bli beruset, så har man et alkoholproblem.

Selvsagt går det også et skille mellom å bruke lovlige og ulovlige rusmidler.

De som skaffer seg, og (mis)bruker hasj, har faktisk brutt loven og tatt en risiko som kan medføre fengselsstraff. I motsetning til en som bruker alkohol som er legalt.

Jeg innbiller meg ihvertfall at dette også sier noe om hvilke type menneske man er. Ihvertfall hvis det dreier seg om "godt voksne" mennesker som bruker hasj jevnlig over flere år.

Skrevet

Jeg regner med at de røyker for å få en effekt av det, altså for å bli ruset. Og den som ruser seg såpass hyppig, også "alene" hjemme eller utenfor festsammenheng, vil jeg kalle en rusmisbruker.

Dette kan ikke sammenlignes med å f.eks drikke en øl eller et glass vin flere ganger i uka. Små mengder alkohol nytes jo mest for smakens skyld - ikke for effekten.

De som skaffer seg, og (mis)bruker hasj, har faktisk brutt loven og tatt en risiko som kan medføre fengselsstraff. I motsetning til en som bruker alkohol som er legalt.

Jeg innbiller meg ihvertfall at dette også sier noe om hvilke type menneske man er. Ihvertfall hvis det dreier seg om "godt voksne" mennesker som bruker hasj jevnlig over flere år.

Skrevet

''De som skaffer seg, og (mis)bruker hasj, har faktisk brutt loven og tatt en risiko som kan medføre fengselsstraff.''

Nei. De har tatt en risiko som kan foere til forenklet forelegg... Du kjoerer kanskje aldri for fort? ;)

Skrevet

''De som skaffer seg, og (mis)bruker hasj, har faktisk brutt loven og tatt en risiko som kan medføre fengselsstraff.''

Nei. De har tatt en risiko som kan foere til forenklet forelegg... Du kjoerer kanskje aldri for fort? ;)

''Nei. De har tatt en risiko som kan foere til forenklet forelegg...''

Det kommer vel helt an på kvantumet?

Skrevet

''Nei. De har tatt en risiko som kan foere til forenklet forelegg...''

Det kommer vel helt an på kvantumet?

''Det kommer vel helt an på kvantumet?''

Ja, det er klart. Men grensen er vel paa en del gram naa, saa med mindre de kjoeper for uker av gangen...

Men det samme gjelder jo aa kjoere for fort. Kjoerer man VELDIG for fort, saa kan det fort bli ganske saa kriminelt...

Skrevet

Her var det vel snakk om valg av rusmidler?

Ikke om man kjører for fort eller unnlater å oppføre litt inntekt på selvangivelsen.

Hvis man drar trafikk og bilkjøring inn i dette, så kan vel de fleste som har førerkort kalles lovbrytere av og til...

Dette er uansett en usakelig sammenligning.

Å ha bil er lovlig, å kjøre bil er lovlig, det er kun "feil bruk" av bilen som kan medføre straff

Men ang hasj, så er ALT som har med hasj å gjøre forbudt. Både, kjøp, salg, besittelse og bruk. Ergo har man gjort noe ulovlig allerede ved å bruke stoffet.

Jeg vet ikke helt hva strafferammene er. Men det kommer vel av på mengden og evt gjentagelse.

Og det er vel ingen tvil om at det oppfattes som mye mer "stuerent" å få en fatsbot, enn å bli ilagt en bot for "bruk og/eller besittelse av ulovlige rusmidler"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...