Gå til innhold

Hva mener dere egentlig...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg i denne diskusjonen.

Ville _aldri_ akseptert at barna mine røyka hasj eller andre narkotiske stoffer hjemme. Men en øl eller et glass vin skal de få når de nærner seg 18.

Jeg må innrømme at jeg føler det er en smule merkelig at jeg faktisk må forsvare en nulltoleranse for narkotika:-))

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

13

• nitty-gritty

13

• løvinne71

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg føler det er en smule merkelig at jeg faktisk må forsvare en nulltoleranse for narkotika:-))

Jeg har også nulltoleranse overfor hasj og andre narkotiske stoffer. Spesielt etter og ha sett hvordan enkelte mennesker reagerer på hasj, og hvilke følger bruken får. Det kan virke så uskyldig, men det er det absolutt ikke for alle.

Skrevet

Ja, jeg skal være enig i at definisjonen er feil - men jeg mener fortsatt at det er forkastelig å røyke hasj...

Og det er du selvsagt i din fulle rett til å mene. Det er tross alt et ulovlig rusmiddel.

Jeg måtte bare kverulere litt på betegnelsene. :)

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg hadde ikke likt å finne ut at en av mine venner eller familiemedlemmer røyka hasj. Hasjrøykere går som narkomane i min verden. Vet det er ganske mange gutter/menn som røyker ukentlig, men jeg hadde ikke godtatt det av min kjæreste.

''Hasjrøykere går som narkomane i min verden''

Samme her.

Skrevet

''Jeg vet ikke hvordan du fungerer, men jeg forsoeker aa ha velfunderte meninger i forhold til sakers fakta''.

Jeg liker ikke din måte å argumentere på, fordumme meg fordi jeg tenker annerledes enn du gjør.

Jeg har ikke noe imot å bli utfordret på dette, da hadde jeg neppe giddet å skrive noe om bakgrunnen for at jeg tenker som jeg gjør.

Jeg registrerer at det hetes at alkohol og hasj ikke er spesielt forskjellige hva gjelder skadevirkninger. Det tror ikke jeg heller det, men min holdning bygger nok mye på den opplæringen vi hadde da jeg vokste opp. "Alkohol er det sterkeste av sitt slag, mens hasj er det mildeste av sitt, og dermed en mulig inngangsport til sterkere og mer ødeleggende stoffer". Begynner vi å snakke om alkoholmisbruk, har jeg nok like sterke meninger om dette.

Min "fordømmelse" (som du kaller det) strekker seg ikke lenger enn at jeg svarer på innlegg som dette eller andre diskusjoner omkring emnet - OG lærer min datter at hun aldri må begynne å teste ut narkotika... Utover dette er det meninger jeg holder for meg selv. Jeg kan ikke se at det skader noen som helst, og jeg forstår heller ikke din misjon om å få meg til endre mening. På hvilket grunnlag kan det være feil at jeg har nulltoleranse overfor narkotika?

''Jeg liker ikke din måte å argumentere på, fordumme meg fordi jeg tenker annerledes enn du gjør.''

Om du foeler deg fordummet, saa maa du ta det paa din kappe. Jeg forsoeker aa si at jeg er ute etter dine argumenter, ikke generell synsing, slik at man kan faa en fruktbar diskusjon. Om din begrunnelse er "Det er slik fordi det er slik", saa er det jo ingenting aa hente (for noen av oss) :)

''Jeg har ikke noe imot å bli utfordret på dette, da hadde jeg neppe giddet å skrive noe om bakgrunnen for at jeg tenker som jeg gjør.''

Nettopp. Men allikevel synes du det er merkelig at du "maa forsvare deg" (lenger ned, til black wealch). Du er altsaa ikke aapen for at det kan finnes andre velbegrunnede synspunkter enn ditt eget.

''Jeg registrerer at det hetes at alkohol og hasj ikke er spesielt forskjellige hva gjelder skadevirkninger. Det tror ikke jeg heller det, men min holdning bygger nok mye på den opplæringen vi hadde da jeg vokste opp. "Alkohol er det sterkeste av sitt slag, mens hasj er det mildeste av sitt, og dermed en mulig inngangsport til sterkere og mer ødeleggende stoffer". Begynner vi å snakke om alkoholmisbruk, har jeg nok like sterke meninger om dette.''

Jeg vet ikke om det stemmer at hasj er inngangsport til sterkere stoffer, jeg finner heller ingen gode undersoekelser paa det, da de fleste kan konkludere med at foer hasj igjen, saa var det bruk av alkohol... Saa argumentet blir vanskelig aa forsvare om man samtidig synes det er greit aa drikke.

''Min "fordømmelse" (som du kaller det) strekker seg ikke lenger enn at jeg svarer på innlegg som dette eller andre diskusjoner omkring emnet - OG lærer min datter at hun aldri må begynne å teste ut narkotika... Utover dette er det meninger jeg holder for meg selv. Jeg kan ikke se at det skader noen som helst, og jeg forstår heller ikke din misjon om å få meg til endre mening. På hvilket grunnlag kan det være feil at jeg har nulltoleranse overfor narkotika?''

For det foerste har jeg ikke som maal aa faa deg til aa endre mening, men aa utveksle argumenter for og i mot. Se min diskusjon med loevinnen lenger opp, blant annet.

Det kan vaere feil aa ha nulltoleranse mot narkotika om det innebaerer fordommer og at man opphoeyer folk som drikker seg fulle i forhold til folk som roeyker en joint i helga. For meg, med forholdsvis balansert kunnskap om alkohol og marihuanas skadevirkning, saa blir det som om du sier: "Jeg drikker meg kun full paa vin - drikker man seg full paa oel, saa er det forkastelig."

Hadde du ikke utfordret et slikt synspunkt om du saa det paa dette forumet?

Skrevet

Men alkohol er jo en gift, saa god som noen... Hvordan har du laget skillet mellom "narkotika" og alkohol?

Skillet mellom alkohol og hasj går blant annet på at hasj øker muligheten til å utvikle psykose.

Ta en kikk på denne:

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/278419

"Hasjrøykerne utviklet psykose rundt 2,7 år tidligere enn de som ikke ruset seg.

I gruppen med flere ulike typer rusbruk kom psykosen 2 år tidligere.

Alkoholbruk alene var ikke knyttet til tidligere psykose.

Funnene støtter hypotesen om at cannabis framskynder schizofreni og andre psykoselidelser, kanskje gjennom en vekselvirkning mellom genetiske og miljømessige faktorer, eller ved å forstyrre hjernens utvikling."

"- Cannabis gir økt risiko for andre psykiske lidelser, som depressive lidelser, angstplager, i tillegg til vansker med læring og skolegang, understreker Waal"

Dette er grunnen til at jeg er mer skeptisk til hasj enn alkohol. Nå sliter jeg psykisk fra før, og ønsker ikke å slite mer. Selvsagt er det ikke bra å drikke for mye alkohol heller for den psykiske og fysiske helsa. Men når det kommer til økt sannsynlighet for å utvikle psykoselidelse, er nok hasj verst, og det unner jeg ingen.

Skrevet

Skillet mellom alkohol og hasj går blant annet på at hasj øker muligheten til å utvikle psykose.

Ta en kikk på denne:

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/278419

"Hasjrøykerne utviklet psykose rundt 2,7 år tidligere enn de som ikke ruset seg.

I gruppen med flere ulike typer rusbruk kom psykosen 2 år tidligere.

Alkoholbruk alene var ikke knyttet til tidligere psykose.

Funnene støtter hypotesen om at cannabis framskynder schizofreni og andre psykoselidelser, kanskje gjennom en vekselvirkning mellom genetiske og miljømessige faktorer, eller ved å forstyrre hjernens utvikling."

"- Cannabis gir økt risiko for andre psykiske lidelser, som depressive lidelser, angstplager, i tillegg til vansker med læring og skolegang, understreker Waal"

Dette er grunnen til at jeg er mer skeptisk til hasj enn alkohol. Nå sliter jeg psykisk fra før, og ønsker ikke å slite mer. Selvsagt er det ikke bra å drikke for mye alkohol heller for den psykiske og fysiske helsa. Men når det kommer til økt sannsynlighet for å utvikle psykoselidelse, er nok hasj verst, og det unner jeg ingen.

Enig med deg i at dette er et svaert viktig poeng i denne debatten. Mennesker som sliter psykisk eller paa andre maater har forhoeyet risiko for aa utvikle psykoser burde holde seg unna marihuana.

Jeg vil dog ikke anbefale de regelmessig alkoholrus heller.

Skrevet

Enig med deg i at dette er et svaert viktig poeng i denne debatten. Mennesker som sliter psykisk eller paa andre maater har forhoeyet risiko for aa utvikle psykoser burde holde seg unna marihuana.

Jeg vil dog ikke anbefale de regelmessig alkoholrus heller.

Nei, alkoholrus er heller ikke bra for den psykiske og fysiske helsen. Men ifølge den studien, så var det altså hasj - og ikke alkohol som økte muligheten til å utvikle psykoselidelse. Det er skremmende nok for meg det :)

Skrevet

Det er meget mulig, jeg er sannsynligvis farget av den opplæringen som var da jeg vokste opp, likevel VET man at mange narkomane har begynt sin løpebane nettopp med hasj - så hvorfor skulle man ønske å ta den risikoen?

''likevel VET man at mange narkomane har begynt sin løpebane nettopp med hasj - så hvorfor skulle man ønske å ta den risikoen?''

Ett sted må de jo nødvendigvis ha begynt. De kan jo ha begynt med "vanlig" røyk. Men du røyker kansje ikke? Og nå er det ikke automatisk slik at du blir heroinist av å røyke hasj, like lite som du blir alkoholiker av å drikke alkohol. Men du drikker kanskje ikke alkohol heller?

Skrevet

''likevel VET man at mange narkomane har begynt sin løpebane nettopp med hasj - så hvorfor skulle man ønske å ta den risikoen?''

Ett sted må de jo nødvendigvis ha begynt. De kan jo ha begynt med "vanlig" røyk. Men du røyker kansje ikke? Og nå er det ikke automatisk slik at du blir heroinist av å røyke hasj, like lite som du blir alkoholiker av å drikke alkohol. Men du drikker kanskje ikke alkohol heller?

''Og nå er det ikke automatisk slik at du blir heroinist av å røyke hasj, like lite som du blir alkoholiker av å drikke alkohol.''

Men hvorfor ta sjansen?

Skrevet

''Jeg liker ikke din måte å argumentere på, fordumme meg fordi jeg tenker annerledes enn du gjør.''

Om du foeler deg fordummet, saa maa du ta det paa din kappe. Jeg forsoeker aa si at jeg er ute etter dine argumenter, ikke generell synsing, slik at man kan faa en fruktbar diskusjon. Om din begrunnelse er "Det er slik fordi det er slik", saa er det jo ingenting aa hente (for noen av oss) :)

''Jeg har ikke noe imot å bli utfordret på dette, da hadde jeg neppe giddet å skrive noe om bakgrunnen for at jeg tenker som jeg gjør.''

Nettopp. Men allikevel synes du det er merkelig at du "maa forsvare deg" (lenger ned, til black wealch). Du er altsaa ikke aapen for at det kan finnes andre velbegrunnede synspunkter enn ditt eget.

''Jeg registrerer at det hetes at alkohol og hasj ikke er spesielt forskjellige hva gjelder skadevirkninger. Det tror ikke jeg heller det, men min holdning bygger nok mye på den opplæringen vi hadde da jeg vokste opp. "Alkohol er det sterkeste av sitt slag, mens hasj er det mildeste av sitt, og dermed en mulig inngangsport til sterkere og mer ødeleggende stoffer". Begynner vi å snakke om alkoholmisbruk, har jeg nok like sterke meninger om dette.''

Jeg vet ikke om det stemmer at hasj er inngangsport til sterkere stoffer, jeg finner heller ingen gode undersoekelser paa det, da de fleste kan konkludere med at foer hasj igjen, saa var det bruk av alkohol... Saa argumentet blir vanskelig aa forsvare om man samtidig synes det er greit aa drikke.

''Min "fordømmelse" (som du kaller det) strekker seg ikke lenger enn at jeg svarer på innlegg som dette eller andre diskusjoner omkring emnet - OG lærer min datter at hun aldri må begynne å teste ut narkotika... Utover dette er det meninger jeg holder for meg selv. Jeg kan ikke se at det skader noen som helst, og jeg forstår heller ikke din misjon om å få meg til endre mening. På hvilket grunnlag kan det være feil at jeg har nulltoleranse overfor narkotika?''

For det foerste har jeg ikke som maal aa faa deg til aa endre mening, men aa utveksle argumenter for og i mot. Se min diskusjon med loevinnen lenger opp, blant annet.

Det kan vaere feil aa ha nulltoleranse mot narkotika om det innebaerer fordommer og at man opphoeyer folk som drikker seg fulle i forhold til folk som roeyker en joint i helga. For meg, med forholdsvis balansert kunnskap om alkohol og marihuanas skadevirkning, saa blir det som om du sier: "Jeg drikker meg kun full paa vin - drikker man seg full paa oel, saa er det forkastelig."

Hadde du ikke utfordret et slikt synspunkt om du saa det paa dette forumet?

Som jeg kommenterte et annet sted, jeg føler det er smule merkelig å måtte forsvare en nulltoleranse mot narkotika. Om det er mangel på kunnskap (som du mener), får så være - jeg har nå engang valgt å trekke denne grensen.

Og jeg skal love deg at jeg ikke _føler_ meg fordummet, jeg kommenterte ditt _forsøk_ på å fordumme meg.

Jeg skal ikke utfordre din kunnskap om hasj, jeg vet at den er rett - poenget er at faren for psykoser og videre avhengighet økes, og jeg mener det er ikke er verdt å ta den sjansen, selv om man kanskje _ikke_ ender opp med noe av dette.

Skrevet

Som jeg kommenterte et annet sted, jeg føler det er smule merkelig å måtte forsvare en nulltoleranse mot narkotika. Om det er mangel på kunnskap (som du mener), får så være - jeg har nå engang valgt å trekke denne grensen.

Og jeg skal love deg at jeg ikke _føler_ meg fordummet, jeg kommenterte ditt _forsøk_ på å fordumme meg.

Jeg skal ikke utfordre din kunnskap om hasj, jeg vet at den er rett - poenget er at faren for psykoser og videre avhengighet økes, og jeg mener det er ikke er verdt å ta den sjansen, selv om man kanskje _ikke_ ender opp med noe av dette.

''Jeg skal ikke utfordre din kunnskap om hasj, jeg vet at den er rett - poenget er at faren for psykoser og videre avhengighet økes, og jeg mener det er ikke er verdt å ta den sjansen, selv om man kanskje _ikke_ ender opp med noe av dette.''

Ja, vi tar jo alle forskjellige sjanser her i livet, men det er sammenlignbart med sjansen for aa bli alkoholiker. Jeg reagerer overhodet ikke paa at du velger det bort, jeg reagerer paa at du mener andres valg er forkastelig.

Og som sagt; det er ikke et forsoek paa aa faa deg til aa framstaa dum, det er et forsoek paa aa faa de faktiske logiske argumentene, som ikke er basert paa foelelser. Altsaa; hva ligger bak disse meningene.

Men jeg tror ikke vi kommer noe videre her i fra :)

Skrevet

''Jeg skal ikke utfordre din kunnskap om hasj, jeg vet at den er rett - poenget er at faren for psykoser og videre avhengighet økes, og jeg mener det er ikke er verdt å ta den sjansen, selv om man kanskje _ikke_ ender opp med noe av dette.''

Ja, vi tar jo alle forskjellige sjanser her i livet, men det er sammenlignbart med sjansen for aa bli alkoholiker. Jeg reagerer overhodet ikke paa at du velger det bort, jeg reagerer paa at du mener andres valg er forkastelig.

Og som sagt; det er ikke et forsoek paa aa faa deg til aa framstaa dum, det er et forsoek paa aa faa de faktiske logiske argumentene, som ikke er basert paa foelelser. Altsaa; hva ligger bak disse meningene.

Men jeg tror ikke vi kommer noe videre her i fra :)

''Men jeg tror ikke vi kommer noe videre her i fra :)''

Det er da heller ikke noe mål? Jeg har min mening, du har din - og jeg tror begge har tenkt å fortsette å ha den meningen...

Skrevet

''Men jeg tror ikke vi kommer noe videre her i fra :)''

Det er da heller ikke noe mål? Jeg har min mening, du har din - og jeg tror begge har tenkt å fortsette å ha den meningen...

''Det er da heller ikke noe mål? Jeg har min mening, du har din - og jeg tror begge har tenkt å fortsette å ha den meningen...''

Saa du kverrulerer ;) Jeg mente; jeg tror ikke vi har saa mange flere argumenter aa utveksle.

Skrevet

''Det er da heller ikke noe mål? Jeg har min mening, du har din - og jeg tror begge har tenkt å fortsette å ha den meningen...''

Saa du kverrulerer ;) Jeg mente; jeg tror ikke vi har saa mange flere argumenter aa utveksle.

Kverulere skriver med bare én "r":-)

Sorry, klarte ikke å dy meg:-) Ha en fin dag!

Skrevet

Kverulere skriver med bare én "r":-)

Sorry, klarte ikke å dy meg:-) Ha en fin dag!

Haha ;)

Du og.

Skrevet

''De som skaffer seg, og (mis)bruker hasj, har faktisk brutt loven og tatt en risiko som kan medføre fengselsstraff.''

Nei. De har tatt en risiko som kan foere til forenklet forelegg... Du kjoerer kanskje aldri for fort? ;)

Besittelse av hasj gir aldri forenklet forelegg, men vanlig forelegg. Dermed blir det registrert på straffe- og bøteregisteret ditt. Kjører du for fort, men ikke fortere enn at du kun får et forenklet forelegg, så blir ikke dette regisrtet i straffe- og bøteregisteret.

Skrevet

Jeg er litt delt i mitt syn.

På den ene siden ser jeg at dette stoffet normalt ikke er så veldig farlig, ihvertfall ikke i små doser. Og jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er farligere enn alkohol.

På den andre siden så har jeg sett en del som har røyket for mye/hyppig, og det fører til en sløvhet som ikke er særlig god. Det har gjerne en tendes til å utvikle seg til noe negativt.

I tillegg har jeg gjennom jobben sett en del mennesker som har utviklet psykoser som følge av hasjrøyking. Man vet ikke hvorfor dette skjer eller hvem som er disponert for å få slike problemer, og da blir det et stort sjansespill å ta.

Så alt i alt blir min konklusjon negativ. Jeg har forsøkt stoffet selv og har "hatt sansen for" effekten det gir, men anbefaler alle å holde seg unna.

Gjest Matariki
Skrevet

Kunne tenkt meg en joint av og til, men vet ikke hvor jeg skulle fått tak i det. Tror ikke det er så skadelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...