Gå til innhold

Vente - eller gå?

Gjest Trådstarter uten nick

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig må de to raske få stikke avgårde/gå senere hjemmefra. De to "trege" får avtale seg imellom om de allikevel vil gå på ski, på beina, og når en av dem kjøres får den andre sitte på, kjøres, eller henge etter de to raske så godt hun kan (veien høres jo trygg ut, så om man må gå alene en dag i uka i skisesongen fordi man velger å ikke gå på ski burde det være uproblematisk.

Enda bedre forslag: La dem bestemme dette selv!

De burde selvfølgelig få bestemme selv, men særlig foreldrene til det ene barnet og barnet selv er opptatt av det å ikke gå alene. Og da blir det litt konflikter, eller i alle fall vanskeligheter.

Jeg syns jo ditt forslag er akkurat slik det bør være, men i praksis fungerer det ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• frosken

5

• laban

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Glemte jo det som var noe av poenget: 2-3 dager i uka er det bare 1 av de 2 som ikke er så skiflinke som går til skolen (sitter på med foreldre o.l.). Og hva da?

Snakk med de andre foreldrene om det. Den ungen som av og til blir kjørt kan da vel ta med den andre sinka i bilen de dagene.

Forøvrig kan de gå to og to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette høres kjent ut - ikke detaljene, men hovedproblematikken.

Vi bor også slik til at mine jenter går til skolen sammen med 2 nabojenter. Noen ganger blir noen kjørt, noen bruker spark, noen vil gå en snarvei, noen en annen snarvei. Det er stadige konflikter - som i mine øyne er trivielle og absolutt ikke verdt å bruke en kalori av energi på. Men, for de på 10 er dette stort alvor :)

Jeg har forsøkt å si til mine at det er greit at ikke alle går sammen bestandig. Det som er er greit er at ingen går alene så lenge de ikke vil - og så lenge det er muligheter for å slippe.

Dette fungerer stort sett greit.

Når det gjelder detaljene, så hadde vi suksess med å la jentene sette seg ned sammen å bli enige om hvordan de skulle løse det.

Alle fikk fortelle sin historie, og så ble det enige.

I deres tilfelle ville jeg sagt at de kunne dele seg i to og to, og de dagene de er 3, så kan de vente på den siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de dagene det er to som ikke vil gå på ski, bør skiløperne få rase av gårde som de vil. De dagene det bare er en som ikke vil gå på ski, bør denne oppfordres til å gå på ski, og de to racerne oppfordres til å vente på denne, evt. nederst i hver bakke el. Det kan vel forventes en relativt rask teknikkforbedring hvis barnet går på ski flere ganger i uken. Jeg synes også at det siste barnet kan oppfordres til å sitte på med foreldrene litt færre dager slik at det blir færre problem-dager for de tre andre.

Men dette avhenger etter mitt syn også litt av hva avtalen var på forhånd. Har foreldre og barn en klar avtale på at alle fire (tre) skal ta følge til skolen, må man tilpasse seg mer enn hvis dette bare "har blitt sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh, hvordan jenter kan problematisere. Av og til glad jeg bare har gutter - de ville selvsagt uten diskusjon gått to og to.

''Gosh, hvordan jenter kan problematisere.''

Enig. Hovedpoenget her må vel være at ingen av de skal gå helt aleine...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gosh, hvordan jenter kan problematisere.''

Enig. Hovedpoenget her må vel være at ingen av de skal gå helt aleine...?

''Enig. Hovedpoenget her må vel være at ingen av de skal gå helt aleine...?''

Men det er jo det som er problemet her. To av dem vil gå på ski, nr 3 blir kjørt og nr 4 har da ingen å gå sammen med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

De burde selvfølgelig få bestemme selv, men særlig foreldrene til det ene barnet og barnet selv er opptatt av det å ikke gå alene. Og da blir det litt konflikter, eller i alle fall vanskeligheter.

Jeg syns jo ditt forslag er akkurat slik det bør være, men i praksis fungerer det ikke så bra.

Da må faktisk de foreldrene følge barnet sitt.

Mitt barn droppet ut av følgegruppen fordi hun ikke orket å vente på de som var så treige. Nå går hun alene, men hun er i hvertfall blid. Foreldrene til de treige syntes jo dette var hårreisende, men barnet mitt er ikke noe sosialt tiltak heller, tross alt.

Og det hadde vært annerledes om de var tre som løp fra én, men her er det jo to som går raskt og to som ikke gjør det - så da er det vel bare å dele gruppen? Man må vel ikke være sammen om alt alltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Gosh, hvordan jenter kan problematisere. Av og til glad jeg bare har gutter - de ville selvsagt uten diskusjon gått to og to.

''Gosh, hvordan jenter kan problematisere''

Huff ja, det er jeg enig med deg i.. har masse erfaring med dette selv. gutter er så mye enklere å ha med å gjøre, det har jeg hørt flere av mødrene til min sønns kompiser si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig. Hovedpoenget her må vel være at ingen av de skal gå helt aleine...?''

Men det er jo det som er problemet her. To av dem vil gå på ski, nr 3 blir kjørt og nr 4 har da ingen å gå sammen med...

Hæ? Det står det da ingenting om i hovedinnlegget? (Jeg har ikke lest hele tråden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Middelthon

''Gosh, hvordan jenter kan problematisere''

Huff ja, det er jeg enig med deg i.. har masse erfaring med dette selv. gutter er så mye enklere å ha med å gjøre, det har jeg hørt flere av mødrene til min sønns kompiser si..

Grunnen er vel at man forventer og forlanger mer av jenter. I dette tilfellet f.eks., de er jo JENTER, derfor kreves det at de tar hensyn til hverandre, er snille og venter, lager avtaler og blir enige. Klarer de ikke det, hjelper vi dem med det, så de lærer å forhandle og ta vare på hverandre. Om en gutt var snurt fordi de andre gikk fortere på ski,ville han vel bare øve seg på å gå fortere selv, eller gå alene, man ville sikkert ikke avholdt fellesmøte og krevd felles regler og sett på det som et problem fra foreldrenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Det står det da ingenting om i hovedinnlegget? (Jeg har ikke lest hele tråden...)

Hun presiserte rett etterpå at det var det som var problemet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig det at det ene barnet kjøres en del som skaper hovedproblemet? En del unger liker jo dårlig å gå alene.

Tror jeg ville gått inn for litt variasjon, sånn at nr 3 ikke blir gående alene altfor ofte - men hvorfor kan ikke nr 3 få sitte på med nr 4 når hun kjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gruer meg til førsteklassingen min skal begynne sånn.... ;) Kanskje en fordel med at det nesten ikke bor unger på trinnet her på feltet, de aller fleste bor på et annet felt... ;)

Men altså: så lenge de kan gå to og to, så må vel det være flott! Den som av og til kjøres kan vel da enten ta med fjerdemann i bilen eller oppfordres til å gå istedenfor å kjøres de dagene det er aktuelt?

Må tredjemann gå alene, synes jeg de andre skal vente på henne, samt oppfordres til å oppmuntre og "lære" henne teknikker, samt at "sinken" (uff) kan oppfordres til å gjøre en innsats for å bli bedre på ski! ;)

*enkel sjel*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).

''Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).''

God løsning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende store forskjeller på ferdighetene når den ene gruppa bruker 12 minutter og den andre 30?

Men altså, jeg er mest enig med Kayla og EnolaGay: Hvis alle går på ski, må de kunne gå to og to når det er så store forskjeller.

Hvis én av de som går sakte, ofte gjør noe annet, bør dette kunne samordnes med den hun pleier å gå sammen med. Spesielt hvis det handler om å gå på beina i stedet - jeg har forståelse for at man ikke _alltid_ kan ta med en ekstra hvis man pga. en spesiell grunn skal kjøre iblant.

Er de tre skigåere, synes jeg ikke de to racerne skal la den siste gå alene, forutsatt at dette skaper færre konflikter enn om de går 2 + 1 (det er f.eks. ikke nødvendig at de to bruker hele skoleveien til å utdype denne forskjellen i ferdigheter). Hvis de to andre samordner, blir det kanskje ikke så veldig mange dager de er tre på ski, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende store forskjeller på ferdighetene når den ene gruppa bruker 12 minutter og den andre 30?

Men altså, jeg er mest enig med Kayla og EnolaGay: Hvis alle går på ski, må de kunne gå to og to når det er så store forskjeller.

Hvis én av de som går sakte, ofte gjør noe annet, bør dette kunne samordnes med den hun pleier å gå sammen med. Spesielt hvis det handler om å gå på beina i stedet - jeg har forståelse for at man ikke _alltid_ kan ta med en ekstra hvis man pga. en spesiell grunn skal kjøre iblant.

Er de tre skigåere, synes jeg ikke de to racerne skal la den siste gå alene, forutsatt at dette skaper færre konflikter enn om de går 2 + 1 (det er f.eks. ikke nødvendig at de to bruker hele skoleveien til å utdype denne forskjellen i ferdigheter). Hvis de to andre samordner, blir det kanskje ikke så veldig mange dager de er tre på ski, heller.

''Det er overraskende store forskjeller på ferdighetene når den ene gruppa bruker 12 minutter og den andre 30?''

Mye nedoverbakke, bratte nedoverbakker, og mye fall. Og en litt lang, seig oppoverbakke mot slutten. Da blir det relativt store forskjeller.

''Men altså, jeg er mest enig med Kayla og EnolaGay: Hvis alle går på ski, må de kunne gå to og to når det er så store forskjeller. ''

Enig. Problemet, eller vanskeligheten kanskje, oppstår når den ene såvidt ofte har skyss av foreldrene.

''Hvis én av de som går sakte, ofte gjør noe annet, bør dette kunne samordnes med den hun pleier å gå sammen med. Spesielt hvis det handler om å gå på beina i stedet - jeg har forståelse for at man ikke _alltid_ kan ta med en ekstra hvis man pga. en spesiell grunn skal kjøre iblant.''

Jeg tror ikke de to familiene tenker så mye på å kommunisere seg imellom, egentlig, virker som det meste går via meg.

''Er de tre skigåere, synes jeg ikke de to racerne skal la den siste gå alene, forutsatt at dette skaper færre konflikter enn om de går 2 + 1 (det er f.eks. ikke nødvendig at de to bruker hele skoleveien til å utdype denne forskjellen i ferdigheter).''

Det er dette, da, som er vanskeligheten. Skal de som elsker å kjøre fort nedover på ski gjøre det, eller skal de ploge/gå sidelengs ned bakkene (det er i praksis en laaaaaang bakke, når man har fart fra toppen) for å holde følge med den som ikke har ski/er såvidt mye mindre stødig på ski at det blir fall hele tiden?

''Hvis de to andre samordner, blir det kanskje ikke så veldig mange dager de er tre på ski, heller.''

Det var det, da.

Vi er alle foreldrene enige om at det er så godt at ungene får den trimmen til/fra skolen, men når det kommer til stykket så velger den ene familien ofte å ta med sine barn i bilen. Og det er da det blir litt vanskelig. Tror kanskje Middelthon oppsummerer det greit - dette er jenteproblematikk fordi vi forventer at jenter tar vare på hverandre og tar hensyn i mye større grad enn gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gruer meg til førsteklassingen min skal begynne sånn.... ;) Kanskje en fordel med at det nesten ikke bor unger på trinnet her på feltet, de aller fleste bor på et annet felt... ;)

Men altså: så lenge de kan gå to og to, så må vel det være flott! Den som av og til kjøres kan vel da enten ta med fjerdemann i bilen eller oppfordres til å gå istedenfor å kjøres de dagene det er aktuelt?

Må tredjemann gå alene, synes jeg de andre skal vente på henne, samt oppfordres til å oppmuntre og "lære" henne teknikker, samt at "sinken" (uff) kan oppfordres til å gjøre en innsats for å bli bedre på ski! ;)

*enkel sjel*

''Den som av og til kjøres kan vel da enten ta med fjerdemann i bilen eller oppfordres til å gå istedenfor å kjøres de dagene det er aktuelt?''

En fin tanke, men det kan jo ikke jeg legge meg opp i, syns jeg, siden jeg er den strenge mamman som alltid lar ungene mine gå.

''Må tredjemann gå alene, synes jeg de andre skal vente på henne, samt oppfordres til å oppmuntre og "lære" henne teknikker, samt at "sinken" (uff) kan oppfordres til å gjøre en innsats for å bli bedre på ski! ;)''

Den ventinga samt tidsbruken er jo spørsmålet her, og jeg lurer på om vi hadde tenkt det samme om dette var snakk om gutter? :-) Jeg tror nok at "sinka" (et ord som jeg IKKE liker å bruke!) vil bli bedre på ski etterhvert, men det er nok litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig det at det ene barnet kjøres en del som skaper hovedproblemet? En del unger liker jo dårlig å gå alene.

Tror jeg ville gått inn for litt variasjon, sånn at nr 3 ikke blir gående alene altfor ofte - men hvorfor kan ikke nr 3 få sitte på med nr 4 når hun kjøres?

''Det er vel egentlig det at det ene barnet kjøres en del som skaper hovedproblemet? En del unger liker jo dårlig å gå alene.''

Helt riktig. Og så er jo vi foreldre ulikt redde for "skumle menn" og slikt.

''Tror jeg ville gått inn for litt variasjon, sånn at nr 3 ikke blir gående alene altfor ofte - men hvorfor kan ikke nr 3 få sitte på med nr 4 når hun kjøres?''

Variasjon - som i at de som vil stå på ski også går når 3. mann vil gå i steden for å stå på ski? Og hvorfor nr. 3 ikke får tilbud om skyss vet jeg ikke, de to familiene kommuniserer om dette med skolevei via meg virker det som. Dessuten oppfatter jeg at familien med hun som oftest går og er dårlig på ski (elendig ordvalg, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det mer PK...) er oppriktig interessert i at ungen skal få den daglige trimmen enn de andre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...