Gå til innhold

Vente - eller gå?

Gjest Trådstarter uten nick

Anbefalte innlegg

''Det er overraskende store forskjeller på ferdighetene når den ene gruppa bruker 12 minutter og den andre 30?''

Mye nedoverbakke, bratte nedoverbakker, og mye fall. Og en litt lang, seig oppoverbakke mot slutten. Da blir det relativt store forskjeller.

''Men altså, jeg er mest enig med Kayla og EnolaGay: Hvis alle går på ski, må de kunne gå to og to når det er så store forskjeller. ''

Enig. Problemet, eller vanskeligheten kanskje, oppstår når den ene såvidt ofte har skyss av foreldrene.

''Hvis én av de som går sakte, ofte gjør noe annet, bør dette kunne samordnes med den hun pleier å gå sammen med. Spesielt hvis det handler om å gå på beina i stedet - jeg har forståelse for at man ikke _alltid_ kan ta med en ekstra hvis man pga. en spesiell grunn skal kjøre iblant.''

Jeg tror ikke de to familiene tenker så mye på å kommunisere seg imellom, egentlig, virker som det meste går via meg.

''Er de tre skigåere, synes jeg ikke de to racerne skal la den siste gå alene, forutsatt at dette skaper færre konflikter enn om de går 2 + 1 (det er f.eks. ikke nødvendig at de to bruker hele skoleveien til å utdype denne forskjellen i ferdigheter).''

Det er dette, da, som er vanskeligheten. Skal de som elsker å kjøre fort nedover på ski gjøre det, eller skal de ploge/gå sidelengs ned bakkene (det er i praksis en laaaaaang bakke, når man har fart fra toppen) for å holde følge med den som ikke har ski/er såvidt mye mindre stødig på ski at det blir fall hele tiden?

''Hvis de to andre samordner, blir det kanskje ikke så veldig mange dager de er tre på ski, heller.''

Det var det, da.

Vi er alle foreldrene enige om at det er så godt at ungene får den trimmen til/fra skolen, men når det kommer til stykket så velger den ene familien ofte å ta med sine barn i bilen. Og det er da det blir litt vanskelig. Tror kanskje Middelthon oppsummerer det greit - dette er jenteproblematikk fordi vi forventer at jenter tar vare på hverandre og tar hensyn i mye større grad enn gutter.

Jeg mente ikke at de trengte å ploge når de klarer å kjøre rett ned, jeg tenkte mer på at de ikke trenger å snakke om tidsbruk og teknikk hele tiden - ta det mer som en tur enn som et skirenn når det er de tre som går. Etter hvert blir vel hun tredje _litt_ flinkere også?

Jeg tror ikke det er _bare_ vi voksne som behandler jenter annerledes, de bryr seg også om sånt i mye større grad. Jeg har en venninne som flyttet innenfor samme skolekrets med ett barn av hvert kjønn, i sommerferien. Datteren brukte hele ferien til å bekymre seg for hvem hun nå skulle ta følge med. Det manglet ikke på venninner som skulle samme vei, men hvordan skulle hun liksom få innpass der, og hva hvis den hun kjente best, var syk en dag? Sønnen brukte to minutter på å finne ut at "da går jeg sammen med X og Y, for de bor jo rett nedenfor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• frosken

5

• laban

2

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

Tusen takk for konstruktivt innspill, kjønnsskifteoperasjoner skal bestilles umiddelbart.

Jeg må le av svaret ditt selv om du er irritert.

Jeg mener det var relativt konstruktivt. Det er en løsning på problemet jeg skisserer da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at man forventer og forlanger mer av jenter. I dette tilfellet f.eks., de er jo JENTER, derfor kreves det at de tar hensyn til hverandre, er snille og venter, lager avtaler og blir enige. Klarer de ikke det, hjelper vi dem med det, så de lærer å forhandle og ta vare på hverandre. Om en gutt var snurt fordi de andre gikk fortere på ski,ville han vel bare øve seg på å gå fortere selv, eller gå alene, man ville sikkert ikke avholdt fellesmøte og krevd felles regler og sett på det som et problem fra foreldrenes side.

''Grunnen er vel at man forventer og forlanger mer av jenter. I dette tilfellet f.eks., de er jo JENTER, derfor kreves det at de tar hensyn til hverandre, er snille og venter, lager avtaler og blir enige.''

Veldig godt poeng. Det er forskjellige forventninger til jenter og gutter - og ungene handler ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for konstruktivt innspill, kjønnsskifteoperasjoner skal bestilles umiddelbart.

Ja, slike operasjoner er jo ren rutine. Og så er det bare å operere tilbake når gutteproblemene melder seg.

;-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at man forventer og forlanger mer av jenter. I dette tilfellet f.eks., de er jo JENTER, derfor kreves det at de tar hensyn til hverandre, er snille og venter, lager avtaler og blir enige. Klarer de ikke det, hjelper vi dem med det, så de lærer å forhandle og ta vare på hverandre. Om en gutt var snurt fordi de andre gikk fortere på ski,ville han vel bare øve seg på å gå fortere selv, eller gå alene, man ville sikkert ikke avholdt fellesmøte og krevd felles regler og sett på det som et problem fra foreldrenes side.

Godt poeng.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er en urimelig stor psykisk styrkeforskjell mellom jentene, ville jeg vært stygt fristet til å si at dette får de finne ut av selv.

Samtidig ville jeg sagt klart ifra til de andre jentene at foreldrene burde skygge banen og stole på skoleungene. (Forutsatt at ikke én ble konstant utelatt.)

Velmenende overrettferdige foreldre kan komplisere slike situsjoner, ikke minst i forhold til jenter.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).

Når to vil gå på ski og én ikke, kan like godt den som ikke vil gå på ski strekke seg litt og følge ønsket til de andre to og likevel gå på ski.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når to vil gå på ski og én ikke, kan like godt den som ikke vil gå på ski strekke seg litt og følge ønsket til de andre to og likevel gå på ski.

Mvh

? Feilplassert? Jeg har ikke foreslått at skientusiastene skulle gå på beina sammen men sistemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er en urimelig stor psykisk styrkeforskjell mellom jentene, ville jeg vært stygt fristet til å si at dette får de finne ut av selv.

Samtidig ville jeg sagt klart ifra til de andre jentene at foreldrene burde skygge banen og stole på skoleungene. (Forutsatt at ikke én ble konstant utelatt.)

Velmenende overrettferdige foreldre kan komplisere slike situsjoner, ikke minst i forhold til jenter.

Mvh

Jeg er helt enig med deg, jeg, men du vet - noen får dårlig samvittighet når andre roper "vent da!", og det er ikke så lett å være "hard" når slikt oppstår. Og det er en smule påtrykk fra særlig ett foreldrepar om å "gå sammen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at de trengte å ploge når de klarer å kjøre rett ned, jeg tenkte mer på at de ikke trenger å snakke om tidsbruk og teknikk hele tiden - ta det mer som en tur enn som et skirenn når det er de tre som går. Etter hvert blir vel hun tredje _litt_ flinkere også?

Jeg tror ikke det er _bare_ vi voksne som behandler jenter annerledes, de bryr seg også om sånt i mye større grad. Jeg har en venninne som flyttet innenfor samme skolekrets med ett barn av hvert kjønn, i sommerferien. Datteren brukte hele ferien til å bekymre seg for hvem hun nå skulle ta følge med. Det manglet ikke på venninner som skulle samme vei, men hvordan skulle hun liksom få innpass der, og hva hvis den hun kjente best, var syk en dag? Sønnen brukte to minutter på å finne ut at "da går jeg sammen med X og Y, for de bor jo rett nedenfor".

''Jeg mente ikke at de trengte å ploge når de klarer å kjøre rett ned, jeg tenkte mer på at de ikke trenger å snakke om tidsbruk og teknikk hele tiden - ta det mer som en tur enn som et skirenn når det er de tre som går. Etter hvert blir vel hun tredje _litt_ flinkere også?''

Jeg har ikke inntrykk av at ungene snakker så mye om dette med flink/ikke flink med hverandre, det er mer dette med når de må gå hjemmefra som er poenget. Alle vil vel sove så lenge som mulig om morgnen. Hehe.

''Jeg tror ikke det er _bare_ vi voksne som behandler jenter annerledes, de bryr seg også om sånt i mye større grad.''

Enig i det.

''Jeg har en venninne som flyttet innenfor samme skolekrets med ett barn av hvert kjønn, i sommerferien. Datteren brukte hele ferien til å bekymre seg for hvem hun nå skulle ta følge med. Det manglet ikke på venninner som skulle samme vei, men hvordan skulle hun liksom få innpass der, og hva hvis den hun kjente best, var syk en dag? Sønnen brukte to minutter på å finne ut at "da går jeg sammen med X og Y, for de bor jo rett nedenfor".''

Veldig beskrivende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).

Må bare presisere at dette ikke er noen øde vei, da, det er maaaaaange andre barn på veien også, det er bare såvidt de er alene på vei til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville ikke oppfordret til en praksis der en 10-åring måtte gå alene i 30-40 minutter, så rådet herfra er at de dagene alle fire går kan de gå to og to, mens de dagene de er tre kan ski-entusiastene vente på ski-sinken (huff for et begrep...).''

God løsning :-)

Presisering: Det er maaaaaange andre barn på samme veien, altså, så sånn helt alene blir man ikke mer enn i knappe 200 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de dagene det er to som ikke vil gå på ski, bør skiløperne få rase av gårde som de vil. De dagene det bare er en som ikke vil gå på ski, bør denne oppfordres til å gå på ski, og de to racerne oppfordres til å vente på denne, evt. nederst i hver bakke el. Det kan vel forventes en relativt rask teknikkforbedring hvis barnet går på ski flere ganger i uken. Jeg synes også at det siste barnet kan oppfordres til å sitte på med foreldrene litt færre dager slik at det blir færre problem-dager for de tre andre.

Men dette avhenger etter mitt syn også litt av hva avtalen var på forhånd. Har foreldre og barn en klar avtale på at alle fire (tre) skal ta følge til skolen, må man tilpasse seg mer enn hvis dette bare "har blitt sånn".

''Jeg synes også at det siste barnet kan oppfordres til å sitte på med foreldrene litt færre dager slik at det blir færre problem-dager for de tre andre.''

Jeg syns vel ikke jeg kan bryte inn og overstyre en annen familie, liksom...

''Men dette avhenger etter mitt syn også litt av hva avtalen var på forhånd. Har foreldre og barn en klar avtale på at alle fire (tre) skal ta følge til skolen, må man tilpasse seg mer enn hvis dette bare "har blitt sånn".''

Ingen skriftlige avtaler foreligger (:-)), dette er et trivelig nabolag der vi snakker om "så fint at jentene kan ta følge til skolen", og vi sender sms'er om noen ikke skal på skolen/ikke skal gå til skolen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt dem finne ut av dette selv. Det er vel ikke hver dag de bruker ski til skolen?

Jeg skulle gjerne latt dem finne ut av det selv, men særlig ett foreldrepar er litt mer ivrige på dette med å gå sammen enn de andre er. Og da er det ikke så lett for ungene.

Og jo, de går på ski så snart det er mulig i forhold til snø, og snø er det MYE av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av svaret ditt selv om du er irritert.

Jeg mener det var relativt konstruktivt. Det er en løsning på problemet jeg skisserer da!

Du, jeg er slett ikke irritert, jeg lo godt i skjegget når jeg leste svaret ditt. Men hvor du har et konstruktivt forslag i dette vet jeg ikke:

''OMG. Jeg er glad jeg har en gutt. Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke hadde blitt ett problem hvis det hadde vært sønnen min og gjengen hans. De som er gode på ski sprinter avgårde i sin egen fart og de som bruker lengre tid kommer senere fram. Uten at noen blir sure eller grinete.''

Eneste jeg kan se her er at alt ville vært lettere om disse jentene egentlig hadde vært gutter. :-) Hvilket nok sikkert er helt riktig, men akk så mye mer komplisert å fikse på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slike operasjoner er jo ren rutine. Og så er det bare å operere tilbake når gutteproblemene melder seg.

;-)

Mvh

Jepp. Tut på, tut av. Tut på, tut av. Isi-pisi.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes også at det siste barnet kan oppfordres til å sitte på med foreldrene litt færre dager slik at det blir færre problem-dager for de tre andre.''

Jeg syns vel ikke jeg kan bryte inn og overstyre en annen familie, liksom...

''Men dette avhenger etter mitt syn også litt av hva avtalen var på forhånd. Har foreldre og barn en klar avtale på at alle fire (tre) skal ta følge til skolen, må man tilpasse seg mer enn hvis dette bare "har blitt sånn".''

Ingen skriftlige avtaler foreligger (:-)), dette er et trivelig nabolag der vi snakker om "så fint at jentene kan ta følge til skolen", og vi sender sms'er om noen ikke skal på skolen/ikke skal gå til skolen en dag.

''Jeg syns vel ikke jeg kan bryte inn og overstyre en annen familie, liksom... ''

Jeg sa "oppfordre", det er vel ikke overstyring. Du kan jo be foreldrene til den som liker best å gå om å oppfordre foreldrene til sistemann om å gå litt oftere. De er jo åpenbart villige til å be dere om å be barna gå saktere eller ikke på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns vel ikke jeg kan bryte inn og overstyre en annen familie, liksom... ''

Jeg sa "oppfordre", det er vel ikke overstyring. Du kan jo be foreldrene til den som liker best å gå om å oppfordre foreldrene til sistemann om å gå litt oftere. De er jo åpenbart villige til å be dere om å be barna gå saktere eller ikke på ski.

''Jeg sa "oppfordre", det er vel ikke overstyring.''

Jeg tror kanskje det vil oppleves som litt overstyrende, selv om man forsøker å si ting på en veldig rund og PK måte.

''Du kan jo be foreldrene til den som liker best å gå om å oppfordre foreldrene til sistemann om å gå litt oftere. De er jo åpenbart villige til å be dere om å be barna gå saktere eller ikke på ski.''

Jeg tror ikke de tenker at konsekvensen er slik. Jeg tror heller ikke de helt vet hvor stor forskjell det er på ungene rent ski-teknisk, selv om deres barn nok har sagt noe om at noen kjører fortere enn dem. Og det har nok ikke noe med vond vilje å gjøre, bare uvitenhet. Det er ikke alle som går så mye på ski av voksne heller, og er man ikke ute på ski og ser hva realiteten er vil man jo ikke helt skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...