Gjest Psyk av alt Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Du, jeg er slett ikke irritert, jeg lo godt i skjegget når jeg leste svaret ditt. Men hvor du har et konstruktivt forslag i dette vet jeg ikke: ''OMG. Jeg er glad jeg har en gutt. Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke hadde blitt ett problem hvis det hadde vært sønnen min og gjengen hans. De som er gode på ski sprinter avgårde i sin egen fart og de som bruker lengre tid kommer senere fram. Uten at noen blir sure eller grinete.'' Eneste jeg kan se her er at alt ville vært lettere om disse jentene egentlig hadde vært gutter. :-) Hvilket nok sikkert er helt riktig, men akk så mye mer komplisert å fikse på. :-) Hei, forslaget er rett og slett å gjøre som gutta ville gjort. Godt du ikke ble irritert 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg er helt enig med deg, jeg, men du vet - noen får dårlig samvittighet når andre roper "vent da!", og det er ikke så lett å være "hard" når slikt oppstår. Og det er en smule påtrykk fra særlig ett foreldrepar om å "gå sammen". Og dette forelderparet kunne kanske få beskjed om at de heller burde skygge banen. Så kan din jente/alle jentene få beskjed om at dette mä de klare ä løse selv. I tillegg kan du ta en prat med egen jente om hvilke løsninger hun ønsker og hvordan hun skal fremme disse. Og i hviken grad man skal la seg styre av en småforederisk samvittighet. Jeg kunne vel også funnet på å fortelle jenta hva jeg syntes om at voksne blandet seg så mye inn. Slike konflikter blir ofte så kompliserte pga bevisst eller ubevisst spill på samvittighet. Jenter lystrer lett sin därlige samvittighet, og opplever situsjonen som tilsvarende tvangsmessig. Sinne og motvilje følger i tett rekkefølge. Så blir det bråk. Kjernen i krangler om filleting handler ofte om retten til å gi dårlig samvittighet kontra retten til å fritas fra samvittighetsnag. En god anledning til å drive bevisstgjøring på dette. Om foreldrene til de to saktegående jentene snakker lite sammen, hadde det kanskje vært en ide å si at de fikk bli enige seg imellom og la være å mase på de to andre jentene. Slik du beskriver dette virker det som forelderkomponenten er det største problemet. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 ? Feilplassert? Jeg har ikke foreslått at skientusiastene skulle gå på beina sammen men sistemann? Ja, den ble feilplassert. Beklager. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jepp. Tut på, tut av. Tut på, tut av. Isi-pisi. ;-) Flirer. :-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hei, forslaget er rett og slett å gjøre som gutta ville gjort. Godt du ikke ble irritert Jenter har en fryktelig lei tendens til å reagere og oppføre seg som jenter. Dermed er man ofte ille tvunget til å behandle dem som jenter og finne jentetilpassede løsninger. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jenter har en fryktelig lei tendens til å reagere og oppføre seg som jenter. Dermed er man ofte ille tvunget til å behandle dem som jenter og finne jentetilpassede løsninger. Mvh Se ditt eget siste svat til trådstarter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 ''Jeg synes også at det siste barnet kan oppfordres til å sitte på med foreldrene litt færre dager slik at det blir færre problem-dager for de tre andre.'' Jeg syns vel ikke jeg kan bryte inn og overstyre en annen familie, liksom... ''Men dette avhenger etter mitt syn også litt av hva avtalen var på forhånd. Har foreldre og barn en klar avtale på at alle fire (tre) skal ta følge til skolen, må man tilpasse seg mer enn hvis dette bare "har blitt sånn".'' Ingen skriftlige avtaler foreligger (:-)), dette er et trivelig nabolag der vi snakker om "så fint at jentene kan ta følge til skolen", og vi sender sms'er om noen ikke skal på skolen/ikke skal gå til skolen en dag. I dette hyggelige nabolaget er det kanskje på høy tid at foreldrene tar seg en prat om de ikke gjør sine døtre i overkant hjelpesløse ved å ikke la dem ordne opp i dette selv. Virker som forelderregler om hva som er påkrevd av lojalitet og hva som er grussomt å oppleve er styrende faktor i konflikten. Jentene ser ut til å sensitiviseres i stedet for å desensitiviseres i forhold til slikt dill. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Se ditt eget siste svat til trådstarter. Framgangsmåten er ikke å gjøre som gutta. Man må hjelpe jentene å takle tingene på en mest mulig konstruktiv måte ut fra egne forutsetninger. Ikke at de plutselig skal totalt omprogrammeres totalt både i forhold til følelsesliv, samvittighet og virkelighetsoppfatning. Det er ikke galt å være jente. Det er mange styrker i jenters sosiale samspill. Å be jenter løse problemer som om de var gutter er like uklokt og feil som å be et beskjedent og forsikig barn være som den mest frampå villbassen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 ''Jeg sa "oppfordre", det er vel ikke overstyring.'' Jeg tror kanskje det vil oppleves som litt overstyrende, selv om man forsøker å si ting på en veldig rund og PK måte. ''Du kan jo be foreldrene til den som liker best å gå om å oppfordre foreldrene til sistemann om å gå litt oftere. De er jo åpenbart villige til å be dere om å be barna gå saktere eller ikke på ski.'' Jeg tror ikke de tenker at konsekvensen er slik. Jeg tror heller ikke de helt vet hvor stor forskjell det er på ungene rent ski-teknisk, selv om deres barn nok har sagt noe om at noen kjører fortere enn dem. Og det har nok ikke noe med vond vilje å gjøre, bare uvitenhet. Det er ikke alle som går så mye på ski av voksne heller, og er man ikke ute på ski og ser hva realiteten er vil man jo ikke helt skjønne. Om foreldrene er uvitende om hva de krever av andre, bør de få vite det. Virker som du ønsker en løsning der du er helt sikker på at ingen hverken store eller små tær tråkkes på. Den løsningen er ikke mulig. Ved å ikke si ifra til de voksne og ikke gi din datter frihet, tråkker du minimum på henne og deg selv. Og sier du ifra, kan selvsagt noen bli fornærmet. Hvorfor er det så viktig å løse dette uten at den åpenbare konflikten kommer til overflaten? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Framgangsmåten er ikke å gjøre som gutta. Man må hjelpe jentene å takle tingene på en mest mulig konstruktiv måte ut fra egne forutsetninger. Ikke at de plutselig skal totalt omprogrammeres totalt både i forhold til følelsesliv, samvittighet og virkelighetsoppfatning. Det er ikke galt å være jente. Det er mange styrker i jenters sosiale samspill. Å be jenter løse problemer som om de var gutter er like uklokt og feil som å be et beskjedent og forsikig barn være som den mest frampå villbassen. Mvh Jeg synes jenter kan lære mye av gutter. Og omvendt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jenter har en fryktelig lei tendens til å reagere og oppføre seg som jenter. Dermed er man ofte ille tvunget til å behandle dem som jenter og finne jentetilpassede løsninger. Mvh Jeg tenker at det ikke bare er fordi jenter er jenter, men fordi vi voksne forventer og forlanger mer av jenter enn gutter på dette området. Altså at de skal inkludere alle, være snille og greie og ha omsorg for hverandre. Ingen skal gå alene osv. Og hvis det er vanskelig, så hjelper vi dem til å få det til, lager avtaler og forklarer osv. Gutter vil oftere få beskjed om at "da får du gå fortere, ellers må du gå alene". Gutter oppdras forskjellig, og om det ikke er HELE forklaringen, er jeg sikker på at det er en del av bildet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes jenter kan lære mye av gutter. Og omvendt. Ja, gutter og jenter har mye å lære av hverandre. Men de må fortsatt få takle verden ut fra hvem de selv er. Argumenter som at dette burde du takle fordi det gjør ... hjelper ikke på noe. Det er få jenter forunt å ha en så robust samvittighet som gutter som regel har. Derfor blir det bare dumt å be jenter føle som gutter og omvendt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg tenker at det ikke bare er fordi jenter er jenter, men fordi vi voksne forventer og forlanger mer av jenter enn gutter på dette området. Altså at de skal inkludere alle, være snille og greie og ha omsorg for hverandre. Ingen skal gå alene osv. Og hvis det er vanskelig, så hjelper vi dem til å få det til, lager avtaler og forklarer osv. Gutter vil oftere få beskjed om at "da får du gå fortere, ellers må du gå alene". Gutter oppdras forskjellig, og om det ikke er HELE forklaringen, er jeg sikker på at det er en del av bildet. Enig. Noen ganger har voksne en tendens tiil å forsterke feil ting. En jente som mønsterdrilles i å ta hensyn i øst og vest, vil selvsagt oppleve det som et svik om ikke samme hensyn tas til henne. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Ja, gutter og jenter har mye å lære av hverandre. Men de må fortsatt få takle verden ut fra hvem de selv er. Argumenter som at dette burde du takle fordi det gjør ... hjelper ikke på noe. Det er få jenter forunt å ha en så robust samvittighet som gutter som regel har. Derfor blir det bare dumt å be jenter føle som gutter og omvendt. Mvh Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke tåler argumenter som dette. Synes alikevel du sier imot deg selv med tanke på svaret jeg refererte til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke tåler argumenter som dette. Synes alikevel du sier imot deg selv med tanke på svaret jeg refererte til. ??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Presisering: Det er maaaaaange andre barn på samme veien, altså, så sånn helt alene blir man ikke mer enn i knappe 200 m. Jeg synes de to kjappe godt kan vente på tredjemann de dagene den fjerde blir kjørt dersom dette ikke er så ofte. Hva sier jentene selv om dette? Konstellasjonene kan jo kjapt komme til å endres slik at det er en annen av dem som blir gående alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Må bare presisere at dette ikke er noen øde vei, da, det er maaaaaange andre barn på veien også, det er bare såvidt de er alene på vei til skolen. ''..det er alltid unger langs skolevegen'' Slik var det mens jr (og forsåvidt undertegnede) gikk på barnetrinnet også, men det var jo ikke alle det var naturlig eller ønskelig å gå med. Litt vanskelig å vite hvordan dette er i dette tilfellet, men sånn generelt har vi vært opptatt av at barn ikke skal føle at de holdes utenfor eller at barn skal få bestemme over ting vi ikke syns barn skal bestemme selv. Hvem man (ikke) ber på bursdag, (ikke) lar komme inn for å leke etc er eksempler på dette, og dersom dette føltes som et "påfunn" fra ungene eller en belastning for tredjemann ville vi voksne tatt regien. Dersom det hele handler om at de voksne foreslår at "kan ikke x gå sammen med y da?" er jo saken ute av verden spør du meg, men dette vet dere best. Håper dere finner en fin løsning som alle blir fornøyd med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.