Gå til innhold

Hjemmedag og krangling!!

Gjest blir-gråhåret

Anbefalte innlegg

Gjest blir-gråhåret

Ungene har hjemmedager torsdag og fredag. På torsdager er vi i åpen barnehage, i dag er vi hjemme.

guttene som er 3 og 6 krangler nesten hele tiden!

Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne dagen.

Jeg setter de i gang med lek på hver sin kant, men de vil jo selvfølgelig leke det den andre leker.

Ikke er de glad i å bake.

Ikke er det snø ute. Kun is på veien og kaldt og vind. Ergo, lite å gjøre ute.

Ikke har vi så mye penger å finne på noe for. (kunne vært gøy å dratt på badeland, men koster skjorta)

Ikke er det noen vi kan besøke i dag.

Kanskje jeg bør se på mulighetene vi har istedenfor begrensningene.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare et skikkelig tips til deg:

UTELEK!

Pakk dere inn i gode klær, kom dere ut i 10tiden. Finn dere et sted med ly for vinden ( et skogholt e.l.), ha med suppe på termos/ evt skiver + kakao. Litt fruk eller noen kjeks er alltid suksess. Lek med steiner/trær/vann, finn pinner, ha med noen kniver og hjelp dem å smi/lage ting. Brenn bål. Av og til har jeg med noen små traktorer/gravemaskiner, to bøtter og spader. Skal ikke alltid så mye til, og de veier heller ikke mye.

Ha med deg noe god varm drikke til deg selv, du skal se at leken går så fint at du får sjans til å sette deg ned og slappe av innimellom. Gå så langt bort fra huset at det ikke kan sees, da minsker sjansen for at en av guttene plutselig vil hjem igjen.

Evt kan dere dra på sykkeltur, viss det ikke er for glatt ute.

Når dere da har vært ute noen timer, er det helt fantastisk deilig for alle å komme hjem igjen. Sjansen øker for at guttene faller litt til ro inne og kan leke finere sammen. Kanskje får de en god økt med inneleking da.

Lykke til! Jeg har selv mine to gutter hjemme to dager i uken, og jeg stortrives med det. Det er en bøyg å komme seg ut tidlig på dag på denne årstiden, men akk så herlig når man først har mannet seg opp og kommer seg ut. :-)

Du er flink som har guttene hjemme og bruker verdifull tid sammen med dem - har stor tro på at det gjør godt for dem!

Hilsen guttemamma til 2- og 5 åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Et vennepar av oss har barn i den alderen og de krangler hele tiden. Og de kan heller ikke leke på hver sin kant. Jeg pleier å passe dem innimellom å synes det er ugreit når det blir sånn. Men det er kanskje alderen. Det virker som om de hele tiden er på vakt ovenfor hverandre for å ikke gå glipp av noe. Selv om det er surt og kaldt ute kan det hjelpe å lufte seg litt. Håper du finner på noe. Ønsker deg en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blir-gråhåret

Jeg har bare et skikkelig tips til deg:

UTELEK!

Pakk dere inn i gode klær, kom dere ut i 10tiden. Finn dere et sted med ly for vinden ( et skogholt e.l.), ha med suppe på termos/ evt skiver + kakao. Litt fruk eller noen kjeks er alltid suksess. Lek med steiner/trær/vann, finn pinner, ha med noen kniver og hjelp dem å smi/lage ting. Brenn bål. Av og til har jeg med noen små traktorer/gravemaskiner, to bøtter og spader. Skal ikke alltid så mye til, og de veier heller ikke mye.

Ha med deg noe god varm drikke til deg selv, du skal se at leken går så fint at du får sjans til å sette deg ned og slappe av innimellom. Gå så langt bort fra huset at det ikke kan sees, da minsker sjansen for at en av guttene plutselig vil hjem igjen.

Evt kan dere dra på sykkeltur, viss det ikke er for glatt ute.

Når dere da har vært ute noen timer, er det helt fantastisk deilig for alle å komme hjem igjen. Sjansen øker for at guttene faller litt til ro inne og kan leke finere sammen. Kanskje får de en god økt med inneleking da.

Lykke til! Jeg har selv mine to gutter hjemme to dager i uken, og jeg stortrives med det. Det er en bøyg å komme seg ut tidlig på dag på denne årstiden, men akk så herlig når man først har mannet seg opp og kommer seg ut. :-)

Du er flink som har guttene hjemme og bruker verdifull tid sammen med dem - har stor tro på at det gjør godt for dem!

Hilsen guttemamma til 2- og 5 åring

Takk for fint innspill:)

Sola skinne ute nå, så selv om det er kaldt ute er det jo fint.

Nå har jeg lovet de en tur i lekebutikken så vi får dra dit først.

Etterpå må vi ut i lufta en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Har selv hatt tre gutter med to år i mellom og kjenner meg så godt igjen. Nå er alle voksne og har flyttet hjemmefra og er verdens beste venner, om det er noen trøst. Og nå som de vel er voksne sitter jeg her og savner bråket. Men noen dager når det var mørkt, regnet og blåste og skikkelig innevær lagde jeg i stand vaskedag. Jeg tok grovjobben mens ungene puslet rundt med hver sin lille vaskebøtte med klut i. Det var stas for da var de voksne. Etterpå koste vi oss med nystekte boller og kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også 1 hjemmedag med mine to da de var på den alderen. Det var som regel kjedelig å bare være hjemme, iallefall for den eldste. Dagen ble som regel mye bedre hvis vi kom oss ut en tur, til alpinbakken, biblioteket, butikken, kafe, akebakken, mate endene etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj ute (nesten uansett vær), og du skal se at leken er i gang før lunsjen er over. Naboene hadde en stein i hagen som var "ut-på-tur-spise-steinen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange kommuner er det åpne idrettshaller, svømmehaller og skøytebaner man kan benytte seg av på dagtid, sjekk der du bor. Hvis dere ikke har altfor langt til skibakken eller lysløype er sikkert det også en hit. Enig med flere under her - løsningen er å komme seg ut noen timer. Etterpå er humøret og forutsetningene veldig mye bedre for litt hyggelig hjemmetid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur til lekeplass, skogen, biblioteket?

Du kan jo lese for de, og de kan gjøre hver sine ting på egne rom? Tegne og lage post til folk dere kjenn, dra til postkontoret og poste brevene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...