Gjest hysterisk førstegangsmamma? Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vi har et dilemma. Svigermor har gått hen og kjøpt hoppeleke og gåstol til mini uten vår velsignelse. Hun spurte om vi ville ha slikt, vi sa nei, vi ville heller ha en annen leke som er mer pedagogisk og hjelper motorikken og gåing. Hun mente den leken vi ville ha var han alt for ung til og så kom både gåstolen og hoppeleken så fint innpakket under juletreet. Hun ble også snurt da vi hadde kjøpt det vi ville, for da hadde jo mini to leker for å hjelpe å lære han å gå (!) Problemet er også at svigerinna mi har slike leker for sin lille, og selvsakt elsker hennes lille disse lekene og derfor skal mini også like disse. Uten å kritisere svigerinna og svigermor, hvordan kan vi forklare det når vi sier vi ikke vil bruke tingene? Eller er vi bare hysteriske førstegangsforeldre som burde slappe mer av? (skal vi alltid foresten få slengt dette i ansiktet om vi velger ulikt av mainstream?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Svigermor spurte om vi ville ha gaastol til mini. Vi sa nei takk. Siden har vi ikke sett henne og det er nesten ett aar siden Jeg vet altsaa ikke hvordan du kan gjoere dette uten at det fornaermer. Jeg hadde bare fjernet lekene og ferdig med det, men saa er jeg ikke veldig diplomatisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Man trenger ikke å si alt Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Gjør det enkelt, og lat som ingenting. Når du vet at svigers kommer på besøk setter du de frem, og fjerner dem igjen når hun har gått. Kommer langt med litt list. Nå har jeg en fantastisk hyggelig svigermor, mens min forrige svigermor var et lite troll. Der var det å stryke med hårene for å ha et så godt forhold som mulig for ungenes skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Hvis dere ble direkte spurt og sa nei i klartekst, har hun jo egentlig ikke noen grunn til å bli snurt. (Hoppehuske hjelper da ikke for å lære å gå?) Hvis dere helt sikkert ikke kommer til å bruke dem, er det jo dumt å bare la dem ligge. Bytt sakene i en Brio-vogn og si til svigermor med et smil at du har hørt om flere ulykker med gåstol og at du sikkert er hysterisk, men ikke tør allikevel og at det ikke har noe med henne å gjøre. (Det er sant at det har skjedd ulykker med gåstol, men du trenger jo ikke gå i detalj.) Hvis du trenger unnskyldninger for hoppehusken, kan du jo påpeke at den andre hun er bestemor til, er en sånn sportsbaby som bare vil hoppe i fanget til mor hele tiden, mens din egen er mer intellektuell og helst vil ligge på magen og drive med pedagogiske treleker. Kjernen av sannhet i det består i at det faktisk finnes småtasser som bare er lykkelige når de får hoppe i fanget til en voksen, og de dør ikke av å være i en hoppehuske en kort stund (og mor får et pusterom). Men det betyr jo ikke at alle trenger en sånn dings - kanskje dere ikke har noe trygt sted å feste den heller, hvis du ser godt etter ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest legg vekk gavene, og smiil Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dere har allerede (før hun kjøpte gavene) sagt at dere ikke ønsket å bruke slike leker. Så dere skal ikke ha dårlig samvittighet. Er hun (nesten) daglig hos dere slik at hun ser at det ikke er i daglig bruk? Jeg ville ikke sagt noe mer om det, lagt det bort, og hvis hun spør etter det så sier dere at dere ikke har begynt å bruke det ennå. Og så snakket om noe annet. Ikke lag noe sak. Ikke bytt gavene i noe annet. Bare dyss det hele ned. La mannen din / sønnen hennes ta en evt diskusjon hun måtte ønske å lage. Du bør ikke under noen omstendighet bli lurt til å måtte si noe som kan tolkes som kritikk av henne eller kritikk av svigerinnen din. Så smil, si noe helt ufarlig, og snakk om noe annet. Det er bedre å bli beskyldt for å ikke svare ordentlig, enn å si noe som kan huskes bestandig tas frem sok eksempel på kritikk. Å bli beskyldt for å være hysterisk førstegangsmamma er heller ikke så alvorlig. Bare smil tilbake, le og si at kanskje du er det. Men la mannen din ta ansvar ovenfor sin familie, når det gjelder å fronte det som er deres felles standpunkt, hvis det kreves at dere må si noe om det. Vi valgte å ikke gi barna smokk, til tross for at barna sikkert ville tatt smokk. Og svigermor ble oppriktig frustrert. Men jeg diskuterte det aldri, sa bare blidt at det hadde vi ikke begynt med enda. Etter et år forstod hun vel at vi ikke kom til å begynne med det heller.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hysterisk førstegangsmamma? Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Hvis dere ble direkte spurt og sa nei i klartekst, har hun jo egentlig ikke noen grunn til å bli snurt. (Hoppehuske hjelper da ikke for å lære å gå?) Hvis dere helt sikkert ikke kommer til å bruke dem, er det jo dumt å bare la dem ligge. Bytt sakene i en Brio-vogn og si til svigermor med et smil at du har hørt om flere ulykker med gåstol og at du sikkert er hysterisk, men ikke tør allikevel og at det ikke har noe med henne å gjøre. (Det er sant at det har skjedd ulykker med gåstol, men du trenger jo ikke gå i detalj.) Hvis du trenger unnskyldninger for hoppehusken, kan du jo påpeke at den andre hun er bestemor til, er en sånn sportsbaby som bare vil hoppe i fanget til mor hele tiden, mens din egen er mer intellektuell og helst vil ligge på magen og drive med pedagogiske treleker. Kjernen av sannhet i det består i at det faktisk finnes småtasser som bare er lykkelige når de får hoppe i fanget til en voksen, og de dør ikke av å være i en hoppehuske en kort stund (og mor får et pusterom). Men det betyr jo ikke at alle trenger en sånn dings - kanskje dere ikke har noe trygt sted å feste den heller, hvis du ser godt etter ;-) Problemet er vel at hun kommer til å insistere på å se selv, om mini liker hoppeleken, så er det jo slik at mini elsker å hoppe i fanget allerede. Jeg synes selvsakt dette er vanskelig, for hun er en super bestemor på alle måter, men er ikke glad i å bli fortalt at hennes ideer og hvordan hun ville ha gjort det er galt. Hun har heldigvis gitt seg på å presse meg til å mini MME, fordi jeg slet litt med amminga i begynnelsen. Hun gav hennes barn MME og det gikk jo bra det.... (!) Så i skrivende stund innser jeg at det er det vel ikke selve gåstolen som er problemet, men endel av grunnholdningene er ulike, og for å få henne til å frostå at det er våre regler som gjelder.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hysterisk førstegangsmamma? Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dere har allerede (før hun kjøpte gavene) sagt at dere ikke ønsket å bruke slike leker. Så dere skal ikke ha dårlig samvittighet. Er hun (nesten) daglig hos dere slik at hun ser at det ikke er i daglig bruk? Jeg ville ikke sagt noe mer om det, lagt det bort, og hvis hun spør etter det så sier dere at dere ikke har begynt å bruke det ennå. Og så snakket om noe annet. Ikke lag noe sak. Ikke bytt gavene i noe annet. Bare dyss det hele ned. La mannen din / sønnen hennes ta en evt diskusjon hun måtte ønske å lage. Du bør ikke under noen omstendighet bli lurt til å måtte si noe som kan tolkes som kritikk av henne eller kritikk av svigerinnen din. Så smil, si noe helt ufarlig, og snakk om noe annet. Det er bedre å bli beskyldt for å ikke svare ordentlig, enn å si noe som kan huskes bestandig tas frem sok eksempel på kritikk. Å bli beskyldt for å være hysterisk førstegangsmamma er heller ikke så alvorlig. Bare smil tilbake, le og si at kanskje du er det. Men la mannen din ta ansvar ovenfor sin familie, når det gjelder å fronte det som er deres felles standpunkt, hvis det kreves at dere må si noe om det. Vi valgte å ikke gi barna smokk, til tross for at barna sikkert ville tatt smokk. Og svigermor ble oppriktig frustrert. Men jeg diskuterte det aldri, sa bare blidt at det hadde vi ikke begynt med enda. Etter et år forstod hun vel at vi ikke kom til å begynne med det heller.. Ja, mannen tar alle slike diskusjoner og er veldig klar på at dette er v_å_r_e standpunkter, og ikke mine som jeg dytter på ham. (Jeg kan bli sett på ei med sterke meninger til tider) Det blir jo til at vi unngår temaet slik du foreslår men regner med det kan bli vanskelig i lengden. De er ikke innom daglig, men bor i nabolaget, og er her relativt ofte. Så jeg tror nok (som jeg skrev i svar under) at vi kommer til å få flere slike problemstillinger i fremtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg er veldig enig med en annen under her: Smil og si at du kanskje er en hysterisk førstegangsmamma, og at sånn er det bare. Folk er forskjellige, og slik har dere bestemt dere for å gjøre. Bytt rælet i noe dere har bruk for. Det går an å være blid og hyggelig samtidig som at man står for de valgene man tar. Så får helle svigermor velge om hun synes det er greit, eller om hun vil surne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ikke si at dere ikke vil bruke disse tingene. Ikke si noe om det i det hele tatt. Sett de gjerne fram i en krok når de er på besøk. Er de på besøk daglig, får du ta dem fram av og til. Hvis du tror barnet ditt blir skadet av å hoppe litt i en hoppehuske eller gå med denne gåstolen et kvarters tid når dere har besøk, er du hysterisk. Poengterer svigermor triumferende "se så godt mini elsker dennne leken" snakker dere bare om noe annet. Ingen grunn til å lage en konflikt rundt dette. Det er nok ikke siste gang barnet får noe dere ikke liker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ikke si at dere ikke vil bruke disse tingene. Ikke si noe om det i det hele tatt. Sett de gjerne fram i en krok når de er på besøk. Er de på besøk daglig, får du ta dem fram av og til. Hvis du tror barnet ditt blir skadet av å hoppe litt i en hoppehuske eller gå med denne gåstolen et kvarters tid når dere har besøk, er du hysterisk. Poengterer svigermor triumferende "se så godt mini elsker dennne leken" snakker dere bare om noe annet. Ingen grunn til å lage en konflikt rundt dette. Det er nok ikke siste gang barnet får noe dere ikke liker. Hm, godt tenkt men ser et par utfordringer:) Må ikke en sånn hoppesele henges opp, og blir det ikke litt mye styr å ta den opp og ned? Og: Det er en stor risiko at barnet vil e l s k e lekene fra svigermor - ts har jo sagt at barnet elsker å hoppe på fanget.. Ser for meg mye skriking når leken fjernes etter svigermors besøk som jeg forstår er regelmessige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Problemet er vel at hun kommer til å insistere på å se selv, om mini liker hoppeleken, så er det jo slik at mini elsker å hoppe i fanget allerede. Jeg synes selvsakt dette er vanskelig, for hun er en super bestemor på alle måter, men er ikke glad i å bli fortalt at hennes ideer og hvordan hun ville ha gjort det er galt. Hun har heldigvis gitt seg på å presse meg til å mini MME, fordi jeg slet litt med amminga i begynnelsen. Hun gav hennes barn MME og det gikk jo bra det.... (!) Så i skrivende stund innser jeg at det er det vel ikke selve gåstolen som er problemet, men endel av grunnholdningene er ulike, og for å få henne til å frostå at det er våre regler som gjelder.... Altså - jeg hadde ikke gjort noe stort utav det hvis det hadde vært småleker eller klær dere ikke likte. Men som du er inne på, blir det vel oppdaget at dere ikke bruker så store ting. Videre antar jeg at dere må gjennom en slik "gå opp grensene"-runde før eller senere i alle fall, så da er det kanskje like greit å ta det nå mens dere er helt i startfasen. Dette forutsetter at du og sønnen hennes er enige. Du kan jo beholde hoppeleken og la være å bruke den så mye, hvis du synes det er et greit kompromiss. Junior tar ingen skade av å bruke den litt nå og da (mens hun er på besøk). Men gåstolen hadde jeg definitivt byttet i gåvogn av en sikker type. Dette blir helt sikkert ikke siste gangen dere har ulike meninger, så det kan bli problematisk hvis det liksom skal være greit at dere erklærer dere uenige, hun gjør som hun vil allikevel, og så blir det sånn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Altså - jeg hadde ikke gjort noe stort utav det hvis det hadde vært småleker eller klær dere ikke likte. Men som du er inne på, blir det vel oppdaget at dere ikke bruker så store ting. Videre antar jeg at dere må gjennom en slik "gå opp grensene"-runde før eller senere i alle fall, så da er det kanskje like greit å ta det nå mens dere er helt i startfasen. Dette forutsetter at du og sønnen hennes er enige. Du kan jo beholde hoppeleken og la være å bruke den så mye, hvis du synes det er et greit kompromiss. Junior tar ingen skade av å bruke den litt nå og da (mens hun er på besøk). Men gåstolen hadde jeg definitivt byttet i gåvogn av en sikker type. Dette blir helt sikkert ikke siste gangen dere har ulike meninger, så det kan bli problematisk hvis det liksom skal være greit at dere erklærer dere uenige, hun gjør som hun vil allikevel, og så blir det sånn. ''Dette blir helt sikkert ikke siste gangen dere har ulike meninger, så det kan bli problematisk hvis det liksom skal være greit at dere erklærer dere uenige, hun gjør som hun vil allikevel, og så blir det sånn.'' Jeg er enig med dine tanker, laban. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dette er år 1 i en rekke gaveår framover, og dersom du vil unngå dilemmaet for framtiden tror jeg du må mote deg opp og ta en ærlig prat med svigermor. Hun kan imidlertid komme til å synes at du er hysterisk/ jålete/ snusfornuftig/ egenrådig/ overbeskyttende/ besserwisseraktig/ you-name-it, så jeg ville tatt en slik prat bare om jeg kjente at tanken på disse lekene blant alle andre knøt seg i magen på meg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Hm, godt tenkt men ser et par utfordringer:) Må ikke en sånn hoppesele henges opp, og blir det ikke litt mye styr å ta den opp og ned? Og: Det er en stor risiko at barnet vil e l s k e lekene fra svigermor - ts har jo sagt at barnet elsker å hoppe på fanget.. Ser for meg mye skriking når leken fjernes etter svigermors besøk som jeg forstår er regelmessige... ''Og: Det er en stor risiko at barnet vil e l s k e lekene fra svigermor'' Hehe Jeg tror vi hadde en sånn hoppe-huske - den syntes ungene var morsom. Poenget er vel at man ikke skal utnytte at de elsker det (og la dem sitte der og hoppe alt for lenge), men bare bruke den i korte stunder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, mannen tar alle slike diskusjoner og er veldig klar på at dette er v_å_r_e standpunkter, og ikke mine som jeg dytter på ham. (Jeg kan bli sett på ei med sterke meninger til tider) Det blir jo til at vi unngår temaet slik du foreslår men regner med det kan bli vanskelig i lengden. De er ikke innom daglig, men bor i nabolaget, og er her relativt ofte. Så jeg tror nok (som jeg skrev i svar under) at vi kommer til å få flere slike problemstillinger i fremtiden. ''De er ikke innom daglig, men bor i nabolaget, og er her relativt ofte. Så jeg tror nok (som jeg skrev i svar under) at vi kommer til å få flere slike problemstillinger i fremtiden.'' Jeg tror det viktigste du maa huske er at kritikk av svigermors oensker og forslag i forhold til barnebarnet ofte kan oppfattes som indirekte kritikk av valgene hun tok for sine barn. En del over 50 tror at ny kunnskap i hovedsak er snakk om mote og nykker, ikke ny kunnskap basert paa vitenskap. Samtidig kan vi moedre henge oss opp i detaljer. Gi slipp paa kontrollen der du kan, men gjoer det klart (saa hyggelig som mulig) at et nei er et nei - selv om det kun er deres personlige preferanser. Noen ganger kan det hjelpe aa kommentere lett at generasjonene ofte er uenige om hva som er best for barna, men at hver foreldrepar maa faa gjoere det paa sin maate. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 ''Og: Det er en stor risiko at barnet vil e l s k e lekene fra svigermor'' Hehe Jeg tror vi hadde en sånn hoppe-huske - den syntes ungene var morsom. Poenget er vel at man ikke skal utnytte at de elsker det (og la dem sitte der og hoppe alt for lenge), men bare bruke den i korte stunder. ''Poenget er vel at man ikke skal utnytte at de elsker det (og la dem sitte der og hoppe alt for lenge), men bare bruke den i korte stunder'' Sånn tenker jeg også, så \en løsning er å kompromisse med å bytte inn gåstolen og beholde hoppeleken. Litt blid svigermor er ikke å forakte ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Hva med å foreslå at hoppehusken kan henges opp hos dem? Så har mini noe supergøy å holde på med når h*n er der, Bestemor ser at den faller i smak, og dere slipper å ha den i stua og i daglig bruk. Gåstolen kan settes bort. Man kan ikke diktere hva man skal få i presang, så å bytte dem eller lage konflikt er jeg fortsatt imot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg ville definitivt ikke brukt verken hoppeleke (om jeg skjønner deg rett) eller gåstol - la ungen utvikle seg i det tempoet kroppen hans vil, ikke dytt ham inn i slike ting, ryggen hans har ikke godt av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Altså - jeg hadde ikke gjort noe stort utav det hvis det hadde vært småleker eller klær dere ikke likte. Men som du er inne på, blir det vel oppdaget at dere ikke bruker så store ting. Videre antar jeg at dere må gjennom en slik "gå opp grensene"-runde før eller senere i alle fall, så da er det kanskje like greit å ta det nå mens dere er helt i startfasen. Dette forutsetter at du og sønnen hennes er enige. Du kan jo beholde hoppeleken og la være å bruke den så mye, hvis du synes det er et greit kompromiss. Junior tar ingen skade av å bruke den litt nå og da (mens hun er på besøk). Men gåstolen hadde jeg definitivt byttet i gåvogn av en sikker type. Dette blir helt sikkert ikke siste gangen dere har ulike meninger, så det kan bli problematisk hvis det liksom skal være greit at dere erklærer dere uenige, hun gjør som hun vil allikevel, og så blir det sånn. Tenker akkurat som deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hysterisk førstegangsmamma? Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Takk for alle svar. Jeg har noe å reflektere over ja. Hoppeleken i seg selv er vel ikke den verste, og kan i så fall henges opp når svigermor er på besøk for å glede. Gåstolen er derimot jeg mye større grad imot og vil i_k_k_e bruke i det hele tatt. Forskning på gåstol viser jo at barn per 24. time i gåstol bruker 3.5 dager lengre for å lære å gå. Har ikke funnet lignende studier for hoppeleken. Dilemmaet er som laban sier at dette er vel en grense som må tråkkes opp, først som sist. Kanskje greit å gjøre det nå slik at vi ikke i fremtiden får like dilemmer. Tenker på motoriserte kjøretøy for barn og diverse andre skumle 'leker' for barn. Og selvsakt, uten å kristisere hennes og selvsakt svigerinnes valg av barneoppdragelser.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.