Gå til innhold

hoppeleke og gåstol

Gjest hysterisk førstegangsmamma?

Anbefalte innlegg

Gjest farlige-greier

Jeg vil si du virker hysterisk.

Mine tre barn har alle brukt gåstol. De begynte ikke å gå senere enn andre likevel. De suste avgårde i gåstolen rundt i huset. Men det var jo ikke slik at de satt i den 7 timer daglig.

Hoppehuske er jo også veldig gøy å bruke. Er jo begrenset hvor lenge de synes det er gøy å sitte i den også.

Dere har kanskje bare noen hjemmelagede treleker til barna som ikke inneholder noen giftstoffer;)

Glad du ikke er min svigerdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Hva med å foreslå at hoppehusken kan henges opp hos dem? Så har mini noe supergøy å holde på med når h*n er der, Bestemor ser at den faller i smak, og dere slipper å ha den i stua og i daglig bruk.

Gåstolen kan settes bort. Man kan ikke diktere hva man skal få i presang, så å bytte dem eller lage konflikt er jeg fortsatt imot.

Man kan ikke diktere hva man kan få i presang, det er riktig. Men her hadde svigermor spurt først, fått nei, og likevel trasset seg til å gi dem det. Uhyre barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg vil si du virker hysterisk.

Mine tre barn har alle brukt gåstol. De begynte ikke å gå senere enn andre likevel. De suste avgårde i gåstolen rundt i huset. Men det var jo ikke slik at de satt i den 7 timer daglig.

Hoppehuske er jo også veldig gøy å bruke. Er jo begrenset hvor lenge de synes det er gøy å sitte i den også.

Dere har kanskje bare noen hjemmelagede treleker til barna som ikke inneholder noen giftstoffer;)

Glad du ikke er min svigerdatter...

Jeg syns ikke trådstarter er hysterisk. De ønsker ikke å bruke leker som er uheldige for ryggen til barnet. Dessuten ønsker de å trekke opp grenser for farmor, noe som er nødvendig når hun bevisst går på tvers av deres ønsker.

Du kan ha rett i at dine barn ikke tok skade av hoppeleke og gåstol. Men du vet det ikke sikkert. At de lærte å gå til nomal tid, utelukker ikke senskader.

At trådstarter ikke vil ta sjanser med sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke bruk gåstol

Vi har et adoptivbarn som kom til oss 1 år gammel. Hun hadde tydelig tilbrakt tid i gåstol fordi fotbladene var blitt skeive. Barna sparker jo fra med føttene for å komme seg fremover.

Et år tok det før barnet gikk rett med føttene etterpå!!

Gåstol er no dritt i mine øyne og burde vært forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt unødvendige greier, har nå jeg alltid syntes. Barna begynner å gå, når de har utviklet seg nok til å klare det selv - uten hjelpemidler.

Hysterisk eller ikke hysterisk - det er egentlig ikke så viktig. Det viktige er at det er vi som er foreldre til barna våre, som bestemmer hva som er riktig for dem (og oss)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Kan ikke hoppeleken og gåstolen brukes avogtil? Jeg synes det er langt imellom skadelig bruk og litt innimellom. Vi hadde en slik hoppeleke og brukte den i en liten periode som strakte seg over etpar måneder. Vi hadde en krok i taket og den kunne lett hektes opp og ned. Babyen synes det var gøy og jeg husker hun virkelig skrattlo for første gang da hun skjønte hvordan den skulle brukes. Jeg hadde unt min svigermor gleden ved å oppleve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke laget noe oppstyr om dette.

Bruk de kun når svigermor er på besøk. Det vil glede henne, og barnet ditt synes sikkert også det er morsomt.Er ikke skadelig i så små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Med tanke på alle mulige slike gave-problemer i framtida ville jeg personlig valgt å ikke være "lur" og sette fram gavene når hun kommer og sånn. Jeg ville nok ha byttet dem i noe jeg foretrakk, og hvis svigermor spurte hvorfor ville jeg ha sagt hvorfor. Hun spurte om dere ønsket dere sakene, dere sa nei. Hun kjøpte dem likevel, dere bytter dem for dere vil fremdeles ikke ha dem.

Dere trenger likevel ikke kritisere svigerinnen din. Hvis svigermor trekker fram henne, går det jo an å svare at _dere_ har valgt å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gavene fram hver gang hun er på besøk og sett dem vekk ellers.

Og vær tidlig ute med å lære avkommet å smile og takke for gaver fra bestemor de ikke liker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har allerede (før hun kjøpte gavene) sagt at dere ikke ønsket å bruke slike leker. Så dere skal ikke ha dårlig samvittighet.

Er hun (nesten) daglig hos dere slik at hun ser at det ikke er i daglig bruk?

Jeg ville ikke sagt noe mer om det, lagt det bort, og hvis hun spør etter det så sier dere at dere ikke har begynt å bruke det ennå. Og så snakket om noe annet. Ikke lag noe sak. Ikke bytt gavene i noe annet. Bare dyss det hele ned.

La mannen din / sønnen hennes ta en evt diskusjon hun måtte ønske å lage. Du bør ikke under noen omstendighet bli lurt til å måtte si noe som kan tolkes som kritikk av henne eller kritikk av svigerinnen din. Så smil, si noe helt ufarlig, og snakk om noe annet. Det er bedre å bli beskyldt for å ikke svare ordentlig, enn å si noe som kan huskes bestandig tas frem sok eksempel på kritikk.

Å bli beskyldt for å være hysterisk førstegangsmamma er heller ikke så alvorlig. Bare smil tilbake, le og si at kanskje du er det. Men la mannen din ta ansvar ovenfor sin familie, når det gjelder å fronte det som er deres felles standpunkt, hvis det kreves at dere må si noe om det.

Vi valgte å ikke gi barna smokk, til tross for at barna sikkert ville tatt smokk. Og svigermor ble oppriktig frustrert. Men jeg diskuterte det aldri, sa bare blidt at det hadde vi ikke begynt med enda. Etter et år forstod hun vel at vi ikke kom til å begynne med det heller..

''Men la mannen din ta ansvar ovenfor sin familie, når det gjelder å fronte det som er deres felles standpunkt, hvis det kreves at dere må si noe om det.''

Helt enig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at hun kommer til å insistere på å se selv, om mini liker hoppeleken, så er det jo slik at mini elsker å hoppe i fanget allerede.

Jeg synes selvsakt dette er vanskelig, for hun er en super bestemor på alle måter, men er ikke glad i å bli fortalt at hennes ideer og hvordan hun ville ha gjort det er galt.

Hun har heldigvis gitt seg på å presse meg til å mini MME, fordi jeg slet litt med amminga i begynnelsen. Hun gav hennes barn MME og det gikk jo bra det.... (!)

Så i skrivende stund innser jeg at det er det vel ikke selve gåstolen som er problemet, men endel av grunnholdningene er ulike, og for å få henne til å frostå at det er våre regler som gjelder....

''Hun har heldigvis gitt seg på å presse meg til å mini MME, fordi jeg slet litt med amminga i begynnelsen. Hun gav hennes barn MME og det gikk jo bra det.... (!)''

Vi fikk pes fra en del hold fordi vi hadde kafferegel. Altså at barn og varm drikk skal holdes på betryggende avstand av hverandre.

;-)

''Så i skrivende stund innser jeg at det er det vel ikke selve gåstolen som er problemet, men endel av grunnholdningene er ulike, og for å få henne til å frostå at det er våre regler som gjelder....''

Dere kan konfrontere. Dere kan også smile og jatte med og la henne finne ut etter hvert at dere gjør nett som det passer dere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok både litt "hysterisk førstegangsmor" og fornuftig... kjenner meg godt igjen. Nå har jeg 3 barn (eldste er 12 år), og må nok innrømme at med tredjemann var vi nok MYYE mer avslappet i forhold til endel ting, uten at jeg tror han har tatt skade av det (heller tvert i mot...).

Mine foreldre kjøpte sykkel da nr 2 var 2 år, -den leverte vi inn. Det er veldig mye bakker her, de flate strekningene er bilveg, og vi ville ikke ha sykkelen inne. Samtidig ville vi at barnet skulle ha noe å se fram til i 4-5 årsalderen og rekke å ønske seg en sykkkel.

Jeg hadde nok byttet inn disse lekene dere har fått, men du må nok regne med at du får et "hysterisk mor"-stempel. Spesielt argumentene dine om at x antall timer i hoppehuske gir x dagere senere gåing, synes jeg er søkte!! Barnet lærer alltids å gå, det er ikke det viktigste at h*n er "tidlig" ute. Prøv å gjøre en innsats for å ikke bli for hysterisk... ikke les slike undersøkelser, det kan også være et godt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...