Gå til innhold

Er dette lov?

Gjest Trynefaktorbedriften AS

Anbefalte innlegg

Gjest Trynefaktorbedriften AS
Skrevet

Hvis person A har 6 års ansiennitet og person B har 2 år. Er det lov å omgå person A og gi person B forfremmelse/stillingsopprykk? Hva er isåfall godkjent argumentasjon for å forsvare en slik beslutning?

Skrevet

Hva slags utdannelse har de? Hvis den med lavest ansienitet har høyere/mer passende utdannelse til stillengen, er det kanskje riktig at vedkommende får den? Personlige egenskaper, altså hvem som faktisk passer best i jobben?

Gjest fruitcake
Skrevet

Tror ikke det er ulovlig, men bedriften bør kunne begrunne sitt valg. Skulle jo tro at bedriften også mest tjent med at den mest kompetente personen ansettes/forfremmes. Kan det være person B har annen kompetanse som har mer å si enn 4 år ekstra arbeidserfaring fra bedriften? Kan det være stillingen setter krav til personlig egnethet, og at person B er funnet mer personlig egnet til å inneha den aktuelle stillingen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Trynefaktor.

Jeg var en gang på et ledelseskurs for leger. Foreleser var sjefen på Radiumshospitalet, Jan Vincent Johansen. Året var 1992 og leger skulle bort fra en rent ansiennitesbasert lønnssystem til et individualisert system.

"Trynefaktor for meg", sa han, "Det er slik at jeg liker best trynene på de leger jeg ser tidlig om morran, sent på ettermiddagen og i helgene".

Gjest jeg liker deg
Skrevet

Trynefaktor.

Jeg var en gang på et ledelseskurs for leger. Foreleser var sjefen på Radiumshospitalet, Jan Vincent Johansen. Året var 1992 og leger skulle bort fra en rent ansiennitesbasert lønnssystem til et individualisert system.

"Trynefaktor for meg", sa han, "Det er slik at jeg liker best trynene på de leger jeg ser tidlig om morran, sent på ettermiddagen og i helgene".

:-)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg antar at vi snakker om et as, og svarer derfor utfra privatpraktiserende arbeidsrett - ikke statlig eller kommunal.

Ja, man kan i utgangspunktet forfremme hvem man vil. En forfremmelse, eller stillingsendring, handler sjelden om ansiennitet. Det handler om kompetanse, resultater, samarbeidsevner, evne til læring, erfaring, personlighet, lederevner og mye annet.

Jeg tror faktisk at ansiennitet er det siste jeg ville vurdert om jeg skulle vurdere noen for internt opprykk.

Gjest helseforetak
Skrevet

Jeg antar at vi snakker om et as, og svarer derfor utfra privatpraktiserende arbeidsrett - ikke statlig eller kommunal.

Ja, man kan i utgangspunktet forfremme hvem man vil. En forfremmelse, eller stillingsendring, handler sjelden om ansiennitet. Det handler om kompetanse, resultater, samarbeidsevner, evne til læring, erfaring, personlighet, lederevner og mye annet.

Jeg tror faktisk at ansiennitet er det siste jeg ville vurdert om jeg skulle vurdere noen for internt opprykk.

Helt enig.

Arbeidsinnsats, engasjement for jobben og egenthet bør veie mer enn hvor lenge man har jobbet på et sted.

Persille1365381127
Skrevet

Et annet vesentlig punkt jeg glemte i sted er at det ligger i arbeidsgivers styringsrett å kunne velge de lederne de mener er best skikket til å utføre jobben. Alder eller ansiennitet har ingen innvirkning på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...