Gå til innhold

Resept på sovemedisin

Anbefalte innlegg

Gjest Åffår

Jeg har slitt med søvnen i årevis og har lyst å spørre legen min om å få resept på noe å sove på som jeg kan bruke først og fremst ved nød tilfeller. Feks om jeg skal på noe viktig dagen etterpå og det er viktig å få sove godt natten før. Jeg ligger nemlig som regel lys våken hele natten om jeg skal noe viktig dagen etterpå.

Har derimot hørt at de fleste leger er veldig strenge når det gjelder å skrive ut sovemedisiner, så jeg gruer meg veldig til å spørre..Har helst lyst på innsovningstabletter, som feks Imovane o.l. har prøvd antihistaminer som Vallergan, Atarax o.l tidligere med dårlig erfaring. Vallergan blir jeg Zombie av, og Atarax virker ikke..

Er på en måte så redd for at han skal si nei, for dette er mitt siste håp om åfå noen netter med god søvn.

Andre som har erfaring med at legen er veldig strenge på dette området?

Jeg er såvidt jeg vett frisk ellers og bruker ingen noen form for medikamenter forøvrig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374783-resept-p%C3%A5-sovemedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferskenblomst

Du kan jo spøre om resept på Circadin - melatonin.

''Du kan jo spøre om resept på Circadin - melatonin''

Det vil jeg fraråde. Jeg fikk det, og sov riktignok, men det ga meg en god del plager. 1. Kraftig vektøkning, gikk opp fem kilo på like mange uker. 2. Migrenelignende hodepine, grusomt vondt, og 3. Symptomer på overgangsalder.

De siste plagene forsvant imidlertid ikke etter avsluttet melatoninbehandling, og har fremskyndet min overgagnsalder med minst ett par år.

Selv har jeg nå fått Zopiklone, som jeg tar ved behov, dvs en til to ganger pr mnd.

Det vil jeg fraråde. Jeg fikk det, og sov riktignok, men det ga meg en god del plager. 1. Kraftig vektøkning, gikk opp fem kilo på like mange uker. 2. Migrenelignende hodepine, grusomt vondt, og 3. Symptomer på overgangsalder.

De siste plagene forsvant imidlertid ikke etter avsluttet melatoninbehandling, og har fremskyndet min overgagnsalder med minst ett par år.

Selv har jeg nå fått Zopiklone, som jeg tar ved behov, dvs en til to ganger pr mnd.

Oj! Jeg har gått på både melatonin kjøpt i utlandet, samt Circadin sporadisk i flere år, og har ikke merket noen slike bivirkninger.

Onsdag1365380628

''Det vil jeg fraråde. Jeg fikk det, og sov riktignok, men det ga meg en god del plager. 1. Kraftig vektøkning, gikk opp fem kilo på like mange uker. 2. Migrenelignende hodepine, grusomt vondt, og 3. Symptomer på overgangsalder. De siste plagene forsvant imidlertid ikke etter avsluttet melatoninbehandling, og har fremskyndet min overgagnsalder med minst ett par år.

''

Hvordan kan du med sikkerhet vite at det er medisinen som utløste dette? Overgangsalderen kommer uansett og folk får ulike plager. At den er blitt fremskyndet kan vel ikke dokumenteres? Jeg bare spør, for dette ble jeg litt nyskjerrig på.

Annonse

Gjest Elextra

''Det vil jeg fraråde. Jeg fikk det, og sov riktignok, men det ga meg en god del plager. 1. Kraftig vektøkning, gikk opp fem kilo på like mange uker. 2. Migrenelignende hodepine, grusomt vondt, og 3. Symptomer på overgangsalder. De siste plagene forsvant imidlertid ikke etter avsluttet melatoninbehandling, og har fremskyndet min overgagnsalder med minst ett par år.

''

Hvordan kan du med sikkerhet vite at det er medisinen som utløste dette? Overgangsalderen kommer uansett og folk får ulike plager. At den er blitt fremskyndet kan vel ikke dokumenteres? Jeg bare spør, for dette ble jeg litt nyskjerrig på.

Det lurte jeg også på.

Ferskenblomst

''

Alle de nevnte bivirkningene står på pakningsvedlegget, som jeg riktignok ikke leste før jeg begynte på kuren.

Vektøkningen merket jeg da klærne begynte å stramme både her og der. Hadde klaget over en forferdelig hodepine i det siste, kom hjem fra jobb og var helt utslått. Begynte også med hetetokter, og forsvinnende mens (noe som i og for seg er en hyggelig bivirkning) . Leste pakningsvedlegget og fant der svaret på alle mine plager. Etter at jeg sluttet har jeg klart å gå ned de fem kiloene jeg la på meg, og har nå ikke mer hodepine enn vanlig. Men har fortsatt overgangsplager, som hetetokter, og uregelmessig mens. Kan hoppe over en mnd, eller få to ganger på en mnd. Min lege er enig i at det er melatoninen som er "synderen" i dette tilfellet fordi melatonin er et hormon som muligens har trigget en latent overgangsalder, da jeg nok nærmet meg denne. Men jeg hadde aldri merket noe til dette før jeg tok melatonin. Som sagt, jeg vil fraråde det. I allefall ville jeg drøftet det veldig grundig med min lege først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...