Gå til innhold

Margarin og hjerneslag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

7

• Sør

6

• Lillemus

6

• ....AV

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ambrose

''Kan det å bruke store mengder smør (Melange) i kostholdet over mange år forårsake hjerneslag?''

Det vet jeg ikke, men smør og margarin er to helt forskjellige produkter. Smør er lagd av fløte, margarin er lag av mye rart.

Hm. Men er ikke Melange margarin?

Hm. Men er ikke Melange margarin?

Jo, Melange er margarin, men du skrev følgende i innlegget ditt:

''Kan det å bruke store mengder smør (Melange) i kostholdet''

og jeg kommenterte at smør og Melange/margarin er to helt forskjellige produkter med helt forskjellig innhold. :o)

''Kan det å bruke store mengder smør (Melange) i kostholdet over mange år forårsake hjerneslag? Og da mener jeg et tykt lag på brødskiven også..''

Det er vel sjelden at sykdom lar seg forklare såpass enkelt, og det er neppe heller noen grunn til å tro at melange margarin er verre enn andre typer fett.

Persille1365381127

Smør er smør og Melange er margarin, så det har ikke samme innvirkning på kroppen. Kolestrol og annet påvirkes av smør, hjertet f.eks - men jeg tror ikke hjerneslag er på listen over ting du kan få ved fort høyt inntak av fett.

Inntak av Melange vet jeg ingenting om, for jeg vet ikke hva det er laget av?

Annonse

Fett er farlig i forhold til hjerneslag og hjerteinfarkt. Smør er fett.

''Fett er farlig i forhold til hjerneslag og hjerteinfarkt.''

Nei, det er det ikke. Selv i statens kostholdsråd står følgende å lese:

''Usannsynlig at totalt inntak av fett påvirker risiko for koronar hjertesykdom og død av koronar hjertesykdom''

Men om man spiser mye raske karbohydrater derimot...

''Usannsynlig at totalt inntak av fett påvirker risiko for koronar hjertesykdom og død av koronar hjertesykdom''

Jeg har hjerneslag i familien og blir kontrollert regelmessig pga. arvelig fare.

Jeg gidder ikke inn i lavkarbodiskusjon her, men kan ikke dy meg for å si .....for et tull du kommer med.

Gjest ambrose

''Kan det å bruke store mengder smør (Melange) i kostholdet over mange år forårsake hjerneslag? Og da mener jeg et tykt lag på brødskiven også..''

Det er vel sjelden at sykdom lar seg forklare såpass enkelt, og det er neppe heller noen grunn til å tro at melange margarin er verre enn andre typer fett.

Jeg tenkte på om det kan være en medvirkende årsak.

Jeg kan ikke så mye anatomi osv, så jeg tenkte bare slik : at fettet legger seg i blodårene og så kan det danne seg en blodpropp.. Jeg vet ikke altså, det var derfor jeg lurte.

''Kan det å bruke store mengder smør (Melange) i kostholdet over mange år forårsake hjerneslag?''

Det vet jeg ikke, men smør og margarin er to helt forskjellige produkter. Smør er lagd av fløte, margarin er lag av mye rart.

Ja, og derfor skal det begrenses, i følge Statens Kostholdsråd:

''Meriprodukter med mye mettet fett, som helmelk, fløte, fet ost og smør, bør begrenses.''

Annonse

Kan du vise til hvor i statens ernæringsråd det står at raske karbohydrater fører til hjertesykdommer.

Smør og Melange er jo to totalt forskjellige ting.

Smør er naturlig melkefett, Melange er kjemisk bearbeidet vegetabilske fettsyrer.

''Smør er naturlig melkefett, Melange er kjemisk bearbeidet vegetabilske fettsyrer.''

Hvilket belegg har du for å skrive dette og hvilken konsekvens mener du denne forskjellen har for konsumenten?

Kan du f.eks. fortelle forskjellen på fett og fettsyrer. Mener du at det ikke er naturlig fett i margarin?

Smør og Melange er jo to totalt forskjellige ting.

Smør er naturlig melkefett, Melange er kjemisk bearbeidet vegetabilske fettsyrer.

Det blir ikke bedre fordi det er "naturlig".

''Begrens bruken av meierismør og smørblandet margarin fordi de har et høyt innhold av mettede fettsyrer og et lavt innhold av flerumettede fettsyrer. Meierismør og animalsk fett inneholder dessuten transfettsyrer og kolesterol. ''

Kilde: Helsedirektoratet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...