Gå til innhold

Ville du dratt på skolegjennforening?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på en på 80 tallet.Da forsøkte jeg å ta opp igjen kontakten med den eneste i klassen jeg var forelsket i nemlig June B. Men jeg var nok litt full på denne festen og har forsøkt å holde meg edru siden.Vet ikke hvor smart det var,jeg er jo veldig genert.

En lang periode som kristen har ødelagt mitt forhold til kvinner.Jeg tror vel egentlig de liker kåte menn som er litt pussa.I allefall ikke den selvrettferdige disippel som aldri "ser på en kvinne med begjær"

Ulempen med god hukommelse er at man kan skrive like mange bøker som Knausgård."Min ensomme Kamp"?

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angustia

8

• PieLill

6

• cathlin

3

• EnolaGay

3

Viktig artikkel!

Jeg hadde for så vidt lest og hørt om disse mekanismene før den nevnte episoden også, men for meg blei det ekstra sterkt, tankevekkende og innlysendeda i det øyeblikket jeg sjøl "plutselig" blei tildelt rollen som aktør....

Man kan si mye rart om dagens skoleverk, men heldigvis er mobbing i fokus og på agendaen.

Viktig artikkel!

Jeg hadde for så vidt lest og hørt om disse mekanismene før den nevnte episoden også, men for meg blei det ekstra sterkt, tankevekkende og innlysendeda i det øyeblikket jeg sjøl "plutselig" blei tildelt rollen som aktør....

Man kan si mye rart om dagens skoleverk, men heldigvis er mobbing i fokus og på agendaen.

''Man kan si mye rart om dagens skoleverk, men heldigvis er mobbing i fokus og på agendaen.''

Enig.

Stadig flere skoler har et ansvarsfullt og handlekraftig forhold til mobbing.

mvh

Gjest grublendeikveld

''Man kan si mye rart om dagens skoleverk, men heldigvis er mobbing i fokus og på agendaen.''

Enig.

Stadig flere skoler har et ansvarsfullt og handlekraftig forhold til mobbing.

mvh

Ja, men når det gjelder mobbing, så er det mye som foregår i det skjulte. Da nytter det ikke om det står på høyeste prioritet. mobbing vil det alltid være på skoler, t.o.m. av lærere. To av mine barn har blitt mobbet i det skjulte. Ingen lærere merket noenting. Barna sa ingenting til meg om dette, før de ble ganske store. Og dette har preget dem veldig.

Ja, men når det gjelder mobbing, så er det mye som foregår i det skjulte. Da nytter det ikke om det står på høyeste prioritet. mobbing vil det alltid være på skoler, t.o.m. av lærere. To av mine barn har blitt mobbet i det skjulte. Ingen lærere merket noenting. Barna sa ingenting til meg om dette, før de ble ganske store. Og dette har preget dem veldig.

Trist at dine barn opplevde dette.

Ja, det er fortsatt mye som kan bli bedre. Ikke minst mhp å oppdage mobbing. I tillegg er det dessverre fortsatt skoler som har en håpløst passiv holdning til mobbing.

Et barn som mobbes er et for mye.

I mine øyne er det likevel totalt sett langt bedre håndtering av mobbing i norske skoler enn for noen tiår siden. Da var mobbing nesten som et naturfenomen man syntes var trist, men ikke kunne gjøre noe med.

Men for de barna som ikke får den hjelpen de trenger, hjelper det selvsagt lite at statistikken kanskje er bedre.

mvh

Annonse

Jeg liker å tenke at jeg hadde dratt, sett fantastisk ut, struttet av selvtillitt og styrke, og reist meg under middagen for å holde tale:

"Jasså, mine damer og herrer, så hyggelig å se dere her. Jeg må jo si jeg er overrasket over at dere i det hele tatt tør se meg i øynene. Det har tatt ganske mange år av livet mitt å komme hit jeg er i dag. Jeg håper virkelig dere alle har blitt bra folk med årene, at dere griper inn og at dere har tatt en lang og grundig titt i speilet, sånn at verken folk rundt dere - eller klassekameratene til barna deres - opplevde det jeg måtte gjennom.

Jeg husker f.eks. deg A, du som trodde du var så mye bedre enn meg og følte for å skvise meg ut og fortelle meg hvor håpløs jeg var før du stjal min beste venninne og spredde falske rykter om meg. Hvordan går det egentlig nå som du er advokat? Jeg tenker det må være en del av deg som føler seg vanvittig råtten innvendig, en del som ikke greier å glemme det du gjorde.

Er det forresten noen av dere andre som tør å si høyt til A at dere bare føyde dere inn i gjengen hennes fordi dere var redde for å bli mobbet som meg? Hva med deg D? Enn du C? Nå er dere voksne.

Og du B, som daglig lo av den feite ræva mi. Det er egentlig ganske morsomt å se at du har blitt ganske så mye feitere enn jeg noen sinne har vært. Jeg er ikke så opptatt av vekt selv da, men det jeg lurer på er om du kanskje har noe du vil dele med oss andre om hvordan du egnetlig hadde det inni deg på den tiden, ettersom du følte for å ta ut alt på meg?

Når det gjelder meg selv, prøvde jeg mitt aller beste for å være et godt menneske. Det er synd at det ikke hadde så stor verdi i deres øyne, men at det var viktigere å være tøff, sterk og kul. Jeg håper dere ikke skal videreføre holdningene deres til barna deres, som om dere er bedre enn andre? Vi har vel vitterlig fått bevist at det er langt fra sannheten."

Og så videre, og så videre, til arrogante tryner blir spake :)

Et herlig scenario!

Håper virkelig noen klarer å gjennomføre noe tilsvarende, men tviler dessverre på at det er et reelt alternativ for en del mobbeoffer :-/

For å holde meg til min klassevenninne "Kari" er ho i dag ufør bl.a pga så sterk angst at ho knapt kommer seg til butikken eller møter på foreldremøter, langt mindre er "unødvendig" sosial. Det er sikkert mange omstendigheter som har ført henne i denne situasjonen, men massiv mobbing og neglisjering i grunnskolen bidro neppe i positiv retning.

Og det er nok mange i tilsvarende situasjon.

Gjest grublendeikveld

Trist at dine barn opplevde dette.

Ja, det er fortsatt mye som kan bli bedre. Ikke minst mhp å oppdage mobbing. I tillegg er det dessverre fortsatt skoler som har en håpløst passiv holdning til mobbing.

Et barn som mobbes er et for mye.

I mine øyne er det likevel totalt sett langt bedre håndtering av mobbing i norske skoler enn for noen tiår siden. Da var mobbing nesten som et naturfenomen man syntes var trist, men ikke kunne gjøre noe med.

Men for de barna som ikke får den hjelpen de trenger, hjelper det selvsagt lite at statistikken kanskje er bedre.

mvh

Ja, og når skolen i tillegg har hylt opp om at de tar mobbing alvorlig, de har laget mobbe-manifest for ti år siden, som ble innviet på stort vis. ingen mobbing var målet. så blir en trist, da vet en at så lenge to av mine barn har opplevd det, så er det nok utrolig mange flere, som heller ikke tør å si noe.

og til det som denne tråden handler om: jeg har aldri gått på skolegjenforeningsfester, rett og slett fordi jeg har ikke noen særlige gode minner fra skoletiden, og hvorfor skulle jeg rippe opp i det igjen...

Ja, og når skolen i tillegg har hylt opp om at de tar mobbing alvorlig, de har laget mobbe-manifest for ti år siden, som ble innviet på stort vis. ingen mobbing var målet. så blir en trist, da vet en at så lenge to av mine barn har opplevd det, så er det nok utrolig mange flere, som heller ikke tør å si noe.

og til det som denne tråden handler om: jeg har aldri gått på skolegjenforeningsfester, rett og slett fordi jeg har ikke noen særlige gode minner fra skoletiden, og hvorfor skulle jeg rippe opp i det igjen...

''Ja, og når skolen i tillegg har hylt opp om at de tar mobbing alvorlig, de har laget mobbe-manifest for ti år siden, som ble innviet på stort vis. ingen mobbing var målet. så blir en trist, da vet en at så lenge to av mine barn har opplevd det, så er det nok utrolig mange flere, som heller ikke tør å si noe.''

Noen skoler har dessverre fokusert på festtaler og antimobbeprogram fremfor reell bekjempelse av mobbing.

mvh

Gjest Matariki

''Ja, og når skolen i tillegg har hylt opp om at de tar mobbing alvorlig, de har laget mobbe-manifest for ti år siden, som ble innviet på stort vis. ingen mobbing var målet. så blir en trist, da vet en at så lenge to av mine barn har opplevd det, så er det nok utrolig mange flere, som heller ikke tør å si noe.''

Noen skoler har dessverre fokusert på festtaler og antimobbeprogram fremfor reell bekjempelse av mobbing.

mvh

''Noen skoler har dessverre fokusert på festtaler og antimobbeprogram fremfor reell bekjempelse av mobbing.''

sant.

Gjest Cinnamongirl

Jeg har vært på en på 80 tallet.Da forsøkte jeg å ta opp igjen kontakten med den eneste i klassen jeg var forelsket i nemlig June B. Men jeg var nok litt full på denne festen og har forsøkt å holde meg edru siden.Vet ikke hvor smart det var,jeg er jo veldig genert.

En lang periode som kristen har ødelagt mitt forhold til kvinner.Jeg tror vel egentlig de liker kåte menn som er litt pussa.I allefall ikke den selvrettferdige disippel som aldri "ser på en kvinne med begjær"

Ulempen med god hukommelse er at man kan skrive like mange bøker som Knausgård."Min ensomme Kamp"?

''Jeg tror vel egentlig de liker kåte menn som er litt pussa.''

Eh - nei...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...