Gå til innhold

når noe virker for godt til å være sant

Anbefalte innlegg

Skrevet

LP har hos mange lenge blitt sett på som temmelig spekulativt, selv om det dessverre er den andre leiren som har fått lov til å skrike høyest og dermed blitt hørt.

Det største problemet når det kommer til diagnostisering og behandling av ME, og ikke minst ved forskningsstudier, er at man bruker for vide diagnosekriterier - i de verste tilfellene har man plukket ut mennesker som "bare har vært litt slitne noen måneder" - og sliten og utmattet kan man bli av utrolig mange tilstander (deriblant utbrenthet, depresjon, stress osv). Ergo vil man få gode resultater med kognitiv atferdsterapi - og disse restultatene vises med brask og bram.

Det viktigste er at man bruker den riktige diagnostiseringen, slik at man finner de som faktisk lider av ME, og ikke alle andre som har symptomer basert på andre lidelser (Canada-kriteriene er per i dag den som krever mest funn av symptomer utenom utmattelsen).

Jeg hadde forresten tenkt å tipse deg om en bok jeg akkurat har lest: "De bortgjemte - og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom". Der finner du om ikke annet, navn på mennesker i Norge det kan være verdt å kontakte når man står midt oppe i det med en ME-syk pasient...

Persille1365381127
Skrevet

På generell basis skal du ta det han skriver med klype salt. Han har gjort det til sin misjon å følge og "ta" enkelte personer, handlinger og grupper - så det er lite nyansert det som kommer frem der.

Jeg er ikke uenig i akkurat denne posten, men generelt.

Skrevet

LP har hos mange lenge blitt sett på som temmelig spekulativt, selv om det dessverre er den andre leiren som har fått lov til å skrike høyest og dermed blitt hørt.

Det største problemet når det kommer til diagnostisering og behandling av ME, og ikke minst ved forskningsstudier, er at man bruker for vide diagnosekriterier - i de verste tilfellene har man plukket ut mennesker som "bare har vært litt slitne noen måneder" - og sliten og utmattet kan man bli av utrolig mange tilstander (deriblant utbrenthet, depresjon, stress osv). Ergo vil man få gode resultater med kognitiv atferdsterapi - og disse restultatene vises med brask og bram.

Det viktigste er at man bruker den riktige diagnostiseringen, slik at man finner de som faktisk lider av ME, og ikke alle andre som har symptomer basert på andre lidelser (Canada-kriteriene er per i dag den som krever mest funn av symptomer utenom utmattelsen).

Jeg hadde forresten tenkt å tipse deg om en bok jeg akkurat har lest: "De bortgjemte - og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom". Der finner du om ikke annet, navn på mennesker i Norge det kan være verdt å kontakte når man står midt oppe i det med en ME-syk pasient...

Jo takk for tips, jeg har boka til Jelstad.

Jeg er stadig like himmelfallen over dette vepsebolet jeg ikke ante eksisterte før nå for noen måneder siden og at det er mulig i 2012 å behandle folk på denne måten.

Det gjør det dessverre utrolig vanskelig å gjøre gode valg på vegne av 10-åringen. Men LP skal hun ihvertfall IKKE utsettes for,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...