Gå til innhold

Hvordan kan cellegift holde i sjakk?

Anbefalte innlegg

Gjest cellegift

Min far har en type kreft som er uhelbredelig. Den har han hatt siden 2005 og den har vært holdt i sjakk siden da både med hormonbehandling og cellegift. Nå er han snart ferdig med en ny cellegiftrunde pga. stigende verdier, og verdiene har gått nedover igjen, noe som tyder på at kreften er på vei tilbake igjen. Men som sagt kan kreften aldri bli helt borte, men de kan få den tilbake masse og holde det i sjakk. Men hvordan fungerer det i praksis egentlig? "Bedøver" cellegiften på en måte de kreftcellene som blir igjen slik at de ikke utvikler seg videre igjen på mange år? Jeg tenker på når han nå snart er ferdig med behandlingen. Hvorfor utvikler det seg ikke videre igjen med en gang behandlingen er ferdig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/374834-hvordan-kan-cellegift-holde-i-sjakk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sangsol

Vet ikke hvilken kreftform din far har- eller hvilken cellegift han tar. Men generelt så dreper cellegiften celler som er i vekst (deler seg). Svulstens vekst kan avta- og/eller deler av den dør under behandling.

Cellegift tar jo hardt på på andre celler også i kroppen, og jeg tror ikke det kan brukes kontinuerlig over flere år. Så i noen kreftformer, inkl en type ei venninne av meg har, så brukes cellegiften til å roe ned/redusere svulsten med jevne mellomrom.

Gjest cellegift

Vet ikke hvilken kreftform din far har- eller hvilken cellegift han tar. Men generelt så dreper cellegiften celler som er i vekst (deler seg). Svulstens vekst kan avta- og/eller deler av den dør under behandling.

Cellegift tar jo hardt på på andre celler også i kroppen, og jeg tror ikke det kan brukes kontinuerlig over flere år. Så i noen kreftformer, inkl en type ei venninne av meg har, så brukes cellegiften til å roe ned/redusere svulsten med jevne mellomrom.

Han har prostatakreft og bruker Taxotere cellegift.

Men du sier at den skal drepe celler i vekst. Bruker man ikke cellegift også for å ta knekken på alle kreftceller i noen tilfeller, og ikke bare de i vekst? Snakker nå om tilfeller hvor kreften er helbredelig. Som sagt kan kreften aldri bli borte hos pappa, men den kan sikkert drepe celler som er i vekst. Men hvordan vet man at den har tatt knekken på alle celler som er i vekst? Vil jo anta at man ikke alltid heller får drept absolutt alle celler i vekst? Men desto flere, desto bedre antar jeg?

Og hvorfor blomstrer ikke kreften opp igjen med en gang kuren er ferdig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...